המוחים מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור החליטו לקיים היום (שלישי) הפגנה גדולה תחת הכותרת "יום הביביסטיליה", מעין קריצה ל"יום הבסטיליה" - יום העצמאות הרשמי של צרפת המסמל את היום בו התרחשה נפילת הבסטיליה ב-1789. אמיר השכל, ממובילי מחאת בלפור, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על פירוק מאהל המחאה על ידי הפקחים, ועל ההפגנה הגדולה שעתידה להתרחש היום.

יוכפז: 14 ביולי, המפגינים מול בלפור מתכננים הפגנה גדולה תחת הכותרת – 'יום הביביסטיליה'. אמיר השכל ממובילי המאבק. בוקר טוב, מה שלומך?
"הבוקר הרבה יותר טוב, אחרי יומיים של ניסיונות לפנות אותנו, הבוקר קמנו, השמש זורחת והכל נראה יפה".

דוידוב: אתה שם?
"כן".

יוכפז: תכף נדבר על הפינוי אתמול, בשבת השטח געש. הייתה אנרגיה משמעותית של המפגינים אבל מאז נתניהו וכ"ץ החלו להעביר כספים לציבור – יש חשש שהמחאה תגווע?
"אני יודע שיש מגזרים היום שמשוועים לכסף עקב המצב, אבל המחאה שלו בבלפור היא מחאה שבאה מהכיוון המוסרי-ערכי כי אנחנו חושבים שאין מצב שנאשם בפלילים יעמוד בראשות הממשלה, ממשלת ישראל".

יוכפז: אבל המאבק הערכי סביב השחיתות וכתבי האישום, התערבבו מטבע הדברים בסיפור הכלכלי. אי אפשר להפריד.
"נכון, אתה צודק".

יוכפז: מה אתה אומר על האנרגיה בשטח?
"לפחות ממה שאני מזהה, האנרגיות בשטח נשארו כמו שהן ואני מניח שגם בזמן הקרוב הן יעלו, לפחות מהטעם הפשוט –הצעירים. עוד מעט גומרים את הבחינות באוניברסיטה, לנסוע לטייל בעולם הם אינם יכולים, עבודה אין, חלקם צריכים לחזור לגור עם ההורים ולכן לדעתי גם הם יצטרפו".

דוידוב: כמה אתה מרגיש את המומנטום של תחילת מחאה גדולה בקנה מידה שלא ידענו שתביא את השינוי?
"כמו שאתם אמרתם, רצף הנסיבות, בין אם זה מגפת הקורונה, מצב כלכלי, תסכול מהעובדה שראש הממשלה עומד נאשם בפלילים, אני חושב שיגרום להאצה של התהליך הזה".

יוכפז: יש ניסיונות אחרים לא לגיטימיים של הממשלה לעצור את זה? למשל - לפרק את המאהל או קונספירטיבית להטיל סגר כדי למנוע הפגנות?
"אני לא מוציא את זה מכלל אפשרות, כשאתה מסתכל על הדברים שקורים בשטח, לחלקם אין הסבר הגיוני, אלא נראה שהלחץ ברחוב בלפור עולה".

יוכפז: הממשלה חושבת להטיל סגר כדי למנוע הפגנות ענק?
"ממש לא מופרך לדעתי".

יוכפז: מה קרה אתמול בבוקר?
"האמת היא שהקדימון היה שלשום, כאשר באו בפשיטה של מספר דקות והחרימו חלק מהציוד שלנו. חשבנו שזהו, זה מאחורינו, חשבנו שח"כ מיקי לוי הגיע לסיכום עם אחד מבכירי עיריית תל אביב על המשך השהייה שלנו תחת תנאים מסוימים, ואגב, בכולם אנחנו עומדים. היינו במקום שקטים, ואתמול בבוקר שוב בוצעה פשיטה, הפעם בהיקף הרבה יותר רחב, באלימות. רוב הציוד שהיה לנו במקום בו אנחנו ממוקמים נלקח, אבל מי שחושב שזה ירתיע אותנו פשוט טועה".

יוכפז: בעירייה טוענים שהקמתם מאהל באופן לא חוקי אחרי שפורק, הצבתם ציוד בלי אישור.
"לרגע לא שמעת ממני שהצבנו בלי אישור".

יוכפז: אמרת שהמאהל פורק יום לפני, העירייה אומרת ששבתם ובניתם את המאהל, נמצאים עם ציוד אסור ולא הייתה אלימות - זו המצאה.
"תראה, מילה שלי כנגד מילה של דוברי העירייה, הועלו סרטונים, אפשר היה לראות בעיניים את האלימות הנוראה שהייתה אתמול ואת התוצאות. היו שישה פצועים ואחד מהם פונה לחדר מיון, אז אפשר לומר מה שרוצים".

דוידוב: כמה אלימות הייתה שם?
"רובנו אנשים מבוגרים. אתם רוצים לפנות ציוד? היה שם כוח כזה גדול. אפשר היה לקחת את האנשים הצידה ולקחת מה שרוצים ושלום על ישראל. למה נדרשת אלימות?"

דוידוב: מה יהיה היום?
"היום תהיה הפגנה עקב הסמליות של היום, 14 ביולי - היום בו פרצה המהפכה הצרפתית שקראה לחירות, שוויון ואחווה, ואני מוסיף מוסר וערכים. אני מניח שיגיעו אנשים, אין לי מושג כמה, וזה יהיה עוד צעד במאבק שלנו".