האלוף במיל' עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני-בטחוני במשרד הביטחון, התראיין היום (חמישי) בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לשורת התקיפות באיראן, המיוחסת לפעילות חיל האוויר הישראלי, וכן הביע דאגה מהמצב הנוכחי מבחינה מדינית, נוכח מערכת הבחירות הקרבה בארה"ב. "אני מודאג מאד, ההתנהלות הקרובה בחזית האיראנית תלויה במועמד שינצח בבחירות בארה"ב בנובמבר", הסביר. 

טראמפ ונתניהו מעוניינים במלחמה באיראן? 
"האיום האיראני הוא רב ממדי. יש להם אידאולוגיה קיצונית ששוללת את קיומה של ישראל, ויש להם שני מאמצים שמניעים אותם: להגיע לגרעין, ולהגיע לכיתור אזורי של ישראל, כיתור אמיתי, לא נושם, חונק, כלומר כזה שכולל את לבנון, סוריה ועיראק עם טילים ורקטות המכוונות לאוכלוסייה האזרחית. וגם חמאס בצד השני. הם סונים אמנם אבל אצלם אין בעיה, העיקר שאתה שונא ישראל. 

אנחנו זיהינו את האיום הזה מזמן, ואנחנו עובדים מולו. לכן עכשיו באיראן יש דבר חדש שאני מודאג מאד ממנו. אני תומך בכל פעולה שתעכב את האיראנים בנושא הגרעיני, זה לא חדש, ואני חושב שפה השיקולים הם לא פוליטיים אלא באים מהמערכת המקצועית. אם לכאורה זה נכון, כי אין אישור רשמי, אז המערכת המקצועית מודיעינית מצביעה על מודיעין מדויק, וחיל האוויר מבצע או כל זרוע אחרת".

אז אלו פעולות ברמה הגרעינית.
"בסך הכל יש פה הישגים חשובים, ועכשיו זה אופרטיבי. ברמה האסטרטגית, למרות שאיראן בקשיים כלכליים, הם נחושים לממש. אני מודאג מאוד מהנושא המדיני, פה אין לנו כל כך הצלחה משום שלא אתפלא אם טראמפ יוביל להסכם. אני חושב שהאיראנים לא רוצים הסכם, כי הם מחכים לאחרי הבחירות. אם טראמפ ייבחר, הוא יהיה יותר בשל, ואם ביידן ייבחר - אז הם כבר מכירים את הממשל הדמוקרטי .

באוקטובר מועצת הביטחון אמורה לדון בהארכת הסנקציות על מכירות נשק לאיראן. זה מאוד חשוב, ואני צופה שזה ייכשל כיוון שהרוסים והסינים לא יאפשרו את זה. גם אם ימכרו להם נשק, הם יחזקו אותם תמורת נפט ודברים כאלו. זאת אומרת שאנחנו די לבד בתחום המדיני, שם אין לנו הצלחות". 

המצב באיראן הולך ונהיה קשה, כנראה גם בגלל הסנקציות אבל גם בגלל הקורונה.
"אצטט לך: תיכנס לנעליים של האויב ואל תכפה את הגיונך. המצב הקשה לאוכלוסייה, אבל היו שם מצבים יותר גרועים. אני רוצה לומר שהמצב הכלכלי הקשה לא מטה אותם, כי מדינה כמו איראן יכולה להקנות את האמצעים כדי להתעצם מולנו. זאת הבעיה. אנחנו צריכים להשתמש במצב הכלכלי, אם זה אפשרי". 

דיברת על המישור המדיני?
"במישור המדיני אני מודאג מאוד, כי גם ארה"ב עסוקה בדברים אחרים. אני לא רואה את החשיבה הסיסטמתית אצל הנשיא טראמפ, הוא יותר ויותר מודאג מבעיות השעה, ואילו אנחנו בעיקר מודאגים,מאיראן, לא מסיפוח ולא מהחשש לא לקלקל את היחסים עם הערבים ולא לפתוח חזיתות אחרות, לא לשלוח את צה"ל לבזבז את הזמן של הרמטכ"ל על היערכויות לכל מיני תוכניות אחרות, צריך רק להתמקד באיראן". 

פורסם שאיראן ניסתה לפגוע בנו בלוחמת סייבר, האם זה לא נכון לנסות להרתיע אותם גם במישורים האלה, שהם לא גרעיניים?
"המלחמה עם איראן היא רב ממדית והיא כוללת את חזית הסייבר. יש להם יכולות פנומנליות, אבל ישראל חזקה מאד בתחום הזה. בכל התחומים בדרך כלל יש מודיעין הגנתי, התקפי, בלי להיכנס לפירוט. זה קצת דומה לקורונה, משום שזה רואה ואינו נראה. לפי מה שפורסם, הפעילות בנמל הראשי השתבשה עד שיתוקן. אני חסיד גדול של התפיסה שאם אתה רוצה לירות - תירה, אל תדבר לעולם, אל תשפיל את הצד השני, אל תגרה אותו לפעולות, תעמיק את ההתרעה על ידי ערפל ותכה ככל שאתה יכול". 

אתה מאמין שיכולות הסייבר של איראן הן כאלה שהם יכולים לדעת מי תוקף אותם?
"אני שונא להכליל, אבל האיראנים חכמים בתחומי המדע והמתמטיקה. בואו ניקח אחריות. אני מאוד מוטרד מזה שאנו מוציאים פה בשם גורמי מודיעין מזרח תיכוני כל מיני הסתערויות, זה לא כמו ההסתערויות הגלויות של אנשים מסוימים מבלי לנקוב בשמם שאמרו אנו הולמים באיראנים והורגים אותם, אין לזה שום ערך חוץ מערך שהוא מזיק, אל תתגרה בכבוד של הצד השני, זה מה שעשו עם הכור בסוריה, זאת הייתה החלטה מאוד חשובה, לא שבשאר אסד לא ידע. מאחר וישראל לקחה אחריות, הוא שמע איזו שמועה". 

האם אנו יודעים להעריך כמה נזק נגרם בנתנז?
"לפי מה שפורסם זה זה נזק אדיר . כי היום יש לנו לכאורה על פי מקורות זרים יתרון שנובע  ממודיעין מעולה, ורק הידיעה שפורסמה, ישראל שיגרה לוויין איום, מודיעין כזה יחד עם יכולות מודיעין אחרות שאנו מצטיינים בהן, הכל כמובן לכאורה, יחד עם יכולות התקפיות של חה"א כמובן יוצרות פוטנציאל נזק אדיר שהוא כנראה מתממש".