בשורה לעצמאים ובעלי העסקים: הממשלה אישרה היום (ראשון) החלטה על מענקי סיוע לעצמאים, לשכירים בעלי שליטה ולעסקים שהכנסתם נפגעה כתוצאה מההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה, עד לסכום של 7,500 שקלים. המענק צפוי להיכנס כבר בימים הקרובים לחשבונות הבנק, כדי להבטיח שהעצמאים ובעלי השליטה יקבלו סיוע מהיר.  

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ הוציאו הודעה משותפת ובה בישרו על אישור ההחלטה, וציינו כי לגבי מי שבקשתו לקבלת מענק הפעימה השנייה טרם אושרה או טרם הוגשה, יינתן המענק יחד עם תשלום מענק הפעימה השנייה. 

עוד החליטה הממשלה להטיל על שר האוצר להפיץ את תזכיר החוק של התוכנית לסיוע כלכלי שתכלול בין היתר מענקים דו-חודשיים לעצמאים, לשכירים בעלי שליטה, וכן השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים. עוד יפיץ שר האוצר, בהתאם להחלטת הממשלה, תזכיר לתיקון חוק יסוד: משק המדינה להגדלת ההוצאה הממשלתית לצורך מימון ההוצאות הכרוכות ביישומו של חוק תכנית הסיוע הכלכלי.

"ביום חמישי האחרון הודעתי ביחד עם שר האוצר על רשת ביטחון כלכלית בשנה הקרובה. אנחנו מביאים היום לממשלה את הצעד הראשון של התוכנית הזאת. אנחנו נכריז על מקדמה מיידית לעצמאים ולבעלי שליטה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "התמיכה הזאת, המענק הזה, איננו תלוי בחקיקה והנחנו שהוא יופעל כבר היום, ילחצו על הכפתור כדי שהכסף יגיע לחשבונות בימים הקרובים. אני מבקש בגמר דברי מערן יעקב מרשות המיסים, לדווח לנו איך הדבר הזה יתבצע. אני גם מתכוון לעקוב במעקב שוטף אחר הביצוע. מחר נביא לממשלה את יתרת התוכנית שתגיע גם לכנסת ותעבור בחקיקת בזק בשיתוף פעולה, אני בטוח, של כל חברי הקואליציה. התוכנית הזאת תביא לשכירים, לעצמאים ולבעלי העסקים ודאות בשנה הקרובה, ל-12 החודשים לפנינו, בכסף ישיר בחשבון". 

"אני חייב להגיד לכם שביום שישי נפגשתי שוב עם בעלי העסקים ונציגי החברות, ושמעתי את הצרכים ואת הבעיות שעלו מהשטח, ובייחוד את החשש שלהם שיהיו כל מיני גורמים, כל מיני אנשים, שיפלו בין הכיסאות. לצורך זה, וגם לצורך שיח שוטף הנחיתי להקים באופן מיידי פורום משותף, שולחנות עגולים, יחד עם העצמאים, יחד עם בעלי העסקים כדי שנוכל לפתור את הבעיות".

"אני מתכוון יחד איתכם לקבל את שיא שיתוף הפעולה, זה מה שאנחנו צריכים כרגע, שנעבוד כולנו כדי לתמוך בתוכנית החשובה הזו ושכל אחד במשרדו יקל בבירוקרטיה ויסייע לעסקים העצמאיים. אנחנו יכולים להתגבר על הקורונה, או לפחות להביא את ישראל לשגרה כלכלית ובריאותית שמאפשרת לנו לחיות בצורה סבירה בשנה הקרובה. זאת המטרה, זהו הצעד הראשון".

השר אקוניס: ״שינוי היסטורי שחייב להמשך גם אחרי מגיפת הקורונה״

השר לשיתוף פעולה איזורי אופיר אקוניס התייחס בפתח ישיבת הממשלה לתכנית הסיוע הכלכלית ואמר כי "יש כאן התקדמות היסטורית ומשמעותית שלפיה עצמאיים יקבלו גם כן מענקי סיוע ודמי אבטלה. הדבר הזה חייב להמשך גם אחרי משבר הקורונה בדמות דמי אבטלה לעצמאיים, כפי שמשתקף בתכנית המלאה שתאושר מחר בממשלה". 

אקוניס הוסיף כי "המדיניות שלנו צריכה להתמקד בהחזרת סקטורים לעבודה ואת זאת אפשר להשיג גם על ידי הורדת מיסים רוחבית במשק, מיסים ישירים על האזרחים ומס חברות, לצד תכניות הסיוע", והציע לממשלה לפתוח מחדש את חדרי הכושר ואת הבריכות הציבוריות, בכפוף למגבלות התו סגול.

בתוך כך, התקבלה הצעתו של שר הפנים אריה דרעי לפיה יש לפרסם את כל הקריטריונים להחלטה להטיל סגר. ראש הממשלה הורה לפרסם מעתה את הקריטריונים להטלת סגר בכל יישוב באתר ראש הממשלה. 

בהמשך הישיבה זעם השר דרעי על מה שכינה "אכיפה בררנית נגד הציבור החרדי" ואמר: "ראינו אתמול בערב שתי הפגנות. הפגנה אחת בכיכר רבין בת"א בהשתתפות עשרת אלפים איש והפגנה בשכונת רוממה בירושלים בהשתתפות עשרות חרדים. בהפגנה בת"א לא תמיד נשמר ריחוק, לא היתה הקפדה על ההנחיות ולא ראינו אלימות כלפי המפגינים. בשכונת רוממה, ראינו סרטון שבו חרדי שואל שוטר מדוע אינו עוטה מסכה. בתגובה היכה השוטר באגרוף בפניו של החרדי ומנע אפשרות להעניק לו עזרה. יש כאן אלימות מכוונת של שוטרים נגד מפגינים חרדיים. זה חייב להיפסק. ישבנו ביום שישי ראשי המפלגות החרדיות עם השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה. השר אוחנה היה קשוב אך האלימות נמשכת. כנציג מפלגה חרדית בממשלה, לא אוכל להשלים עם האלימות הקשה של השוטרים נגד החרדים. זה חייב להיפסק ומיד".