לא מזמן מעטים הכירו את ח"כ אוסנת מארק מהליכוד. עוד פוליטיקאית מהשורות האחוריות שמנסה לפלס את דרכה לפרונט, אבל כשהאווירה התלהטה והטונים עלו, הזרקור כבר לא יכול היה להתעלם. בוועדות הכנסת, בטוויטר, בתצלום המסיכות המפורסם כשהיא מאחורי גבו של ראש הממשלה. תזכרו את הפנים, אל תשכחו את הקול.

"בשונה מרבים, אני לא אפיזודה חולפת בליכוד", מארק קבעה עובדה כשנפגשנו. "אני מושרשת במפלגה. אנשים בליכוד ובציבור לאט־לאט יעריכו ויבינו שבאתי כדי להישאר. לתקשורת אולי קשה איתי, אבל ישבה אצלי מישהי מאחד הערוצים הנחשבים וכשהיא יצאה היא אמרה 'התוודעתי למישהי אחרת'. אמרתי 'רואה, תקשורת זה משהו שבונה תדמית, או הורס, אבל לא אתן לאף אחד להרוס אותי'".

שואלים איפה הליכוד של בני בגין ודן מרידור.
"בסדר, אנחנו בעולם אחר, דינמיקה אחרת, תקשורת אחרת. אתה יודע שפתחתי עמוד בפייסבוק רק לפני שלוש או ארבע שנים? כל הזמן היו אומרים 'אין לך, את נורמלית, איך את עובדת?'. לא חשבתי שיש לזה כאלה עוצמות, אבל היום, כשאני ברשתות, אני מבינה את הכוח, לכאן ולכאן".

את כותבת בעצמך את הפוסטים והציוצים?
"הרוב כן, לפעמים הדובר, אבל אין משהו שלא עובר את עיניי. אני אוהבת להיות מעורבת. הרי כשאתה אנונימי ולא יודעים מי אתה, אז אתה נשאר כזה, אבל לכל מקום שהגעתי הפכתי לדומיננטית. כעורכת דין, כשהייתי נכנסת לאולם בית המשפט, ידעתי להעביר את המסר. היום מגלים שאוסנת מארק היא אחת שיש לה מה להגיד. אני לא בן אדם שמגמגם, וגם אם לפעמים זה נשמע חזק ובטונים שלא רגילים לשמוע, אני אומרת את הדברים בצורה ברורה ואנשים נחשפים לעובדה שיש פה מישהי, סליחה על השחצנות, שהיא לא מטומטמת. יש כאלה שיאהבו את דבריי ויש כאלה שפחות, אבל בסוף הציבור יחליט".

לאחרונה נפוצו כמה ציוצים הזויים שמיוחסים לה ורצו ברשת, אך התברר כי למארק אין קשר אליהם והם לא מופיעים בדף הבית שלה, אלא מדובר בפייק שנעשה על ידי עבודת פוטומונטאז׳. מטעמה של מארק נמסר שמדובר ב"פייק שנערך ממש גרוע".

מארק בת 52, גיל שפוליטיקאיות כמו איילת שקד וגילה גמליאל יכתבו בו את האוטוביוגרפיה שלהן. היא נולדה באופקים, אחת מחמישה ילדים, במשפחה ליכודניקית שרופה. את שנות התיכון העבירה באולפנת בני עקיבא באבן שמואל שליד קריית גת. באוניברסיטת בר־אילן ניסתה ללמוד חינוך בלתי פורמלי, אבל מצאה שזה לא מתאים לה. במשך שנים עבדה בשירות התעסוקה בשלל תפקידים, אבל חיפשה קריירה אחרת, למדה עריכת דין ופתחה משרד בירושלים, שהתמחה בענייני משפחה ומקרקעין.

מארק נשואה לשמעון, שמגיע מתחום הבנייה, ואם לשלושה בנים. "אל תשכחו שאישה מנהלת עוד כמה דברים בשגרה כשהיא פוליטיקאית", ביקשה. "אני קמה כל בוקר בחמש וחצי כדי לבשל לילדים. לא חושבת שיש גבר בכנסת שמתעסק עם בישול ומטלות של הבית. נכון שבעלי עוזר, אבל בסוף לאישה יש קצת יותר עבודה. זה לא צריך להיות ככה, אבל העולם גברי, ולכן לא מובן מאליו שאת יכולה לעשות קריירה פוליטית. גם בזמן הפריימריז, כשהתמודדתי, שמעתי לא פעם את המשפט 'אין לי מקום לאישה ברשימה'".

מה זאת אומרת?
"בסימונים, כשבוחרים את הרשימות, היו צריכים לשים את השר הזה והשר ההוא, והיה להם קשה לשים אישה, ועוד אחת חדשה זה בכלל היה טירוף. כמה צריך היה לשכנע אותם כדי שישימו פנים חדשות".

אז איך באמת הגעת לכנסת?
"לקח לי המון שנים והרבה דם, יזע ודמעות. התמודדתי בפעם הראשונה לפריימריז בכנסת ה־17. לא היה מי שיממן אותי. הסתובבתי בכל הארץ ולא כמו היום כשיש עוזרים. הכל לבד, עם אמא שלי, ששימשה כנהגת, חילקתי לבאים איזה פלאייר עלוב. הייתי כמו סרדין קטן בים שמתמודד מול לווייתנים. הגעתי למקום ה־58".

בליכוד השיטה היא...
"מטורפת. אף אחד לא מבין מה עובר מתמודד בפריימריז בשביל להגיע לכאן. עזוב את הקושי הפיזי, זה כל היום לדבר ולהתחנן וכולם נחמדים, ורק כשאתה יוצא מהחדר אתה מגלה שההוא אמר לך 'לא', וזה עבד עליך. מפח נפש גדול. באותם פריימריז חטפתי סטירה. בכנסת ה־18 לקחתי מנוחה, בכנסת ה־20 נכנסתי כשהחלפתי את ז'קי לוי. בכנסת ה־21 נכנסתי בכוחות עצמי, כי הליכוד השיג מספיק מנדטים, אבל אז באו השריונים של 'כולנו' והתדרדרתי למטה. ברגע שאתה נוגע בזה, אתה אומר לעצמך 'עכשיו אני אוותר?'. אחד הדברים שיש בי זו ההתמדה. בכל דבר בחיי".

בנימין נתניהו בכניסה לבית המשפט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו בכניסה לבית המשפט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מארק נכנסה לכנסת הנוכחית, משום שגלעד ארדן מונה לשגריר בארצות הברית, אבל הפעם אין לה כוונה לוותר על מקומה. היא נחשבת למקורבת לראש הממשלה, אומנם לא קיבלה משרת שר או סגן, אבל כבר מייצרת כותרות בוועדה לבחירת שופטים, שאליה מונתה. "כל הזמן מדברים על הקרבה שלי לראש הממשלה", היא מחייכת. "אני אומרת לך, ראש הממשלה מעריך את אוסנת מארק. הוא פעם אמר 'אני אוהב את ההתמדה שלך', אבל אני לא יושבת לשתות איתו קפה. אני משרתת את האינטרסים, המדיניות והאידיאולוגיה של הליכוד".

לא ישכחו לך את אותה התייצבות בבית המשפט, "תמונת המסיכות" המפורסמת.
"עדיין לא הייתי חברת כנסת. הגעתי מסיבה פשוטה, לחזק את ראש הממשלה. זה לא היה יום פשוט בשבילו, ובסוף הוא בן אדם. יש לו רגשות, הוא לא מכונה, ואני בתור אוסנת מארק, שמכירה אותו במשך שנים ומכירה את העוצמות שלו, הרגשתי צורך לחזק".

ציבורית זה לא פגע בך?
"בגלל שעמדתי ליד ביבי?".

ומה עם ללוות את שרה נתניהו לדיון בבית המשפט?
"גם שם לא הייתי חברת כנסת ובאתי לחזק אותה כאישה. כשאני שומעת על נשים שנכנסות לתוך הבית עם מכשירי הקלטה, לא יודעת, אבל לי זה נראה מאורגן ומתוכנן מדי. ממש מתוזמן. למה? תניחו לה".

אז הכל רק כדי להיכנס במשפחה הזו?
"הביקורת כלפי ראש הממשלה ומשפחתו בשנים האחרונות היא חסרת תקדים. הרי בסוף אתם יודעים שאם הוא לא היה מרגיש שהוא עושה את התפקיד משליחות, אף אחד לא היה מחזיק בו. מי היה נשאר בתופת הזו? פעם אמרתי שבנימין נתניהו יכול להיות נשיא ארצות הברית. הוא אהוד, אוהבים אותו. הרי בקלות אפשר לומר 'תניח, תלך, מה אתה צריך את זה?', אבל הוא מחזיק מתוך דאגה למדינה, מציונות".

מה יהיה ביום שאחרי נתניהו?
"אנחנו לא רואים אותו".

משפטו יתחיל בקרוב.
"קראתי קצת את כתב האישום. בניהול תיק, בצורה מדוקדקת, אפשר לצאת ממנו. זו עבירת שוחד כל כך ערטילאית, שאין בה תן וקח, כולה כתבה. בשבוע שעבר שמו תמונה שלי באחד האתרים שלא ממש אהבתי. הרמתי טלפון וביקשתי 'אתה יכול להחליף תמונה? היא מעצבנת אותי'. מה יש בזה, שוחד?".

אז גם את מאלה שמשוכנעים שהיועץ המשפטי מחפש את ראש הממשלה?
"היועץ קודם כל חייב לעצור את החגיגה של יועץ ופרקליט מדינה ביחד. זה ניגוד עניינים, ובנוסף אין לי מושג מה הביא את מנדלבליט לאותה דהירה מטורפת נגד ביבי".

אולי הוא עושה את תפקידו.
"אפשר לעשות את התפקיד, ואפשר לעשות את התפקיד. אתה יכול להגיע לאותה תוצאה בדרך טיפה יותר מעודנת. תגיד לי, איפה האתרוג בחקירת פרשת 'המימד החמישי'? למה שומרים אותו?".

אוסנת מארק בדיון בוועדה בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אוסנת מארק בדיון בוועדה בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אני רואה שהתחלת לטפל במערכת המשפטית מתוקף תפקידך כחברה בוועדה למינוי שופטים.
 "חכה, רק נבחרתי".

את הרעש כבר עשית.
"אני מדברת ברור. אמרתי שאני רוצה לבחור שופטים שמרנים, אז ישר תקפו 'יהיו ליכודניקים'. אמרתי שלא אבדוק מה הם הצביעו בקלפי".

את יכולה לדעת בקלות את הכיוון.
"השופטים לא נוחתים מהשמיים, הם עשו משהו. אתה בודק אותם כמו ועדת השתיים, מכיר את המושג? יש ועדה שאוספת תיקייה על כל שופט, אילו פסיקות היו לו, מה הוא חושב, ואז הם באים לנשיאת העליון ואומרים 'שמעון היה אחת, שתיים, שלוש, והפסיקות שלו הן כאלה'. זה אחד הדברים שחייבים להיפסק, כי למה צריכה להיות ועדה מייעצת? רוצים שקיפות. באתם לייעץ? תייעצו לכלל הוועדה".

המערכת בעייתית?
"מנסים לייחס לצד אחד של המפה שמירה על מערכת המשפט ושהצד השני רוצה שתהיה פה אנרכיה מטורפת והליכה נגד בית המשפט, וזה לא נכון. אני מאמינה במערכת, אבל היא זקוקה לשינויים. איילת שקד, במהלך הקריירה כשרת משפטים, עשתה כמה, אבל לא מספיק. רוב השינויים שביצעה היו בערכאות הנמוכות, בבתי משפט השלום, תעבורה, משפחה. אמרו 'הכניסה 300 שופטים'. כשאתה מכניס שופט אחד שמרן בבית משפט השלום וכולם מסביבו אקטיביסטים, אז בסוף הוא עובר שרשרת חיול והופך להיות כמוהם. אם אתה מכניס ארבעה, חמישה, לצורך הדוגמה, בכל בית משפט, בסוף הם הופכים לקבוצה שלא מפחדת".

"אני רוצה להאמין ששופט מחליט על פי צו מצפונו, החוק ומה שהוא מבין מהתיק. כשאומרים לי בוועדה למינוי שופטים שאחד הפרמטרים הוא 'מזג שיפוטי', אני כעורכת דין לא מצליחה להבין מה חובק בתוכו המושג, גם אין לו הגדרה בוועדה למינוי שופטים. יכול להיות שזה בן אדם שמתבטא בצורה רהוטה ויכול להיות שבעיניך מזג שיפוטי זה משהו אחר. אני אומרת שהוועדה לבחירת שופטים מעורפלת ואין בה שקיפות. הפרוטוקולים לקוניים, קטנים ורזים. אתה לא יודע למה בחרו את אותו שופט. באתי עם רעיון, נעשה ועדה עם מצלמות. אמרו 'לא, השופט יפחד'. אמרתי 'מי שמפחד ויש לו מה להסתיר ונגוע בניגודי עניינים, לא יכול לשמש בתפקיד'".

"למה אני, אוסנת מארק, חברה בוועדת הקורונה, כשדיברו על אולמות האירועים והפיצויים הלכתי ליועצת המשפטית ואמרתי 'סליחה, אני בניגוד עניינים, הבן שלי בענף. לא רוצה להצביע. מה שיחול עליהם, יחול עליו'. אני לא רוצה שהבן שלי יקבל הטבות? הילד מושקע במאות אלפים. אותו דבר עם שופט שרוצה לשבת על כס המשפט של מדינת ישראל. יש פה שבר מטורף".

למה השבר קיים?
"בית המשפט העליון נגע בסוגיות שהוא לא היה צריך לגעת בהן. צריכה להיות הפרדת רשויות חד־משמעית. לא בערך ולא בכאילו. כשאני שומעת שבג"ץ מתערב בשאלה מדוע לא להרוס בית מחבל שהרג חייל בטענה 'מומנט ההרתעה ירד, כי המקרה אירע לפני שלושה חודשים', אז למשפחה השכולה המומנט לעולם לא ייגמר. למה בית המשפט צריך לקחת צד? תתעלו על עצמכם. תעזבו את הסוגיות הפוליטיות, אל תתערבו".

בית המשפט הוא פוליטי?
"בית המשפט העליון נוגע בסוגיות פוליטיות שהוא לא צריך לגעת. ברגע שבוועדה לבחירת שופטים הכל יהיה פתוח לציבור, אז יבינו איך בוחרים שופטים. הרי מה הטענה הרווחת? הביא את השכנה, את העוזרת המשפטית, את זו שעשתה אצלו התמחות והיא נהייתה שופטת. מכירים את אילן היוחסין, בואו נעצור אותו. בואו נחזיר קצת את האמון לבתי המשפט".

אוסנת מארק במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
אוסנת מארק במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

קראת את תחקיריו של קלמן ליבסקינד ב"מעריב" על ניגודי העניינים של השופטים?
"ברור, מטורף. מה בית המשפט העליון משדר לאיציק מבאר שבע שמנהל כעת תיק? לשופטים מותר הכל. השופטת חיות יכולה לדון בתיקים שקשורים לבעלה, למה, מה קרה פה? כשמישהו הופך לשר הוא מקבל ספר כזה עבה של ניגוד עניינים והוא צריך לחתום אם יש לו דודה באני לא יודעת איפה. אנחנו רוצים שהמוסד שנקרא מערכת המשפט יהיה נקי".

אבל את הצעת החוק לוועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגוד אינטרסים אצל שופטים דאגתם להפיל.
"נו, אתה יודע, יש אילוצים. אני אומרת לך מה אני חושבת. יש לי מספיק שעות בית משפט, ואתה רואה לפעמים שאנשים באים אליך למשרד ואומרים 'נראה לך שהשופט יאמין לי?'. זה שבר שהוא לא טוב לנו כחברה".

את יודעת מה עושים למי שמשנה סדרי עולם?
"מסמנים? שיסמנו".

לשכת עורכי הדין כבר סימנה אחרי שביקשת לפרק אותה.
"לשכת עורכי הדין היא מהגופים היותר מסואבים. היה לי ויכוח איתם בנושא המתמחים בקדנציה הקודמת, ומי שמכיר אותי יודע שאם לקחתי משימה, זה אולי ייקח זמן, אבל אעשה אותה, ומה שלא מוכרים במכה אחת - אפשר למכור בחתיכות".

מה יש לך נגדם?
"כמו שמקצועות אחרים מוסדרים תחת השרים והמשרד הרלוונטי, גם עריכת דין צריך להיות. למה כעורכת דין אני אמורה לשלם כל שנה אגרה כדי לעסוק במקצוע? אתה רואה לאן הלשכה לקחה אותנו, לאן הגענו עם פרשיית אפי נוה. זה שיכרון הכוח, והתגובה של אבי חימי כלפיי היא כתוצאה משיכרון הכוח".

ראש לשכת עורכי הדין, אבי חימי, צייץ בטוויטר שהלשכה תמשיך להתקיים עוד שנים רבות לאחר שהאפיזודה העונה לשם ח"כ אוסנת מארק תחלוף. "חשבתי שחימי למד ממה שקרה לאפי ולא יחזור על הטעויות, והוא בדיוק הולך בדרך של שיכרון הכוח", מארק עונה למי שמסתמן כעוד יריב בדרכה למעלה. "מה עושים בכסף של לשכת עורכי הדין, מישהו יכול להגיד? חוץ ממינגלינג באילת והתערבבות עם שופטים. אתה יושב לאכול עם השופט ארוחת בוקר ובעוד שבוע תופיע אצלו באולם, מה קרה כאן?".

כשצייצת בטוויטר על ההצעה לביטול הלשכה, מישהו ענה לך "מגעילה, שחורדינית, מכוערת, טיפשה".
"לא מפריע לי. אני כל כך בטוחה במקום שלי ובמה שאני עושה. יכולים להגיד עליי בלונדינית, שחורדינית, אופקים, נתיבות, מה שרוצים. הגוף הזה גמר את תפקידו ואת רוב התגובות, אגב, אני לא קוראת".

יש שם גזענות?
"מישהי כתבה לי 'גדלת באופקים, יאללה תחזרי לשם'. גדלתי באופקים ואני גאה בזה. הייתי רוצה להאמין שאין גזענות, אבל לפי רמת התגובות אני מבינה שיש".

אלינתן בן דיין, דוברה של ח"כ מארק, הביא ציטוט טרי מהפייסבוק של אחד מאנשי התקשורת,
"אוסנת מארק. שרץ שחורדיני מהזן הנחות ביותר". מארק עיינה בצג וזרקה אותו בבוז לשולחן. "אני רוצה תלונה עליו לשר התקשורת", ביקשה.

נעלבת?
"לא מעליב כמו שמקומם. יש גבולות. אני לא אגיד על מישהו דברים כמו שעופר כסיף אמר עליי 'שפחה נרצעת'. מה חשבת לעצמך שהעזת להגיד דבר כזה? חוצפן, בזוי".

מגדלים עור של פיל.
"ברגע שאתה הופך ליותר מדי חסין, אתה מאבד את זה. לא רוצה להיות שם".

אמרתי לה שגם היא לא חפה מעדינות. מבט קצר בעמוד הטוויטר מגלה שאין לה פילטרים. "זה לא כדי ליצור פרובוקציות. אני לא שם", היא ענתה במהירות. "לסגור את לשכת עורכי הדין זו פרובוקציה? הייתה מחשבה, נעשתה עבודה. קראתי, ראיתי. הרי בסוף כל חבר כנסת מביא את הצד האישי שלו. אם אני רוצה לתקן משהו שחשבתי במשך שנים שזקוק לתיקון, אי אפשר לעשות זאת מבחוץ".

מה עם הציוץ שבו רמזת שאהוד ברק מממן חלק מהמחאה כנגד ראש הממשלה ושלחת איתות לקשריו עם ג'פרי אפשטיין, הפדופיל ששם קץ לחייו, אם הבנתי נכון?
"אוי, עזוב. ברק הוא ההנעה של האלימות שאנחנו רואים. הוא היה באיזו הפגנה ואמר 'אני מעודד אתכם, תמשיכו'".

לעודד זה משהו אחד, לממן זה משהו אחר.
דוברה של מארק התערב: "ביקשו ממנו באותו סרטון 'איפה הכסף? מחכים לכסף'".

זו עדיין לא הוכחה.
"אם הייתי באה להפגנת ימין והייתי שואלת 'איפה הכסף?', איפה הייתי גומרת באותו יום? האמירות שלי מחודדות. אני לא אוהבת מסרים אפורים. עדיף לא לדבר מאשר לשחק אותה כאילו מדבר. היום בבוקר תקפו אותי מיליון איש למה כתבתי 'כיכר מלכי ישראל' ולא 'כיכר רבין'. ההפך, אני מדברת איתך ויש לי צמרמורת. רציתי להדגיש שהכיכר נקראה בעבר 'כיכר מלכי ישראל', אבל בגלל שנרצח בה ראש ממשלה היא הפכה לכיכר רבין, לאן אנחנו רוצים להביא את זה? למה?".

ידעת שיפרשו את הציוץ אחרת.
"ההפך, אמרתי שהכתובת על הקיר. היא נכתבה בדם הכיכר, מה יותר חזק מזה בשביל לזעזע את האנשים? אני לא נגד ההפגנות, חושבת שזו זכות דמוקרטית מהמדרגה הראשונה, חייבים לתת ולאפשר, אבל לא הפגנות שמבזות את סמלי המדינה, שמבזות את השיח הציבורי, הנשי. כשאישה עולה על המנורה ומתערטלת, זה פוגע בי. למה כשמעלים קמפיין של אישה עירומה כולן מזדעקות 'תראו איך משתמשים בגוף האישה'? אותו דבר פה. קודם כל בתור אישה אני לא מקבלת את זה ואחרי זה בתור אזרחית וגם כאחת שיושבת במשכן. זכות ההפגנה היא בסיסית, אבל יש גם נגיף שמשתולל בחוץ. אמרו לי 'צריך עוצמה, כוח. כשיהיו 20 אלף, יבינו את הזעקה'. אין בעיה, תעשו עשר הפגנות של אלף איש, עם מרחקים".

אז עכשיו הקורונה מפריעה?
"אני אומרת לך שבאופן אישי אני מאוד מפחדת מהקורונה".

קארין אלהרר, אסנת מארק בוועדת החוקה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
קארין אלהרר, אסנת מארק בוועדת החוקה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

מספר ימים אחרי הראיון ח"כ מארק נכנסה לבידוד בעקבות פגישה עם חולה קורונה מאומת. אבל כשנפגשנו, חשדתי שהחשש מכוחם הגדל של המפגינים גובר על אימת הנגיף. "לא מפריעות לי ההפגנות", ביטלה את החשד. "בסוף האנשים שמגיעים להפגנות לא הצביעו ליכוד ולא חושבת שהכוח שמופגן עושה עלינו רושם. מפריע לי הפן הבריאותי והאלים. כשאני רואה שמוציאים שוטר על אלונקה, זו בעיה. כשמרססים שוטר בגז פלפל, זו בעיה. תאר לך הפוך, הפגנת ימין, כאוס מוחלט, מה היו אומרים בתקשורת? 'איזו אלימות ואיך מעודדים אותם'. אני כבר אומרת שאני מגנה אלימות מכל צד, ימין, שמאל. אנחנו מדינת חוק".

גם את האלימות של לה פמיליה?
"גם אותם אני מגנה. אם הם הרביצו והשתוללו, שייעצרו. לא מעניין אותי. אני רוצה מדינת חוק. הזכות להפגין היא של הימין, השמאל, המרכז. אם מקבלים רישיון מהמשטרה, אז סבבה".

שמעת את ההקלטה של השר אוחנה ומפקד מחוז ירושלים.
"סיפור המסיכות? אני שואלת כל אזרח, אתם לא רוצים להסתובב בבטחה ברחוב? האמירה של אוחנה באה מהמקום הבריאותי ולא מהמקום של 'תחלקו להם קנסות ואולי הם ילכו'. הם הרי לא ילכו גם אם ייקנסו ב־500 שקל. זה בא ממקום של איש ציבור. אולי עופר כסיף לא, אבל אני רוצה להאמין שכל מי שיושב במשכן באמת שומר על בריאות האזרחים".

אמרת על אחת ההפגנות הגדולות "לא ראיתי עצמאים, ראיתי רק שמאלנים".
"זה היה כדי לומר שלקחו את העצמאים ועשו עליהם סיבוב. ברור שהיו עצמאים, אבל אני אראה לך אס־אם־אסים שקיבלתי באותו ערב מכאלה שהיו בהפגנה. כתבו 'תפסתי את הראש. איך שהתחיל, לקחו את ההפגנה למקום פוליטי', אז מה אתה רוצה שאסיק? ברור שהיו עצמאים, אבל הרוב לא. ראינו את ההפגנות של השולמנים ושל עובדי הבמה, שם הייתה זעקה. את ההפגנה בתל אביב לקחו לכיוון פוליטי וחשבתי שלמדינת ישראל, שעוברת שבר בריאותי וכלכלי, לא נכון הקיטוב. לכן באתי ואמרתי 'עצמאים, אנחנו לא נגדכם, אלא ההפך. בואו נעבוד ביחד'".

יש חוסר אמון גדול בין הפוליטיקאים לציבור.
"משבר שתורמות לו מפלגות האופוזיציה. אין לי הרבה הערכה אליו, אבל אם יאיר לפיד היה אחראי ורואה את גודל השעה ולא מכניס לראש רק שהוא רוצה להיות ראש ממשלה ורק לא ביבי ושנאה מטורפת נגד החרדים, הוא היה יוצא גדול. עברנו שלוש מערכות בחירות מטורפות עם שנאה מטורפת, די, צריך לעצור".

לעם אין כסף לאכול והוא רואה את שומני הממשלה.
"השאלה מה היה על כף המאזניים, אחדות עם 32 שרים או בחירות פעם נוספת עם כל הטירוף".

הייתם יוצאים גדולים עם פחות שרים.
"את גדלות הנפש הציבור צריך לתבוע מבני גנץ. אצלנו מדובר בגוש גדול שיש בו ליכוד, חרדים, רפי פרץ ואורלי לוי־אבקסיס. לעומת גוש קטן של 17 חבר'ה שכולם בו רצו להיות שרים".

הם רצו שוויון.
"אמרו 'נתנו לנו, למה שלא ניקח?', את הגדלות העם צריך לדרוש מגנץ. הרי אין להם שום ייצוג בוועדות שאני רואה בהן חשיבות גדולה. למה? כולם שרים או סגני שרים. היית לוקח טיפה אחריות ואומר 'אני לא חייב לאכול את כל מה שנתנו לי ולהתפוצץ'".

הממשלה לא תחזיק הרבה זמן מעמד.
"אני מסתובבת במועקה מאוד גדולה. יש שבר כלכלי, בריאותי וזה לא יהיה נכון להביא למשבר נוסף. גם ראש הממשלה, אני אומרת לך מידיעה ותחושה, מנסה לשמור על המבנה".

השבעת הכנסת ה-23 (צילום: מרק ישראל סלם)
השבעת הכנסת ה-23 (צילום: מרק ישראל סלם)

ברצינות, לשמור?
"עזוב את הידיעות מסביב. הוא לא רוצה בחירות, אבל גם כחול לבן צריכים להבין שאי אפשר כרגע תקציב ארוך טווח כשאנחנו לא יודעים מה יהיה מחר. יכול להיות שמדינת ישראל תעלה למעלה וכל הערים יהיו ירוקות ולא תהיה תחלואה ולא תמותה. לא יודעים, הרי סיפור הקורונה עטוף במילים 'ניסוי וטעייה'. גנץ צריך להתעלות על עצמו ולהבין, כי עכשיו הוא עדיין לומד. אם יבין תוך כדי הלמידה הקצרה שזה מה שנכון לעשות, כולנו נרוויח".

בזמן שנותר עד הרוטציה הוא יספיק ללמוד?
"גנץ צריך לעבור דרך ארוכה כדי להיכנס לנעליים שנקראות 'ראש ממשלה במדינת ישראל'. זו לא מדינה רגילה. ראית שבו־זמנית אתה במיליון חזיתות: ביטחונית, בריאותית, כלכלית, פוליטית. מדינה לא פשוטה".

את כבר אמרת שהסכמים אפשר להפר.
"כעורכת דין, כשהיו יושבים אצלי שני שותפים ועושים הסכם, תמיד אמרתי 'הסכם זה משהו שצריך לחשוב איך במקרה של ריב, ניתן להפר אותו'. הרי תמיד כשאתה רב, אתה מחפש דרך לצאת. כן, הסכם גם נועד להיות מופר, זה מושג משפטי בז'רגון של עורכי הדין. אני לא חושבת שאת ההסכם בין גנץ וראש הממשלה צריך להפר, אבל אני בטוחה שכשתפרו אותו לקחו בחשבון שאולי זה יקרה. הסכמים צריך לכבד, אבל אם לא הולך? בוררות, בית משפט, גישור. מישהו שיפריד".

גם אצלכם יש מתח במפלגה.
"מתח גדול, אבל לדעתי בשבועות האחרונים זה נבע מהמון מהמורות שהיו בהצבעות. חלק החליט לבוא וחלק לא, אבל עכשיו יש ייצוב. הליכוד תמיד ידע להתנהל כמשפחה".

באיזה צד היית בקריאה להדחת יו"ר הקואליציה, מיקי זוהר?
"זה לא היה מהלך נכון. מיקי עושה את תפקידו, יש כאלה שיחשבו שפחות, יש כאלה שיחשבו שיותר, זו הבחירה של ראש הממשלה וכולם צריכים להתיישר לפיה".

בניגוד למעשה של יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא ביטון.
"סיפור עצוב. אני לא חושבת שיפעת הייתה מונעת רק מדאגה לחדרי הכושר. היא הייתה מונעת מפופוליזם, להביא את עצמה לערוצי הטלוויזיה, כי עד אז היא הייתה אפורה ואנונימית ותכלס היא השיגה את הבמה. אני רק חושבת שזה עניין רגעי".

היא קיבלה אהדה ציבורית רחבה.
"אוהבים כשאתה מתנגח בביבי נתניהו. מתים עליך ומחבקים חיבוק חזק מאוד".

ומי שמתקרב לראש הממשלה, הוא חנפן.
"אני לא חנפנית ולא נראית כזו. יש לנו סיעה מצוינת, חברי כנסת חרוצים, אבל ראש הממשלה בוחר את מי לחבק יותר ואת מי פחות".

אין אצלכם עצמאות מחשבתית.
"תראה לדוגמה את השר אמיר אוחנה. החוק האוסר טיפולי המרה היה בנפשו, כי הוא בא משם, ונתנו לו עצמאות מחשבתית. אם יהיה משהו שיקרע אותי, אבקש אישור להיות עצמאית מחשבתית, נקודתית, אבל אם כל אחד יהיה, לא תהיה קואליציה. פעם אחת החרדים יירצו, פעם אני. כל אחד מה־120 נכנס על איזה טיקט, נכון? לפעמים הטיקטים מתנגשים".

אמרת שאת נגד טיפולי המרה והצבעת עם המפלגה שלך.
"אני נגד הטיפולים, כי למרות שאני אישה דתית אני מכבדת כל אדם. כל אחד יכול לבחור את האישיות ואת הזהות המינית, אבל אמרתי בישיבת הסיעה שאנחנו במשחק קבוצתי, ואם אנשים יבינו שאת המשחק אפשר לפרוץ, אז אין קואליציה ואין שלטון, וכל חודשיים נלך לבחירות. יש מלא חוקים שאני מזדהה איתם ורוצה לקדם, אבל אנחנו בוחרים מסגרת וצריכים לחיות בתוכה".

אוסנת מארק בדיון בוועדה בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אוסנת מארק בדיון בוועדה בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במשרדה בכנסת תלויות שתי תמונות של רבנים שהיא מאוד מכבדת. הרב יורם אברג'ל, שנפטר לפני כחמש שנים ממחלה, והרב יאשיהו פינטו, שלפני חמש שנים הורשע במתן שוחד ובשיבוש הליכי משפט. "הרב אברג'ל היה הרב של המשפחה, ואת הרב פינטו אנחנו מכבדים ומעריכים", היא אומרת. "פעם טייס שאל את הרב פינטו 'בשביל מה צריך רב? הרי יש תורה ומצוות שצריך לקיים'. הרב ענה 'כשאתה טס, יש מגדל פיקוח? רב הוא מגדל הפיקוח'. אתה רוצה לשאול, להתייעץ, לקבל ברכה".

ובכל זאת, מדובר באדם שהורשע במתן שוחד.
"אביו של הרב פינטו הגיע אלינו הביתה פעם בשבוע ועשה שיעור תורה אצל אבא שלי. לא מעניין אותי במה הוא הסתבך. שפטו אותו, שילם את המחיר. אני לא מערערת על פסק הדין. מודה ועוזב ירוחם".

לא חשבת פעמיים לפני שתלית את התמונה שלו?
"בכלל לא מעניין אותי מה אומרים, אני הולכת עם האמת. הרב פינטו חולה מאוד, אז שחררו".
"אני בחורה שמאמינה ברבנים, עולה לקברי צדיקים", היא מעידה על עצמה. "כשעברתי תקופה לא פשוטה, בהתייעצות עם רב, הוספתי את 'הילה' לשמי. אני לא נוסעת בשבת, לא רואה טלוויזיה, לא נוגעת בטלפון, קידוש, פלטה, וכשאני צריכה ישועה - אני מרימה את עיניי לקדוש ברוך הוא, חד וחלק".

הרב פינטו במשפטו (צילום: מגד גוזני, פלאש 90)
הרב פינטו במשפטו (צילום: מגד גוזני, פלאש 90)

מארק תושבת מעלה אדומים, מתגוררת שם למעלה מ־30 שנה. "הריבונות היא נושא מאוד חשוב מבחינתנו", היא מדגישה. "יש את E1, שטח גדול שאנחנו מתים להתרחב אליו, כי יש ביישוב הרבה חבר'ה ומצוקת דיור מטורפת. הילדים שלנו ירצו להתחתן, להמשיך להתגורר כאן, ואם המצב יישאר לא יהיה להם איפה".

כבר לא מדברים על סיפוח.
"הסיפוח לא ירד מהפרק, אבל כרגע הוא קיבל מקום משני, מאחר שדברים אחרים תפסו את המקום".

לאן את רוצה להגיע בפוליטיקה?
"הנושא הכלכלי חשוב לי. שרת הכלכלה, שרת המשפטים, בעזרת השם, אבל עוד מוקדם לדבר".

יש כאלה שמשווים אותך למירי רגב.
"מירי חברה, שרה מצוינת, שעשתה דברים ענקיים במשרד התרבות והספורט. לקחה משרד שהיה כלום ואפור ושמה אותו בקדמת הבמה. לכל אחת יש את סגנונה. תדע לך שכשלא הלך לי, זה תמיד יותר אתגר. אמרתי 'אני מאלה שגדלו באופקים, שחשבו שהם לא יכולים, לא מסוגלים ואני עוד אגיע'".