לבנון באבל: ג'ונתן אל חורי, בן למשפחה מצבא דרום לבנון לשעבר, סיפר הבוקר (חמישי) בתכנית של גיא פלג וניסים משעל ב-103FM על התחושות במדינת הארזים, שעדיין מנסה לעכל את טרגדיית הפיצוץ בנמל ביירות, שגבה עד כה את חייהם של 135 בני אדם והביא לפציעתם של אלפים. 

"כרגע הם עדיין מנסים לטפל בהריסות שיש להם באזור, בבתים שלהם, אם זה בחנויות שלהם, ומנסים לעזור לכוחות ההצלה על מנת להוציא את האנשים הכלואים תחת ההריסות" סיפר אל חורי בפתח דבריו. "משרד הבריאות בלבנון הוציא הכרזה שמניין ההרוגים עלה ל-135 ומספר הפצועים מעל 5,000. זה נראה כאילו המספרים האלה רק הולכים וממשיכים לעלות מרגע לרגע".

כמה נעדרים יש?
"יש כ-100 נעדרים, זה מה שכרגע ידוע עליהם. ייתכן ויש עוד שלא עלו על עקבותיהם".

תחושה איומה של מלחמה, הזעם מנוקז לאן?
"הזעם כרגע מנוקז כלפי הממשל העצמה ואי יכולת הפעילות שלה בזמן כדי למנוע את המקרה הזה. הם טוענים בעצם שזו הייתה ספינה שבה היה את החומר הכימי שנדלק והתפוצץ, שנמצא שם משנת 2013 והם ידעו שזו פצצה מתקתקת ולא עשו דבר כדי למנוע את זה. כרגע עיקרם לא ממש מחפשים לתלות את הממשלה בכיכר העיר, בעיקר רוצים לטפל בהריסות ושכוחות הביטחון יצליחו להגיע לעוד אדם שלא הגיעו אליו".

כמה בשיח הלבנוני בשנים האחרונות היה נוכח העניין של הפצצה המתקתקת בנמל? בהשוואה לשיח הקבוע אצלנו על הסכנות במפרץ חיפה, האם גם בלבנון היו תחקירים? דנו בסוגיה? או שרק עכשיו מבינים את הפצצה ששכבה להם כל השנים שם?
"הפעמים הבודות באמת שהסוגיה הזאת איכשהו עלתה לשיח בלבנון הייתה כאשר רה"מ שלנו בנימין נתניהו עלה על במת האו"ם, הראה תרשימים מתוך לבנון, ביירות, ליד נמל התעופה שקרוב גם לנמל שבו אירע הפיצוץ לפני כמה ימים. הרבה מהם קיבלו את זה בספק, אם זה באמת קיים ואח"כ הרשויות בלבנון דיברו על זה. זה הוביל בצורה לא ברורה להתפטרות של רפיק אל חרירי שהיה עוד בסעודיה. הוביל לכך שהממשל בלבנון לא ממש ידע איך לטפל בסוגיה בזמן, לא נגעו בסוגיה כמו שצריך, רק ליטפו אותה מסביב".

אלפי אנשים בלי בתים, הרס, חורבן, איך מתמודדים?
"יש לא מעט ערים בסביבה של ביירות שמתחילה לקלוט בצעם את הפליטים, מלונות שנפתחים במיוחד על מנת לשכן בתוכם את האנשים שברחו מאזור האסון, יותר מ-300,000 איש מחוסרי דיור בלבנון, תוסיף את הפסקות החשמל בלבנון".

והמצב הכלכלי.
"הקורונה וגם המצב הכלכלי שנמצא בקרשים כמה חודשים בלבנון - וקיבלת אפוקליפסה מהסרטים. אצלנו במציאות רק כמה דקות מהגבול שלנו".

הם יודעים שישראל הציעה סיוע?
"יש לא מעט תגובות ברשת גם על הסיוע, וגם על עניין עיריית תל אביב אתמול. חלקם באמת מקווים שממשלת לבנון תסכים לקבל את הסיוע הזה כי הם יודעים שהם צריכים אותו, הם לא יכולים להרשות לעצמם לסרב".

קראתי שרופאים מתל השומר נסעו להגיש סיוע.
"אני יודע שיש מגעים עם יחידות האו"ם שנמצאות בלבנון ונפגעו שם על מנת להביא אותם לטיפול בישראל. זה משהו שאני חושב שבשעת משבר כזאת צריך לשים את הסכסוך בצד, כי הוויכוח הוא לא עם העם הלבנוני, הוא עם ארגון טרור שהושרש שם. אני לא חושב שזה ראוי שזה יפגע ביחסים עם האוכלוסייה שם".