יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא ביטון (הליכוד) הודתה הבוקר (שני) בראיון בתכנית של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM כי "לא הספקנו להיערך לגל השני", והפנתה אצבע מאשימה כלפי משרד הבריאות:  "אני מתוסכלת מחוסר הסנכרון עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. למה הם מביאים נתונים אחרים לוועדה אל מול הנתונים שהם מפרסמים מדי יום?".

את מצליחה? איפה עומדים הדברים? פוטרת? תפוטרי? זה ירד מהפרק?
"לא, אני גם אומר לכם בכנות, אני בכלל לא עוסקת בזה. אני אתמול הגעתי לדיון של 5.5 שעות בנושא המגבלות. אני באתי באמת לבדוק עבור הציבור איפה אנחנו נמצאים, מה נכון לעשות, וזה מה שאני אעשה גם היום. מבחינתי עבודה כרגיל".

מצפה שיגנו עלייך?
"לא, אני מצפה שיעשו את כל מה שצריך כדי שיאפשרו לציבור להתנהל בתוך שגרת החירום שאנחנו נמצאים בה. יש לפנינו שני משברים מאוד גדולים, יש משבר בריאותי מאוד גדול, יש משבר כלכלי מאוד מאוד גדול. התפקיד של הועדה הוא למצוא את האיזון בטיפול בין שני המשברים, המגפה שאנחנו חווים היום היא מגפה רב ממדית, זה לא רק ההיבט הבריאותי של הקורונה, יש היבטים רפואיים נוספים שאנחנו לא נותנים עליהם את הדעת".

כמו?
"אנשים חולים בעוד מחלות אנשים מתים מעוד מחלות".

רה"מ, מערכת הבריאות, כולם מנסים להשתלט על הקורונה ולא מצליחים. הם צריכים את העזרה של הכנסת ואת מפנה להם גב, גם אם את באה ממקום טוב. איך ייתכן שח"כ מהליכוד מפנה גב לרה"מ?
"ראשית, אין פה עניין של הפניית גב. התפקיד של הכנסת זה לבדוק, לבחון, לבקר את החלטות הממשלה. אנחנו מקבלים את החלטות הממשלה ובודקים האם אנחנו יכולים לאשר אותן או לא. כן חשוב לי להמשיך את מה שאמרתי קודם".

מדובר באירוע נדיר שיו"ר ועדת כנסת מטעם מפלגת השלטון לא מקבל את עמדת רה"מ, נדיר.
"קודם כל יש לי הפתעות בשבילך, גם לפני שבוע וחצי וגם לפני שבועיים לא קיבלנו את הצווים כמו שהם. אני חמש שנים בכנסת, מעולם לא נכנס לא צו ולא חוק לוועדות ויצא כמו שהוא נכנס. זה ברור שוועדות יושבות עם הרבה מאוד אנשים ומומחים מהתחום הרלוונטי ומקבלים את ההחלטות בהתאם למה שנכון. אנחנו מתמודדים עם מגפה רב ממדית וכשדיברנו על בריאות, מעבר לבריאות הפיזית, יש את ההיבט של הבריאות הנפשית. אנחנו מתחילים לראות את זה ברחובות, המתח של האנשים, הלחץ, והסטרס, כל הדבר הזה לא מקבל ביטוי בכל ההתייחסות שלנו. לכן, מה שאנחנו בעצם מבקשים זה קודם כל לראות שהממשלה עושה את כל הצעדים שצריך כדי לבלום את המגפה הזאת, חקירות אפידמיולוגיות? תרחיבו אותן משמעותית. כולנו יודעים שאם נעשה נכון את קטיעת שרשרת ההדבקה נוכל להתמודד עם המגפה בצורה יותר טובה. תיערכו לחורף, תתנו את המכה במקום בו באמת כואב, ראיתם את הנתונים- מעל 60% נדבקים בבית. בואו קודם כל נפנה את החולים למלוניות כדי שלא ידביקו אחד את השני, אתה תרוויח הרבה יותר אנשים בקטיעת שרשרת ההדבקה מאשר אם תסגור את הים ותרוויח עוד ארבעה אנשים שאולי נדבקים".

אי אפשר להבין אחרת, רה"מ שעומד בראש המפלגה שלך נכשל בטיפול בקורונה, את מסכימה?
"לא, אני לא מסכימה שהוא נכשל בטיפול בקורונה. צריך לחלק את זה, הגל הראשון שנוהל באמת בצורה מופתית, הגבנו להפתעה שתפסה אותנו ואת העולם בצורה נכונה. אבל המערכת לא הספיקה להיערך או לא נערכה מספיק לקראת הגל שאנחנו נמצאים בו ולצערי הרב במקום לעסוק בהיערכות לגל הבא או לחורף שם נתמודד עם קורונה ועם מחלות נוספות, אנחנו עוסקים באיך אנחנו סוגרים ענפים שלמים. אסור להקל ראש בעשרות אלפי האנשים שאין להם פרנסה מחר בבוקר אם אנחנו סוגרים אותם, גם זה משבר מאוד גדול, והמשבר הכלכלי הזה שיביא למצוקות בתוך הבתים שיביא לאלימות - נצטרך להתמודד עם כל כך הרבה ממדים, אז אני אומרת - בואו נעשה את הדברים כשאנחנו מבססים אותם על נתונים, יודעים שאנחנו באמת עושים את הדבר הנכון ולא נמצא את עצמנו גם אחרי סגר כזה שוב בגל תחלואה נוסף".

את לא מתוסכלת שיושב פרופ' גרוטו וס' שר הבריאות קיש ומציגים נתונים שונים?
"אני מאוד מתוסכלת מחוסר הסנכרון הזה, זו הסיבה שהתעקשתי שוב ושוב גם אתמול בוועדה. אגב, זה לא שאני מביאה נתונים ממקום אחר. אני מביאה אותם כפי שזה מפורסם מדי יום במשרד הבריאות".

המשנה לא מבין על מה הוא מדבר? אין לו נתונים, אומר דברים מאוד אמורפיים.
"המשנה למנכ"ל משרד הבריאות במשך החודשים האחרונים עושה באמת עבודת קודש ומקדיש את כל כולו לסיפור הזה, כך גם אנשי משרד הבריאות. למה הם מביאים נתונים אחרים לוועדה אל מול הנתונים שהם מפרסמים מדי יום? אני לא יודעת אין לי את התשובה ומי שצפה בדיון ראה שאני חוזרת ושואלת. יותר מזה, אתמול בדיון ביקשנו לקבל את פילוח האנשים שמתים מבחינת גיל ומחלות רקע משמעותיות העלנו למשל את העניין אם חולה אונקולוגי בן 94 שהוא באמת עולם שלם, אם הוא מת עם קורונה ולא בגלל הקורונה אנחנו צריכים לדעת את זה. חשוב שתהיה שקיפות בנתונים"

מה קיבלתם?
"משרד הבריאות מסרב להעביר לנו נתונים".

למה?
"תצטרך לשאול אותם".

אבל הכול ידוע, למה להסתיר?
"כמו שאמרתי – תצטרך לשאול אותם. אני רוצה לחזור ולהדגיש, שאף אחד לא יחשוב שמישהו כופר בזה שיש כאן מגפה. אנחנו נמצאים במגפה וחשוב שהציבור יהיה מגויס, אני לא רוצה שאמון הציבור ילך ויהיה גרוע יותר מהיום והשמירה על ההנחיות היא דרמטית".

את תומכת במתן כלי לראש ממשלה שמאפשר לו להטיל סגר במהירות?
"העמדה שלי היא שכשאנחנו נמצאים במצב חירום, וזה נוגע גם לחוק שעבר אצלי בוועדה. אז נכון הממשלה צריכה לפעול מהרגע להרגע וזה בסדר, הכנסת בסופו של דבר תצטרך לבקר את המהלכים שלה גם אם זה יהיה בדיעבד, אחרי יום-יומיים. לגבי עניין הסגרים, ככל שהממשלה תדע להביא נתונים מהימנים לציבור, תפעל מול הציבור בשקיפות, תגייס את הציבור, תעשה הסברה כמו שצריך אני חושבת שיהיה יותר קל לאזרחים להירתם ולהתגייס לטובת הסיפור הזה וגם לקבל אם נצטרך סגר את הדין".

את בעד סגר?
"אני חושבת, לפי מה ששמענו אתמול בדיונים, שאנחנו רחוקים ממציאות שבה אנחנו צריכים סגר. אנחנו יכולים לעשות הרבה צעדים לפני שאנחנו הולכים למהלך הזה".

מרגיש שאין מי שינהיג את זה. את מדברת על נתונים כאלה, משרד הבריאות על נתונים אחרים.
"אני באמת מסרבת להיכנס עכשיו לעניין הפוליטי של יש מנהיג או אין, כולם כל הזמן סביב הראש של בנימין נתניהו. אני עם הציבור, אני מסתכלת לציבור בעיניים ומנסה לומר 'אני אעשה הכול כדי שנצליח לשמור על האיזונים כדי שתוכלו להתפרנס ונצליח למנוע את המשך התפשטות המגפה'".

למי להאמין?
"אנחנו נמשיך לבקש את הנתונים כל הזמן ולנתח את הנתונים כל הזמן. אנחנו נשמע אנשי מקצוע מכל השדרה הרפואית של מדינת ישראל ולא רק מישהו שנשלח 'מטעם'. בהתאם לזה אנחנו נקבל את ההחלטות".

אטילה שומפלבי כותב שיש לך דוד שהוא איש בכיר בליכוד אשר מקרוב לריבלין ולגדעון סער. תרצי להגיב?
"נראה לי שאין הרבה מה להגיב על זה, אני באתי ממפלגת כולנו, אני עדיין מפלגת כולנו בתוך הליכוד. אני תמכתי בבנימין נתניהו בפריימריז, רצתי איתו ממקום למקום, זה לבד אומר שכל האמירה הזאת מופרכת. יכול להיות שזו סוג של בדיחה שאטילה פרסם".