"צריך להיות זהירים כשמבקשים מגבלות": יו"ר ועדת הקורונה, חה"כ יפעת שאשא-ביטון, עלתה היום (ראשון) לשידור בתכנית תשע בבוקרר עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM. במהלך השיחה התייחסה לסמכויות שנותרו לוועדה, ולחוק עוקף הקורונה שאושר לאחרונה בכנסת. "אני דואגת לשלום הציבור. יש לי שיחות עם ראש הממשלה נתניהו, אבל הדאגה לציבור היא שמובילה אותי לקבלת ההחלטות", אמרה שאשא-ביטון. 

את עדיין יושבת ראש הוועדה, אבל כרגע יש לוועדה סמכויות? אחרי החוק העוקף?
 "חד משמעית כן. חוק הקורונה הגדול מדבר רק על צווים מסוימים שמגיעים מהממשלה. אני יכולה להגיד שגם הצווים החדשים מגיעים לשולחני.מעבר לכך, לוועדה הזאת יש המון סמכויות, בין היתר החובה לשאול את השאלות הקשות להמשיך לעסוק בליבת החיים של האנשים בצל הקורונה. הוועדה עדיין חיה נושמת תמשיך לעשות את עבודתה מקצועית, עניינית ולמען הציבור".
 
ומה מבחינת מה שנשאר פתוח ומה סגור?
"לא הכל פתוח. מתמודדים עם נגיף שהוא איום, וצריכים להיות מאוד זהירים כשאנחנו מבקשים מגבלות. זה מה שדרשנו מהממשלה, שכל מגבלה שרוצים ליישם, צריך לחשוב מה התועלת שנרוויח מזה אל מול מה הנזק הכלכלי האדיר שיכולים בעצם לחוות. היום הבריכות, הים וחדרי הכושר ועוד הרבה ענפים שנסגרו, פתוחים על פי הצו הסגול. יש את ענף האירועים, שעדיין לא נפתח".  

למה אי אפשר לערוך אירועים בחוץ? קחי את הפגנות למשל. 
"מה שאנחנו רואים ברחובות זאת המצוקה של האנשים שפורצת החוצה. הפגנה זה דבר לגיטימי, וצריך לאפשר אותו, רק צריך לקיים אותו לפי הכללים". 

על בסיס מה תסגרו הכל?
"אנחנו נמצאים במצב בו קצב התחלואה יורד ואנחנו רואים יציבות. אם נעשה יותר בדיקות נגלה יותר חולים. אנחנו נמצאים במגמת יציבות, וזה הזמן להכין את כל המערכות, את מערכת הבריאות, מערך האחיות, לחזק את המחלקות הפנימיות ואת המערך האפידמיולוגי, לקצר זמן מענה לתשובת הבדיקה, וכך נמנע את שרשרת ההדבקות.כמובן שצריך לנסות לשמור על שיגרה כמה שניתן". 

איך את עומדת בלחצים האלו?
"חשוב לי לומר שלא מדובר במאבקי כוח. הממשלה מביאה את הדברים לכנסת, שחובתה לבחון את הדברים, לקיים את הצעדים, והנה - בסוף השבוע האחרון עלו ראש הממשלה ואחרים ואמרו שאנחנו לא נמצאים במצב למגבלות נוספות. השיח הזה מאוד חשוב. הבאנו שיח חדש שמתבסס על נתונים, שלוקח בחשבון את האיזונים שצריך לקיים בין הבריאותי הכלכלי והחברתי. אף אחד לא מדבר על ההיבט החברתי והמצוקות הנפשיות שאנשים נמצאים בהן בגלל הסיטואציה הכלכלית הקשה, בגלל שהנגיף מוביל ללחץ נפשי. מאמינה שלצד השיח הזה, יתקבלו החלטות ענייניות".

יצא לך לדבר עם חה"כ מיקי זוהר, שקרא להדחתך? 
"בצורה מאוד עניינית. במסגרת הוועדות ולפעמים גם לפני דיונים. היחסים בינינו הם קורקטיים. יש לנו משימה מורכבת לכולנו. לנגד עיני אני רואה את הציבור, את המצוקה של האנשים, את הצורך להילחם בנגיף. בשקלול של כל אלה ביחד, אני מנסה למצוא את האיזונים".

האם נשאר לכם את הכוח לקבל החלטות? 
"אני לא משתמשת במונח כוח. יש לנו את הסמכות בעניינים מקצועיים. הצלחנו להביא לכך שיוארך החל"ת. לפני שבוע הצלחנו להביא לכך שמשפחות מפוצלות, שחלק מבני המשפחה כאן וחלק בחו"ל, שנביא לאיחוד המשפחות. אנחנו עושים דברים מאוד משמעותיים בוועדה, ואנחנו נעסוק בסוגית הבריאות, בריאות הנפש, התרבות, המתווה לפתיחת השמיים ועוד". 

את מדברת עם ראש הממשלה?
"אנחנו מקיימים שיח, מתייעצים, ולפעמים גם מתווכחים. זה בסדר וזה מותר".

איך זה להיות אהודה בקרב בציבור ? יש כאלו שמסמנים אותך נגד ראש הממשלה.
"צריך לזכור שאנחנו באותו צד של המתרס. כולנו רוצים את טובת הציבור, המאבק בנגיף ולשמור על הכלכלה. יש לנו מחלוקות על הדרך, וזה בסדר להתווכח".