בעקבות דוח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר, התכנסה היום (רביעי) הוועדה לביקורת המדינה לדיון בנושא הקמת המעון החדש לראש הממשלה. כזכור, ב-3 באוגוסט פורסם דוח מבקר המדינה, וממנו עלה כי העלות המוערכת של הקמת מבנה חדש למשרד ראש הממשלה ומעונו, זינקה פי 2 בתוך כעשור - מכ-650 מיליון שקל בשנת 2009 לכ-1.2 מיליארד שקל ב-2018.

שטח הפרוייקט אמור היה להשתרע על 15,670 מ"ר ועלות התכנון האדריכלי עמדה על כ-6.5 מיליוני שקלים, אבל במרוצת השנים נוספות עלויות נוספות. ב-2018 העלות המוערכת על פי דרישות השב"כ של מיגון מעונו הרשמי של ראש הממשלה, הגיעה לכ-50 מיליוני שקלים, באופן זמני עד לגמר הפרוייקט.

עוד עולה מהדו"ח, כי כחמש שנים לאחר התכנון הראשוני, במאי 2014 הוחלט להתחיל מחדש את תכנון הפרוייקט ובאוקטובר 2018 הופסק קידומו. "סגן ראש המל"ל וראש מנהל חטיבת הנכסים באגף החשב הכללי לא וידאו כי נמסר לאדריכלים כל המידע העדכני הדרוש להם לתכנון הפרוייקט ולבחון חלופות למיקומו", קובע מבקר המדינה. "מקבלי ההחלטות מצויים בפרשת דרכים בכל הנוגע לעצם הקמתו, מיקומו ואופן ניהולו".

מתוך המצגת שהוצגה בפני הוועדה (צילום: מבקר המדינה)
מתוך המצגת שהוצגה בפני הוועדה (צילום: מבקר המדינה)

במהלך עבודות התכנון, לאחר שהפרויקט יצא לדרך ומיליונים הושקעו בו, התגלה כי בקרבתו מתוכננת לקום תחנה של הרכבת הקלה וכן מגדלים רבי קומות במסגרת הפרוייקט החדש של הכניסה לירושלים. חה"כ עפר שלח, יו"ר הוועדה, התייחס למקרה בפתח הדיון היום, וטען כי "מדובר בסיפור של ניהול כושל שהעלות שלו היא עשרות מיליונים אם לא יותר. רק בנקודה מאוד מתקדמת מתברר לתדהמת כולם שהמעון עומד להיות מוקם בסביבת רכבת קלה ושורה שלמה של בניינים רבי קומות. כל ילד שראה סרט הוליוודי יודע שיש בזה סכנת אבטחה. לפי הערכת הגורמים שדיברו עם המבקר, לא יוקם מעון חדש בחמש השנים הקרובות, זה פיאסקו״.

חה
חה

זאב צוק רם, שהיה האחראי על פרויקט משרד ראש הממשלה, סיפר בוועדה על הרקע לתקרית, ואמר כי "יש הסתמכות על איש הדיור הממשלתי, הוא נמצא בדיונים והוא האיש קשר שלנו עם מהנדס העיר ירושלים. הם לא אמרו לנו מילה על זה שיוקם תוואי רכבת קלה על יד המעון וגם מגדלים גבוהים בסמיכות. כל פעם שהסתכלתי במראה אחרי שהבעיה הזו נודעה, אמרתי שזו תקלה שלי ואי אפשר להימלט מזה".

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן, התייחס למצב גם הוא וטען כי "במאי 2005 מופיע כבר בדוח ההכנה שיוקם תוואי רכבות, והתכנית החדשה לבניית מגדלים וכן הלאה. לכן זה מוזר להגיד שהם לא ידעו ופתאום זה התגלה. אנחנו לא יוזמים שאלות מקצועיות וביטחוניות ופרויקט אלמוג אף לא חשוף אלינו משיקולים ביטחוניים ולכן על מי שהיה ליזום התנגדויות כמו בכל מקום זה על השכנים שסובבים את הפרויקט".