יממה לאחר האסון בנמל ביירות, בו נהרגו 78 בני אדם ואלפים נפצעו, טרם התבררו נסיבותיו. ההערכה המשמעותית ביותר מדברת על התלקחות של מצבור של כ-2,750 טון של אמוניום חנקתי – חומר כימי המשמש ליצור דשנים וחומרי נפש. יו"ר "זהות" משה פייגלין התייחס בפוסט בפייסבוק לפיצוץ העז שאירע בלבנון, והסביר בו למה האסון אמור לשמח את ישראל. היום (רביעי) הוא התארח בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והביע את דעתו על התנערותה של הממשלה מהאירוע, והצעתה לסייע ללבנון בשעה כה קשה.

ינון: שלום משה פייגלין.
"שלום ינון, מה שלומך?".

ינון: בסדר, אנחנו מרחמים על אכזרים? גם אם זה של חיזבאללה ובסוף יהיו 100 הרוגים, ברור שהלבנונים שרבים מהם לא תומכים בחיזבאללה משלמים מחיר, חפים מפשע.
"יש פה שתי רמות. הרמה הראשונה היא בהנחה ואכן זה היה מחסן טילים, אין לי הוכחה לכך, מלבד הידע שלי בחומרי נפץ, אני קצין חבלה במקצועי הצבאי, בוא נאמר ככה".

בן: המשכת את המקצוע גם באזרחות, זה רק בגלל שלא אמרת לי בוקר טוב.
"בוקר טוב, בוקר טוב".

בן: תודה. אני אשאל אותך ככה.
"אני מתחיל לענות. יש שתי רמות. הראשונה היא, ושוב בהנחה וזה טילים, שזה התפוצץ אצלם במקום להתפוצץ בתל אביב. אז אני חושב שלכולנו מותר לשמוח לפחות על כך שזה התפוצץ בנמל ביירות ולא בתל אביב. ב'לבל' הזה אני חושב שאפילו בן כספית יסכים איתי".

בן: ברור, אגיד לך על מה אני מתקומם. צפיתי אתמול כל הלילה גם ברשתות הערביות, מלא ילדים הלכו שם וכמו שינון אמר יש שם הרבה שונאי חיזבאללה. אתה יותר מרומז בפייסבוק וזה לא חכם, ואני יודע שאתה איש חכם, שאנחנו מעורבים בזה. אנחנו חייבים לברוח מהדבר הזה.
"אני לחלוטין לא מסכים איתך, גם מבחינה טקטית, כי אני חושב שאם זה אנחנו, ואני מקווה שזה אנחנו אז אנחנו צריכים להיות גאים בכך, ולייצר מאזן אימה כי בכך שאנחנו מתחמקים מלהגיד שזה אנחנו - אנחנו בעצם מעמידים את עצמנו בצד האפל של המוסריות. לא היה דבר מוסרי יותר מהעשייה הזאת".

ינון: אני לא מסכים איתך.
"רציתי להשלים משפט, זה חשוב ביותר מה שאנחנו עושים עכשיו, מעבר לעובדה של להתמודד שם ולא פה, יש כאן מציאות רבת שנים, עשרות שנים שאנחנו מערבבים בין מציאות של פשיעה לבין מציאות של מלחמה. אין לנו עסק עם פושעים פליליים בלבנון, יש לנו עסק עם לוחמים ומלחמה, וכשאתה מכריז מלחמה לאומית, לא פשע פלילי, אני לא קורא להם מחבלים - הם לוחמים, הם אכן כאלה".

בן: מאיפה הבאת את זה שמחבלים זה פושעים פליליים?
"כי אנחנו מתייחסים אליהם".

בן: אנחנו מתייחסים לחיזבאללה כאויב מספר אחד, אבל אתה מפזר את הדיון. הדיון הוא פשוט מאוד. יש לבחורצ'יק 200,000 רקטות וטילים כבדים, אנחנו לא מעוניינים שהוא ישגר אותם. אם אנחנו עושים, למה להתרברב?
"אתה מפספס את הנקודה, ונתת לי קרדיט שאני לא בחור טיפש אז תאמין שאני מבין מה אתה אומר. הטעות שלך, שאמרת 'יש שם בחור עם 200,000 טילים שצריך לנטרל. לא, יש שם עם שנלחם בך מלחמה לאומית, וכללי המלחמה שהוא קבע, לא אתה, זה שאת הטילים יורים ממסגדים וגני ילדים".

בן: היה אחד בשם אהוד אולמרט ובלילה הראשון של לבנון השנייה כל הבתים שאכלסו טילים התפוצצו. עכשיו יש אחד, קוראים אותו נתניהו, והוא וכוכבי וכולם הודיעו שללבנון אין חסינות, הכול בסדר. בבוקר כזה - המשכיל יידום ומלאך החבלה ידבר.
"ומכיוון שהם אומרים 'לא, זה לא אנחנו ואנחנו מנסים לעזור לכם, לטפל בפצועים', הדיבורים שלהם עכשיו יובילו לכך שבפעם הבאה זה לא יקרה. אלה דיבורי סרק, וזה כן יקרה, וכל אחד יודע את זה. גם בפעם הבאה חיילים שלנו ירוצו פנימה לכל חדר וחדר, כדי לשמור על חיי הילדים שלהם, על חשבון הילדים שלנו. המשוואה היא משוואה מוסרית, אנחנו צריכים ליטול לידנו חזרה את המשוואה הזאת. זאת אומרת שכן, זה מוסרי להשיב להם במטבע שהם קבעו".

ינון: אני חושב שאתה צודק אבל כל הוויכוח, כל הדיון, הוא בהינתן שזה באמת חיזבאללה, הטילים שלהם, ואולי שזה אנחנו. אשאל אותך בן, אם אתה יודע שזה טילי חיזבאללה ואתה רה"מ או שר בקבינט, אתה צריך לקבל החלטה האם להפעיל שם או לא, עושה או לא?

בן: אני יכול לענות על השאלה? זה מיליון ואחד משתנים, זה לא משוואה מוסרית. זה קשקושים, אין משוואות מוסריות במזרח התיכון.

ינון: שאלה פשוטה - אם ישראל עשתה את זה, אתה חושב שזה מוצדק?

בן: ברור שכן ברמה המוסרית. אבל גם אם כן, ברור שהכי מטופש בעולם זה להודות. ממה שאני מבין, מניסיוני המאוד עשיר, מהתגובות הישראליות - זה לא אנחנו. כל המומחים אומרים שזה לא אנחנו, אולי שניכם צודקים ויש אלוהים והוא עשה את זה, לא אמרתי את זה בציניות ואגב זה לא ישכנע אותי. אבל לבוא להתפאר? לפי ההיגיון של פייגלין מזמן היינו צריכים לתקוף את סוריה, היו להם הרבה יותר טילים ואסד לא היה יותר מוסרי מנסראללה. מה זה הדבר הזה?
"אני שמח שבנקודה החשובה ביותר אני חולק על שניכם, כי זה הופך את הדיון ליותר מעניין. הדיון כאן הוא לא טקטי, הוא דיון מוסרי וכן ישראל, אני לא רוצה להתרברב, המילה להתרברב של בן זה קשקוש".

בן: זה מה שהבנתי מהפוסט שלך.
"בעיה שלי, אין כאן שמץ של התרברבות. אם אנחנו לא נבין שהמתקפה הזו, בהנחה וזו הייתה מתקפה ישראלית, היא מוסרית, על אף שנהרגו שם ילדים, שנפגעה אוכלוסייה אזרחית, היא שיא המוסר - מי שישלם את המחיר זה הילדים שלנו".

ינון: הסכמתי שזה מוסרי. אני לא מסכים שצריך לקחת אחריות.
"אגיד למה יש על זה וויכוח. אתה אומר שצריך להסתיר את זה, זה כביכול לא נכון להתרברב בזה. אבל כשאתה מסתיר את זה, אתה אומר זה לא מוסרי, וכשאתה אומר שזה לא מוסרי אתה לא תבצע את זה, והחיילים שלך ייפלו כמו זבובים על מנת להגן על ה'כאילו' מוסר".