שר הרווחה איציק שמולי שוחח היום (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על פרשת ההתעללות בילדים שנחשפה בגן ברמלה ("זה מפלח את הלב, הסייעות צריכות להינמק בכלא"), הבטיח לפעול למיגור התופעה במסגרת תפקידו כשר והתייחס גם למתיחות הפוליטית בממשלה על רקע המחלוקת לגבי התקציב: "מציע לליכוד במקום לפזר איומים כל היום ולספור אצבעות מדומיינות בקואליציות שלא קיימות – שיתחילו לספור את הציבור. תקציב לשלושה חודשים זה דבר מופקר, חסר אחריות ולא עולה בקנה אחד עם האינטרס הציבורי".

שר הרווחה ממפלגת העבודה, אפילו בלי שאלה.
"גם כאבא לילד בגיל הזה, פשוט דבר שמפלח את הלב. יש פה תופעה קשה מאוד, כמובן שאחריות עלינו לטפל בזה ביד קשה מאוד זה פשע שאין כדוגמתו".

זה לא הפעם הראשונה; אתם לא מטפלים.
"בוא נשים את הדברים בהקשר הנכון, מי שקידם את חוק המצלמות בכנסת הקודמת זה אני ולא אף אחד אחר, בזכות המצלמות התגלה המקרה הזה. אני נמצא במשרדי 50 יום ואני מתכוון לנקוט ביד קשה מאוד כלפי כל התעללות נגד חסר ישע, לא משנה אם הוא פעוט, או קשיש בבית אבות, או ילד או נער עם צרכים מיוחדים".

זה בדיעבד, המקרים חוזרים על עצמם כל הזמן. המקרים כל הזמן חוזרים. אמא לא תשלח ילד לגן בכלל, אתה יכול לשלוח את הילד שלך לגן? מה אתה יודע מה קורה שם?
"המחשבות האלו והחששות האלה ברמה האישית מלוות כל הורה וזה דבר חמור מאוד, כי צריך לשקם את האמון ולהחיל סטנדרטיזציה. אנחנו מתכוונים לפעול ב-3 מישורים. הדבר החשוב ביותר זה להכניס לתוקף את הרפורמה שהוחלט עליה בכנסת הקודמת, אנחנו מתכוונים לעשות זאת תכף ומיד. הדבר השני זה הענישה, כל מי שיתנהל בצורה כזאת ידע שאנחנו לא נרחם, ולא נבין נסיבות וכל הדברים האלה. מי שפוגע בחסר ישע, העונש עליו צריך להיות כפול ומכופל".

הסייעות צריכות לדעת לשבת שנים ארוכות?
"הן צריכות להינמק בכלא".

זה שינוי חקיקה, זה מסובך.
"שום דבר לא מסובך, תאמיני לי. הכול עניין של החלטה. אני לא רוצה לומר לכם שעד עכשיו אני נאבקתי על זה שבחוק ההסדרים הקרוב לא ידחו את חובת התקנת מצלמות".

למה אין חובה על התקנת מצלמות, אומת הייטק לא יכולה להפעיל מצלמות שיהיו מחוברות באפליקציה פשוטה לטלפונים של ההורים?
"קודם כל החוק עבר והחוק מחייב".

זה לא דבר יקר או מסובך.
"זה לא דבר יקר וזה דבר שהוא הכרח. אני מדגיש, אני זה שקידם את החוק, אני וודאי מכיר את החשיבות. לא די במצלמות, המצלמות זה לא פתרון קסם. בסוף, הדבר החשוב ביותר זה לוודא שמי שנכנסת לגן, קודם כל שהגן פועל ברישיון. היום אתה יכול לפתוח בחצר שלך פעוטון, איש לא יודע ואיש לא שומע ולהתחיל מחר בבוקר לקבל פעוטות. דבר שני לוודא שכול מי שנכנסת לעבוד עם פעוטות, יש לה את היכולת לעשות את זה. היום אנחנו נמצאים במקום שהוא תולדות של שנים רבות".

אחת הסייעות הייתה מעורבת בעברה בעבירות של אלימות במשפחה, ובכל זאת התקבלה לגן.
"אני אומר, אנחנו בהנחיה שלי, אני ביקשתי את כל הגורמים שנמצאים בתוך המשרד שלי לעשות 2 דברים באופן בהול. אחד, לוודא שאין לנו עוד מקרים כאלו שמסתובבים לנו במערכת והוראות שהוצאו ועדיין לא מומשו, ו-2 להחיל דרך החוק סטנדרטיזציה לכל האירוע הזה".

חה''כ איציק שמולי  (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
חה''כ איציק שמולי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

תקציב חד שנתי או דו שנתי, איפה אתה ועמיר פרץ בסיפור?
"בסוף צריך להגיד את האמת, אין פה אירוע כלכלי, יש החלטה פוליטית קצת תמוהה של הליכוד, לנסות לבנות לעצמו נתיב מילוט לבחירות, ועל זה מנסים להלביש".

הליכוד? הכוונה לראש הממשלה?
"נכון, מנסים להלביש טיעונים כלכליים מופרכים שלא מחזיקים מים. הליכוד צריך להחליט האם הוא הקים את הממשלה הזאת כדי לעשות 'מסחרה' וכדי לעשות פוליטיקה, או כדי לטפל במשבר הכלכלי".

לא תתמכו בתקציב חד שנתי?
"אנחנו לא נתמוך בתקציב חד שנתי כי זה לא הדבר הנכון. תקציב חד שנתי זה תקציב שלא יכול להכיל בתוכו השקעה נדרשת בתשתיות וכל הדברים האלה".

המשמעות היא בחירות.
"ההסכם הקואליציוני אומר משהו מאוד ברור, הכלכלנים אומרים משהו ברור מאוד, הדבר הנכון ביותר זה להניח תוכנית תקציב של שנה ורבע, שתתן ודאות, אחריות ויציבות למשק ולאנשים. אני מציע לליכוד במקום לפזר איומים כל היום ולספור אצבעות מדומיינות על קואליציות שלא קיימות – שיתחילו לספור את הציבור. בסוף, יש משבר כלכלי חמור מאוד, והאחריות שלנו לטפל בו".

רה"מ נתניהו לא סופר את הציבור?
"ההחלטה או הרצון לקדם תכנית של תקציב חד שנתי זה דבר שלא עולה בקנה אחד עם האינטרס הציבורי, כולם אומרים את זה. אין שום היגיון להניח תוכנית תקציבית ל-3 חודשים, זה לא דבר שאתה יכול להתקיים איתו. תקציב ל-3 חודשים זה בעצם המשך של המצב הקיים, אנחנו חושבים שזה דבר מופקר, חסר אחריות ולא עולה בקנה אחד עם האינטרס הציבורי".