סערה בסיום הדיון במליאה: חילופי דברים קשרים בסיום הדיון היום (רביעי), במליאת הכנסת, בו חויב ראש הממשלה בנימין נתניהו להתייצב על פי דרישת 40 ח"כים מהאופוזיציה, כדי לשמוע ביקורת על תפקוד הממשלה במשבר הקורונה וקריסת השירותים החברתיים.

נאום נתניהו במליאה

ראש הממשלה עלה לשאת דברים בסוף נאומו של יו"ר האופיזציה, יאיר לפיד, ותקף אותו בחריפות כשאמר: "בזמנו ששקלתי להתמודד לראשות הממשלה, חשבתי להתייעץ עם אדם שהערכתי,את אבי, פרופ' בן ציון נתניהו, ושאלתי אותו, מה צריך אדם שיהיה לו כדי שיוכל להיות ראש ממשלה בישראל? הוא השיב לי שמה שחשוב זה השכלה - אם אין לו השכלה יהיה עבד של הפקידים והסובבים. לפיד, היית כתב במחנה היום אתה צייצן במחנה. יש עוד כמה דברים שאתה צריך לעשות באמצע". 

לדבריו השיב לפיד: "עמדת מול כל הבניין והבהרת להם שהלחצתי אותך בכך שתקפת אותי אישית אחרי הנאום הזה, זה כמו להגיד שאני מועמד לגיטימי לראשות ממשלה. אולי כדאי שאביך היה נותן לך את ההצעה הבאה: תכבד את האנשים סביבך". 

נתניהו במהלך הדיון במליאה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
נתניהו במהלך הדיון במליאה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

כאמור, ראש הממשלה בנימין נתניהו חויב להיות נוכח באולם המליאה לאורך כל הדיון, שארך שעה, ובסופו הגיב לטענות חברי וחברות הכנסת. יו"ר האופוזיציה, איר לפיד, יהיה רשאי לנאום אחריו. בפתח דבריו התייחס נתניהו לאסון שאירע אתמול בלבנון, ואמר: "בשם ממשלת ישראל תנחומים לעם בלבנון. אתמול היה שם אסון גדול מאוד ואנוערוכים להושיט סיוע הומניטרי ללבנון בני אדם לבני אדם, עשינו זאת גם במשבר ההומינטרי בסוריה הקמנו בי"ח שדה בגולן". חברי הכנסת הערבים תקפו אותו במהלך דבריו, וחלקם אף יצאו מאולם המליאה.

"אני רוצה להגיד לחברי האופוזיציה, שמעתי את כל טענות הסרק שלכם, הטענות על קריסת כלכלה מאנשים שהתנגדו לתוכנית הכלכלית של שוק חופשי שהבאתי שהרימה את ישראל לכלכלה העולמית. שמעתי טענות על הזנחת הביטחון מאנשים שהתנגדו נחרצות לעמידה של, לפעמים מול העולם, נגד תוכנית הגרעין של איראן ושמעתי טענות מאנשים שאומרים למה פתחתם את המשק. אנשים שאמרו שאין צורך בכללים, שאין קורונה, שזו גחמה שלי, שמעתי כל הדברים האלו עכשיו רוצה לדבר על עובדות. הובלנו שינויים כבירים בכלכלת ישראל, אני קשוב לציבור", המשיך.

ביחס לתכנית הכלכלית, אמר נתניהו: "פתחנו את כלכלת ישראל הריכוזית והסגורה לתחרות, וכתוצאה מזה קיבלנו תוצאות. זה רק בגלל כלכלה נכונה שהנהגנו, ואני גאה לומר שאני הובלתי, בתנגדות של רבים מכם. עשית זאת לא למען סקטור כזה או אחר אלא למען החלשים בחברה", אמר ופנה ישירות לח"כ תמר זנדברג ממרצ, שקרה קריאות בזמן דבריו, ואמר לה: "את לא מבינה בכלכלה את לא מבינה איך מייצרים כלכלת שוק כלכלה אמיתית".

"הבאתי את הדברים האלה יחד עם רבים והובלנו כלכלה חופשית שאפשרה לנו לתת למשל ולבנות תחנות משטרה בפעם הראשונה מזה שנים בי שובים הערבים. למשל להכפיל תוך עשור את תקציב החינוך הבריאות הרווחה. זה בא רק כתוצאה מהכלכלה הנכונה שאנחנו הנהגנו ואני גאה לומר שאני הובלתי אותה, בהתנגדות של רבים מכם". בשלב זה, בשל הפרות סדר מרובות, הורחקו מהאולם חברי הכנסת אלי אבידר וחה"כ מלינובסקי.

תמר זנדברג במהלך הדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
תמר זנדברג במהלך הדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

"אני רוצה לומר לחברי בשמאל: אתכם העובדות לא מעניינות. אצלכם בשמאל הכל פוליטי. הקורונה פוליטית. הכלכלה פוליטית וגם ההפגנות פוליטיות. אני לא מדבר על ההפגנות של אלה שנפגעו בקורונה.ההפגנות ממומנות על ידי השמאל ומקבלות תמיכה אדירה חסרת פרופורציה מהתקשורת. לוקחים רבע מנדט של הפגנות ומציגים את זה כמחאה המונית, זה פייק ניוז. אומרים לנו שהפגנות השמאל הן הפגנות ספונטניות. אלה ההפגנות הספונטניות הכי מאורגנות שהיו אי פעם", ביקר נתניהו.

בהמשך הוסיך להתייחס להפגנות והבהיר: "אני לא מגביל שום הפגנה ליד המעון. אבל יש מי שכן הגביל אותן. בית המשפט, שקבע שיש להתיר את הזכות להפגין ולאזן אותה עם הזכות לפרטיות של ראש הממשלה, בני ביתו ושכניו. מי היה בראש ההרכב שקבע זאת? כבוד השופט אהרון ברק. בפסק הדין השופט ברק הגביל את ההפגנות ל-500 איש, והגביל את משך ההפגנה לשעה וחצי. מערכת ההגברה תוגבל לאסיפה של 500 איש. מה נשתנה מאז? זה אותו בג"ץ, אותה משטרה, אותו מעון רה"מ, אותו רחוב בלפור, אותן רחובות ליד, אותה כיכר פריז. מה נשתנה? ראש הממשלה השתנה! מה שהיה אסור אז נגד ראש ממשלה מהשמאל, מותר היום נגד ראש ממשלה מהימין. חוק אחד לשמאל, חוק אחד לימין. צביעות". 

לסיום, אמר: "אל תתנשאו על העם. אל תתיימרו לדבר בשם העם. חבר הכנסת לפיד, אל תבנה על הפגנות השמאל שלך, של איימן עודה ואהוד ברק. אל תתפור חליפות. את וירוס הקורונה ננצח. את וירוס השנאה שלכם רק אתם יכולים לרפא. תפסיקו לתת גיבוי לקיצוניות, להסתה, לקריאות לרצח. תגנו אותם כאן ועכשיו". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אלי דסה)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אלי דסה)

בתום נאומו של רה"מ, עלה יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, ונשא דברים חריפים במיוחד. "אנחנו שילמנו על הכיסא שעליו אתה יושב עכשיו, הוא לא שלך - אלא של כל אזרחי ישראל. המפגינים באים לבלפור כי הם בעלי הבית - זה הבית שלהם, הם הגיעו כדי להגיד לך שהחוזה נגמר", אמר. 

"הם לא יפטרו אותך כי הם שמאלנים, אנרכיסטים, מפיצי מחלות, או כל אחד מהשמות המכוערים שבהם קראת להם. הם יפטרו אותך בגלל סיבה פשוטה בהרבה - כי אתה עושה עבודה לא טובה. פעם עשית, אתה כבר לא. הם יפטרו אותך בגלל הכלכלה, ובגלל שהם לא יכולים לסבול את מה שאתה מעולל למערכת הפוליטית. הם יפטרו אותך כי צעירים בני 30 לא רוצים לחזור לגור אצל ההורים", ציין.

יאיר לפיד בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

את הדיון יזמה סיעת מרצ, ויו"ר המפלגה, ח"כ ניצן הורוביץ, פתח את הדיון במתקפה חריפה על ראש הממשלה, ואף האשים אותו באחיות למספר הנדבקים. כמו כן, קרא לנתניהו לפנות את כסאו ולצאת לנבצרות. "המשך שלטונך ימיט על ישראל אסון כלכלי, בריאותי וחברתי", אמר הורוביץ.במסגרת הדיון התמקד בשלושה אישומים מרכזיים כלפי נתניהו, בראשם הפקרת ישראל לנגיף הקורונה, שחיתות ורדיפת מערכות החוק, הסתה, שיסוי וניסיון לדיכוי מחאה. "לאורך שנות כהונתו הוביל נתניהו מדיניות עקבית של כירסום המערכות החברתיות ופגיעה בשירותים הציבוריים, עד כדי קריסה של מערכות הבריאות, הרווחה והחינוך. הסיוע שניתן לציבור בהתקפי פאניקה הוא פירורים, ללא כל אופק ליציאה מהמשבר. במקום להיערך לגל השני, עסק נתניהו בסיפוח, בפגיעה במערכת המשפט, ובקבלת טובות הנאה לעצמו", אמר. 

ניצן הורוביץ בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ניצן הורוביץ בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

בהמשך עלה ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, ואמר: "מאז שנהיית ראש הממשלה נרצחו 820 אזרחים ערבים. כל הסדרים החברתיים נדחקו לתהום. זה רק ידחוף עוד צעירים לפשע ובעלי עסקים לשוק השחור ולפרוטקשן. בגלל שאתה רוצה לברוח מהתפקיד שלך ומהזכויות האמיתיות. אתה בורח לפטריוטיזם במקום לטפל בבעיות האמיתיות". בתגובה לקריאות ביניים של ח"כ שלמה קרעי מהליכוד, צעק לעברו עודה: "תשתוק, יש לך רגשי נחיתות".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, עלה לנאום, ותקף בחריפות את התנהלות הממשלה: "בשבועות האחרונים שררה במדינה אוירה של הפחדה והשתקת הדיון הציבורי. כל ביקורת על הממשלה פורשה כהסתה שעלולה להוביל לאלימות. היסוד של כל חברה חופשית ודמוקרטית הוא הויכוח הציבורי הנוקב. בלעדיו אין דמוקרטיה. ולכן לא רק אלימות והסתה לאלימות מסכנות את המשטר הדמוקרטי". 

עוד הוסיף כי "אנשים מפחדים לדבר זה עם זה. מפחדים לדבר בטלפון. מה זה פה. מדינת משטרה? אסור להפגין? אסור להניף שלטים? אתם לא תפחידו אותנו. אף אחד לא יפחד". במהלך דבריו, קטעו אותו חברות הכנסת מאי גולן וקטי שטרית

מאי גולן, קטי שטרית (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
מאי גולן, קטי שטרית (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)

בתוך כך, התייחס להתנהלות בעת משבר הקורונה, ואמר: "צריך לעשות חשבון נפש מעמיק מאוד בתוך הציבור שלנו. לצערי הרב, 70% בערך מהחולים בכל מדינת ישראל - הם חרדים. ‏אל תספור רק את ירושלים, בני ברק, בית"ר, אלעד ומודיעין עילית. ‏גם בתוך הערים האחרות בארץ, מי שמכיר את הנתונים כמוני יודע שגם השכונות שם זה בעיקר חרדים. ככה שגם על זה צריך לעשות חשבון נפש". 

אביגדור ליברמן בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אביגדור ליברמן בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

יו"ר ימינה ,ח"כ נפתלי בנט, התייחס למשבר הקורונה ואמר: "לפני 40 יום פניתי לראש לשכת ראש הממשלה בבקשה לשיחה אישית בנושא הקורונה. ביקשתי שוב לאחר 20 יום. העברתי לך כבר ב-29 במרץף בעודי שר הביטחון הגשתי תכנית התמודדות ראשונית, ולאחר מכן התמודדות לקראת גל שני. אין לי עניין להיכנס לממשלה המנופחת והאטומה בתולדות המדינה. אני רק רוצה לעזור". 

נפתלי בנט בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
נפתלי בנט בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

אחרון לעלות לנאום לפני נאומו של ראש הממשלה, הוא יו"ר הכנסת, חה"כ מיקי זוהר, שתקף דווקא את התוקפים, ויצא נגד מתנגדיו של נתניהו. "שיעור התמותה בישראל הוא מהנמוכים בעולם. את זה אף אחד לא טרח להזכיר. מדרדרים את השיח משמאל אבל את הנתון החשוב ביותר שאזרחי ישראל ידועים איש מכם לא יזכיר כי אתם לא אוביקטיבים. כל מה שמעניין אתכם זה לראות בנפילת ממשלת הימין בראשות נתניהו. זה ההבדל בינינו לביניכם - אתם במקום לעשות מדברים. אנו בוחרים במקום לדבר, לעשות". 

בהמשך התייחס להפגנות נגד התנהלות הממשלה, ואמר: "תושבי שכונה בירושלים חווים את מפגן הצביעות שלכם. אתם שבאים להשתעשע על חשבונם מידי מוצאי שבת, מקימים רעש מטורף. יוצאים בתופעות אנרכיסטיות וקצת חיזריות ובסוף חוזרים למדינת תל אביב. היה נחמד בירולשים. עשינו את הרעש הנחמד. אתם מלאי שנאה, זה ההבדל בינינו, שנאה למול עשייה. דבר אחד ברור: השמאל הוא מסוכן ולא הימין מסוכן. ערב ערב קוראים לרצח רה"מ ומשפחתו. יש דבר יותר מסוכן מזה? איה הגינוי שלך יאיר לפיד לקריאות רצח ניסיתי למצוא ולא מצאתי".