מליאת הכנסת דחתה הבוקר (רביעי) ברוב של 48 מתנגדים מול 19 תומכים את הצעת החוק של סיעת יש עתיד־תל"ם, הדורשת הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות. שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, שהיו חתומים על הצעת החוק המקורית לפני הפילוג מיש עתיד-תל"ם, נעדרו מההצבעה יחד עם יתר כחול לבן. עוד נעדר מהדיון: ראש הממשלה בנימין נתניהו וח"כ אביגדור ליברמן. חברי הליכוד הצביעו נגד ההצעה, וימינה תמכו בה.

ח"כ משה יעלון הציג את ההצעה, ואמר: "אנו עוסקים בפרשה שהוגדרה על ידי כל מי שמצוי בפרטיה כפרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר בתולדות המדינה. היא עוסקת בתהליכי רכש של ספינות צוללות ואישור מכירת צוללות למצרים, שיוצרו במספנה בגרמניה". לדבריו, ראש הממשלה מעורב פה מעצם קבלת ההחלטה על רכש צוללת שישית, בניגוד לעמדת המערכת". הוא הוסיף: "נתניהו מעורב גם באישור מכירת שתי צוללות נחותות למצרים, זאת בניגוד למדיניות קודמת של ממשלת אולמרט שאסרה כל עסקה כזאת, ובהמשך היה מעורב במניעת מכרז לרכישת ספינות מגן, ובאישור של מכירת שתי צוללות הפעם מתקדמות למצרים - ללא שום אישור של שום גורם".

יעלון ציין כי הדבר הוסתר "משר הביטחון, מהרמטכ"ל ומהקבינט המדיני-ביטחוני". לדבריו, אחר כך היה ניסיון להביא לעסקה של תוספת של שתי צוללות ושתי ספינות למלחמה בצוללות בסך שני מילארד אירו שטורפדה על ידו. "יש גם עתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון שצריך להשיב לה עד מחר", הוסיף עוד, "כשר הביטחון לשעבר אני לא יודע לענות איפה הכסף, כי לרגע לא עלה במוחי הרעיון שמישהו יעדיף בצע כסף על פני טובת המדינה".



"אנחנו ביש עתיד-תל"ם ניסינו בעבר להביא להקמת ועדת חקירה ממלכתית בכנסת, דבר שחברינו בכחול לבן גנץ ואשכנזי עמדו על כך, אך הדבר לא עלה", הוסיף יעלון, "אני מצפה שגנץ ואשכנזי, שמכירים מקרוב את הנושא, יתמכו בהקמת הוועדה המתבקשת". שר הביטחון לשעבר הדגיש: "לא יודע מה יקרה, אבל לא נרפה מהנושא עד שהוא ייבדק וייחקר".

השר המקשר בין הכנסת לממשלה, דודי אמסלם, הגיב ליעלון ואמר: "היום יום אהבה, כל יום צריך להיות יום האהבה אמר לי מרגי. בשמאל הם לא מכירים את המילה אהבה בעם ישראל. אין להם מושג מה זה בכלל. איפה שאפשר לייצר פילוג ושנאה שם הם נכנסים". הוא התייחס לתקיפת עיתונאי חדשות 13 אבישי בן חיים במהלך הפגנה בירושלים והוסיף: "אני רוצה להתייחס לסוגיה בטלוויזיה בנוגע לד"ר אביחי בן חיים (הטעות במקור) איך תקפו אותו בצורה אלימה בהפגנות השמאל. אם זה היה האיש שמאל היו עושים שלושה ימי שידורים".

"בערוצים עשו דיון האם הקלטת מבושלת, זה מה שעניין אותם. לא נתפס להם שמישהו מהשמאל נוהג בגסות ואלימות פיזית ואם זה קרה בוודאי בישלו את הקלטת. אני מחזק את בן חיים. תמשיך בפעילותך החשובה", הוסיף השר, "רוב האלימות באה מהמחוזות של השמאל אבל נוח להם לומר שזה מהימין. לגבי ההפגנות - אנו טוענים שיש בישראל אנרכיה".

מפגינים תוקפים את אבישי בן חיים במהלך ההפגנות (צילום: צילום מסך חדשות 13)
מפגינים תוקפים את אבישי בן חיים במהלך ההפגנות (צילום: צילום מסך חדשות 13)

לדבריו, זה לא שאנו מלינים על כך שזכות ההפגנה זכות חשובה. "במשטר דמוקרטי זו זכות חשובה, בימין זה מושרש בבסיס כי תמיד היינו נרדפים כולל היום, אבל גם יש זכויות נוספות לאזרחים וצריך לאזן בין הדברים", הוסיף אמסלם, "בזמנו הוגש בג"ץ נגד העליון, שהחליט בנושא ההפגנות מול מעון ראש הממשלה, אבל לא הפגנות חודשיים אחר הבחירות להוציא אותו מביתו ותפקידו לא באמצעות הקלפי".

אמסלם ציין עוד כי "אין לנו השגה על זכות ההפגנות, אותנו לא תלמדו מה זה דמוקרטיה - הנרדפים זה אנחנו, אבל פה יש אנרכיה". הוא הוסיף כי "ישנם אירועים של סגירת רחובות, קיום תהלוכות והתפרעויות". לקראת אמצע דבריו, החל לתקוף את יעלון: "אתם מגישים את ההצעה הזו בערך כל שבוע בצורה כזאת או אחרת. אתה מלא אובססיה, רעל וארס. רק כשהיית בליכוד היית שר ביטחון מבחינתך הכל היה בסדר".

לטענת השר אמסלם, מהרגע שהחליטו להזיז את יעלון מהתפקיד, מאילוצים פוליטיים כאלה ואחרים, הוא לקח זאת אישית. "מאז ההדחה אתה רודף את רה"מ מבוקר עד לילה, אתה מלא טינה ארס וגם שוכח שהליכוד מינה אותך לשר ביטחון", הדגיש, "הדברים האלה נבדקו ואני מבטיח לך שהמשטרה ומנדלבליט היו שמחים להדביק לרוהמ עוד תיק. כל התקשורת מגויסת לזה. שלחתם כתבים לחול לדבר עם עדים. פתחתם משטרה משלכם".

"אתם מדברים על צוללות צוללות צוללות כי אתם מבינים שתיק 1000 ותיק 2000 ותיק 4000 לא מחזיקים מים והכל קשקושים", המשיך יעלון, "אתם מבינים שהכל תפור, הכל אצלך אישי כי הדיחו אותך מתפקיד שר הביטחון. אתה קם עם זה ישן עם זה לא מעניין אותך כלום רק ההכפשות הללו". 

יאיר לפיד, משה יעלון  (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד, משה יעלון (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד השיב לאמסלם, ואמר: "הוא ביקש להבין מדוע השתכנענו שצריך ועדת חקירה ממלכתית לעניין הצוללות. ישבו אתי שני אנשים רמטכ"לים לשעבר, אחד מהם מכהן כיום כשר הביטחון, השני כשר החוץ. לאחד קוראים גנץ ולשני אשכנזי והם הסבירו לי, ואח"כ לכל המדינה, מתוקף ניסיונם הביטחוני שפרשת הצוללות היא פרשת השחיתות הגדולה בתולדות המדינה, שהם לא יכולים להאמין ולא סביר שרה"מ לא ידע שבני דודיו מעורבים, שהם מסתכלים על העברת צוללות למצרים על העברות כספים ולרכש ספינות וצוללות שלא צריך".

לפיד הוסיף עוד: "גנץ ואשכנזי הסבירו לי ולכל עם ישראל שאנו מוכרחים להקים ועדת חקירה ממלכתית,  כי אין שום דרך אחרת להבין מדוע ראש הממשלה אישר למצרים לקנות צוללות קטלניות מגרמניה, איך קרה שכל הכללים הופרו, והכל נעשה מאחורי גבם של שר הביטחון, הרמטכ"ל והצבא כולו". בסיום דבריו תקף את חבריו לשעבר לרשימה: "עכשיו יש הצבעה, ואני בטוח שהיות וזה מה שהם אמרו לישראל, הם בוודאי יפסעו הנה בדקות הקרובות כדי להצביע על ועדת חקירה. כי אם לא מתברר שכבר לא אכפת להם מכלום חוץ מפוליטיקה קטנה ועלובה של כסאות".