מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) לדחיית אישור תקציב המדינה. בעד ההצעה תביעו 56 חברי כנסת, נגד- 41 ואחד נמנע. באופוזיציה ניסו לעשות תרגיל ומשכו שלוש הצעות חוק כדי לנצל את העבודה שיוזם החוק, ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) לא נמצא במליאה, ובכך לא יוכל להעלות את החוק. יו"ר הכנסת יריב לוין מנע זאת ואיפשר להצעת החוק לעלות. 

בנימין נתניהו תוקף את יאיר לפיד במליאת הכנסת. צילום: ערוץ כנסת
 

יאיר לפיד עונה לנתניהו בכנסת. צילום: ערוץ כנסת

באשר למגעים סביב פשרת התקציב האפשרית, גורם בכיר בליכוד אמר אתמול ל"מעריב": "הסיכום עם האוזר אומר כי מקדמים את דחיית העברת התקציב לא רק כדי לדון בסוגיית התקציב, אלא כדי לנסות ולהגיע לשלל הסכמות מול כחול לבן. נתניהו עדיין סבור שנכון להעביר את התקציב הקצר, אך הוא מוכן לדבר ולהגיע להסכמות, לא רק בסוגיית התקציב. אם הסכמות - אז על הכל". המגעים בין הליכוד לכחול לבן נמשכים, יהדות התורה החליטה לאפשר לחברי הסיעה חופש הצבעה, למרות שראש הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, ניסה לשכנע אותם לתמוך.

חה"כ צבי האוזר הציג את ההצעה בפתח הדיון. "אם לא נתעשת הכנסת הזאת תתפזר. רק לפני 88 ימים עמדנו כאן כולנו והתחייבנו לשים את המחלוקות בינינו בצד. התחייבנו בפני אזרחי ישראל לעבוד יחד אל מול המגיפה. כל סיעות הקואליציה הבטיחו להביא אחדות לעם", אמר האוזר.

עוד הוסיף: "אני מניח היום הצעת חוק שמאפשרת לכולנו על שלל סיעות הבית להישיר מבט לציבור. אתם מנסים לאיים ולקחת את ישראל לבחירות נוספות. אתם נאיבים לחשוב שתקבלו תוצאה שונה מזו שקבלנו בשלושת הסיבובים הקודמים. הממשלה הזאת איננה ממשלה מושלמת. יש בה בעיות, את חלקן ניתן לפתור אם רק רוצים".

"סכנת הבחירות מרחפת מעל ראשנו בימים האחרונים. הייתי משווה אותה לגל שלישי. הבחירות האלה יהיו גל שלישי גדול מכל קודמיו. המכה שתחטוף מדינת ישראל בבחירות היא בלתי נסבלת. זה טירוף הדעת. אנו במו ידינו עלולים לקדם נגיף חוסר היציבות שיאיים על מדינת ישראל", אמר האוזר. "אני מציע לחברי להביט בנעשה בארץ ועל אותן הפגנות. אני אדם עם תפיסות דמוקרטיות פונדמנטליסטיות. רואה חשיבות רבה בהפגנות. חשיבות מהותית כחלק מהשיח הפוליטי שמתקיים. אני מבקש ומציע לכם לחפש בהפגנות את דווקא מי שלא נמצא בהן. הרובה מוחלט של אזרחי ישראל".

האוזר הוסיף כי מי שמתנגד להצעת החוק מתנגד לפשרה שצריכה לקום בין חלקי האופוזיציה. מי שמתנגד הוא בעד בחירות בתג מחיר של 5.5 מליארד שקלים. הוא בעד קיטוב ואני לא אתן לדבר הזה לקרות. "אני קורא גם לאופוזיציה לגלות אחריות לאומית ולהצביע בעד הצעת החוק".

צביקה האוזר (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
צביקה האוזר (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

"מוקפים בסוכני אנרכיה שרוצים במהשך ההדרדרות"

בשם הממשלה השיב להצעת החוק סגן שר האוצר, יצחק כהן (ש"ס), שברך על היוזמה של ח"כ האוזר. "אנו מוקפים סוכני אנרכיה. אנו מוקפים אנשים שרוצים לראות בהמשך ההדרדרות. בלי טיפת אחריות מה יילד יום. מושכים פעם אחר פעם לעוד מערכת בחירות ועוד מערכת בחירות. אתם, סוכני האנרכיה, עושים דבר חמור מאוד. יש בבית הזה סוכני אנרכיה. גוררים את המדינה שלנו לעוד מערכת בחירות. אזרחי ישראל נמצאים תחת מתקפה קשה מאוד".

סגן השר כהן מתח ביקורת על חבריו למשכן: "בעוד כמה ימים יגיע הדד ליין להתפזרות הכנסת בפעם הרביעית. לא ייאמן. כולם פה בשוויון נפש. כולם פה חוסים בצילו של האטד. לאטד אין צל אבל אם הוא נשרף הוא ישרוף את כולנו. תפקידנו לשלב ידיים ולחלץ את העם הזה ממשבר נורא. במה אנו עסוקים? מטלטלה לטלטלה. מספר הנדבקים הוא עשרות אלפים, מערכת הבריאות עושה הכל כדי לא לקרוס. ובמה אנו עסוקים? בדד ליין שיגיע בעוד כמה ימים ולא יעבור תקציב והכנסת תתפזר. לא ייאמן איך אף אחד כאן לא מזדעזע. איך אף אחד לא אומר ידי לא שפכו את הדם הזה? במקום זה משתעשעים בתושבי ישראל. מי יוכל להסביר עוד כמה שנים על ומה ולמה התפרקה הכנסת? תפסיקו לשפר פוזה על סיפון הטיטניק. במקום זה תצילו את עם ישראל".

אתמול הזהיר נשיא המדינה ראובן ריבלין את נבחרי הציבור מפני הליכה לבחירות. בפגישה עם שר התקשורת יועז הנדל, שעסקה בכינון אמנה שתסדיר את תפקידם של עיתונאים בהפגנות ובמוקדי חיכוך, אמר הנשיא על הבחירות: "לא ייתכן שנמשיך ונעסוק באפשרות הזו כאילו הייתה תרחיש הגיוני בעוד אנו סופרים את מתינו". 

"אם לשם תיקחו אותנו, אתם, הדרג הנבחר, מכל מפלגה שהיא, אם תובילו אותנו אל נקודת השפל המבהילה הזו, תכו את המדינה במכה קשה, מכאיבה ובלתי נסלחת. הישמרו לכם מפניה, הישמרו היטב", אמר.

עם או בלי קשר לדברי הנשיא, אתמול דווקא הסתמן פסק זמן במשבר הקואליציוני. כאמור, היום צפויה הכנסת לאשר בקריאה טרומית את הצעת החוק שיזם ח"כ האוזר, לדחות ב־100 ימים את המועד האחרון להגשת תקציב המדינה. על פי החוק הקיים, אם לא מאשרים את התקציב עד 25 באוגוסט, הכנסת מתפזרת והולכים לבחירות. הצעת החוק מבקשת לדחות את המועד האחרון להגשת התקציב עד 3 בדצמבר.

לפיד ונתניהו מוכנים לבחירות

לאחר אישור הצעת החוק לדחיית התקציב, דנה הכנסת בהצעת החוק של יש עתיד-תל"ם, המבקשת לאסור על נאשם בפלילים להקים ממשלה - ולמעשה נועדה למנוע מראש הממשלה בנימין נתניהו להקים ממשלה נוספת. הכנסת הפילה את הצעת החוק ברוב של 53 מתנגדים לעומת 37 תומכים, לאחר דיון סוער בכיכובם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. סיעת כחול לבן נעדרה מההצבעה.

את הצעת החוק הציג יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, שאמר כי "אם אתם רוצים להבין למה הצעת החוק הזאת חיונית תעשו דבר אחד. לכו תקראו את המכתב שנתניהו שלח אתמול למנדלבליט. הבן אדם הולך ומתחרפן לנגד עינינו. ראש מדינה לא שולח מכתב כזה ליועמ"ש בגלל ציוץ בטוויטר מלפני שנה וחצי. מי שאחראי על הביטחון והכלכלה של מדינה שלמה לא מתעסק בסוג כזה של דברים. אנו באירוע שהופך להיות מוזר יותר ויותר. הצעת החוק הזאת שנכתבה במקור יחד עם בני גנץ וגבי אשכנזי שכרגע נמלט מהמליאה, לא נועדה להטריל אלא לוודא שרה"מ עוסק בניהול המדינה וזה לא מה שקורה כרגע".

"אנו בעיצומו של המשבר הבריאותי והכלכלי הגדול בתולדות המדינה והראש של ראש הממשלה במקום אחר. הוא לא אתנו", אמר לפיד. "אי אפשר לנהל את המשבר הזה גרוע יותר ממה שנתניהו מנהל אותו. פשוט קריסה. האיש חי בעולם וירטואלי שבו מכל העולם מתקשרים אליו ומעריצים אותו. אנו חיים בעולם האמיתי שבו יש נתונים, מדדים וביצועים. הפעם יש לנו למה להשוות. הווירוס אותו וירוס בכל מקום, הכלכלה אותה כלכלה בכל מקום. ההבדלים בין מדינה למדינה מושפעים מנתון אחד מה עושה השלטון. מה עושה ראש הממשלה. כל הדיבורים לא יעזרו. כל השיווק העצמי האין סופי. יש נתונים, יש למה להשוות. לפי כל המדדים בהשוואה בינ"ל נתניהו עושה עבודה איומה. הוא נכשל לגמרי. ראש ממשלת ניו זילנד בת 40 עם תינוקת קטנה בבית עשתה עבודה יותר טובה מנתניהו".

מי שעלה במפתיע להשיב בשם הממשלה, הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא פתח בהתייחסות למצב הביטחוני ולמאבק בנגיף הקורונה: "מי שפוגע בנו יספוג וכבר סופג מנה אחת אפיים. אנו פועלים לשמור על החיים הבריאות והפרנסה של אזרחי ישראל". לאחר מכן התייחס לנושא שלשמו עלה לדבר: "אבל דווקא כאן בכנסת בהיכל הדמוקרטיה הישראלית, במה שאמור לייצג ולהיות היכל הדמוקרטיה הישראלית, אנו עדים היום לעוד פרק מאוס במסכת בלתי נגמרת מצד מי שרוממות הדמוקרטיה בגרונם וחרב עריפת הדמוקרטיה בידם. אני עומד כאן כראש ממשלת ישראל. אני עומד פה בתוקף בחירת העם בתוקף רצון העם בשליחות העם. ציבור עצום - למעלה ממיליון אזרחים - הצביעו בפתק עליו היה כתוב הליכוד בראשות בנימין נתניהו לראושת הממשלה. והליכוד בראשותי קיבל יותר קולות מכל מפלגה אחרת בתולדות ישראל".

"והנה באים יאיר לפיד ואיימן עודה והם רוצים לפגוע ברצון העם כפי שקורה במשטרים רודנים", המשיך נתניהו. "הלוא הצעת החוק הפרסונלית הזאת היא עיוות מוחלט של הדמוקרטיה. איפה מעבירים חוקים כאלה? אני רוצה לשאול אתכם, לסיכול מועמדות של נבחרי ציבור? בדיקטטורות החשוכות ביותר - איראן, קוריאה הצפונית. באיראן מועצת שומרי החוקה יכולה לפסול כל מועמד והם עושים זאת בשקיקה ובשיטתיות כל פעם שיש מועמד שיכול לסכן את משטר האייתוללות מורידים אותו ואז יש בחירות דמוקרטית למופת".

"מתפירת תיקים לתפיקרת חוקים"

"אני רוצה לדבר על דמוקרטיה שהתמוטטה. רפובליקת ויימר שהתמוטוטה בשנות ה-30 וכשהיא קמה מחדש אחרי הרודנות הנוראה ביותר היא אמרה: אנו חייבים להגן על הזכות הבסיסית בדמוקרטיה שהיא לא רק הזכות לבחור אלא גם הזכות להיבחר. לכן בגרמניה, שהיא דמוקרטיה למופת, אי אפשר אפילו לחקור חבר פרלמנט. צריך אישור במליאה. מדוע? מפני שמבינים שיכולים לתפור חוקים. אצלנו רוצים לעבור מתפירת תיקים לתפיקרת חוקים. תתביישו לכם".

כאן עבר נתניהו לתקוף חזיתית את לפיד: "אלף מסיכות לא יצליחו לכסות את הדיקטטורה שלך. אתה ואיימן עודה לא יכולים לנצח אותנו בקלפי אז ביד אחת אתם מעודדים הפגנות שמאל וביד השנייה אתם מביאים חוק איראני לכנסת במטרה לפסול אותי מלהיבחר לראשות הממשלה". הוא ציטט את אביו, שר המשפטים לשעבר טומי לפיד, שאמר שהצעת חוק כזו היא אנטי דמוקרטית בעליל ומסכנת את שלטון החוק בישראל והיא נועדה לנצל קוניקטורה פוליטית רגעית. מכל האנשים דווקא אתה צריך לקדם את החוק הרודני הזה? הנה עוד מה שטומי אמר: 'אתה לא רוצה להפקיד בידי היועמ"ש את הסמכות הבלעדית לפיטורי ראש הממשלה ולסילוקו. איך אתה עושה דבר כזה?".

"ועוד לא דיברתי על חזקת החזות שאתה, לפיד, והגייסות שלך בתקשורת דורסים בוקר וערב. ההתנשאות שלכם על בוחרי הימין מצביעי הליכוד היא בלתי נסלחת. אתה יודע מעט על לא כלום. ואתה כל הזמן אתה מתחזה. אתה מתחזה בלי תעודת בגרות, בלי תואר ראשון. ניסית להשיג פייק דוקטורט. נסוגת מזה כשנחשפת. אתה דמוקטטור עם חוקה שכתבת לעצמך, עם חברי מפלגה שרק אתה בוחר, עם מינוי קבע בראש יש עתיד עד קץ הדעות. אתה פייק דמוקרטיה. אתה ד״ר לפיד ומיסטר דיקטטורה. האחרונה שהעזה להגיד לך את האמת במפלגה שלך, עדי קול, סולקה מהמפלגה. דמוקרטור גדול".

סוקרטס שתה את כוס הרעל. הוא היה המתריס הדגול בהיסטוריה וידע שיזכה לאלמותיות אם ישתה רעל, אבל אפלטון תלמידו זה היה אסון בלתי נתפס. והוא אמר אנו יכולים להרשות לעצמנו שהשלטון יהיה בידי האספסוף. הם יכריעו את גורל המדינה? אנו צריכים שיטת שלטון אחרת והשיטה האחרת היא שיטה שהמלך יהיה הפילוסוף והפילוסוף יהיה המלך. ומי הפילוסוף? אפלטון שימנה 300 שומרי סף. ומה יקרה אחרי שיעברו אלה מן העולם? ימנו עוד 300 שומרי סף. והשיטה האפלטונית היתה בזמן החדש מרשם לדיקטטורות הנוראיות ביותר שרמסו כל רעיון של דמוקרטיה.

הרעיון הזה המוד האפלטוני הזה, חי במשך ימי הביניים וחוסל סופית עם עליית תנועת ההשכלה והדמוקרטיה המודרנית ומה שאמרו שם מניחי היסוד שלא המלך הוא הפילוסוף. לא האנשים המורמים מעם הם השולטים. אמרו את זה אלכסנדר המילטון וג'פרסון ו-וושינגטון. אמרו זה לא חשוב כמה אנו מוסרים מועלים משיכילים ומוצלחים. לא אנו קובעים אלא העם והעם בלבד יקבע מי ימשול. העם גם ישפוט את השופטים ויקבע את החוקים. זה הרעיון המרכזי. לא נותנים את הכוח בידי שלטון הסף, אלא בידי הפרלנמנט כשאחד מאזן את כוחו של השני. זאת הדמוקרטיה. מה אתם אומרים פה? מי שיקבע מי ימשול זה לא העם בבחירות חופשיות. אנו יכולים לעשות הפיכה שלטונית. להמציא חוקים חדשים שלא היו. זה לא בסדר ואני מציע לך ד"ר לפיד, טול קורה מבין עיניך. תפסיק לפעול לחיסול הדמוקרטיה. תלמד משהו מאביך. אתה פייק דמוקרט. הוא היה דמוקרט אמיתי ואני הולך בעקבותיו".

לאחר מכן שוב עלה יאיר לפיד והשיב את לנתניהו: "בשבוע שעבר עלית לדבר על אבא שלך והיום על אבא שלי. זה היה חוק אחר שהזכרת. זה לא על אותו חוק. החוק שבו מדובר היום אומר שאדם עם כתבי אישום לא יכול לכהן כרה"מ בישראל. ב-2008 הצבעת עבורו. הצעה של אופיר פינס. חשבת שזה החוק הנכון. גם כשעלית לדבר על אביך ז"ל לא דייקת. כי אני בדקתי את הכתבה מהטיים והוא נתן לך שלוש הצעות: הראשונה 'אל תגע בכסף'. אם היית מקשיב לו לא היית עומד היום למשפט בשלושה תיקים חמורים. חבל שלא הקשבתת לאביך בתשומת לב".

יאיר לפיד עונה לנתניהו בכנסת. צילום: ערוץ כנסת

היו-יו בין נתניהו ללפיד נמשך לאחר שראש ממשלה ביקש למסור הודעה אישית: "אומר טומי לפיד התפטרות רה"מ עקב כתב אישום - אתה לא רוצה להפקיד בידי היועמ"ש את הסמכות הבלעדית והמוחלטת לפיטורו של רה"מ ולסילוקו וממשיך - האם הדמוקרטיה לא יקרה לכם? ואני שואל האם אתה רוצה שפקידים יסלקו רה"מ ויפטרו אותו. והתשובה שקיבלנו מיאיר לפיד היום היא כן. הוא בעד משטר שהייתי קורא לו חקירוקרטיה בעלת אופי מיוחד. לא שיוויוני. כל עוד היא חוקרת את היריבים הפוליטים שלך. בחקירוקרטיה הזאת לא חוקרים אדם שנפגש עשרות פעמים בחשאי עם נוני מוזס מפגשי סתר בהם רתם את כל חבריו להצביע בעד החוק לסגירת ישראל היום. בתמורה קיבל אין סוף כתבות סיקור חיובי. אבל לא רק שהוא לא נחקר ולא מוגש כתב אישום על זה הוא אפילו לא נחקר באזהרה.

יאיר לפיד, אביר שלטון הצחוק והדמוקרטיה, אל תצחיק אותנו. עשית עסקים אפלים ואתה בא לדבר על כתבי אישום נגד מי שספג את העיתונות הגרועה בעולם ואתה קיבלת בתמורה עיתנות פנטסטסית מידיעות ווינט? אתה מדבר על שלטון החוק? מה עם השיוויון בפני חוק וחקירות? אתה באמת רוצה להעביר סמכות לסלק ראש הממשלה לידי פקידים? יועמ"שים? על זה אומרם ביידיש "גיו מי א ברייק".

"אמרת שאם אתה תצטרך עצה בעניין איראן תפנה אלי. אמרת שאתה לא מבין שום דבר בכלכלה. אני מניח שתפנה אלי גם כן. ואמרת שאתה לא מבין שום דבר בעניניי חוץ אז אני מאפשר לך גם כן. הייתי מציע לך כסא קטן ליד הממשלה. היית עובר סטאז' והיינו עוברים על זה. אבל אני אומר תפסיק להפריע, תן לעבוד ותן לציבור להחליט. הציבור ורק הציבור. זאת דמוקרטיה".

לפיד השיב: "שתי שאלות כבר נענו מעל הדוכן. שהוא לא מבין מה הוא רואה ומה הוא שומע ושיש בחירות. אנו מכירים את נתניהו כשהוא הולך לבחירות, איך הוא מדבר ואיך מתנהג. הקמפיין התחיל. יש בחירות, ראש הממשלה פתח את הקמפיין".

יש עוד תשובה: על מה הוא רוצה שיהיו בחירות. זה הדיונים על השחיתות. כי הוא לא רוצה שנדבר על 30 אלף עסקים שנסגרים. על העובדה שהכלכלה בישראל במצב הכי גרוע בעולם המערבי בגלל הנאום הכושל שלך. האבטלה פה 21.4%, פי 3 מאירופה בגלל הנאום הכושל שלך. אתה לא רוצה שנדבר על הכשלון שלך ואתה ממציא פה המצאות. נכשלת כישלון שלא היה כמותו. מרקל ומקרון ניהלו הרבה יותר טוב ממך. פעם אחת תצלצל אליהם לשאול איך עושים את זה נכון. לאנשים אין מה לאכול ואתה עומד פה מתבכיין ומתמסכן. הקמפיין התחיל. לא תברח מזה. מי שנשכל בניהול משבר לאומי לא יכול להמשיך להיות ראש הממשלה".