שר המודיעין אלי כהן התייחס הבוקר (שלישי) בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM לעלייה בתחלואה ולהפגנות מחוץ למעון ראש הממשלה, ורמז כי בכוונת הממשלה לא לאפשר את קיומן במקרה של הטלת סגר מלא: "צריך דין אחד לכולם". 

איך בבידוד?
"הבידוד? משתדלים שיעבור מהר. טוב שהטכנולוגיה מתקדמת, שיש שיחות ועידה".

איזה יום זה? או שלא סופרים?
"האמת שסופרים, ממש סופרים, נשאר עד יום ראשון. הרבה יותר אנשים נכנסים לבידוד כתוצאה מהאיכונים של השב"כ ואני אומר - האיכונים של השב"כ זה כלי חשוב מאוד שמציל חיים של מאות אלפי אנשים ומונע סגירה של המשק. אבל בהחלט עכשיו נבחן אפשרות לקצר את הבידוד ל-12 יום או ל-10 ימים".

יש שרים שהתחבקו עם חולים פעילים והחקירה האפידמיולוגית שחררה אותם מבידוד, ואתה תקוע.
"אני בא ומדבר על קיום ההנחיות, שאני חייב בעצמי לקיים את ההנחיות. אני ביום שני שבוע שעבר, אני, אבי דיכטר ואסנת מארק, נפגשנו עם אותו אדם שהתברר בדיעבד שהוא חולה קורונה, נעשתה חקירה אפידמיולוגית ולכן אני מקיים את ההנחיות".

למה אתה כן ואחרים לא?
"אנחנו ישבנו לשתות איתו קפה, כשאתה שותה קפה אתה מוריד את המסכה, ואחרים כנראה שהיו בפגישה, לא אכלו או לא שתו".

לא יודע אם ראית ב'חדשות 12' אתמול ושלשום, תיארו בפני האחות שעושה את החקירה מה קרה 'אחד לאחד' עם פעיל הליכוד, האזרח קיבל תשובה שהוא צריך בבידוד. השר קיבל תשובה שהוא חופשי. למה?
"אני אומר לך, אם אתה יושב עם אדם בפגישה, עוטה מסכה, שומר על מרחק - לא צריך להיכנס. אם המפגש הוא מעבר לזה כפי שהיה במקרה שלי, והיה ושתינו קפה והורדנו מסכות, כן צריך להיכנס. לכן מסרתי את הפרטים בצורה מדויקת, אני מקיים את ההנחיות ואני אומר למי ששומע – 'חברים יקרים, יש לנו את הערבות ההדדית לשמור על  הבריאות של בני המשפחה, החברים והמשק'. לכן, אני נשאר עד יום ראשון".

אפליקציית המגן ירדה שוב? כי זה עדיין מטריד? אולי מיותר?
"מצד אחד באים ואומרים תבטלו את האיכונים של השב"כ, הנה אנחנו נותנים כלי שיכול לבטל את איכוני השב"כ. אמרנו, אם שיעור ההורדה יהיה משמעותי ברמה של 60-50% על ידי האוכלוסייה, נוכל לבטל את האיכונים של השב"כ. אז המדינה, באנו ועשינו צעד, משרד הבריאות פיתח את האפליקציה, השקנו אותה, אנחנו עובדים על אמצעים משלימים".

היא עדיין מטרידה ומדווחת לאנשים שהם היו במקומות שהם לא היו באמת.
"האפליקציה היא הרבה יותר מדויקת מבחינת מרחקים, ותכניס הרבה פחות אנשים לבידוד, בשב"כ הכנסנו בערך 330,000 איש החודש כתוצאה מהכלי של השב"כ, פחות אנשים יכנסו לבידוד. אמרו 'בואו תוותרו על הכלי של השב"כ', עשינו אפליקציה שמי שרוצה מוריד אותה, והיא ממש מתייחסת למרחקים המדויקים. תורידו את האפליקציה".

הגרפים מתייצבים או אפילו מתחילים לרדת קצת ורה"מ מדבר על סגר, מאיפה זה בא?
"אגיד לך, הגרפים מתייצבים וזה טוב שאנחנו לא נמצאים בהכפלה מ-2,000 ל-4,000, אלא ברמות של 1,600-1,500 ביום בממוצע. בעיני יש יעד אחד, לרדת מתחת ל-150 נדבקים ביממה, מהסיבה הפשוטה שזה הדרך לפתוח את השמיים".

הכלי הוא סגר לפני פתיחת שנת לימודים?
"אנחנו בהחלט שוקלים כלים נוספים, פתיחת השמיים חיונית למשק, לכלכלה. רק ככה נוכל להחזיר עוד מאות אלפי עובדים, שיוכלו לחזור לכל המעגלים סביב כל הנושא של תיירות חוץ".

אתמול ראש המל"ל הציע סגר.
"כי יש דבר אחד טוב שאנחנו נמצאים בבלימה, אנחנו לא רואים מ-2,000 ל-4,000 ל-8,000 מבחינת כמות הנדבקים".

סגר יפתור את הבעיה?
"אנחנו צריכים לחשוב איך לחזור מתחת ל-150 נדבקים. זה הצינור שלנו למשקיעים, לכלכלה".

הכלי הוא סגר כללי כמו שהיה בחורף?
"נבחנו מגוון מסוים של תרחישים, הגבלה משעות הערב, סגר כללי, סגר בסופ"ש. אתה בוחן את כל התרחישים על מנת שנוכל לבוא ולפתוח את הכלכלה בצורה מלאה".

סגר עדיין על השולחן?
"זה נמצא עדיין על השולחן".

זה הפוך לגמרי ממה שגמזו אמר שבוע שעבר, שלא יהיה סגר.
"השימוש בכלי של סגר, אתה לא ממהר לבוא ולהשתמש בו, יש לו השלכות מאוד משמעותיות על המשק. אבל לפעמים אתה שוקל לעשות צעד בטווח הקצר על מנת ליהנות מהפירות שלו בטווח האורך. בהרבה מדינות ברחבי העולם אנחנו רואים התפרצות גל שני, שדומה למה שקרה בישראל לאחר הפתיחה".

יש מדינות שחידשו סגר הרמטי?
"יש מדינות שעשו הגבלות".

הגבלות כן - סגר כללי לא.
"אני אומר, אנחנו לא נמהר להשתמש בכלי של הסגר, האם הכלי הזה נמצא על השולחן? כן, הוא נמצא על השולחן".

אם תשתמשו בכלי הזה זה יראה כניסיון לחנוק את ההפגנות.
"ההחלטות שמתקבלות על ידי הצוותים של משרד הבריאות והגורמים המקצועיים לא קשורות דווקא בנושא של ההפגנות, אני חושב שאנחנו כאן הלכנו בצעד מאוד חריג".

אם הגרף בדעיכה מה פתאום סגר? מאיפה זה בא?
"יש כעס גדול מאוד, ואגב אני מאוד מבין אותו, אצל אנשי העסקים. אצל חלק מאולמות האירועים שאומרים איך אפשר לקיים הפגנות עם אלפי אנשים מצד אחד ולקיים אירוע של 300 אנשים או מופע תרבות מהצד השני - לא".

ענת: אין הרבה נדבקים בהפגנות, אין נתונים על זה; גולן: אתה יודע מספר של נדבקים בהפגנות?
"לא עקבנו, אני לא עקבתי אחרי כמה אנשים".

לבנות את התיאוריה שההפגנות מדבקות, בלי מספר, זה לא רציני.
"יש את המונח קפסולה, שאתה אמור להיפגש בד"כ עם אותם אנשים, עם אותה משפחה גרעינית, ואותם אנשים בעבודה. מה שקורה באירועים משפחתיים, חברתיים או הפגנות, אתה נפגש לרוב עם אנשים שאתה לא מכיר ופה הפוטנציאל להדבקה".

ענת: זה באוויר הפתוח; גולן: ומסכות ואין לכם נתון סטטיסטי.
"לכן אנחנו לא הגבלנו בשום שלב את הנושא של חופש ההפגנה, את הנושא של חופש הביטוי".

אם יהיה סגר מוחלט, לא יהיו הפגנות?
"אם יהיה סגר מוחלט לדעתי נצטרך כל המדינה להבין, אם יהיה סגר מוחלט הוא יהיה לפרק זמן מצומצם מאוד".

אבל לא יהיו הפגנות בזמן הסגר?
"צריך דין אחד לכולם אם וכאשר נגיע, אני מקווה שאנחנו נצליח להיות במצב שאנחנו תוך שבוע נרד לרמות של 400-500 נדבקים ואז לא נצטרך את הסגר, זו השאיפה".