חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון (הליכוד) הגיבה הערב (שלישי) על החלטת יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) להדיח אותה מראשות ועדת הקורונה, אחרי סערות רבות שהתרחשו בנושא. היא כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "פעלתי על פי צו מצפוני! ‏ההחלטה של ראש הממשלה לפטר אותי, היא החלטה שמטרתה למנוע דיונים רציניים, למנוע שיח, למנוע הקשבה לציבור, למנוע השמעת קולות אחרים ‏אני שמחה שפתחתי את הוועדה גם בפני הציבור בשקיפות, ברצינות, בהקשבה מלאה ואני מתחייבת להמשיך לפעול כך גם בעתיד בכל מקום שאהיה".

ח"כ זוהר כתב בתגובה בחשבון הטוויטר שלו: "תפקידי וחובתי לדאוג לשלמות הקואליציה. לאחרונה יש התרופפות במשמעת הקואליציונית אשר מקשה עלינו לפעול למען עם ישראל. בעצה משותפת עם רה״מ הוחלט להטיל סנקציות על מי שהפרו את המשמעת כפי שנהגו בכל ממשלות ישראל לדורותיהן. צר לי שיש מי שלא יודע לקבל ביקורת ובוחר לירות בתוך הנגמ"ש".

עוד צייץ זוהר: "לא קיימים 12 ח״כים שחתמו להעברתי מהתפקיד. ברור לכולם שתעשיית הפייק ניוז בתקשורת פועלת נגדי בדיוק כפי שהיא פועלת נגד רה״מ. אני שוב מודה לו על הגיבוי המלא מול יוזמי המהלך בכך שהבהיר להם שמדובר במעשה לא ראוי. אמשיך לפעול למען אזרחי ישראל, תנועת הליכוד ורה״מ ללא חשש וללא מורא".

סערת ההדחה

מוקדם יותר היום, יו"ר הקואליציה שיגר מכתב לחברת הכנסת, בו הצהיר כי הוא מדיח אותה מתפקידה בתור יו"ר ועדת הקורונה בכנסת. את המכתב שלח זוהר גם ליו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ איתן גינזבורג. במכתב נכתב כי: "בהמשך לישיבת הסיעה, ברצוני להביא לידיעתך כי על רקע התנהלותך והיעדרותך מהצבעות מחייבות במליאה בניגוד לכללי המשמעת הקואליציונית, הוחלט להעביר אותך מתפקידך כיו"ר ועדת הקורונה".

מכתב זה מגיע אחרי שורה של איומים על שאשא-ביטון מטעם בכירי הליכוד, ביניהם אפילו ראש הממשלה בנימין נתניהו, בשל החזקתה בעמדה ניצית לזו הרווחת בממשלה בהקשר הנחיות הקורונה והטלת סגרים.

מכתב ההדחה של ח''כ יפעת שאשא ביטון (צילום: ללא)
מכתב ההדחה של ח''כ יפעת שאשא ביטון (צילום: ללא)

כעת, נבחן תוקפו של המכתב, שכן, לח"כ זוהר אין את הסמכות הרשמית לפטר את יו"ר הוועדה ללא אישור של שותפיו לקואליציה, מפלגת כחול לבן, ושל ועדת הכנסת, שבמידה ותצביע בעד הדחתה של שאשא-ביטון, תצטרך למנות יו"ר חדש למושב. למעריב נודע כי נעשתה פנייה לוועדת הכנסת לדון בהדחתה של שאשא-ביטון.

ח''כ מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ח''כ מיקי זוהר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על כך, ספג זוהר ביקורת בתוך מפלגתו, וח"כ שלמה קרעי (הליכוד), כתב את הדברים הבאים בחשבון הטוויטר שלו: "מיקי פועל באופן שקרי ומניפולטיבי לקידום תוכנית 'נטו מיקי זוהר'. שלושת הכ"פים: הכח, הכסף והכבוד שהוא מנסה להשיג, בניגוד לערכי הליכוד, מעבירים אותו על דעתו. קצת צניעות לא תזיק לו".

"הוא מפלג את סיעת הליכוד, פוגע בליכוד ובראש הממשלה וצריך ללכת הביתה עכשיו", הוסיף קרעי. "לא אאפשר לו לפגוע בפעילותי למען אזרחי ישראל".

זוהר רשאי לתת עונשים

מוקדם יותר היום דווח כי ח"כ זוהר, בתור יו"ר הקואליציה, קיבל אישור מראש הממשלה להטיל סנקציות, או במילים אחרות, עונשים, על חברי כנסת שלא יעמדו בשורה אחת עם דרישות המשמעת הקואליציונית. בין העונשים שהטיל היו: איסור על הגשת הצעות חוק עד סוף המושב, איסור על העלאות הצעות לסדר יום וחיוב להגעה למליאה.

המכתב שנשלח לח''כ קרן ברק (צילום: ללא)
המכתב שנשלח לח''כ קרן ברק (צילום: ללא)

על פי החלטתו של זוהר מהיום, הח"כים שלא יוכלו להגיש הצעות חוק עד סוף המושב הם: ח"כ שלמה קרעי, ח"כ קרן ברק, ח"כ שרן השכל, ח"כ עוזי דיין וח"כ אבי דיכטר. ח"כ מיכל שיר לא תורשה להגיש חקיקה עד סוף המושב וגם לא הצעות לסדר. שרים שיצטרכו להגיע למליאה כחלק מעונשם: ח"כ אמיר אוחנה, ח"כ ישראל כ"ץ, ח"כ יואב גלנט, ח"כ אופיר אקוניס וח"כ אלי כהן.

הרקע לסערה

גורם מקורב לראש הממשלה מסר לפני כשבועיים כי הוא פתח בהליכי ההדחה של שאשא-ביטון. הגורם התייחס לסלע המחלוקת בין ועדת הקורונה לממשלה, שגרם לזעם בקרב בכירי הליכוד, ראיון שיו"ר ועדת הקורונה העניקה בנוגע לפתיחת חדרי הכושר, ואמר כי "חדרי הכושר מהווים סכנה אמיתית לבריאות הציבור בהדבקה בחלל המשותף, וכי מדינות רבות בעולם כבר סגרו אותם לפי הנחיות המומחים, ולכן החליטה הממשלה לסגור את חדרי הכושר".

"שאשא-ביטון בסרבנותה מעודדת אזרחים שלא למלא את הוראות משרד הבריאות ולא לקבל את החלטות הממשלה", אמר עוד הגורם המקורב לראש הממשלה. "מדובר בפופוליזם חסר אחריות שיעלה בחייהם של אזרחים רבים". מהשותפה לקואליציה, מפלגת כחול לבן, נמסר כי בכוונתם להתנגד להדחה".