חבר הכנסת עפר שלח, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ממפלגת יש עתיד-תל"ם, שוחח הערב (שלישי) עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, ומתח ביקורת על התנהלותה הכלכלית של הממשלה.

בוא נדבר על קופסת הקסמים – כשרוצים יש כסף? הציבור מתוודה בפעם הראשונה לצמד המילים הזה, 'קופסת קסמים', שעל-פיו כשרוצים אפשר לשלוף איזו קופסה קטנה ומוציאים ממנה כסף, כי אין תקציב. אז כשרוצים לרצות איזשהו צד פוליטי, שולפים מתוכו כסף שאין לנו וסותמים את החור?
"זו לא הפעם הראשונה שפותחים קופסה תקציבית. דוגמה בולטת לכך הייתה אחרי מבצעי עופרת יצוקה וצוק איתן, כשהיה צריך לחדש מלאים. מכיוון שזה אירוע שקורה אחת לכמה שנים, עושים את זה במסגרת קופסה תקציבית, כדי שזה לא יגזול סעיף בתקציב המדינה ויוסיף כסף. זה בסדר, אבל מה שיש פה זו הפקרות מהמעלה הראשונה. ברור לכולם שהקורונה היא אירוע חד פעמי וצריך להוציא כסף, רוב המדינות בעולם השנה מוציאות כסף מחוץ לתקציב...".

אבל רוב המדינות המסודרות לא מתנהלות כמונו.
"בוודאי, כי על מה התלבשו עכשיו? קודם כל, הכניסו את זה לתוך הוויכוח הפוליטי של תקציב חד-שנתי או דו-שנתי, שהוא כל כולו פוליטיקה. דבר שני, עכשיו באים ואומרים שכל דבר יהיה חלק מקופסה תקציבית – תקציב הבריאות יהיה קופסה, ותקציב הביטחון יהיה קופסה. זאת אומרת שאין תקציב בכלל. במדינת ישראל ללא תקציב אומרים, 'נוציא כסף כמה שאנחנו רוצים, נכניס כמה שייכנס', אנחנו לא יודעים כמה יכנס. קשה מאוד לעשות תחזיות ולקבל החלטות לגבי השנה הבאה בגלל האפקט הכלכלי של הקורונה, אך במקביל הכסף יוצא. זו התנהלות חסרת אחריות של מי שלא רואה לנגד עיניו אלא רווחים פוליטיים קצרי-מועד, וככה לא מתנהל תקציב בשום מקום בעולם".

דוגמה אחת מתוך מה שאתה פעלת, השגת וכנראה לא יתממש, הוא פרויקט מימון הלימודים לחיילים משוחררים לטווח ארוך, שיבוטל כי אין בשבילו כסף.
"יש שני דברים. מה שכן השגנו בחקיקה זה שחרור של כספי פקדון, שהם כספים של החיילים. בנוסף, השבוע היה אצלי דיון שעוסק בביטולו או בהקפאתו של פרויקט 'ממדים ללימודים', בגלל אי-מציאת מקורות תקציביים לפרויקט. זו הייתה גולת הכותרת של הרמטכ"ל הקודם, גדי אייזנקוט, שאמר שלכל חייל לוחם תהיה מלגת לימודים. אם לדייק, לא מדובר במקרה הזה בכספים של המדינה, הכל מגיע מתרומות. יש ויכוח בין משרד האוצר לבין מערכת הביטחון לאן התרומות האלה ילכו.

"חיילים שרוצים להירשם ללימודים בשנת הלימודים הקרובה כבר עושים מכינות, ופתאום יתברר להם שלא ידוע אם יהיה מאיפה לממן את זה. זו השורה התחתונה שאנחנו מקבלים. אנחנו נמצאים במצב בו חכמים מאוד על הכסף ששייך לציבור ממילא, וחסרי אחריות ומופקרים כלפי הכסף שמוענק למדינה".

זה הסיפור עם התרומה של קרן רוטשילד?
"כן. בין קרן קיסריה לקרן רוטשילד יש הסדר גדול של בערך חצי מיליארד שקל. בקרן קיסריה ובמערכת הביטחון אמרו ש-70 מיליון שקל מתוך הסכום יוקדשו לאורך שלוש שנים על מנת לממן לחיילים לימודים. שר האוצר בא ואמר על זה לא".

הכסף ישנו, הוא פשוט הולך למקום אחר?
"יש ויכוח לאן הכסף הולך. ואיפה מערכת הביטחון לא בסדר? מערכת הביטחון היא זו שיצרה את פרויקט 'ממדים ללימודים', זה חלק ממודל גיוס ומהרבה התפתחויות שיש בצבא, שנועדו בעיקר לשמר את איכותו של הדרג הלוחם. ועכשיו, 23 מיליון שקלים הם מה שחסרים למשרד הביטחון? זו אפילו לא טעות דפוס בתקציב הביטחון. תוציאו את הכסף הזה, כדי שלא יהיה מצב שהחיילים לא יודעים אם יש להם כסף לשכר לימוד או לא".

שר האוצר הגיע לפני זמן קצר לוועדת הכספים והודיע שם הוא נותן מענק חד-פעמי לחיילים משוחררים, של 4000 ₪. מאיפה הכסף הזה, מאיפה הוא בא? האם כל זה מגיע מתוך כספים שאין? האם נותנים דברים על מנת לרצות כל מיני צדדים? אלה כספים פוליטיים, על אף שמדובר בחיילים.
"אני לא רוצה להתייחס לזה כי לא שמעתי את ההצהרה של שר האוצר, ויכול להיות שיש כאן חזרה על עניין הפיקדון. בהזדמנות זו, אני רוצה להתייחס לתוכנית השערורייתית של המענקים. טוב מאוד שהמדינה מוציאה כסף בזמן הזה ונותנת אותו לאנשים שפרנסתם נפגעה בפברואר האחרון, אבל זה חסר אחריות ופופוליסטי, שאדם כמוני שפרנסתו לא נפגעה, כי אני מתפרנס במגזר הציבורי...".

תקבל בדיוק כמונו. נכון, אנחנו נקבל את המענקים האלה, ואנחנו לא צריכים אותם.
"בעבור כל מי שבענף התיירות, ענף האירועים או ענף ההסעדה ולא עובד מחודש פברואר, אני יזמתי יוזמה. חברות מובילות במשק שלא פיטרו אנשים, יציעו לעובדים שלהם להעביר את הכסף לאיגודים של אנשים שלא קיבלו. במקרה הזה, הקהילה באה ואומרת: אנחנו פועלים לתיקון הטעויות של הממשלה. מה שהממשלה עושה אנחנו רואים בעיניים".

שר האוצר אמר שהוא לא שמע על הדבר הזה ושהוא בינתיים לא מאשר מענק נוסף, מלבד לכך שגפני ויו"ר הקואליציה אישרו לו בנוגע למענקים לילד הרביעי, החמישי, השישי וכו'.
"זה האופן שבו הממשלה והקואליציה האלה מתנהלות".