חה"כ יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה ויש עתיד–תל"ם, התייחס היום (שלישי) להצעת החוק של מפלגתו, לפיה מועמד עם כתבי אישום לא יוכל להרכיב ממשלה. הצעת החוק צפויה לעלות מחר בקריאה טרומית בכנסת, ואין לה למעשה סיכוי להתקבל.

בינתיים, טרם נודע כיצד תצביע מפלגת כחול לבן של גנץ, שבעבר הצהירה כי תקדם חוק מסוג זה. בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM  הוא התייחס לחוק שצפוי לעלות מחר. 

גולן: זה הזמן להעביר חוק נגד נתניהו?
"זה חוק שהנחנו אותו כשנכנסה הכנסת, בין השאר כן. חלק מחוסר התפקוד המוחלט של הממשלה, זה שבמקום להתעסק בעסקים קטנים ובכלכלה ובמובטלים, 21.4% אבטלה, הוא מתעסק כל היום בנושאים המשפטיים שלו. אם הייתה תקופה שהוכיחה למה אסור שיהיה ראש ממשלה עם כתבי אישום - זו התקופה הזאת".

גולן: החוק לא יעבור, וגם אם יעבור בטרומית בסוף לא יקרה כלום, הטרלה.
"זו הצעת חוק נכונה ומוסרית נגד ראש ממשלה עם כתבי אישום פליליים חמורים, לא כל דבר הוא הטרלה. אני עושה מה שנראה לי נכון ערכית, ערכית זה חוק נכון. הקורונה רק הוכיחה עד כמה הוא נכון, כי במקום לטפל במשבר הוא היה עסוק לקבל הטבות מס של מיליון שקל, כי הוא צריך לשלם לעורכי דין. במקום להקים ממשלה של 18 שרים שתלך ביעילות ובחסכנות לטפל במשבר, הוא הקים ממשלה של 36 שרים ו-16 סגני שרים; ובמקום להעביר תקציב, לא אכפת לי אם זה היה החד שנתי או דו שנתי, הוא מתעסק בלריב עם בני גנץ. זה אבסורד גמור, ולפיכך צריך חוק שימנע את האבסורד הזה".

לפיד יעלה הצעת חוק שתמנע מנתניהו להרכיב ממשלה
ענת: אבל במידה והחוק לא יעבור תצטרכו להמתין חצי שנה עד שתוכלו להגיש שוב, אתם תמשכו את ההצעה?
"אין מצב שנמשוך. אני, הפוליטיקה לימדה אותי - לך עם הערכים והעקרונות שלך, אל תעשה יותר מדי שיקולים פוליטיים. תגיד מה נכון לעשות".

גולן: אם הוא לא עובר ויש לך עוד חצי שנה עד שאתה יכול, אתה בעצם מחזק אותו.
"כמו שאתה רואה היטב ביומיים האלה, אתה לא מחזק את נתניהו, אתה שם מראה מול המערכת, מול האנשים שמתעסקים היום בתיקים הפלילים שלו, במקום בטיפול בקורונה. לא יסחבו אותי לשיח פוליטי, זה פשוט דבר נכון ערכית. ממילא הכנסת הולכת לפגרה, אז החצי שנה אם תעבור -תעבור. יש לנו עוד הצעת חוק אחת, שאומרת שראש ממשלה עם כתבי אישום לא יכול להוביל את המדינה והשנייה - שהוא לא יכול להקים ממשלה. אנחנו יודעים לפעול, אנחנו מנוסים בזה, יודעים לעבוד".

גולן: איך כחול לבן וגנץ יצביעו?
"תשאל אותם. אני חושב שהם צריכים להצביע בעד החוק הזה כי הם כתבו אותו, מי שכתב את החוק זה בן ארי, זה עו"ד של כחול לבן כי אז עוד היינו ביחד וכולנו חשבנו שזה חוק נכון. זה חוק שהיו חתומים עליו גנץ ואשכנזי, אז אם הם מאמינים, לא לי אלא לעצמם, הם צריכים להצביע בעד החוק".

ענת: לא החוק הראשון שהם כותבים ולא ממלאים.
"זה נכון".

גולן: אם הם כן תומכים בחוק שלכם, זה בחירות, לא?
"הדבר הנכון הוא לא בחירות אלא שבנימין נתניהו יוחלף, כרגע יש בחירה בין אדם אחד למדינת ישראל. אני לא מבין למה הם לא בוחרים במדינת ישראל. כל האנשים שמדברים על פטריוטיזם, ברור שאם לא נתניהו הייתה לנו כבר ממשלה יעילה שמטפלת בקורונה, הוא וכתבי האישום שלו ניצבים שם לכן שמנו את הצעת החוק, לא יכול להיות שזה הדיון. בסוף רוצים לפתוח פה שנת לימודים, אומרים שתהיה שנת לימודים מקוונת. ל-20% מהתלמידים אין מחשב בבית, ו-50% מהילדים זה 3-2 על מחשב אחד. מישהו עשה הכשרה למורים בזום? מישהו סיפק מחשבים למי שאין? מישהו בדק אם לכולם יש קו אינטרנט מהיר בבית? כמובן שלא, כי מתעסקים כל היום  בפוליטיקה במקום להתעסק במה שחשוב לאזרחי ישראל".

ענת: אין מורים.
"לא התחילו את ההכשרות".

ענת: יש קרן הילה.
"ותנועות הנוער".

ענת: לא מתוקצב.
"אתמול עבדנו מול ועדת כספים, אמרנו מילא לא לכל השנה יש לחודשים הקרובים, 200 מיליון שקל. זה הרבה אבל יחסית לכספים אחרים, המדינה יודעת להוציא, תממנו לפחות את הרבע האחרון. אבל הם מתעכבים ומושכים רגליים, החרדים רוצים את הכסף שלהם, הממשלה הזו עסוקה במריבות אידיוטיות על כבוד וכיסאות במקום לטפל".

גולן: איך אתה מתייחס לניסיון של גנץ להגיד שהסכמים צריך לכבד?
"זה עצב, זה עצב, מה זה לא מעציב כל אזרח ישראלי?".

גולן: מה מעציב? התעלול, לדבריו של ח"כ שלח?
"מהבוקר עד הערב עושים אחד לשני משחקים, כי הם לא מסתדרים. מי שסמך על נתניהו שאכן ימלא הסכמים, זה היה משהו כמעט נוגע ללב שאתמול כחול לבן הסתובבו ואמרו 'צריך לכבד את הסכמים', היות והם אלה שלא כיבדו את ההסכם שלהם, לא עם השותפים שלהם, לא עם הבוחרים שלהם - ביום שנכנסו לממשלתו של נתניהו. אני לא חושב שהם אנשים רעים, אני חושב שהגיע הזמן שהם יתעשתו ויבינו שהם עשו עסקה עם נוכל, ולא עושים עסקאות עם נוכלים".

ענת: הולכים בחירות?
"קשה לדעת היות ונתניהו, דווקא בזה אני מחזיר להצעת החוק, מונע רק על ידי העניינים המשפטיים שלו אז כנראה זה הולך לבחירות. הוא מפחד שיטילו עליו נבצרות בינואר כשיתחיל המשפט, הוא רוצה לפטר את מנדלבליט וחוק צרפתי ופסקת התגברות - בזה הוא עסוק. הוא לא באמת במה שחשוב ואם זה מה שמניע אותו אנחנו הולכים לבחירות רביעיות בשנה וחצי שזה טירוף דעת אבל מצד שני יש לי אמונה גדולה באזרחי ישראל, יסתכלו ימינה ושמאלה ויגידו לעצמם 'ככה אי אפשר להמשיך, צריך אלטרנטיבה' היות והיחידה היא יש עתיד ואני, אני מקווה שיבחרו בנו".