אחרי שאתמול הציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ את יוזמת "מענק לכל אזרח", לפיה כל אזרח בישראל יקבל מענק מהמדינה לאור משבר הקורונה, הבוקר (חמישי) שוחח הפעיל החברתי אלדד יניב עם ניסים משעל וגיא פלג בתוכניתם ב-103FM ומתח ביקורת חריפה על תזמון המהלך ועל הדיון הציבורי שהתעורר סביבו: "כבר לפני ארבעה חודשים היה צריך להעביר כסף לאנשים, אין מקום לדיון פילוסופי עכשיו, צריך להביא עזרה ראשונה לאנשים שנפלו לתהום". על ראש הממשלה אמר כי "הוא ילך הביתה לא בגלל השחיתויות או בגלל כתבי האישום שלו, הוא ילך בגלל שבפעם הראשונה התברר שהוא חרא של מנהל. שהוא לא יודע לנהל את הדברים, שהוא לא יודע לתפקד".

לא ראיתי פרשן כלכלי אחד שבא ולא מתייחס לתוכנית הכלכלית שהוצגה אתמול כאל תוכנית הזויה, במובן הזה שכסף ציבורי רב והכרחי יועבר לכל משפחה בין שצריכה ובין שלא, בין לעשיר ובין לעני, בין למפוטר ובין לאדם שלא נפגע כלכלית כלל בתופת המשבר. אלדד יניב, אתה סבור שצריך לחלק כסף ממסוקים?
"חברים, חברים, תרגיעו. אין פרשן כלכלי אחד, בטח לא אני ובטח לא אתם, שבימי חייו היה משבר כזה. אז כל האנשים שמתיימרים להסביר איך צריך להנהיג את זה כלכלית עכשיו – קצת צניעות. יש מדינה שלמה שסגרו אותה בבתים, גרמו למיליון אנשים להיות מפוטרים באופן כרוני. הם לא יחזרו לעבודה בעוד יום-יומיים. יש אנשים שלא יחזרו לעבודה בשנה הקרובה, כל העולם המערבי מחלק צ'קים".

אבל איך מחלקים את הצ'קים? האם במצב הכלכלי והחברתי של ישראל נכון לחלק לכל אחד או להפעיל היגיון?
"אם היה פה ראש ממשלה שמנהל את המדינה, כבר לפני ארבעה חודשים היו מעבירים כסף למי שצריך ולא מעבירים כסף למי שלא צריך. אחרי ארבעה-חמישה חודשים שאנשים שהיו מסודרים כלכלית, היה להם משכנתא וחובות, לא הייתה הכנסה גבוהה אבל התנהלו כלכלית בצורה יפה ובריאה, באופן יחסי ניהלו את חייהם - האנשים האלו נפלו לתהום, זה לא צחוק".

על זה אין ויכוח.
"הוויכוח, אי אפשר לנהל אותו אחרי ארבעה חודשים, עכשיו צריך קודם כל לתת אוויר לנשימה".

אבל למי? יש שביתה של העובדות הסוציאליות כי שבועיים לא מדברים איתן, לא מוכנים לתת להם גרוש וחצי אבל שישה מיליארד לחלק לאלדד יניב ומישהו עני זה לא היגיון.
"אתה מבין שאין לך אפילו רשות לנהל את הדיון הזה אחרי ארבעה חודשים? עכשיו אתה תעביר קודם כל לכולם, כי לא הצלחת להעביר את זה בדרך אחרת ארבעה חודשים. הדיון הפילוסופי הזה לא יכול להתנהל אחרי ארבעה חודשים. עכשיו אתה תפתור את הבעיה".

ככה פותרים?
"לך אין בעיה".

אולי ככה מחריפים את הבעיה? המשאבים הציבוריים מוגבלים, לטווח הארוך אתה לא תעזור למי שבאמת זקוק לכך.
"אתה יודע מתי הייתי מקשיב לדברים האלה שאתה אומר? אם היית מסביר לי איך מכניסים מחר בבוקר לחשבון הבנק כסף למי שצריך, לא בסיסמאות. זה לא עבד ארבעה חודשים. אולי יש פה בירוקרטיה, אולי לא יודעים פה לעבוד, זה כבר לא משנה".

אני עומד בראש עמותת 'חום', מה שאנחנו עוברים בתקופה האחרונה בבקשות, לא יאומן. אנשים מגיעים באמת למצב נואש ובמקום להזרים לאנשים האלה, יש בישראל 900-800 אלף ילדים מתחת לקו העוני, תן להם תזרים.
"אבל לא מעבירים להם".

אתה יודע למה? כי הם לא מפגינים.
"לא מעבירים להם, זה לא קשור להפגנה. מעבירים מחר לכל אזרחי ישראל, לכולם, לעניים ולעשירים, פשוט לא מתנהל פה שום דבר. אבל אחרי ארבעה חודשים שאתה דפקת אנשים ודרדרת אותם לתהום, אין מה לעשות. אתה צריך להביא עזרה ראשונה, לאחד את שנות המס 2018 עד 2020 ולהתחשבן עם אנשים כשיגישו דו"ח ב-2021. מי שעשיר זה ירד לו, זה לא יישאר לו בחשבון הבנק, אבל עכשיו אתה צריך להעביר כסף - אין ברירה. איזה דיון אנחנו מנהלים? אנחנו מחכים שיהיו מאה התאבדויות ואז נגיד חבל?".

הדיון הוא, מדינת ישראל יכולה בעזרת הביטוח הלאומי להזרים את הכסף לשכבות המצוקה. למה זה מסובך?
"תזכור את הדיון הזה כשנהיה בתוך החורף. אין פה דיון כלכלי, אין תוכנית כלכלית. העולם מעביר כסף לאנשים כדי שישרדו את השנה הקרובה בחיים. אין תקציב, אין גירעון, לא מנהלים את השיחה הזאת יותר - היא לא רלוונטית. יש ממשלות אחראיות שמנהלות את זה בצורה יותר רצינית וכבר לפני ארבעה חודשים העבירו כסף למי שצריך ולא למי שלא צריך. פה זה לא התנהל, צריך להעביר כסף לאנשים ולהתחשבן איתם בסוף הדבר".

השיקולים לא רק כלכליים.
"השיקולים הם רק פוליטיים, נתניהו מבוהל מהרחוב. אבל זה שהשיקול שלו מחורבן לא אומר שהפתרון הזה לא עוזר לאנשים. ברור שהשיקול פוליטי, זה שקוף, רואים את האף שלו גדל כמו פינוקיו, זה ברור, אין שאלה. הוא נבהל מהרחוב, הוא ימשיך להיבהל מהרחוב. האם זה מציל את האנשים ונותן להם אויר? כן; האם זה ישאיר אותו בכיסא? לא. זה לא משנה על מי הוא יטיל את האחריות, יש קונצנזוס מוחלט, רואים את זה בסקרים בכל מקום. הכישלון הוא רק שלו, הוא התהדר שההישג רק שלו, הוא לא נתן לאף אחד להשתתף איתו בחגיגה. לכן, עכשיו הוא ישלם את המחיר, הוא ילך לא בגלל השחיתויות שלו, או בגלל כתבי האישום שלו, הוא ילך בגלל שבפעם הראשונה התברר שהוא חרא של מנהל. שהוא לא יודע לנהל את הדברים, שהוא לא יודע לתפקד".

שלא יתבעו אותך דיבה.
"לא נראה לי שגם 'ביביסטים' יתבעו אותי דיבה על מה שאני אומר, כי הם חושבים בדיוק אותו דבר כמוני".