השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל (הליכוד), שוחחה הבוקר עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM ומתחה ביקורת על חברה למפלגה, יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר, וכן על הסכם ממשלת האחדות שלדבריה מקשה על הממשלה לקבל החלטות.

מה שלומך?
"שלומי טוב, צריך לעשות הכול כדי שנתגבר ונתמודד בצורה טובה, ועם סולידריות מקסימלית בציבור".

כלומר, איך עושים שיהיה הרבה יותר טוב?
"ראשית, מנהלים את זה יותר נכון".

לא מנוהל נכון?
"לטעמי יש מורכבות, כמי שגם לקחה חלק בניהול המשבר הקודם אל מול המשבר הזה, צריך לנהל את זה בצורה אחרת, כפי שאני רואה לנכון".

מה זה אומר לנהל אחרת?
"כמה היבטים".

ראש הממשלה שלך, ראש המפלגה שלך מנהל את זה.
"זה בדיוק מה שצריך לעשות, רה"מ מנהל את זה, לתת לו לנהל את המשבר הזה כמו שניהל בפעם הקודמת".

מי לא נותן לו?
"לא שלא נותנים לו, יש פה התנהלות מורכבת שיש בה אנשים נוספים בתמונה הזאת. לדוגמא, לא סביר בעיני שהמסעדות נסגרות בחמש ובפוטנציאל פגישה ב-10. כל הגורמים הנוגעים בדבר היו אמורים לשבת עד חמש בבוקר כדי לפתור את הבעיה".

גולן מי שמנהל לא הושיב, זה רה"מ ויו"ר המפלגה שלך.
"מה שקרה היום, בעיני זה באמת, אני גם מתכוונת לדרוש הסברים על כך, זה דבר שלא יעשה. מה שקרה בגל הקודם, אנחנו פשוט בכול ישיבות הממשלה לפעמים עד שבע בבוקר, כל הלילה היינו יושבים ומנהלים את כל הדיונים על מנת להגיע להסכמות. לא תמיד פה אחד, יש גם מחלוקות, זה דבר לגיטימי. מה שקורה עכשיו כפי שרואים זה התנהלות, גם בדרישות לכנס את הדברים בוועדות על ועדות על ועדות, מה שלא יוצר את ההבנה של קבלת החלטות בסופו של תהליך. זה דבר שיוצר פגיעה מאוד קשה ביכולת לקבל את אמון הציבור על כל מהלך שמתבצע.

"כל ההתנהלות להתמודד עם כל סוגיית הקורונה ממילא מורכב ודינמי, הוא משתנה חדשות לבקרים לאור הנתונים וקצב ההדבקה והסיטואציה הקיימת, על כן חשוב שתהיה את האפשרות של הגמישות. אפשר לקבל החלטה, אפשר לשנות אותה, זה דבר לגיטימי לחלוטין. צריך לעשות את הדברים האלה בצורה יותר מסודרת, לא כפי שקורה היום".

את מדברת על ממשלת מעבר בראשות נתניהו, כחול לבן הצטרפו ומכאן התחיל הבלגאן?
"יש היבט פריטטי יותר, אנחנו שומעים אותו יותר מדי טעמי, הרצון לפריטטיות הופך פתטי לעיתים קרובות, כי זה לא סביר שכל הזמן יתקבלו החלטות".

גם אם לקבל את כל התיאור שלך, בסוף יש מי שעומד בראש המערכת והוא רה"מ. הוא צריך לתכלל, לכנס, לדאוג שזה יקרה עד חמש בבוקר כדי שתתקבל החלטה אחת מסודרת וזה לא קורה.
"זה קורה, אסביר בדיוק איך זה קשור לפריטטיות. אם הממשלה יושבת ומקבלת בדיונים נתונים וכו', מגיעים לסוף השיבה שמה שמתבקש ממנה זה לכנס ועדה שתדון על הדברים כדי שזה יהיה פריטטי - אז זה לא סביר. אלה דברים שגובלים כבר בחוסר היגיון משווע".

גולן אולי לפרק את החבילה?
"אני זועקת את הזעקה הזאת לא פעם". 

הפתרון הוא אולי פירוק החבילה, להתגרש, ללכת לבחירות כי אין ברירה. את אומרת שזה לא עובד, וזה מוזר כי ניסו לשכנע אותנו שחייבים ממשלה פריטטית, כחול לבן-ליכוד כי לא נוכל להתמודד עם הקורונה.
"לא חייבים ממשלת פריטטית על כל דבר ועניין, על הדברים צריכים להסתכל גם בראיה מתגמשת מחשבתית, לצרכים המתבקשים, בטח ובטח במשבר כמו הקורונה. זה לטעמי לא בנמצא".

את בעד בחירות?
"אני נגד בחירות עכשיו, אין לנו כוח לבחירות. הציבור, מאס בבחירות ובצדק. אפשר להתכנס ולהפנים שיש ניסיון, חלק מהבעיות זה חוסר ניסיון ב-איך מערכות כאלה מתנהלות, לא בכנסת ולא בממשלה. על כן כל הקשיים הללו שאנחנו צריכים לדעת להתגבר עליהם, שלא נמצא חס וחלילה את עצמנו בסיטואציות שעדיף כל סיטואציה אחרת".

מה קרה לרה"מ? בממשלת המעבר, ממשלות קודמת, ידע לנהל נכון את הכלכלה, מדיניות ביטחון והכול, פתאום הוא לא יודע?
"הוא יודע לעשות את זה והוא יודע לעשות את זה הכי טוב מבין כל מי שנמצא כרגע במערכת הזאת. לכן, צריך לתת לו ולשר האוצר את הכלים לנהל את המשבר הזה. זה מאוד קשה להגיע לישיבה, כפי שראינו אתמול, שבה יש כל מיני התנהלויות לא ענייניות, צריך יותר להתרכז למקצועיות של ההתמודדות. כך צריך לעשות".

בואי נשמע הקלטה מהישיבה אתמול, שר האוצר ישראל כ"ץ מול יו"ר הקואליציה מיקי זוהר. אמרת על מיקי זוהר – 'הפסקתי להתייחס לדברים שמיקי זוהר מוציא מהפה; מאז שהוא יו"ר הקואליציה כל הקלקולים בגללו; או שייקח עצמו בידיים ויקיים שיח עם הליכוד ופחות כותרות, או שצריך להחזיר את דוד ביטן שינהל'.
"תראה אנחנו ערים להתנהלויות אחרות, בזמנו של דוד ביטן אפילו האופוזיציה הייתה חלק מהיכולת לנהל את ישיבות הכנסת בצורה עניינית ומסודרת. מה שקורה היום זה השתלחות חסרת רסן בכל הגורמים הקואליציוניים, אני לא רואה את עצמי כשרה מגיעה לוועדת כנסת ויו"ר הקואליציה בא רק לנגח כדי לקבל כותרות".

הוא לא מתאים לתפקיד?
"אני לא יודעת אם הוא מתאים או לא, אני לא מחלקת ציונים. כדי לבוא ולנהל את הדברים כמו שצריך, צריך להבין כל אחד את תפקידו".

מה קרה לליכוד? בחיים לא מתחתם כזאת ביקורת בתוך הבית, בטח לא ברדיו.
"אני מנסה לעצור את מה שקורה, אם הגעתי למצב שאני זאת שמדברת על כך אז זה רק אומר שהנורות האדומות כבר זועקות החוצה. זה פוגע בעבודה, ברגע שיש כל היום את ההשתלחות, יו"ר הקואליציה קם כל בוקר ומחליט את מי הוא רוצה לפטר היום – זה לא עובד כך".

הוא לא הזרוע של רה"מ בתוך הקואליציה?
"הוא אמור להיות, אבל זה לא מה שקורה ועל כן צריך לבחון. אם הוא יתאפס ויתחיל לנהל את העניינים בצורה מקצועית ועניינית, כפי שאמור להיות, ואם לא? שווה לבחון את החלפתו, ולבקש מדוד ביטן שיבוא ויעשה קצת סדר על מנת שדברים יחזרו להתנהל כמו שצריך. לראות את תמונת המצב כמו שהיא אמורה להתנהל, בטח בעת משבר בקורונה, יו"ר קואליציה שמוצא עצמו מתמודד לתפקידים מרכזיים בליכוד,  מפקיר את הזירה, בלי שיעורי בית בא לתקוף את כל אנשי הליכוד מהבית - בעיני הוא עבר את כל הגבולות".

מה קרה לו? הוא התבלבל? הוא מופעל ע"י נתניהו? מתנשא?
"מה שבטוח מבין כל הדברים - הוא לא מופעל על ידי רה"מ להתנהלות קלוקלת כזו של הקואליציה ושל הסיעה". 

גם לא בביקורת נגד כ"ץ?
"חבל מאוד שלא הייתה ישיבת סיעה, כך שלא יכולנו לבוא ולהציף את הדברים".

הביקורת הקשה על כ"ץ לא באה מנתניהו?
"ממש לא, רה"מ ושר האוצר עובדים בצורה טובה ביחד, מנהלים את ההיבט הכלכלי כפי שאתה רואה בצורה טובה, שנותנת את המענה לעצמאים, לשכירים. צריכים להסתכל על זה גם בראיה אסטרטגית המשכית, צריך לתת לעבוד, ולנהל את זה בצורה נכונה. כולי תקווה שממה שאנחנו מדברים היום, אותן זעקות שעולות בקרב הרהב מאוד מחברי הליכוד, מה שאני אומרת הרבה אנשים אומרים לא בקול, צריך להפסיק עם זה ולהבין שאנחנו צריכים להיות כרגע מאוחדים למען המטרה".

את זוכרת את שביל עוקף כ"ץ? שנתניהו התייעץ עם ברקת, והתייעץ גם עם פישר, וכל מיני אישים שלא במערכת, זה היה ללכת על ראשו.
"לא, לא, זה ממש לא. זה מאוד לגיטימי וזה מאוד נכון שרה"מ, גם כמי שמבין מאוד בתחום הכלכלי, יקבל גם פרספקטיבה יותר רחבה מאשר רק מפקידות האוצר ומשר האוצר, כדי לראות את התמונה המלאה. זה דבר נכון לעשות, שר האוצר עושה את זה בעצמו ואז כשבאים לשיח יש תמונה מלאה לנהל את המשבר בצורה טובה. צריך תמיד לראות מה קורה בעולם, איך אנשים מקבלים ועל בסיס זה לבוא ולהציג תמונה טובה".

ממה שאת מציירת פה זה שיש מחנות, לא הליכוד שהיה.
"אין מחנות בליכוד, אני אסביר את זה כדי שלא ישתמע".

רה"מ לא מצליח להשתלט על כל הבלגאן וזה נופל על הציבור.
"ממש לא, אני טוענת בדיוק הפוך. אין מחנות בליכוד, יש אספירציות פוליטיות לאנשים כאלו ואחרים שרואים עצמם מתמודדים לראשות הממשלה בעתיד, זה לגיטימי אבל זו לא העת להתעסק בזה. כרגע אנחנו עסוקים בליישר כבר את ההדורים בתוך ההתנהלות המקצועית-פרלמנטרית מול הממשלה. ליו"ר הקואליציה יש תפקיד מרכזי בעניין הזה וברגע שהוא לא עושה את תפקידו, אנחנו רואים את הפגיעה בהיבטים הללו. על כן, כולי תקווה שזה ייעצר, או שהוא פשוט יתחיל לעשות את התפקיד שלו, או  פשוט לבחון את החלפתו".

יש זרמים בליכוד שמדברים נגד נתניהו?
"ממש לא, אני לא רואה את זה, זה לא בנמצא, ההפך הוא הנכון. רה"מ נתניהו הוא בעל הניסיון הרחב והגדול ביותר ובעל ההבנה המעמיקה ביותר על מנת להוביל את המהלך והמשבר הזה. אנחנו כולנו איתו, וחלק מהדברים האלו, שבאים כל מיני אנשים שמנסים לעשות הון פוליטי, אישי ותקשורתי על חשבון התנהלות המערכת - אנחנו כאן כדי לעצור את זה".