זעם בליכוד: יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, פנה היום (שני) ליו"ר ועדת הכנסת, איתן גינזבורג, בדרישה להדיח את יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון (הליכוד) מתפקידה, זאת לאחר שהעלתה להצבעה את פתיחת הבריכות וחדרי הכושר בוועדה, ואף תמכה בהצעה. זאת, בניגוד לעמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהמשך נודע כי בקשתו נדחתה, אך זוהר צייץ: "לפני זמן קצר התקיימה שיחה בין ראש הממשלה ויו״ר הכנסת יריב לוין יחד עימי. בתום השיחה החלטתי שינקטו כנגד ח״כ שאשא ביטון צעדים משמעתיים.  כמו כן בשלב בזה לא יועברו לוועדת הקורונה בראשה עומדת ח״כ שאשא ביטון הצעות חוק לדיון עד להודעה חדשה".

בתדרוך שהעניק גורם בכיר בליכוד מוקדם יותר, נמסר: "לצערנו יפעת שאשא ביטון נכנעה ללחץ מלוביסטים שייצגו את חדרי הכושר. לכן היא לא הסכימה אפילו לסגור ל-24 שעות. כל המומחים של משרד הבריאות הזהירו שחדרי הכושר הם סכנה ממשית להדבקה בגלל שהנגיף עובר גם בהזעה ולכן המסיכות לא נותנות מענה. במצב כזה לא ניתן לעבור לסדר היום ולכן תושעה מתפקידה לזמן מה".

מכחול לבן מסרו בתגובה: "נוכח חשיבות תפקודה של הכנסת כגוף מפקח, אין זה ראוי להדיח את יו״ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון. אם הליכוד יקדם הצבעה בנושא - לא ניקח בה חלק". 

במהלך הדיון אמרה חברת הכנסת שאשא-ביטון: "אפשר לפתור את זה עם הנחיות ברורות, עם שמירת רווח בין המתעמלים, ולכן אני חוזרת להצעה שלי אתמול - להצביע על החזרת חדרי הכושר והבריכות". סגן יו"ר הכנסת מיקי זוהר ניגש לשאשא ביטון ביציאה מהדיון, ואמר לה: "אני מדיח אותך מהתפקיד".

יפעת שאשא-ביטון (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
יפעת שאשא-ביטון (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

סגן שר הבריאות יואב קיש, שהתנגד להצעה, אמר: "זו טעות קשה, אם אתם משאירים את ההחלטה ולא מצביעים ומביאים את זה למליאה, לפחות תנו למליאה להצביע. אתם לוקחים את הסמכות והאחריות".

זוהר כתב לאחר ההצבעה בחשבון הטוויטר שלו: "צר לי שחברת כנסת מהקואליציה בחרה בדרך פופוליסטית וחסרת אחריות על גבם של הרשויות הנלחמות למניעת מגפת הקורונה והחליטה לפעול כנגד עמדת הקואליציה. במקום להיכנס מתחת לאלונקה ולסייע לממשלה לנהל את המשבר הזה באופן אחראי, היא בחרה לתקוע מקלות בגלגלי הקואליציה. לא נוכל לסבול התנהגות כזו".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן פירגן לחברת הכנסת כשכתב בחשבון הטוויטר שלו: "שאפו לח"כ יפעת שאשא ביטון על העמדה האמיצה, על זכותם של חברי הכנסת להצביע בהתאם להיגיון ולשכל הישר ולא בהתאם לאינטרס פוליטי צר של הקואליציה".

חבר הכנסת גדעון סער התייחס אף הוא להצבעה וכתב: "ללא קשר לתוכן ההחלטות שקיבלה היום ועדת הקורונה - הכנסת אינה חותמת גומי של הממשלה. נכון יותר לשכנע את ועדות הכנסת באמצעות מסד נתונים ולא באמצעות איומים ולחצים. כמו כן כתב, כי "הדחת יו״ר הועדה  אינה הדבר הנכון לעשות".

בנימין נתניהו (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

ח"כ מיקי לוי: "לא נסכים להדחתה של ח"כ שאשא-ביטון"
חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) התראיין ב"איפה הכסף" אצל ענת דוידוב ב-103FM בעקבות האיומים על הדחתה של יו"ר ועדת הקורונה, והצעדים שמפלגתו מתכננת בעקבות נסיונות ההדחה.

תראה רק הבוקר דיברנו כאן בשבע תשע ולא ידענו מה צפוי לנו, זה היה לפני שהוועדה התכנסה מחדש. איזו דרמה עשיתם לנו, ומה, יש סדר עולמי חדש?
"לא, גם אתמול עמדתי על כך שיפרידו, ואני הייתי בעד והגשתי את הבקשה לדיון הזה, בעד פתיחת הבריכות וחדרי הכושר, ביקשתי להפריד את זה משאר ההצבעות שמצפוני לא נותן לי להצביע נגדן כמו פתיחת הברים לצורך העניין, אז יו"ר הוועדה התנגדה ובשעה מאוחרת היא יצאה החוצה, חזרה ואמרה שרה"מ דיבר איתה ואחרי כמה דקות נסגרה הוועדה למרות שהפצרנו בה לחזור".

זה בעצם ניצחון שלכם, עכשיו השאלה אם זה תקין שיו"ר ועדה מצביעה בניגוד לעמדת רה"מ. האם היא יכולה להיות עצמאית למרות שהיא סיעה עצמאית ולא ניכנס לכל עניין הזה, זה תקין בעיניך והאם נכון לבוא ולהדיח אותה כמו שמיקי זוהר רוצה ומאיים?
"חד משמעית לא. אנחנו עקרונית לא מתערבים במינוי יו"ר ועדות מהקואליציה, ועם זאת אני אומר לך לא נסכים להדחתה של ח"כ שאשא ביטון, היא עשתה את המוטל עליה. יו"ר ועדה הוא יו"ר עצמאי לחלוטין, אם הוא מריונטה של השלטון או של הממשלה אז הוא לא ממלא את תפקידו כשליח ציבור. מה שעשתה היום ח"כ שאשא ביטון בהרבה אומץ יש להגיד, לקחה החלטה, גייסה אותנו להצבעה שמלכתחילה חשבנו שהיא טובה  והיינו כולנו בעד, היו לנו חילוקי דעות על הדרך, והביאה את זה להצבעה. הכל התחיל מזה שבפתח הדיון היא שאלה אותי אם אני עומד עוד על דעתי לפצל. אם הייתי נותן תשובה חיובית כן לפצל את החוק, הוועדה לא הייתה מגיעה לכדי הצבעה. זיהיתי יחד עם האחרים שמופעל עליה לחץ נוראי מצד הממשלה ונוטלים ממנה את החופש, ולכן אמרתי שאני מבטל את דרישתי לפיצול ומבקש לבצע את ההצבעה כבר עכשיו, היא נענתה בהרבה אומץ אני מפרגן לה על כך".

ח''כ מיקי לוי  (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
ח''כ מיקי לוי (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

עכשיו תגיד לי עם יד על הלב, אם זה היה הפוך וזו הייתה ועדה של האופוזיציה, והיה יו"ר מטעמכם והיה מצביע בניגוד לעמדתכם, בניגוד לעמדת יאיר לפיד נגיד יו"ר יש עתיד וכולי, האם זה היה עובר בשקט? תענה לי בהגינות
"אני אומר דווקא בוועדות של האופוזיציה זה קל, כי אתה עושה מה שאתה רוצה כי אתה באופוזיציה. שום דבר הוא לא קריטי, לכן השאלה היא לא מדויקת, אם היית אומרת לי אם הייתם במקומה האם זה היה עובר בשלום, אז אני אומר לך שלפני כן היינו מדברים על זה, היו לנו אירועים כאלה בעבר במפלגת יש עתיד, לא הדחנו ולא שום דבר ואף אחד לא הלך אחורה, כן כעסנו ואמרנו לא מגיעים חוקים לחודש וחצי או משהו בסגנון הזה או חודשיים ובזה זה נגמר. אי אפשר ליטול את העצמאות של יו"ר הועדה, מוטב לסגור את הוועדה".

תגיד לי עוד שני דברים קצרים לסיום. מה עם מסעדות וברים?
"זו המלחמה הבאה שלי מסעדות זה חצי נחמה כי מותר 20 בפנים ו-30 בחוץ ואם יש עוד חלל נוסף אז אפשר בחלל הזה עוד 20. זה עושה עוול לאותן מסעדות ענקיות שמכילות 120 או 140 איש, זה עושה עוול לכל האולמות של קיום השמחות והתיאטראות, תבואו ותגידו איזה גודל של אולם אתם רוצים, מה המרחק בין אחד לשני".

כלומר זה המאבק הבא וזה לדעתך עוד לא נסגר
"לא נסגר וזה המאבק הבא שלי ואבקש דיון דחוף גם בנושא".

עוד שאלה אחת. תגיד, האם היום מה שקרה עכשיו בכנסת זה עוד אחד מהסדקים שאנחנו רואים מהשבוע שעבר כשרצו להצביע לוועדה לענייני השופטים וכולי וזה לא צלח? האם זה עוד חלק במאבק בהתפוררות הקואליציה? לאט לאט הסדקים הולכים ונפערים? אתה קושר את זה בזה או לא?
"אני אגיד לך, אין יום שהם לא נופלים לאיזשהו בור, כל ההתחברות הזו בין כחול לבן לליכוד זה בחטא נעשתה, לא יהיה ראש ממשלה רזרבי או חלופי, הם כל יום עושים טעויות, הליכוד מכה בהם ללא רחם וסופה של הממשלה הזו להסתיים די בהקדם".