ועדת הפנים דנה היום (שלישי) דיון דחוף בנושא שימוש המשטרה במכת"זיות ובפרשים לצורך פיזור הפגנות. במהלך הדיון יישמעו עדויות של מפגינים שהתלוננו על שימוש מופרז ומנוגד להנחיות של המשטרה בכח שהוביל לפגיעות חמורות. עדויות רבות התקבלו על כליאת מפגינים ודחיסתם לאיזור מסויים על מנת להתיז עליהם זרם בכינון ישיר, התזה שכאמור גרמה נזקים גופניים לרבים מהם לפי המסמכים ששלחו לוועדה. 

יו"ר הועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), אמרה בפתח הדיון כי "נבדוק האם הגיע הוראה מגבוה לנקוט באלימות כלפי מפגינים. אם נעשה עוול או חוסר צדק בעבר, הוא לא יכול להוות דוגמה להתנהגות הנוכחית". לדברי חיימוביץ', "זכות ההפגנה היא זכות יסודית, שאנחנו לא רק מחוייבים לכבד ולשמר, אלא גם לקבל בהבנה אמיתית ובעיקר בהקשבה ולכן עלינו לדאוג שתישמר זכות ההפגנה בבלפור, בתל אביב, ובמקומות נוספים ברחבי הארץ, גם אם הן לא נוחות לחלק מוסדות השלטון או עבור תושבי השכונות שבהן הם מפגינים הן".   

חיימוביץ' הדגישה בדבריה כי בחלקים גדולים של ההפגנה והשוטרים מתנהגים בצורה ראויה לציון, אבל עם זאת התחושה שמתקבלת מהאופן שבו מפוזרות ההפגנות בבלפור היא קשה. "תמונות ועדויות של מפגינים שנפצעו, סרטונים של מפגינים שנדחקים ונלכדים בין שורת שוטרים ומכתזיות, ומפגין שהראש שלו פשוט עף לאחור, ורק בנס לא סיים עם מפרקת שבורה, אבל כן סיים עם פציעה לא פשוטה. עוד מעט נשמע פה את עדותו. המכת"זיות אמנם מוגדרות ככלי אל הרג אבל זהו כלי מסוכן, ויש לו נוהלי עבודה ברורים. האם המשטרה עשתה בו שימוש בניגוד לנהלים? חלק חשוב בדיון יתמקד בדיוק בנושא הזה כמו גם השאלה האם הגיעה הוראה מגבוה לנהוג באלימות כלפיי מפגינים". 

"אני מסכימה שיש לנקוט יד קשה במפגינים, אם אכן הם מפגינים אלימות", אמרה יו"ר הוועדה, "אבל שימוש בכל כח לא סביר, שמשאיר פציעות או טראומות נפשיות קשות בקרב מפגינים שאמורים להיות מוגנים על ידי הדמוקרטיה ופסיקות בגצ, הוא פסול - לא משנה מה צבע העור שלהם, מה הם לובשים או מה נטייתם הפוליטית. אני לא מקבלת את הטענה לפיה היד הקשה שבה נהגו בהפגנות המתנחלים בהתנתקות, בהפגנות החרדים או בהפגנות של הישראלים יוצאי אתיופיה מצדיקה כל סוג של אלימות משטרתית כלפי ההפגנות הנוכחיות. חוסר הצדק שנעשה בעבר צריך להיות מתוקן, והוא לא יכול להוות דוגמא להתנהגות בהווה".

"המשטרה, הפיקוד הבכיר והפיקוד בשטח, צריכים לקחת את תפקיד המבוגר האחראי בסיטואציה הזאת, לא משנה כמה המצב מורכב. 
במיוחד בימים כאלה, שבהם עצמאים, מפוטרים וצעירים חיים בחוסר וודאות נוראי, המרקם החברתי בישראל עדין כל כך, וחשוב שהלך הרוח בפיקוד המשטרה יפגין הנהגה וסובלנות, ולא יגרור לפרובוקציות מיותרות ושימוש באמצעים אלימים כלפי אזרחים. ההנהגה והסובלנות צריכות להיות חזקות כל כך, עד שיחלחלו לאחרון השוטרים בשטח, וישמרו על האמון והמרקם העדין שבין האזרח לרשויות החוק".

הדיון מתקיים על רקע הביקורת של השר לביטחון פנים על צמרת המשטרה, שלא מונעת את ההפגנות מול מעון ראש הממשלה. השבוע פורסמה הקלטה בה נשמע השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, כשהוא לוחץ על מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד, לפעול לצמצום או לביטולן המוחלט של ההפגנות מול מעון ראש הממשלה בבלפור. בשיחה נשמע אוחנה כשהוא מבקש "לאתגר את פסיקת בג"ץ" שהתירה להפגין מול מעונו של נתניהו, ומוסיף, "למה אנחנו לא אוסרים את הדבר הזה?". 

בתשובה, ענה לו ניצב ידיד כי במהלך ההפגנות האחרונה דווקא נעשו מאמצי אכיפה וכי ניתנו דוחות רבים למשתתפים, כ-160 במספר, בגין הפרת הנחיות הקורונה, שבראשן אי-עטיית מסיכה, זאת על אף שבהפגנות אחרות השוטרים ממעטים לנהוג כך.

עוד אמר אוחנה: "אנחנו לא יכולים להמשיך עם הברדק והאנרכיזם הזה. יש הבדל בין הפגנה לבין האירועים שאנו עדים להם בחודשים האחרונים, ובשבועות האחרונים בפרט". כמו כן, השר דרש כי המשטרה תפעל בניגוד לפסיקת העליון, שקבעה כי ניתן לאפשר הפגנה באזור שכונת רחביה, הסמוכה למעונו הרשמי של ראש הממשלה.