לפני שלושה ימים תקף ראש הממשלה בנימין נתניהו את ראש אגף התקציבים שאול מרידור, ואמר כי "זה בלתי נתפס שפקידים מתדרכים נגד החלטות שהתקבלו בממשלה ומנסים לסכל אותן. לא נקבל זאת". פרופ' ירון זליכה, החשב הכללי במשרד האוצר לשעבר, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על העימות בין מרידור ונתניהו, ומתח ביקורת חריפה על השניים: "מרידור אחראי לניהול המדיניות הכלכלית שריסקה את הצמיחה עוד לפני משבר הקורונה, הוא ונתניהו צריכים ללכת הביתה".

דוידוב: מה שלומך?
"באופן אישי בסדר גמור, באופן לאומי קצת פחות".

דוידוב: רואה את כל המאבקים בין הממונה על התקציבים היית באוצר לפני הרבה שנים, קמת ועשית מעשה. מה אתה אומר על הימים האחרונים?
"תראי, שאול מרידור היה צריך להיות מפוטר כבכר לפני שנים על חלקו בפרשת הגז. הוא היה אחראי גם הסכם הגז בגינו אנחנו משלמים פי 3 מהמחיר הריאלי כבר עשר שנים. אח"כ היה מנכ"ל משרד האנרגיה שעשה את מתווה הגז שמקשה עלינו לטפל במחירי הגז עד היום. אח"כ היה הראש אגף תקציבים שמנע את הפיקוח על מחירי הגז ומונע עד היום. ממני לא תחלצו מילה אחת טובה על האיש הזה".

דוידוב: עכשיו?
"עכשיו מדובר בשני אנשים: רה"מ נתניהו ושאול מרידור ראש אגף התקציבים, ששניהם לא ראויים ושניהם צריכים ללכת הביתה".

יוכפז: פקיד לא צריך לפעול תחת המנהיג ולקיים את המדיניות שלו, זאת שאלה בכלל?
"בוודאי, אך הוא גם צריך למלא את חובתו על פי חוק וצריך לומר את דעתו, אחרת יש פה דיקטטורה".

יוכפז: בפורומים סגורים, לא באופן פומבי?
"יש הבדל בין ראש אגף תקציבים שאין לו סמכויות בחוק לבין חשב כללי כפי שאני היית בזמנו, שסמכויותיי היו שאובות מכוח החוק. החוק שם את החשב הכללי לשמור על הקופה הציבורית, זה סמכותו בחוק, הוא לא כפוף בזה לרה"מ או לשר האוצר, לעומת ראש  אגף תקציבים שאין לו סמכויות בחוק. הוא לא אמור לשמור על החוק אלא למלא את מדיניות הממשלה, הוא יכול לומר את דעתו בפורומים סגורים, יש הבדל יסודי. לא תצליחו לחלץ ממני מילה טובה אחת על שאול מרידור. מה שהוא עשה לנו בנושא הגז אנחנו שילמנו, ועוד נשלם שנים רבות".

דוידוב: עכשיו הבן אדם יושב על הקופה הציבורית, הוא רואה כמה אין כסף שם, הוא אומר שנהיה כמו ונצואלה?
"אם נגיע לוונצואלה - נגיע בגללו".

דוידוב: למה?
"הוא היה אחראי, ראש אגף תקציבים מנהל את המדיניות הכלכלית כבר שנים והוא הביא אותנו, ריסק את הצמיחה והביא אותנו לסף של מיתון לפני משבר הקורונה. עכשיו הוא נזכר שאין כסף בקופה?"

דוידוב: החלטות מתקבלות בשלוף, מוציאים מיליארדים, הוא לא צריך להגיד את זה?
"אני חוזר ואומר, הוא אחראי לניהול המדיניות הכלכלית שריסקה את הצמיחה עוד לפני משבר הקורונה. הוא אחראי למדיניות הכלכלית כבר ארבעה חמישה חודשים, בהם העסקים הקטנים מתרסקים, בלי קשר להחלטה המטומטמת לחלק לכל עם ישראל צ'קים. מדובר בשני אנשים לא ראויים. שניהם צריכים ללכת הביתה ויפה שעה אחת קודם".

יוכפז: מה עבר על שאול מרידור? הוא תמך במדיניות של האוצר והממשלה ועכשיו מפנה עורף,עימות פומבי.
"אתה לא יודע שלהצלחה יש אבות רבים, אבל הכישלון יתום? שני האנשים נכשלו ומכשילים את כלכלת ישראל כל יום שהם יושבים בתפקידם, ועכשיו שני הדבילים האלה רבים. זו המציאות, אנחנו מובלים על ידי סוסים עיוורים שאין להם מושג לאן ללכת, וכעת הם עסוקים בלהאשים אחד את השני. ונצואלה? אנחנו כבר בוונצואלה, הוא מאיים עלינו שנגיע לוונצואלה? הם הגיעו למשבר הזה עם נטל חוב לאומי מהנמוכים במערב, 60% תוצר בלבד, אנחנו ב-80%. הם לקחו 20% מהתוצר וזרקו לפח, הם זרקו לפח עוד לפני המשבר הזה בכך שהם ריסקו את הצמיחה. הגענו למשבר הזה כמעט עם אפס צמיחה לנפש, בעוד שהפוטנציאל שלנו הוא 4.5-4% צמיחה לנפש, עוד לפני המשבר. הם הביאו לכך שב-10 השנים האחרונות פתחנו פער של 25% במחירים בינינו ובין המערב, הם הביאו לכך שהדירות בישראל הכי יקרות במערב, 150 משכורות במקום חצי במדינות אחרות., הביאו לכך שאנחנו המדינה הכי עניה במערב. על מה אנחנו מדברים, ונצואלה?".

דוידוב: החשב הכללי אשם בכל זה?
"הוא ראש אגף תקציבים, כן. ניהל את המדיניות הכלכלית, ראש אגף התקציבים ניהל את המדיניות הכלכלית".

דוידוב: איפה כחלון או כ"ץ?
"ישראל כ"ץ עוד לא עשה שום דבר גרוע, אבל גם לא עשה עוד משהו טוב. בוא ניתן לו 100 ימי חסד".

דוידוב: כחלון?
"היו לו הישגים והיו לו כשלנות אין ספק, אבל אגיד דבר אחד. מי שניהל את כלכלת ישראל בעשור האחרון הוא מר נתניהו, הוא הביא אותו ממצב שאנחנו בצמיחה מאוד מהירה למצב בו אנחנו לא צומחים בכלל; הוא הביא אותנו למצב בו המחירים הממוצעים בישראל זהים למחירים הממוצע בארה"ב למצב בו אנחנו 25% יותר יקרים; הוא הביא אותנו ממצב של 62% מההכנסה הלאומית לנפש בארה"ב למצב של פחות מחצי; יצואנים מתרסקים, העסקים הקטנים מתים; עצמאים על הפנים".

יוכפז: איך אתה מתייחס לזריקת הכסף עכשיו, כמה זה יועיל ומהו המניע האמיתי לדעתך?
"זה צעד פופוליסטי שלא יועיל במאומה. מה הטעם לתת למיליון אנשים של הסקטור הציבורי שאפילו לא יצאו לחל"ת 2,000 שקלים בזמן שעצמאים ובעלי עסקים קטנים זקוקים לעשרות אלפי שקלים וגם להם נותנים רק 2,000? הם רואים את הקופה הציבורית נזרקת לאנשים".

יוכפז: מה מפריע להם, שכולם מקבלים או אופן החלוקה?
"זה אותו דבר, נתינת הכסף".

יוכפז: חלוקה יכולה להתבצע בכל מיני שיטות, סכומים שונים לסקטורים שונים.
"צריך לתת לקבוצה יותר מצומצמת של אנשים סכומים הרבה יותר גדולים. הקבוצה שצריך לתת לה היא בעלי העסקים הקטנים והעצמאיים מצד אחד, ומהצד השני העובדים בחל"ת ובאבטלה".

דוידוב: פרופ' שמחון, יועצו הכלכלי של נתניהו אמר שזה בעיה ליצור הבחנה במתן המענקים.
"אם הוא לא יודע איך לעשות את זה, שילך הביתה".