ברקע הפגנת המחאה שנערכה אמש בתל אביב, הגיע הבוקר (ראשון) שר האוצר ישראל כץ לתוכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, התייחס ללגיטימיות של ההפגנה ולדרישות המפגינים ("הפגנות הן חלק מהדמוקרטיה"),  סיפק פרטים נוספים על תוכנית הסיוע הכלכלית שהוצגה בשבוע שעבר וקינח ברמיזה פוליטית לעבר השותפה הקואליציונית כחול לבן: "מי שלא תומך בתקציב מיידי ורפורמות מיידיות פוגע ביכולת של ישראל להתכונן לעתיד".

ראש הממשלה ניסה למנוע את ההפגנה בשישי, מהי תגובתך לאירועים אתמול בהפגנה?
"הפגנות הן חלק מהדמוקרטיה, כמובן שהצטערתי על מה שהתפתח לאחר מכן כפי שדווח לפחות, על המעבר לאלימות. להביע מחאה זה דבר לגיטימי, אני חושב שזה מכוון בעיקר לחודשים הקודמים בהם האנשים חשו שהסיוע לא הגיע במידה מספקת, אולי הקריטריונים השאירו חלק בחוץ, אבל התוכנית שראש הממשלה ואני הצגנו ביום חמישי נועדה בדיוק לתקן את הדברים האלה. זו תוכנית מקיפה שנותנת רשת ביטחון כלכלית".

היה כל כך הרבה זעם, גם בהמשך היה זעם, גם מאנשים סולידיים שמעולם לא הפגינו. דיברנו עם אב חרדי ל-6 ילדים שמעולם לא הפגין ושתמך בנתניהו, יש הרבה זעם ותסכול, בעיקר של אנשים צעירים שמאבדים עשתונות.
"אני מפריד את כל הנושא מהפוליטיקה. למרות שאני בתוך זה כשר האוצר, אם אני צריך להסתכל על זה בראייה כללית - ברור שזה ביטוי לתהליך של כמה חודשים, כולל המצב הבריאותי שלא תלוי הרי בממשלה, אלא להפך. כולל הסגרים. אנשים צברו הרבה מאוד מטענים, חרדות וחששות, וכשהעניין של הביטחון הכלכלי מצטרף לזה ודאי שזה מביא לתחושות מאוד עמוקות".

איפה פספסתם?
"לא הכנתי תוכנית בגלל ההפגנה".

ברור שלא.
"עמדתי בקשר עם רבים מראשי המוחים, פגשתי אותם, אני אוהב להקשיב, אני חושב שזה נכון, גם מהתרבות ואחרים וגם ארגוני הנכים. מכולם אני שומע מה הדברים שלדעתם צריך לשפר והתוכנית הזו נותנת מענה מקיף לשכירים, לעצמאים, לבעלי העסקים למשך שנה שלמה - עד שיחזרו לעבודה המלאה, לפעילות מלאה, שזו המטרה שלנו באמת".

זו הייתה הפגנה פוליטית? הניעו אותה גורמים אנטי ביבי?
"אני לא חושב שזה כך, אני לא מכיר מי הניע, אבל על פניו כמו שאמרתי התחושות הן תחושות כלליות. היו לאחר מכן בהמשך, כנראה, שמעתי על התבטאויות מאוד קשות ודברים שהם לא רק פוליטיים".

מחאת השולמנים?
"ההפגנה, במקרה או לא במקרה, התחברה לתוכנית שהוצגה. אני חושב שרובם יודעים, אגב אני מדבר איתם שהתוכנית טובה ויש בה מענה. הם רוצים לדעת".

אם היו מאמינים שהיא תבוצע הם לא היו יוצאים לרחובות.
"אני לא אומר את דבריי רק בהקשר להפגנה. אני, ביחד עם ראש הממשלה, גיבשנו תוכנית, הצגנו אותה, ואמרתי – התחייבות ומחויבות לבצע אותה בלוח הזמנים שהוצג. כבר היום הממשלה תקבל החלטה שתאפשר מתן מקדמה בין 7,000-1,000 שקלים לקשת רחבה של עצמאיים שיוכלו לקבל מקדמה שתהיה בחשבון הבנק שלהם ביום שלישי".

המחשבים של רשויות המס לא יודעים להוציא כסף, רק להכניס, וצריך לתכנת אותם במיוחד? מס הכנסה יודע להחזיר ולהתקזז, אנחנו מכירים את הסיפורים האלה. הם יודעים להחזיר כסף במיידי ויש אגדות שזו תוכנית חיסכון מצוינת. שלא יספרו לנו סיפורים.
"רשות המס עושה עבודה אבל אני מציע לא לפטור את עצמנו על ידי הורדת דברים לדרג של הפקידים והמחשבים".

זו רמיזה לנתניהו?
"לא, כללית לכולם. הנושא הזה של התכנות הוא מאפשר להם בכול פעם לתכנת רק מבצע אחד, רק תוכנית אחת, והיא לא קשורה לתוכניות הקודמות. כדי להעביר את המקדמה הזאת היה צריך".

לא לגמרי אגדה.
"התאריכים שאני נתתי כאן ונותן הם אחרי שקלול כל הדברים האלה והאחריות היא עליי".

אתה מפקח באופן אישי. איך אתה פותר את הבעיה של העצמאיים שאין להם תוכנית אבטלה מסודרת, הייתה הצעת חוק ופסלתם אותה, איך העצמאיים יקבלו כסף?
"הפתרון הוא לא בחוקים של האופוזיציה, גם אנחנו הגשנו כשהיינו באופוזיציה. הפתרון הוא בהחלטות ובביצוע של הממשלה, היום תתקבל ההחלטה על המקדמה, מחר תתכנס הממשלה כדי לדון ולאשר את התוכנית הכוללת לסיוע לשכירים, לעצמאים, לבעלי העסקים. אנחנו פועלים להשלים את החקיקה עד רביעי, יש לוחות זמנים ברורים שנותנים רשת ביטחון שנה קדימה, קבלת דמי אבטלה משופרים, לא רגילים. הורדנו את המדרגה שמורידה, הורדנו את ימי המנוחה, עד יוני שנה הבאה, ועד שאנחנו מקווים שהמשק יחזור לפעילות. לגבי עצמאים קבענו קריטריון ברור, מי שהמחזור שלו עד 640 אלף שקלים בשנה יקבל עד 15 אלף שקלים פעם בחודשיים. העסק יקבל השתתפות משמעותית בהוצאות הקבועות עד חצי מיליון שקלים לחודשיים, בהתאם למחזור הפעילות, ומי שהפעילות שלו פחתה או נסגר או מתחת ל-60% יקבל גם את כל דמי הארנונה מהממשלה ב-7 פעימות דו חודשיות עד יוני הבא, זה חסר תקדים ומאוד משמעותי".

כחול לבן הבהירו – לא יהיה תקציב חד שנתי, רק דו שנתי. מה תעשו?
"אני חייב לומר לכם בהקשר הזה, יש 3 רגליים, התוכנית הזאת מאוד רחבה, משמעותית וצריכה לתת ביטחון אבל היא לא מספיקה. יחד איתה צריך לעבור תקציב שיהיה מינימליסטי, שיאפשר לבצע את הפעולות של השנה הזאת, להשלים פעולות, להשלים תקציבים, לפתוח למשל את מערכת החינוך שאין כסף לפתוח אותה בספטמבר. יחד עם זאת, יש כאן חוק הסדרים עם רפורמות ענקיות חסרות תקדים כמו הזרמת מאה מיליארד שקלים לתשתיות, חמישים מיליארד שקלים להייטק מהקרנות המוסדיות, כמו שחרור רפורמות תחרות, ומה זה יעשה? יאפשר לנו להיפגש בעוד שנה, שלצד הסיוע למעבר המשבר הנורא של הקורונה, אנחנו נתחבר לצמיחה ופעילות שתביא את ישראל להיות מדינה מתקדמת".

הולכים לבחירות?
"מי שלא תומך בתקציב מיידי ורפורמות מידיות פוגע ביכולת של ישראל להתכונן לעתיד".

תלכו לבחירות?
"קודם כל הרבה רוצים להתחלף עם הליכוד בתמיכה, אין מקום לבחירות, למרות שהליכוד יכול לנחול ניצחון משמעותי מול האלטרנטיבות. אנחנו הקמנו ממשלה, הייתה עליה הרבה ביקורת. אם יש צידוק לגודל הממשלה זה היכולת שלה לקבל החלטות, וזה מה שצריך לעשות. אם תובא הצעת תקציב וכחול לבן יפילו אותה הם יובילו את המדינה לבחירות". 

הם ולא אתם.
"התיקון בחוק היסוד ששתי המפלגות יזמו עוד לפני הקמת הממשלה אומר שאם עד סוף אוגוסט לא יועבר תקציב הולכים לבחירות".

אתה ונתניהו עובדים יפה?
"כן, תראו, אנחנו עובדים בסדר גמור. היו הרבה שמועות וכל מיני תוכניות שהופרכו לאוויר".

שמענו שברקת מגיע.
"למדתי להתייחס לרעשי רקע בקור רוח, לא הגבתי. בסוף, אני וראש הממשלה הצגנו תוכנית רצינית, זו התוכנית ואין בלתה. רעשי הרקע הם גם חלק מהדמוקרטיה".

ניר ברקת שווה רעשי רקע?
"שמחתי להתראיין".