בליכוד ממשיכים לשגר מסרים תקיפים לעבר מפלגתו של גנץ. השר להשכלה גבוה ולמשאבי מים, זאב אלקין, טען בראיון בגל"צ כי "אם נלך לבחירות - כחול לבן לא תעבור את אחוז החסימה". השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה בתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM כי היא "לא מקבלת את הטענה שעדיף ללכת לתקציב דו שנתי ולא לבחירות". 

השרה גילה גמליאל, אני קוראת 2,700 טונות בתוך מחסן זה החומר שהתפוצץ בביירות, אמוניום, עד כמה את מודאגת?
"בעיקרון אני אומרת את זה כל הזמן. במקבץ כזה גדול של אוכלוסייה, אין מקום לכל אותם מפעלים של חומרים מסוכנים ועל כן צריך לעשות הכול על מנת לקדם את הפרויקט אותו אני מובילה כרגע. לקחת את כל מפרץ חיפה ולייעד לו מבחינה אסטרטגית את העסקים האחרים מבחינת התעשייה".

הנה תראו מה קרה לשכנים שלנו, האסון בלתי נתפס, בואו נקדם?
"אני אומרת את זה כל הזמן, זה חובה מבחינתנו. הדברים די ידועים במקום בו יש מקבץ אוכלוסייה כזה גדול, להציב מפעלים של חומרים מסוכנים, זה דבר שגובל בחוסר אחריות".

יש לוח זמנים?
"בהחלט, כפי שהגדרנו את היכולת מבחינת הפוטנציאל במשך חמש שנים לפנות, ובמשך עוד חמש שנים לטהר את הקרקעות. אז אפשר לייצר במפרץ חיפה תוכנית אחרת לגמרי, ראויה, ונכונה כלכלית שגם זה צריך לראות מול העיניים - צריך לקדם את זה. זה תהליך, אין פה מעשה קסמים שאפשר ברגע לבוא ולשנות את הדברים אבל בהחלט יש מקום להתחיל להתניע את המהלכים האלה".

הבחירות שאפשר שיוקדמו, זה יקרה? זה רכבת שיצא מהתחנה?
"עדיין לא, בוא נאמר".

אפשר למנוע את זה עדיין?
"הכיוון הוא לשם בדרך ההתנהלות חסרת האחריות אבל בעניין העקרוני עוד אפשר לעצור את זה".

400 מיליון ש"ח הועברו לסיעות החרדיות כדי להחליק יותר בקלות את הסירוב להקדמת הבחירות. זה אומר דרשני לא?
"בהקשר הזה אנחנו לא מתכוונים ללכת לבחירות, הרצון הוא לייצר פה כלכלה אחראית ולקדם את התקציב על בסיס. יש לי שאלה אליך, האם נראה לך סביר שיש לנו רצון לבוא, לדוגמה להנציח את הנושא של קצבאות ילדים לא באופן מבוקר, כפי שנעשה כרגע לעת משבר הקורונה? אלה דברים שב-2003 הבטחנו לסגת מהם. על כן, אנחנו צריכים להיות מספיק אחראים ושקולים להבין את גודל השעה של משבר הקורונה ולהתמקד בתקציב ייעודי עד סוף השנה".

אבל כל פקידי האוצר לא מסכימים איתך ועם רה"מ.
"אבל זה הבעיה, הוא פשוט לא מבין".

מי לא מבין?
"גנץ בהקשר הזה".

אבל אני מדבר על אנשי המקצוע, אנשי האוצר שרה"מ ציטט אותם כשהיו בעמדה שלו, ועכשיו תומכים בעמדת גנץ.
"אני לא מסכימה עם העניין הזה, התפיסה היא שעדיף ללכת לכיוון של דו שנתי מאשר בחירות. אבל זה לא מצדיק את העובדה שאנחנו צריכים להסתכל נקודתית".

עדיף ללכת על דו שנתי מבחירות.
"זו ממש לא העמדה שלי, העמדה שלי חד משמעית - להיות מספיק אחראים כלכלית. יש לנו תוכניות, לקדם את מפרץ חיפה להסתכל על שאר הדברים בראיה מפוקחת. מדוע אנחנו צריכים לבוא ולהכניס את כל המערכת לסטרס של תקציב דו שנתי עד סוף 2021, לקבע עובדות בשטח, על מה? אפשר לסגור את השנה הזאת על בסיס ראיה כלכלית".

אם אותם גורמים לא אחראיים, את מתכוונת לכחול לבן, לא יסכימו.
"אני טוענת שרה"מ ושר האוצר צריכים להציג לממשלה את התקציב החד שנתי. אני עמלתי כל כך קשה עם כל גורמי המקצוע אצלי במשרד, על מנת לקדם תקציב עד סוף שנת 2020 באופן ראוי".

את אומרת שבכול מקרה רה"מ צריך להניח את התקציב החד שנתי?
"בהחלט, זה מה שצריך לעשות. הוא רוצה? שיתנגד ויסביר את השיקולים וינסה לשכנע. אנחנו נמצאים במדינה דמוקרטית, יש פה ממשלה. הפן הפריטטי הזה גובל, ואני אומרת את זה לא פעם אחת, בפתטיות מוחלטת, בחוסר הבנה משווע שכבר פוגע באזרחים. אתה רואה בוועדת הקורונה שר החינוך לא נמצא בגלל הרצון להיצמד לטקסט".

הסכמים צריך לקיים.
"הסכם קואליציוני רוב הזמן מתייחס להיבטים מתוך רצון לשמר קואליציה. אבל יש לפעמים כמו שאתה מבין דינמיות במערכת הפוליטית, בהחלט בעת משבר קורונה".

אז צריך לפרק? זה מה שאת אומרת? אם אין תקציב? 
"אני אומרת שחייב להעביר תקציב כאן מיד ועכשיו. היה צריך לעשות את זה כבר קודם. המדינה מדדה בהקשר הזה מעל שנה וחצי".

ולא מפרקים?
"לא צריך לפרק, אפשר לקדם דברים אבל אי אפשר כל היום להיצמד להסכם הקואליציוני ולהיתלות בו".