ביטוח לאומי העביר היום (ראשון) את הפעימה הראשונה של מענק הקורונה, כפי שהבטיחו ראש הממשלה ושר האוצר לפני שבועיים וחצי. השר ישראל כ"ץ התייחס לנושא הסיוע לאזרחים ולבעלי העסקים, בראיון עם ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM, כמו גם לסוגיית תקציב המדינה והעימות בין הליכוד לכחול לבן על חד שנתי או דו שנתי. לבסוף, התייחס איש הליכוד להצעת החוק של ח"כ איילת שקד, שתעלה בהמשך השבוע, במטרה לקדם את פסקת ההתגברות. 

ענת: מה שלומך הבוקר?
"בסדר גמור, אני חושב שזה יום שיש בו גם בשורה ומחה למאות אלפי משפחות שקיבלו לחשבון הבנק מענקים כפי שהובטח. גם כן לעשרות אלפי עצמאים שמחזורם עד 300 אלף שח בשנה, שהגישו בסוף השבוע בקשות למענקים, וגם היום לחשבון הבנק יקבלו את המענקים".

גולן: הכול ייכנס היום?
"נכון, זה ייכנס היום להרבה מאוד משפחות, ובמשך החודש תוכנית רשת הביטחון הכלכלית תופעל ויושלם הסבב הראשון של תשלומים ומענקים קבועים למשך שנה, דמי אבטלה לשכירים, מענקים, בדיוק כמו שהובטח. אמרתי שבסיבוב הזה אני אחראי לביצוע ואני אכן עושה את כל ההכנות ביחד עם הצוותים המקצועיים כדי לוודא את זה. אחרי כל הוויכוחים אנשים מקבלים את הכסף, ורוב גדול בציבור צריך את הכסף הזה".

ענת: אתה ער לביקורת?
"קודם כל זה הולך לאנשים לתושבים לאזרחים ודבר שני, זו תוכנתי משלימה זה צעד חד פעמי לתוכנתי מרכזית של 90 מיליארד שח שהעברתי אותה כמו את התוכנית הזאת בפה אחד בוועדת הכספים בכנסת, יש כאן מענה לאותם עצמאים קטנים וגדולים ובעלי עסקים קטנים וגדולים ושכירים. אני יודע שמאשימים אותי 'אתה נותן מראש שנה שלמה דמי אבטלה'. כן, אני נותן שנה מראש ביטחון ורשת ביטחון למי שלא יצליח".

ענת: על דמי האבטלה לא אמרו דבר.
"הכסף הזה הוא כסף בסך 6.7 מיליארד, שמוזרם מיידית מהיום ובימים הקרובים לכלל אותם אזרחים לפי הקריטריונים. כל הבוגרים עד שכר של 650 אלף שח בשנה, מי שמרוויח יותר לא יקבל, אבל הילדים גם שלו ושל כולם יקבלו. גם חיילים משוררים וגם בוגרי שירות לאומי ושירות אזרחי וכל אלה שמקבלים קצבאות גמלאות על פי בדיקת הכנסה וכו' יקבלו תשלום כפול".

גולן: העברתם את זה בין היתר כדי להרגיע את השטח.
"אתה מקבל את הכסף עבור הילדים ואני חושב שכול אחד זכאי לקנות לילדים משהו, להוציא את הכסף הזה וזה מיועד להגברת הצריכה. זה לא במקום התוכנית הגדולה של 90 מיליארד".

גולן: זה מרגיע את הרחוב והאזרחים? כי ההפגנות מתעצמות.
"אותם מוחים שמוחים על רקע החשש הכלכלי, הפגיעה הכלכלית, הנושא החברתי - אני מבין אותם היטב. אני חושב שהם ילכו ויירגעו. המאהלים מול משרד האוצר נעלמו ולא במקרה, כי ראשי המאהלים, ראשי המוחים, יודעים שנמצא פתרון. הייתי קשוב מאוד תיקנתי עשרות קריטריונים בתוכנית החדשה כדי להימנע ממצב שלא מקבלים תשלומים קובצות כאלו ואחרות, הגדלנו מ-0 עד 400 מיליון ₪ לשנה כדי שגם התיירות והתרבות אותן חברות הפקה גדולות ואחרים, שכולם יכללו בפתרון והם יודעים שהם נכללים. יחד עם זאת, אני מודה, אני הצעתי להגיש היום או בהמשך השבוע תקציב מדינה וחוק הסדרים ורפורמות"

ענת: למה זה לא מגיע היום לממשלה?
"אני פניתי לרה"מ הצעתי לו לעלות, הוא אמר שהוא שוקל את זה. אני מאוד מקווה שהוא יענה לפניה ויאפשר". 

ענת: זה יכול לקרות היום?
"היום זה לא יכול להיות, אבל אפשר בהחלט לכנס ישיבת ממשלה מיוחדת, אפשר עד יום ראשון הבא".

גולן: אמרת לו – אדוני רה"מ אני מבקש להעלות תקציב, התשובה הייתה אני אחשוב?
"הוא שקל וביקש עוד זמן לבחון את זה".

גולן: לבחון מה?
"את עצם העניין והעיתוי שלו".

גולן: מבחינה פוליטית?
"רה"מ כמוני חושב שצריך להגיש תקציב דחוף. בנוגע לתקציב, אומרים 20', 21', חודשיים, חודש, שבוע. יש שתי אלטרנטיבות, האחת להגיש מיד בהתראה של יומיים כדי לסיים את המשא ומתן עם המשרדים מרגע הינתן האות של פקידי האוצר, להגיש תקציב שהוכן ואושר על ידי רה"מ, חוקי ההסדרים אושרו על ידי היועמ"ש, אפשר להגיש תוך יומיים להחליט ולהעביר אותו לכנסת".

גולן: דו שנתי?
"התקציב הקיים הוא ל-2020, אין תקציב דו שנתי כרגע מוכן. האפשרות השנייה, לחכות עד נובמבר לכל המוקדם ולהגיש תקציב דו שנתי. אני מציע פשרה. הצעתי להעביר תקציב זה, להאריך את משך האפשרות להגיש תקציב מ-25 באוגוסט, כי אם לא נגיש הולכים לבחירות לפי חוק יסוד שתוקן, לעשות את הדברים במקביל ולהמשיך בדיונים".

גולן: ברור לך שמזה חוששים בכחול לבן. הם לא מאמינים לכם ולנתניהו, מבינים שהוא יכול לעשות תרגיל פוליטי. זה לא עניין כלכלי, אתה יודע את זה כי הפקידים שלך, החברה' שעובדים איתך, מתנגדים לתקציב חד שנתי.
"שטויות במיץ עגבניות".

גולן: מה זאת אומרת?
"הצעתי להגיש בפברואר21' תקציב מעודכן גם כן ל-21'".

גולן: זה לא ימנע פריצה של נתניהו לבחירות.
"לגבי משרד האוצר, יש שר אוצר אחד באוצר, אין אלטרנטיבי ואין חילופי, אין שום דבר אחר גם כלפי הפקידות למטה. אני דן איתם בפתיחות, שומע אותם, שואב רעיונות ובסופו של דבר מקבל החלטות".

גולן: מה הם אומרים? מה העמדה?
"ביום שישי הוציאה מנכ"לית משרד האוצר נוכח כל מיני פרסומים הודעה ברורה, מובנת ומתבקשת, שכל הפקידות המקצועית במשרד האוצר נוהגת בהתאם ומגבה את מדיניות שר האוצר".

מנכ''לית משרד האוצר קרן טרנר אייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מנכ''לית משרד האוצר קרן טרנר אייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ענת: העמדה שלהם הייתה הפוכה.
"ביום שני היה דיון שקיימתי איתם ושם נתתי הנחיה, והם נערכו נערכים וערוכים להגיש את התקציב שבהתראה של יומיים".

גולן: זו לא השאלה, מה העמדה שהם משמיעים לך דו שנתי או חד שנתי?
"רק בחודש שעבר ראש אגף התקציבים, על דעת המנכ"לית, והחשב הכלכלי נתנו מכתבים מפורטים אליי שהעברתי לרה"מ וגם לרה"מ החלופי".

גולן: מה קרה בשבוע שעבר?
"בחודש הקודם דובר על להגיש תקציב לממשלה עד 12 לחודש יולי, אנחנו נמצאים באיחור של שבועיים ביחס לתסריט הזה. שום דבר מהותי לא קרה כדי שישנה את הנימוקים".

גולן: הפקידות הבכירה תומכת בחד שנתי או בדו שנתי?
"חד משמעית היא נערכת להגיש תקציב חד שנתי, של השנה הזאת. כל ההגיגים וכל הדברים לא מעניינים".

גולן: אתה מדבר על נערכת, אני שואל מה העמדה שלה.
"נערכת זה לא עורכת, אני העורך הראשי במשרד האוצר. היא נערכת למלא את המדיניות שלי שמתבססת על החומר שהם הכינו ונימקו אותו".

גולן: הכינו לפני חודש, לא עכשיו.
"אם רה"מ אומר היום בממשלה 'אני עושה ישיבת ממשלה מיוחדת ביום שלישי כי ביום שני זה חג הקורבן נדמה לי', פקידות האוצר מסיימת מגעים אחרונים מול המשרדים, מגישה את חוק ההסדרים שאושר על ידי היועמ"ש לממשלה".

גולן: מה עמדת הפקידים? אתה חוזר על עצמך.
"זו המציאות".

גולן: אם אני שואל היום?
"כולם מתייצבים, כדי להעביר את זה בממשלה, מה אתם דנים כל כך הרבה?"

גולן מי שניסה להיתפס בעמדת הפקידים באוצר זה לא אני, זה ראש הממשלה
"זו עמדה מנומקת, סליחה. אם אתם רוצים, בסיום התוכנית אעביר לכם במסרון שני מכתבים מנומקים מדוע אסור להעביר עכשיו את תקציב 21'. מה שהיה נכון לפני כמה שבועות נכון גם היום, וכל ההדלפות והתדרוכים לא מעניינים. וכדי להסיר ספק מנכ"לית האוצר הוציאה הודעה שעמדת האוצר היא חד משמעית שערוכים להגיש תקציב עכשיו".

ענת: נזפת בהם? במנכ"לית או בפקידי האוצר?
"לא על הדברים האלה. נזפתי בה פעם אחרת שהיא הוציאה הודעה נגד הדרג המדיני. זו הייתה נזיפה במקומה. תפקיד הפקידות לא להתנצח עם הדרגים המדיניים. תאמינו לי, יש שר אוצר וזה אני". 

גולן: אני מתעקש על עמדת פקידי האוצר משום שלא אני ולא ענת העלינו את עמדתם, אלא רה"מ נתניהו שבמשך חודש אומר שההחלטה איננה פוליטית ולא קשורה למשפט, אלא לעמדה המקצועית של פקידי האוצר.
"חד משמעית".

גולן: כרגע פקידי האוצר תומכים בגנץ לא בנתניהו.
"אני נותן לכם את העובדות כהווייתן. אני מוביל את מדיניות האוצר. ראש אגף התקציבים שאול מרידור והחשב הכללי רוני חזקיהו, ועל דעת מנכ"לית האוצר נתנו 2 מכתבים מפורטים וארוכים".

ענת: רוני הולך.
"זה הולך והוא בא".

ענת: הוא הולך כי הוא לא מרוצה מההתנהלות.
"אי אפשר לאחוז בטיעון משני קצותיו. הלך ולמרות זאת נתן את המכתב כשהיה בתפקידו ואמר אסור לדחות לשנה הבאה, חייבים עכשיו להעביר תקציב לשנה הזאת".

גולן: ממתי המכתב?
"מהחודש שעבר, אבל מתאר את כל התהליכים ומסביר למה לא צריך עכשיו להעביר תקציב לשנה, שאנחנו לא יודעים מה יהיה בחורף ומה יקרה. לכן, יש כרגע אפשרות או להביא לפי הצעתי תוך ימים, את התקציב, חוק הסדרים, רפורמות לממשלה והכנסת; או לחכות להצעת כחול לבן עד חודש נובמבר ואז להתחיל לדון בממשלה בתקציב שיגמר רק חודשים לאחר מכן".

"כולם תומכים בפסקת התגברות - השאלה היא ההיקף"

גולן: תתמוך בפסקת ההתגברות שמעלה איילת שקד?
"הקואליציה צריכה לגבש לעצמה את החוקים והמדיניות. פסקת התגברות היא דבר מאוד חשוב, אני מניח שיתקיים כאן דיון. באופן עקרוני כולם תומכים בזה, כולל שופטי בג"ץ. תמיד הוויכוח זה על היקף הרוב הנדרש, זה נושא רציני שצריך לדון בו. אני מקווה שיהיה דיון טרם ההצבעה".

גולן: מחכים לעמדת רה"מ?
"רה"מ צריך להשתתף בדיון עם סיעת הליכוד, לגבש את העמדה העקרונית וגם את העמדה המעשית".

ענת: ניסיון נוסף של ח"כ מיקי זוהר להפיל את הממשלה?
" אין לי מושג. כאשר היה לי עמו חיכוך זה היה על רקע ניסיונו למנוע את החוק לסיוע בהיקף 90 מיליארד שקלים ואני אמרתי מי שיתייצב בדרכי אני אסיר אותו מהדרך - אם מהליכוד או מפלגה אחרת. אני בעד הציבור והאינטרס הציבורי ונגד כל ניסון לשנות את זה, מאותו רגע אין לי שום עניין מי עשה או ניסה לעשות. ברגע שהעברתי את החוק בפה אחד בתמיכה כוללת של הכנסת, הדבר הזה מבחינתי הסתיים. אני עמל על הביצוע שלו עם פקידי האוצר, וכולם עושים עבודה מסורה בביצוע המדיניות שאני מוביל".