הממשלה אישרה היום (ראשון) את חבילת הסיוע לבעלי העסקים במסגרת התוכנית הכלכלית ליציאה מהמשבר. שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים איציק שמולי התייחס בתוכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ב-103FM לתוכנית הכלכלית ולמצוקת העצמאים: "חייבם לתת להם דמי אבטלה".

מה אתה מבין מהסקירה שנתן לנו עמירם ברקת, איכשהו יצאתי לא בדיוק מבינה על מה אנו מדברים. באיזה סכום מדובר בגלובלי, אתה יכול להיות יותר ספציפי וקצת לעודד את מי שזקוק לכסף הזה? 
"תראי, העלות של התוכנית הכלכלית שהוצגה בשבוע שעבר היא 90 מיליארד שקל שהם מעבר לתקציב המדינה. התוכנית נותנת מענה טוב בהקשר לשכירים והגמלאים שהיו בשוק העבודה. יחד עם זאת אנו שומעים ביקורת מתמשכת מצד בעלי העסקים, ולדעתי וזה מה שאמרתי גם בכנות בתוך בתוך ישיבת הממשלה, שהביקורת הזאת במקומה בגלל שלושה דברים: אחד, עמירם נגע בזה, מה שהובטח לא תמיד קוים. היקף תוכניות הסיוע של הממשלה הן 105 מיליארד שקל עד היום, עד עכשיו יש ביצוע של פחות מ-50%. זה לא טוב, אנחנו צריכים לתקן את זה". 

אני אצטט אותך, אמרת זה חבל תליה ולא חבל הצלה, ונתניהו הגיב בחריפות ואמר אתה שר צעיר ונמרץ ואני מקשיב להצעות שלך בקשב, אבל אל תשתמשו בסיסמאות. אתה מדבר בסיסמאות? לא, חבל תליה זה חבל תליה, אנשים בצרות, ראינו מה קורה
"אני מביא דברים בהוויתם. בסוף אני מסתכל על הזעקה שבוקעת מהכיכר ונשמעת מהאנשים והיא נוגעת לנקודות הללו שבעצם אנו אומרים משהו אחר ובשטח אנשים נופלים בין הקריטריונים של רשות המיסים וכל מיני דברים כאלה. שתיים, סכומי הפיצוי שבתוכנית הכלכלית מוצעים לבעלי העסקים הם לא מספיק גבוהים, ורף המזכה לא יכול להיות מי שרק נפגע לו העסק 40%. מה עם מי שנפגע לו העסק ב-30%? צריכים ללכת למודל צוק איתן בעיתות ביטחוניות שנותן פיצוי נדיב והרבה יותר ודאות לבעלי העסקים. ודבר אחרון חייבים לסיים עם המודל הזה של החל"ת, לעבור למודל הגרמני, שמשאיר את העובדים בתוך מקומות העבודה, חייבים להתחייב לעצמאים לדמי אבטלה בתקציב, דבר שאותו אני מקדם, ואם ניתן את כל המענים אלו אני חושב שניתן רשת ביטחון מספקת גם לעצמאים ולא רק לשכירים".

באיזה אופן? אני רוצה להבין, אתה יודע, אנשים רוצים לשמוע סכומים, כסף. פעם בחודשיים כלום, זה לא מספיק, מה יעשו עם זה? 
"אני חושב שזה בדיוק מה שאנחנו בעצם צריכים לעשות. עד שהממשלה מכניסה לתוקף בתקציב את הצעת החוק שאני מקדם של דמי אבטלה לעצמאים, מנגנון הפיצוי שאנו נותנים לבעלי העסקים שנפגעו זה פיצוי על בסיס מחזור, זאת אומרת שמסתכלים כמה בעל העסק עשה ב-2019 ולפי זה אנו מפצים. דבר נוסף, אני חושב שצריך לשנות את כל המודל, אי אפשר לצאת מנקודת הנחה שכולם רמאים . צריך לבוא לבעלי העסקים ולהגיד להם, תגידו לנו כמה פיצוי מגיע לכם, אנחנו, מדינת ישראל ניתן לכם, קחו בחשבון שבסוף השנה אנו נתקזז". 

תקשיב, אני חייבת להגיד לך. מס הכנסה זה גוף חשדן ובצדק, כי יש מלא רמאים, מלביני כספים וכולי. הם יודעים בדיוק מה כל אחד מאיתנו מרוויח, זה לא בעיה בשבילם, לחיצת הכפתור המפורסמת הזאת שכולנו מדברים עליה בימים האחרונים, שלא יעבדו עלינו. הם יכולים יפה מאוד לדעת מי מרמה ומי לא, ושיתחשבנו איתנו בסוף. קודם שיתנו לאנשים האלה לחיות, וזה לא קורה וזה מעצבן ולכן יוצאים לרחוב וזועקים.
"נכון, והתפקיד שלי זה להביא לידי ביטוי בתוך הממשלה את הקול האותנטי של אותם האנשים, של המובטלים, של האמצעים, של כולם, של אוכלוסיות הרווחה, של העו"סים שנלחמים היום ובמקום לעצור אותם בהפגנות צריך לשבת איתם בצורה רצינית ולתת להם את מה שמגיע להם. אני לא נכנסתי לממשלה כדי לעשות נעים בגב לאף אחד, יש פה משבר כלכלי חמור מאוד, חלק מהמענים שנתנה הממשלה טובים בתוכנית הזאת וצריך לברך עליהם גם את  שר האוצר, אבל חלק מהמענים מה לעשות, דורשים תיקון, ועל הדבר הזה אנו צריכים להילחם עכשיו".

תיכף אדבר על העו"סים, על חל"ת וכ'ו, אבל קודם כל אם אתה אומר שלא נכנסת כדי לעשות נעים בגב, אז אתם עדיין מתעקשים על תקציב דו שנתי?
"אנחנו מתעקשים על תקציב דו שנתי כי אחרי שעשינו תוכנית כלכלית שבאה לתת רשת ביטחון, הדבר הבא שחייב להיות הוא תוכנית הזנק וצמיחה למשק. מי שמקשיב לנו עכשיו והוא בעל חברה, פשוט יגחך למשמע האפשרות שנבוא ונגיד שנעשה  תוכנית של השקעה של תשתיות לאומיות, הכשרות מקצועיות, הסבות של מקצועות בתקציב של שלושה חודשים, זה פשוט מגוחך". 

בסדר אבל אתה מבין מה המשמעות של זה, המשמעות של זה היא בחירות, אז מה עשינו את זה? כלום, שום דבר, לא תשיג מה שאתה רוצה, לא תדאג לאנשים שאתה מייצג אותם, נלך לבחירות עוד פעם בוקה ומבולקה, למה עשינו את זה? 
"סליחה, ברמה המהותית והמקצועית אני חושב שאנו מביעים את העמדה הנכונה יותר, בעמדה הפוליטית בסוף יש הסכם וצריך לעמוד בו, מי שאגב דחף את הדרישה לתקציב דו שנתי זה לא אנחנו, זה היה נתניהו שגם עשה תקציב כזה בשנים האחרונות".

אז מה קרה? למה הוא התהפך? 
"אני לא יודע, זה צריך לשאול אותו, אבל הדבר שבסופו של דבר שגם צריך לומר אותו באמת בצורה ברורה, הצד השני בממשלה חייב להפנים שהממשלה הזו פריטטית שנשענת על ההסכם הקואליציוני בין שני הגושים". 

כשהכוח שלכם הולך ויורד, בסדר. אני רוצה להתקדם. אתם תמשיכו להתעקש, זה מה שאתה אומ לי בשורה התחתונה?
"אנחנו נמשיך להתעקש ואני גם מציע לחברים שלי בליכוד שבשבוע שעבר היו עסוקים יותר ברדיפת שופטים מאשר בלטפל במובטלים, להבין שהממשלה הזאת חייבת להיוותר על קנה וחייבים להתמקד רק בדבר אחד עכשיו, להוריד את התחלואה ולטפל במשבר החברתי כלכלי". 

טוב. בוא נדבר על העו"סים, אנשים יקרים. אתה יודע שבעצם אני מניחה שמשרד האוצר אומר יתנו לעו"סים ייפרץ התקציב, למה לתת להם למרות שמגיע להם ואנו מלווים אותם באהבה רבה ובחרדה רבה? למה לתת להם ולא לתת לעוד כל מיני כאלה שיבואו אחריהם, זו פרצה קורית לגנב פה.
"העו"סים כמו גם האחיות, הרופאים, עובדי המעבדות, הם עובדים במגזר הציבורי שהעומס עליהם עוד לפני הקורונה היה בלתי נסבל, קל וחומר בתקופת הקורונה. ברגע שמדברים על עלייה בתופעה של אלימות במשפחה, נפגעות תקיפה מינית, בדידות של קשישים".

אנחנו מכירים את הכל אבל בינתיים הם ממשיכים להפגין, הם לא מטפלים במקרים אקוטיים, אין אפילו החרגות שם. למשל אתמול הילדה בת ה-12 שנאנסה בכנרת, אף אחד לא טיפל בה, הם לא באים לטפל בה, אז מה אתה עושה בעצם? 
"אז ביקשתי מהם דרך ועדת החריגים שהם הקימו, להפעיל רגישות יתר למקרים כאלו קיצוניים שבאמת חייבים לקבל מענה, אנו סה"כ חושבים שההשבתה והמחאה שלהם מוצדקת, וגם בהקשר של עסקת החבילה שתגיע ההסתדרות עם הממשלה, ניתן יהיה בתוכה וחייב בתוך העסקה הזו להחריג את אותם אנשים שאמרתי, את הרופאים, האחיות, העו"סים, במקום שיעצרו אותם בהפגנות, צריך להתחיל לשבת איתם ולתת להם הצעות רציניות". 

אני חייבת לסיים, הייתי מדברת איתך גם על ההפגנה של אתמול , אין זמן. 
"רק להזכיר לך דבר אחד, שהיום הודענו שאנו מתכוונים בתקציב הקרוב להעלות את קצבאות הנכות, זה גם כן דבר חשוב".

ענת: עוד יהיו לנו הזדמנויות .