משבר התקציב: שר האוצר, ישראל כ"ץ, עלה הבוקר (שני) לשידור ברשת ב', והתייחס למשבר הקואליציוני סביב סוגיית התקציב וכן לסכסוכים הפנימיים במפלגת הליכוד. "אני שבע רצון מזה שהתכניות הגדולות ביוזמת האוצר עברו בפה אחד. בסוף, במבחן התוצאה, על אף יוזמות חלופיות שהוצעו - היוזמות שלי הן אלו שמקבלות את תמיכת ראש הממשלה", אמר כ"ץ. 

בפתח הראיון, התייחס כ"ץ לתכנית המענקים לאזרחים, שיצאה לפועל בימים האחרונים. "אני שבע רצון מזה שהתכניות הגדולות למתן רשת ביטחון כלכלית לשכירים, עצמאים, בעלי עסקים, אושרה בכנסת בפה אחד וקיבלה תמיכה גורפת. זה נדיר לאשר חוק של 90 מיליארד ש"ח, זה רק מראה כמה התשובות שניתנו שם הן תשובות עם כל הפקת הלקחים מבחינת מהירות הביצוע. הציבור זקוק לזה וטוב שזה קורה", אמר השר.

כמו כן, התייחס למתחים בקואליציה סביב סוגיית התקציב, ואמר: "הכנו באוצר תקציב לשנת 2020 והכנו חוק הסדרים שמעוגן בכל מיני רפורמות שיכולות להביא תנופה למשק. אישרנו את זה מול ראש הממשלה וגם לפני היועמ"ש לאחר מכן, זה מעבר לכל המהלכים שאנחנו עושים בעת הקורונה והדברים שאנחנו עושים מבחינת המענקים. ישראל חייבת תקציב ובאוצר אנחנו ערוכים לכך". 

כשנשאל מדוע הדיון על התקציב לא עלה אתמול לסדר היום, כמתוכנן, הסביר: "ביקשתי להביא אתמול את התקציב לאישור הממשלה. ראש הממשלה שקל את זה ובסופו של דבר הוא כנראה צריך עוד שהות מסוימת לעניין מבחינת המהות והעיתוי, ולכן זה לא עלה אתמול לסדר היום. גם גנץ מכיר את דבריי ועמדתי מבחינת התקציב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ''ץ (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

"בסופו של דבר, ראש הממשלה הוא שקובע מה עולה לסדר היום. הוא שותף להתייעצות, אבל הוא לא מייתר את הסמכות שלי. יש כאן התרחשות מול כחול לבן, שמנסים לנצל את זכות הווטו ולמנוע את זה. ראש הממשלה צריך להכריע בנושא מול גנץ, ואז לאשר מתי להביא את זה לסדר היום. ברגע שזה יאושר - אביא את התקציב שהכנתי לשנה הזו. אם יכריעו, מה שלא נראה כרגע", הוסיף. 

בנוגע לנסיגה מההסכמה על תקציב דו שנתי מול כחול לבן, אמר: "להכין תקציב אחר ממה שנערכנו לו, כלומר תקציב דו שנתי,  זה תהליך שייקח חודשים. נחתם הסכם קואליציוני, אבל הוא בכלל לא מתקיים, משום שעד ה-25 לאוגוסט לא יעבור התקציב - אין היתכנות כזו כרגע. צריך לשאול מה הציבור חושב שצריך לעשות? לקחת תקציב שהוכן וקיבל אישורים ראשוניים, או לחכות כמה חודשים להנחת תקציב אחר? התשובה ברורה. זה לא קורה בגלל כחול לבן, ואני לא קושר את זה להיבט הפוליטי - צריך למנוע בחירות", הזהיר כ"ץ והוסיף כי "הכנו את התקציב הנוכחי על פי חוות הדעת של כל המומחים. צריך להבין שזו שנה של גזרות, כללים נוקשים, צריך להעביר סיוע לציבור. לכן התקציב של השנה הוא שונה של שנה הבאה כי הוא משלים ומסייע". 

בתוך כך, התייחס השר לדיווחים אודות מרד פקידים במשרדו, ואמר באופן נחרץ: "אין שום מרד. מי שרוצה למרוד - ימצא מקום לממש מרידות. אנשים שכפופים לי - כפופים לי, ואני שומע אותם בקשב. גם בתחבורה עשיתי דברים נגד עמדת הפקידים, ובסוף הכל הצליח. אני לא הולך נגד עמדת הפקידים בעניין התקציב החד שנתי. כל הבכירים חושבים כמוני, וגם ראש הממשלה מסכים. אני יודע שכולם ערוכים למלא את ההנחיות. התקציב היחיד שהוכן הוא לשנת 2020, הוא ערוך. ראש אגף תקציבים, מנכ"לית האוצר, נימקו מדוע אי אפשר להכין תקציב לשנה הבאה, ואת זה לא ציטטו בתקשורת. כולם הודיעו שאם ראש הממשלה ייתן הוראה להעביר את התקציב, כל הפקידים יתייצבו ויטפלו בהכל ביעילות. אני לא אחראי לכל מיני הדלפות. לא אתייחס לפרסומים - אני לא צריך אישור של אף פקיד".

מנכ''לית משרד האוצר קרן טרנר אייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מנכ''לית משרד האוצר קרן טרנר אייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לסיום, התייחס השר למאבקים הפנימיים בסיעת הליכוד, וליחסיו המתוחים עם יו"ר הקואליציה, חה"כ מיקי זוהר, ולדיווחים כי נענש על ידו משום שנעדר מההצבעה על חוק ההמרה. "אני לא כ"כ שם לב לזה, קיבלתי את הענישה בהבנה. העוזרים שלי משבצים את הלו"ז שלי, ואני לא שואל אותם למה. לא תפסתי את זה כענישה. אם מישהו יתייצב בדרכי - אסיר אותו מדרכי, לא חשוב מה תפקידו. העברתי חוק. כאשר יו"ר הקואליציה ניסה למנוע אותו, הסרתי אותו בהצלחה. זה עבר בוועדת הכספים בפה אחד", הסביר השר.

בהמשך, רמז גם לפעולות מצידו של חה"כ ניר ברקת, שהציע תכנית אלטרנטיבית לתכניות האוצר, ואמר: "ח"כ אחר, לא זוהר, ארגן תכנית אלטרנטיבית. אבל, במבחן התוצאה - השגתי עבור אזרחי ישראל מה שהיה צריך, התקציב עבור המובטלים, וכך אמשיך לעשות. כנראה שזה תחביב שאנשים מפתחים, לפתח כל מיני תכניות ולעשות רעשי רקע. התכניות שהבאתי הן התכניות שעברו ומסייעות כעת לכל ישראל. בסופו של דב, גם אנשי יש עתיד, ישראל ביתנו וימינה תמכו בכל ההצעות שלי, לא רק אנשי הליכוד, והתכניות זורמות לציבור כמו שהתכוונתי".