ועדת הקורונה הצביעה היום (שני) בעד החרגת חדרי הכושר והבריכות בניגוד להחלטת ראש הממשלה ושר הבריאות לגבש תו סגול מחמיר מיוחד, ולפתוח אותן תוך תגבור האכיפה במקומות אלה. ההחלטה התקבלה ברוב של שבעה חברי ועדה שהצביעו בעד פתיחת הבריכות וחבר אחד שנמנע. לציין כי שתי ח"כיות מכחול לבן, הילה שי-וזאן ועינב קבאלה הצביעו בעד ההחלטה. הצבעה חוזרת על הצו (רביזיה) שהייתה אמורה להתקיים ב-15:45נדחתה, ומרגע זה פקע הצו לסגירת הבריכות וחדרי הכושר וכך גם קנסות שהוטלו מאז אושר הצו בממשלה.

הדיון בוועדת הקורונה התעכב בגלל לחצים כבדים מלשכת ראש הממשלה על יו"ר הוועדה, חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, שלא לאשר את  פתיחת חדרי הכושר והבריכות.

במהלך הדיון אמרה חברת הכנסת שאשא-ביטון: "אפשר לפתור את זה עם הנחיות ברורות, עם שמירת רווח בין המתעמלים, ולכן אני חוזרת להצעה שלי אתמול - להצביע על החזרת חדרי הכושר והבריכות". סגן יו"ר הכנסת מיקי זוהר אמר לשאשא ביטון ביציאה מהדיון: "אני מדיח אותך מהתפקיד".

סגן שר הבריאות יואב קיש אמר: "זו טעות קשה, אם אתם משאירים את ההחלטה ולא מצביעים ומביאים את זה למליאה, לפחות תנו למליאה להצביע. אתם לוקחים את הסמכות והאחריות".

יואב קיש (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
יואב קיש (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "אנחנו מביאים היום לאישור הממשלה את התכנית הכלכלית המקיפה לשכירים, לעצמאים ולבעלי העסקים בשנה הקרובה. התכנית הזאת מיועדת להעניק רשת ביטחון לכל מי שנפגע מההתפרצות של הנגיף". 

"אני יודע שהיא לא שלמה, אני יודע שיש בה גם חורים. שר האוצר ואני כבר דיברנו, ואני מתכוון לדבר על כך ביחד עם בני גנץ, על מתן מענה גם לחורים בתוך הרשת. יש הרבה דברים שצריך לטפל בהם, כולל עזרה למשפחות, לסקטורים, לדברים אחרים. אנחנו נעסוק בכל הדברים הללו, נדון בזה בסוף הישיבה, מה המנגנון הטוב ביותר לעשות זאת. אבל כרגע יש פה תכנית מקיפה שלא הייתה כדוגמתה, אני רוצה לשבח את הממשלה על כך. כבר העברנו אתמול בהצלחה, פה אחד, את המענק המיידי לעצמאים, ועכשיו יש שורה של דברים שאנחנו צריכים לעשות, קודם כל כדי לתת את אותה רשת ביטחון ובהמשך כמובן לפעול ביתר שאת גם לייצר ולתגמל חזרה למעגל העבודה".

אמש נערך דיון דרמטי בוועדת הקורונה של הכנסת, שבמהלכו עלתה אפשרות לפתוח מחדש מקומות שאותם אישרה הממשלה לסגור בהמלצת משרד הבריאות, בשל כמות גבוהה של נדבקים. ח"כ שאשא-ביטון, אמרה ל"מעריב" כי היא "לוקחת אחריות על פתיחת הבריכות וחדרי הכושר", מה שעורר את זעמו של בכיר בליכוד, שהשיב: "אם היא לא תיישר קו עם החלטות הממשלה - נחליף אותה". 

סגן שר הבריאות, יואב קיש, התראיין הבוקר בכאן ב' הזהיר מפני ההשלכות של ביטול ההגבלות: "אני אומר לוועדת הקורונה, אתם יכולים לשאול שאלות ולבטל את ההגבלות, אבל אם נכנס לסגר עוד שבועיים האחריות תהיה על מי שלא נותן לעצור היום את ההתקהלויות". קיש הודה כי למשרד הבריאות אין נתונים על כמה אנשים נדבקו איפה. ""יש לנו גל שני, שלפי כל ההערכות והנתונים יהיה יותר גרוע מהראשון, ואנחנו במשרד מנסים לעצור את זה", אמר קיש. "אנחנו באים לממשלה ואומרים מה צריך לעשות כדי למנוע התקהלויות. הסיבה שסגרנו את הבריכות היא שיש שם התקהלויות – בתור לכניסה, בתור לשירותים, בתור למזנון. לבריכות יש לובי חזק וכל הכבוד להם שהם נלחמים. הסיבה שהבריכות במלונות לא נסגרו – שיקול כלכלי".

"זו טעות להסתמך עכשיו על נתונים. המשימה העיקרית שלנו היא למנוע התקהלויות על ידי שמירה על ריחוק חברתי. יש אולי 500-400 מקרים שידוע מאיפה נדבקו, אבל ברוב הגדול של המקרים לא יודעים מה מקורם. מחלקות הקורונה מתמלאות. אם עוד שלושה שבועות נהיה פי שניים אז נסתדר, אלא אם נכפיל תוך שבוע-שבועיים - זו בעיה".

בעקבות הביקורת של קיש, אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ שאשא ביטון למעריב: "אני מוכנה לקחת על עצמי בנקודת הזמן הזו את האחריות לנוכח הנתונים שלפנינו. בהצבעה שאני מבקשת יש איזון בין הכלכלה לבריאות. היכן שיש הסכמות לגבי פוטנציאל הדבקות גבוהה נאשר סגירה והיכן שאין אז נחריג ונפתח. ובכלל צריך לייצר מציאות בה אנחנו חיים בצל הנגיף תוך מניעת התפשטות לצד שמירה על כלכלה פתוחה עד כמה שניתן".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, התייחס הבוקר בגלי צה"ל לסוגיית הבריכות וחדרי הכושר: "אמרנו במפורש שכאשר תהיה עלייה בתחלואה נשקול את צעדינו. לא צריך להסתכל על כל נדבק כאדם בודד, כי יש מפיצי על שהדביקו 50 אנשים ויותר, וכך המחלה מתפשט". על היעדר הנתנים על ההדבקות במקומות האלה, אמר כי "לא צריך להביא נתונים מדויקים אם אנחנו יודעים שיש סיכון. לצערנו אין פטנט של לאכול במסעדה בלי מסיכה" .

בפתיחת הדיון אתמול אמרה יושבת ראש הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון: "אנחנו נמצאים בשעה לא קלה כלכלית, ויש לנו חובה למצוא את האיזון העדין בין השמירה על בריאות הציבור לבין השמירה על ההיבטים הכלכליים. יש עיקרון אחד שאנחנו לא מוכנים לוותר עליו וזה להבין מה ההיגיון מאחורי ההחלטות, בעיקר בענפים של בריכות השחייה וחדרי הכושר".

פרופ' איתמר גרוטו (צילום: אבשלום ששוני)
פרופ' איתמר גרוטו (צילום: אבשלום ששוני)

במהלך הדיון הציג משרד הבריאות את כמות הנדבקים בין 4 ביוני ל־10 ביולי, במקומות ובתחומים שעליהם הוחלט להטיל מגבלות בשבוע שעבר. לפי הנתונים, 170 איש נדבקו בחתונות, 35 בחדרי כושר, 21 במסעדות ושישה בפאבים ובברים. לשאלה כמה נדבקו בבריכות הציבוריות היתה התשובה: אין לנו נתונים.

בעקבות חשיפת הנתונים, אמר חבר הוועדה, ח״כ מיקי לוי (יש עתיד־תל״ם): "הנתונים שהוצגו בפנינו מוכיחים שהחלטת הממשלה על סגירת חדרי הכושר והבריכות הייתה נמהרת, לא מבוססת ולא הגיונית. זאת פשוט שערורייה שככה הממשלה מחליטה החלטות שמשמעותן קריסת עסקים ושליחת מאות אלפי אנשים הביתה, לאבטלה״.

ח''כ מיקי לוי  (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
ח''כ מיקי לוי (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

רגע לפני שהוועדה אמורה הייתה להצביע אם לפתוח מחדש את חדרי הכושר והבריכות הציבוריות, התפתח עימות סוער בין חברי הוועדה בנוגע לסוגיה מהם הסעיפים שיעלו להצבעה. בשל המחלוקת הקשה, שעלתה לטונים גבוהים, החליטה ח"כ שאשא־ביטון, לדחות את ההצבעה בעניין להיום.

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה אתמול כי מהיום תבוטל הגבלת הפעלת התחבורה הציבורית עד 22:00. החלטתה של רגב התקבלה כשבוע בלבד לאחר החלטת הממשלה להטיל הגבלות על הנסיעה באוטובוסים, שכללו צמצום של כ־50% מתפוסת הנוסעים באוטובוס.