"בחירות כעת זו התאבדות פוליטית": שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי מכחול לבן התראיין היום (שישי) בתכניתו של ניסים משעל ב-103FM והתייחס לעימותים בין השותפות בקואליציה ביחס לסוגיית התקציב. "נתניהו לא חותר לבחירות. וגם אנחנו לא. נסכים על התקציב הנכון יחד עם ראש הממשלה ועם חבריו לליכוד, וכך נגיע לדבר הנכון עבור ישראל", אמר שי. 

על פי כל הסימנים הקואליציה מתפרקת – מה אתה מעריך שיהיה?
"הקואליציה הזו מטפלת באחד המשברים הגדולים ביותר שמדינת ישראל חוותה אי פעם, והיא צולחת את המשברים האלה".

המשברים קיימים, כל יומיים אתם על סף 'גירושים'.
"למרות המשברים הללו, יש לנו משימה אדירה ויש לה שני ראשים. אחד הוא הנושא הבריאותי - לטפל באלפי אנשים שנדבקים, וזה נושא גדול ומשמעותי בפני עצמו. במקביל לכך, הנושאים הכלכליים, ואז יש את כל רעשי הרקע".

רה"מ אמר אתמול 'אני לא חותר לבחירות אבל אולי יהיו בחירות כי כחול לבן לא מוכנה להעביר תקציב עכשיו', הבנת את האיום?
"הבנתי שהוא לא חותר לבחירות, ואני יודע שגם אנחנו לא חותרים לבחירות".

זאת בתנאי שתסכימו לתקציב חד שנתי.
"אנחנו נסכים על התקציב הנכון יחד עם ראש הממשלה וחבריו בליכוד, אנחנו נגיע לדבר הנכון עבור מדינת ישראל, יש לנו הסכם. נתניהו אמר שהוא עומד מאחורי ההסכם בינינו ובן הליכוד, והוא מגדיר איך אמור להיראות התקציב. אם רוצים לחרוג ממנו - אנחנו והליכוד צריכים להסכים על כך ביחד. עוד לא נוצרה הסכמה, אני חושב שהיא תיווצר, כולנו מבינים ללכת לבחירות עכשיו זה הדבר הכי לא נכון שאפשר לחשוב עליו".

זה משרת את רה"מ.
"ללכת לבחירות עכשיו, ואני חושב שגם ראש הממשלה מבין את זה, זה אסון למדינת ישראל. אני לא יודע למה אתה חושב שזה משרת אותו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אלוני מור)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אלוני מור)

יש לו שיקולים אחרים, משפט למשל. לא רק את כחול לבן שגם ככה הוא לא אוהב.
"אני לא חושב שזה עניין של אהבה. אנחנו מטפלים במשבר שגם ראש הממשלה חושב, אני מאמין לחלוטין, על טובת אזרחי ישראל והמדינה. אני חושב שבמובן הפוליטי ללכת לבחירות, להיתפס כמי שהוביל לבחירות, זו כמעט התאבדות פוליטית. אזרחי ישראל עסוקים בשני דברים: לשמור על בריאותם ולשרוד כלכלית. מי שייקח את ישראל בחירות, ישלם על כך בקלפי, ויעשה את המעשה הכי פחות אחראי שאפשר לחשוב עליו, זו דעתי".

ויתור על התקציב?
"אנחנו מדברים עם ראש הממשלה ושר האוצר, גם עם אנשי האוצר, ומנסים למצוא את הפתרון הנכון כדי לתקצב את מדינת ישראל מול משבר הקורונה. קוראים לזה תקציב דו שנתי, למרות שזה מצחיק לקרוא לזה כך, משום שזה תקציב של שנה ועוד שלושה חודשים. ברור לכל, וגם למומחי האוצר, שכל דבר שיוסכם עכשיו לא יטפל בחודשים הקרובים. לכן, לקרוא לזה חד שנתי או דו שנתי זה לא הדבר הנכון. הנכון הוא תוכניות תקציביות שמטפלות ביציאה מהמשבר ובתקצוב המשבר לכול אורכו". 

אתה אומר שכחול לבן תרגיע את נתניהו ותגיע איתו להסכמות, וכך לא נלך לבחירות.
"בתור כחול לבן, אני יכול להגיד לך שאנחנו עומדים על כך שהתקציב יהיה הגיוני, יהיה הדבר הנכון לאזרחי ישראל וגם יעמוד בהסכם בינינו ובין הליכוד".

אז אתה לא אומר שכחול לבן עומדת על כך שההסכם יבוצע והתקציב היה דו שנתי.
"כחול לבן, כמו מאז כניסתה לממשלה, תעשה את הדבר הנכון עבור מדינת ישראל ואזרחי ישראל. אף אחד לא יפיל את הממשלה על תקציב. אני אומר את זה כאיש כחול לבן, כשר בממשלה וכפרשן מאוד לא מנוסה. אי אפשר להעלות על הדעת ללכת לבחירות, לא יעלה על הדעת".

אז תוותרו לנתניהו? אתם מתנהלים כמו סמרטוטים בהרבה מקרים, והוא דורס אתכם.
"אני מבין שבאתי לקבל מחמאות הבוקר. אני גאה להיות חבר בממשלה שמטפלת במשבר סופר מסובך ומורכב, וההשתתפות של כחול לבן בממשלה הובילה למקומות משמעותיים, גם באתגרי הקורונה, הכלכלה ובטיפול הקצאת תקציבים. השבוע למשל, בטיפול בנושא העובדים הסוציאליים, הגענו להישג היסטורי, וגם הקצאות של 6 מיליארד ש"ח לאנשים שמגיע להם לקבל את הכסף הזה. גם בדברים נוספים. אתה קורא לזה סמרטוט? אני קורא לזה ייצוג משמעותי, כמוהו לא היה לגוש המרכז שמאל בעשר השנים האחרונות, עכשיו תחזור בך מהסמרטוט ונמשיך לדבר".

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: רויטרס)

אני חוזר בי מהסמרטוט, אני יכול להשתמש ב'דורס'.
"תקרא לזה 'מנסה לדרוס' אותנו, ואני גם לא חושב. אנחנו צריכים להרגיע את השיח הזה, אנחנו יריבים פוליטיים. ראש הממשלה מנסה להשיג דברים, וגם אנחנו. אין פה לא סמרטוטים ולא דורסניים. יש עימותים על נושאים שחשובים לשני הצדדים, לא בכל קרב אנחנו מנצחים, ולא בכל קרב הוא מנצח".

הציבור עזב אתכם לאור ההתנהלות שלכם.
"לפי הסקרים שלך, נוספו לנו שלושה מנדטים בשבוע. אנחנו לא מתנהלים על פי סקרים אלא על פי הדבר נכון למדינת ישראל. יכולנו להנות מציוצים מהיציע ולזרוק כל מיני חיצים על מי שנושא בנטל, כמו שעושים לנו מהאופוזיציה, לא מתרגש מזה".