שי גולדן, עיתונאי ואיש תקשורת, כתב אמש פוסט בפייסבוק בו תיאר את האיומים והאלימות המילולית, לדבריו, שחווה מאז שהביע הסתייגות מהאלימות בהפגנות מול בית ראש הממשלה. הבוקר (רביעי) שוחח עם אראל סג"ל ואבי יששכרוף ב-103FM בנושא.

זה חדש לך?
"לא, לא. אני כבר מתורגל מחבריי. נאמר לזכות חבריי מהימין שהם לא בוחלים כשאני עולה להם על הפיוז, צריך להיות הוגנים. אבל אין ספק שכשאתה מה שנקרא בשמאל, כשאתה חבר - אתה חבר, כשאתה לא חבר? אתה לא חבר עד הסוף, ואז אתה אויב. ואז כל הקלשונים וכל האזמלים וכל החניתות נוטפות הרעל יוצאות, וזה פשוט תמיד אישי, תמיד נמוך, תמיד טבול בגועל נפש. לא כתבתי 'ביבי גדול, נהדר, הוא צדיק, תסגרו את כל התיקים נגדו, תבטלו את המשפט', כתבתי 'חבר'ה ירדתם מכוכב הלכת ארץ והתבלבלתם. הייתה לכם הזדמנות למחאה היסטורית חברתית אמיתית, שמשנה אולי אפילו את המפה הפוליטית בישראל בגלל הקורונה, ומה עשיתם? עליתם לבלפור, צעקתם שוחד מרמה והפרת אמונים, יריתם לעצמכם ברגל. הלכה המחאה, אתם פשוט לא חכמים'. ביקורת די סבירה".

אגב, אני לאו דווקא מסכים איתה, אבל זו לא ביקורת חריפה במיוחד, מה קרה בגלל זה?
"אנחנו ברשת אז הכול נראה יותר גדול ומשמעותי, נחשפו לפוסטים מאות אלפי אנשים בימים האחרונים, אבל על שניים-שלושה ספציפיים, כמויות הנאצה שאתה מקבל, הירידות האישיות. זה אף פעם לא לגופו של טקסט אלא לגופו של אדם, 'אתה שתול של ביבי', 'אתה מחכה לטלפון מבלפור'. זה נכון, אני כבר שלושה ימים יושב ליד הטלפון וכל מספר חסום אני עונה 'הלו, ביבי? ביבי?, מתי יהיה עבודה?' הייתה לי שיחה מחו"ל, הייתי בטוח שזה משלדון, זה לא שלדון.

"אני לא יודע מה לעשות, אני מחכה לטלפון והוא לא מגיע. הם לא מסוגלים להתייחס לשום טענה לגופה. הם טועים טעות מזעזעת, ומה לעשות? המחאה הזאת תוך שבוע עברה מהפך, ממחאה נגד גל הקורונה השני והתנהלות הממשלה בו, והתנהלות הממשלה ראויה להרבה גנאי וביקורת, ויש הרבה מקום לדבר עליה. זה הפך שוב לדיון על שוחד, מרמה, והפרת אמונים. חברים די, זה לא מעניין עכשיו אף אחד, ההתניות הפבלוביות שאתה אומר 'האיראנים תוקפים', עונים 'כן, הם תוקפים כי רה"מ מושחת'. 'נבחרת ישראל בכדורגל, אין לה מאמן' – 'טוב זה בגלל שרה"מ מושחת'. זה פשוט התניות פבלוביות מטורפות".

יששכרוף: גם המהפכה הצרפתית וגם אנשי הלח"י היו כאלה, זה לא רעיון אחד, תמיד יש רעיון אחד מרכזי ואז מסתפחים כל מיני דברים שבאים לנקז את כל הקיטור ואת הלחץ להוציא.
סג"ל: המחאה הזאת זה מחאה שקיימת, אמיר השכל שמוביל את המחאה כבר 2015 כשעוד לא היו תיקים, והוא הוביל את המחאה. אבל גם מי שמגיע לבלפור, מה שהם אומרים, וצועקים - הדברים ברורים. אתה לא יכול להתווכח עם הקריאות, זה גם לא הגיוני ופייר כלפינו; אבי – אולי יש פה משהו טבעי של כמה קבוצות.
"חשוב להגיד, תפגינו, תמחו אפילו ליד רה"מ לא מפריע לי, מפריע לי רק שאתם שוב רוצים לתפוס טרמפ על הקורונה או לגנוב את המחאה על הקורונה בדלת האחורית. שוב לדחוף לנו את התפיסה שלכם לגבי המשפט והכשירות של ביבי לעמוד בראשות הממשלה, חברים זה לא העניין. זה לנסות לגנוב את המחאה לציבור שלם, יש המון אנשים תומכי ביבי, שהצביעו ביבי שעכשיו כועסים, מאוכזבים, מבולבלים, מודאגים - במקום לחבק אותם, מה אתה עושה? אתה אומר – 'אתם תומכים במושחת, זה בגללכם'. חברים, היו פה שלוש מערכות בחירות, אוהבים לא אוהבים את התוצאות זה עניין אחר, יש אדם שיושב בבלפור ומנהל את המדינה כחוק, לא אוהבים את החוק זה בעיה, אבל זה החוק. יש ראש ממשלה בישראל קוראים לו בנימין נתניהו".

אני מסכים איתך לגמרי, אני חושב ששונאי ביבי שעכשיו אומרים 'נגד ביבי' ושכחו את הקורונה והביעות הכלכליות. ומנגד תומכי ביבי חברו יחדיו ועושים סיכול ממוקד למחאה סופר לגיטימית על המצב הכלכלי.
"הם יורים לעצמם ברגל, זה מה שאני מנסה להסביר. על זה קמה המחאה שלהם נגדי או האלימות שלהם נגדי".

איימו על חייך?
"אני קיבלתי בשבוע האחרון אני חושב, לא אגזים 100 הודעות נאצה במסנג'ר, בשתיים-שלוש מהם אפשר לראות איום על חיי. אני כתבתי אתמול שחטפתי כמה איומים בחיי בקטע מלחיץ, אנחנו מקבלים הרבה פניות, איומים, טוקבקים, נאצות, אבל היו שלושה איומים שאמרתי 'אולי צריך ללכת למשטרה'".

דוגמה?
"מישהו ששולח לי את הכתובת שלי, 'אני יודע את כתובת בית הספר של הילדים שלך', כזה. לא נעים".

סג"ל: למה אני נחרד מההשוואה למהפכה הצרפתית? מה זה קנאות? קנאה בעברית בניגוד לאנגלית היא גם קנאה דתית - פנאטיות, גם קנאה רומנטית וגם קנאה במובן של 'הדשא של השכן'. היא מתחילה ברצח קין והבל וזה הכי מסוכן שיש, היהדות יודעת את זה. לכן פנחס לא הופך לגיבור הגדול, אומרים שאליהו הנביא הוא בעצם פנחס לכן צריך לבוא לכל ברית כדי לראות כמה עם ישראל טוב. מה קורה פה? כשבאים ומבקרים ישר מאיימים?
יששכרוף: כולם יכולים ללכת להפגין, מה לעשות.
סג"ל: לא אמרתי שאסור.
יששכרוף: מפה ועד הטמבל ששלח לו הודעה של 'אני יודע איפה אתה חי'.
סג"ל: אם אתה עומד בכניסה לבלפור ומנענע את המחסומים כדי להיכנס זה הרבה יותר חמור מהסמל שלקח בן גביר מהאוטו של פואד.
יששכרוף: אני לא תומך בחרא הזה.
סג"ל: זה כזה מיעוט? כל האנשים שאתה רואה עושים את זה?
"אני רוצה לפתוח זווית אחרת, והיא שבימים האחרונים קיבלתי באמת המון פניות. מצד אחד כולנו רוצים שקולנו ישמע ומצד שני זה מלחיץ  הרעש הזה קצת מערער. אני מקבל המון פניות בימים האחרונים מעיתונאים, עיתונאים שלא אחשוף אף שם, אבל לפחות 80% מהם אינם נמנים על ערוץ 20 וישראל היום, יש כמה עובדי עיתון הארץ שאומרים לי אני מפחד לומר את מה שאתה אומר, אני מסכים איתך אבל מפחד לומר כי יבלע לי בתוך הגילדה שלי.

"זה מה שמדאיג כבר, יש לי שם של אדם שאין לו גבולות, לא לוקח שבויים, חוטף המון, אכלתי הרבה חרא, הקריירה שלי, טעויות או צדק הכול שלי. אבל יש המון אנשים שיש להם מה לומר והם מפחדים להתבטא כי הם יודעים שהמחנה יקיא אותם באלימות החוצה כמו שהם עושים לחיים רמון, מוקי, כנרת בראשי ומי לא. אני מצביע עבודה כל חיי, גם לפני ארבעה חודשים שמתי אמת בקלפי, אומרים לי אתה לא מספיק שמאלני. חבר'ה הצבעתי אמת, מה לעשות עוד? איך להוכיח לכם?"

תעמוד על המנורה חשוף חזה.
"או תצעק ביבי ויאיר נתניהו לכלא, לא שותף לזה, סורי, לא זורם עם זה".