"תקציב דו שנתי זה הדבר הנכון": שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, עלה הבוקר (שני) לשידור בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס לכישלון העברת תקציב המדינה ולמתחים בקואליציה סביב הסוגיה. כמו כן, דיבר על החשש מפני מערכת בחירות רביעית. "לפיד מקשקש קשקושים ומצייץ ציוצים, שעה שגנץ מגן על אזרחי ישראל. אנחנו עושים את מה שנכון לאזרחים", תקף השר שי.

פנינו להעברת התקציב או לבחירות נוספות?
"תקציב זה הדבר הנכון, ותקציב שייקח אותנו עד לסוף 2021, כל מי שרוצה אחרת - הולך לבחירות. אם רה"מ מדבר על תקציב לשלושה חודשים לחגים, הוא אומר לאזרחי ישראל שהוא מעדיף ללכת לבחירות ולקחת את כולנו לטירוף של בנובמבר, בשיא המשבר הכלכלי ושיא הקורונה". 

אתם תלכו עם ההתנגדות לתקציב עד הסוף?
"אנחנו עושים את מה שנכון לאזרחי ישראל, והם לא יכולים לחיות עם תקציב לחודשיים שלושה, הם צריכים לראות את שנת 2021 במלואה. אני לא יודע אם נפרק את הממשלה כולה, יש אופציות שונות שאנו מסתכלים עליהן אבל רה"מ רוצה לקחת את ישראל לבחירות. אנשים צריכים להבין על מה מדובר". 

על איזה אופציות מדובר? 
"נבחן כל אופציה אפשרית כדי לא לקחת את ישראל לבחירות. יש מספר אופציות כאלו, והגרועה שבהן היא ללכת לבחירות. כמו שח"כ מיקי זוהר מספר בכל מקום שהוא בוחן אופציות לא ללכת לבחירות אלא לעשות את מה שצריך כדי להמשיך את הכנסת הנוכחית, גם אנחנו נעשה את זה, גם לנו יש אופציות ואנחנו בודקים אותן. יש מספיק חברי כנסת שלא רוצים ללכת לבחירות בעת הזאת". 

מיקי זוהר מדבר מאוד ברור. זה או חד שנתי או דו שנתי וזהו. אין דרך אחרת. 
"אז אני אחזור על מה שאמרתי. בחירות זאת אופציה גרועה ביותר ורה"מ ומי שמושך לתקציב חד שנתי כנראה רוצה ללכת לבחירות מסיבות שאינן כלכליות. אנחנו נעשה כל דבר אפשרי כדי למנוע את הבחירות האלה, אם בסוף נלך לבחירות, יידעו אזרחי ישראל שהלכנו לשם לא מסיבות כלכליות, לא מסיבות של טובת המדינה ולא מסיבות של טובת אזרחי ישראל, הלכנו לשם כי מישהו מעדיף אינטרסים לא ברורים אישיים כאלה ואחרים או מפלגתיים על טובת אזרחי ישראל". 

משרד האוצר, ארכיון (צילום: מרק ישראל סלם)
משרד האוצר, ארכיון (צילום: מרק ישראל סלם)

איך אתם יכולים להרכיב ממשלה מבלי ללכת לבחירות?
"צריך לנסות לעשות כל דבר, יש מספיק אנשים בכנסת שחושבים שללכת לבחירות בעת הזו זה דבר לא נכון. יש אפשרויות שונות למנוע את הבחירות כי גם במובן הפוליטי יש הרבה חברי כנסת שמבינים שזו טעות עבורם וחלקם נמצאים בצד הימני של המפה או בבלוק הימין שהוגדר ככה פעם, ולכן צריך לבחון כל אופציה אפשרית". 

גם בליכוד יש גורמים שסבורים כמוך?
"אני מציע שתבחנו היטב מה חושבים אנשים בליכוד, במפלגות אחרות שנחשבות בבלוק הימין, יש מספיק אנשים שחושבים שללכת לבחירות בעת הזו זה לא נכון בטח שלא נכון למדינה אבל גם לא נכון פוליטית לרבים מהיושבים בכנסת היום". 

שמעת את הדברים שאמר יאיר לפיד, שאמר שהוא תומך בתקציב חד שנתי. הוא היה שר אוצר, מאוד יוצא דופן שהוא תומך בעמדה של נתניהו, הוא חושב אחרת מכם.
"יאיר לפיד אחרי עשור של שום דבר, אחרי שהשורה התחתונה של המפלגה היפה והטובה עם האנשים הטובים שהוא הקים זה אפס השפעה על הפוליטיקה הישראלית, על התודעה הציבורית וגם הכישלון שלו כשר אוצר, בא ועכשיו מלמד מהגיגי ליבו על מה טוב לישראל ועל תקציב חד שנתי. זה קשקוש - יאיר לפיד רוצה בחירות ולא חושב על טובת מדינת ישראל, הוא עומד ביציע ומצייץ ציוצים יפים דרך אגב שחלקם בחרוזים וחלקם בסיסמאות ריקות מתוכן". 

יאיר לפיד (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

כלומר שהוא תומך בנתניהו ובתקציב חד שנתי כדי ללחוץ עליכם, להוביל אתכם לתמוך בתקציב דו שנתי כדי שילכו לבחירות כדי שהוא ירוויח יותר מנדטים. הבנתי נכון?
"אני לא רוצה לפרש את יאיר לפיד. כל כלכלן ובטח שר אוצר לשעבר יודע שתקציב לשלושה חודשים הוא שטות גמורה. יאיר לפיד חובר פה לרה"מ מאינטרסים צרים שאין בהם שום דבר לטובת אזרחי ישראל, הוא רוצה בחירות, הוא רוצה בלאגן, הוא לא חושב על טובת האזרחים". 

הוא יעזור לנתניהו כדי להפיל את הממשלה הזאת, כדי לעשות בחירות וכדי אולי להיות ראש ממשלה בעתיד? הרי הוא ממש לא תומך בבחירות, הוא אומר להיפך, אני לא תומך בבחירות אבל כן בתקציב חד שנתי.
"הוא סותר את עצמו באותו משפט, זה משהו מאוד מעניין להגיד. הוא תומך במה שצריך כדי שנלך לבחירות, הוא מצייץ ציוצים ולא לוקח אחריות. אנו עושים מעשה ונלחמים גם בקורונה וגם במשבר הכלכלי". 

אתם לא רוצים בחירות כי המצב שלכם בסקרים רע מאוד.
"אנחנו לא רוצים בחירות כי זה דבר נורא לאזרחי ישראל". 

אנו יודעים שיש לחץ כבד מהספסלים האחוריים של כחול לבן, כל מיני ח"כים שברור לגמרי שאם יהיו בחירות עכשיו הם לא ייכנסו לכנסת ויישארו מובטלים, והם לוחצים על גנץ. יכול להיות שזה גם נוגע אליך בצורה כזאת או אחרת?
"אגיד לכם את נקודת ראותי. אני לא יודע אם אהיה בכנסת הבאה אחרי הבחירות, באתי לפה כדי לעשות את הדבר הטוב לאזרחי ישראל, אף אחד לא מאיים עליי שאשב בבית או לא, ואני עושה את הדבר הנכון. אם אשלם על כך במחיר פוליטי כזה או אחר - זה הדבר האחרון שמעניין אותי. מי שרוצה לקחת אותנו לבחירות כמו יאיר לפיד או אולי רה"מ עושה עוול לאזרחים". 

בני גנץ  (צילום: אלי דסה)
בני גנץ (צילום: אלי דסה)

התחלתם להתכונן כבר לבחירות?
"לא. אני עדיין מקווה שההחלטה בימים הקרובים תיפול במקום הנכון. אנחנו כרגע במקום לצייץ ציוצים, לשבת על הספסל ולחרוז חרוזים. אם ניאלץ ללכת לבחירות ניערך בהתאם, אנו כרגע עסוקים מעל הראש באתגרי הקורונה. רק אתמול העברנו בממשלה עוד חוק שמאפשר לחיילים משוחררים להנות ממלגת לימודים בשלוש השנים הקרובות. 8,000 חיילים יהנו מההטבות שמגיעות להם בהיותם חיילים קרביים ותומכי לחימה. אלו הדברים שאנחנו עוסקים בהם, אבל יש מי שרוצה לעסוק בציוצים ובבחירות". 

אין מקום לפשרה באמצע בין תקציב לשלושה חודשים לבין תקציב ל- 15 חודשים? 
"אני לא מכיר כרגע פשרה אפשרית, אבל כל דבר שאפשר לעשות בשביל אזרחי ישראל, בשביל זה נכנסנו לממשלה הזו, בשביל שילמנו את המחיר. אני לא יודע אם נלך לפשרה כדי להמנע מבחירות. מה שיאיר לפיד ונתניהו רוצים זה תקציב לחגים לחודשיים שלושה, זה לא תקציב, זה פלסטר. אנחנו רוצים תקציב אחראי כלכלי שייקח אותנו עד לסוף 2021".

יש בכלל דיאלוג בין רה"מ לבין רה"מ החליפי גנץ?
"ככל שידוע לי הם מדברים הרבה על הנושאים שקשורים לביטחון ולכלכלת המדינה בקורונה, ואני מניח שגם על הפלונטר הפוליטי. אני לא יושב בחדרים, אני יודע שהם מדברים ואני מקווה באמת שאם כבר העלת את הנקודה הזאת, שרה"מ החליפי ורה"מ יישבו ביחד ויפתרו את הנושא הזה, לכולם ברור מהו הפתרון. רה"מ צריך לשים את אזרחי ישראל ומדינת ישראל מעל הכל ואז אנחנו בפתרון תוך חמש דקות". 

יש אפשרות שאם כן יהיו בחירות בסוף אתם תחברו ליש עתיד בחזרה?
"אני לא יודע אם תהיה חבירה כזאת, אני משוכנע שבסוף כל גוש המרכז שמאל יעבוד יחד אחרי הבחירות הבאות, למרות ההתכתשות המיותרת ההשתלחות המכוערת של יאיר לפיד באנשינו ובבני גנץ". 

בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

זה לא שאתה היית מנומס כלפיו.
"אני מגיב לדברים שיאיר לפיד אומר כבר חודשים ואני מעמיד אותו במקומו, אני חושב שבסופו של דבר גם הוא וגם אנשיו צריכים לדעת את זה. הרי עם מי הם יעבדו?הם יעבדו עם אנשים אחרים שיעבדו בבלוק הימין? עם מפלגות בבלוק שלא רוצה בכלל להכיר בנוכחותו של יאיר לפיד בכנסת? אני לא מאמין שלקראת בחירות תהיה חבירה כזו, אבל אין לי ספק שאחרי תוצאות של בחירות כלשהן נעבור יחד עם אנשי יש עתיד והמחנה הדמוקרטי וכל מי שנמצא בגוש המרכז שמאל שאנו גאים לייצג אותו בממשלה. אנו כולנו נעבוד יחד". 

אתה חושב שגנץ יהיה חלק מהמערכת הפוליטית בממשלה הבאה?
"אני חושב שגנץ יהיה שם. כרגע יש הסכם קואליציוני בינינו לבין הליכוד, אם הוא יתפרק נעשה את הטאקט הבא ונתכנן אותו כמו שצריך ובני גנץ יהיה שם". 

כמה נזק עשתה אמירת ביה"ס שלו לדעתך?
"אני לא יודע, אני חושב שזה שוב אלו מן אמירות כאלה שאנשים משתעשעים לחזור עליהן. יאיר לפיד הוא קופירייטר מעולה, הנה הוא קיבל סיסמא לחרוז בה חרוזים ולצייץ ציוצים, אני לא מתרגש ממה שלפיד אומר. מנהיג המפלגה שלי, פעמיים בשבוע האחרון, כולל באמצע הלילה הזה, מנע פיגוע קשה מאוד בצפון הארץ, מנע פגיעה בחייהם ובגופם של אזרחים ישראלים. הוא אמר משהו בבדיחות הדעת ואתם נתפסים לזה כאילו זה הדבר החשוב. מה שחשוב זה מה שעושים ולא מה שמקשקשים". 

שר הביטחון לא מנע פיגוע, הוא עשה את התפקיד שלו. 
"נכון מאוד, ומה שנדרש ממנו זה לעמוד על המשמר. בני גנץ מוביל את מערכת הביטחון בבטחה, עוסק בעניינים של ביטחון המדינה ברומו של עולם, והשוויתם אותו לקשקושים של יאיר לפיד. בעוד יאיר לפיד מצייץ, בני גנץ לקח אחריות על הקורונה, על ביטחון המדינה".