ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (חמישי) דברים במסיבת עיתונאים מיוחדת, זאת לאחר הפרסום מוקדם יותר היום, על הסכם נירמול היחסים עם איחוד האמירויות. ההסכם יצא לפועל בסיוע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והוא מותנה בהקפאת הסיפוח. ההסכם בין המדינות נסגר בשיחת טלפון משולשת - בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר מוחמד בן זאיד.

נתניהו מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות

"ערב היסטורי", פתח נתניהו את דבריו. "נפתח עידן חדש ביחסיה של מדינת ישראל בעולם הערבי. לפני שעה קיימתי שיחה היסטורית עם טראמפ ושיח מוחמד בן זאיד. החלטנו על כינון שלום רשמי ומלא בין ישראל ואיחוד האמירויות, שהיא אחת המדינות החזקת בעולם. כולל יחסים דיפלומטיים מלאים, חילופי שגרירויות, השקעות משותפות, קשר מסחר, תיירות ותעופה, כולל טיסות ישירות מתל אביב לאבו-דאבי. מדינת איחוד האמירויות תשקיע השקעה גדולה בפיתוח חיסון לנגיף הקורונה. זה יסייע לכלכלה בזמן קשה זה".

"השיחה החמה והידידודתית הייתה מרגשת מאין כמוה", הוסיף רה"מ. "זהו רגע היסטורי של פריצת דרך לשלום במזרח התיכון. ב-1979 כונן בגין שלום עם מצרים. ב-1994 כונן רבין הסכם שלום עם ירדן, וכעת, ב-2020 נופלת בחלקי זכות גדולה לכונן את הסכם השלום השלישי בין ישראל למדינה ערבית".

"כבר ב-2009 הדגשתי את הישגי היזמות שאני רואה במפרץ הפרסי", המשיך. "אמרתי שזה מדהים את כל העולם ומרשים גם אותי. קראתי כבר אז ליזמי איחוד האמירויות לשתף פעולה. השקעתי כל השנים בטיפוח היחסים עם מדינות ערביות. ביקרתי בעומאן, ונפגשתי עם נשיא סודן. קיימתי מגעים מדיניים בכל המרחב שהשתיקה עדיין יפה להם והובלתי שינוי עצום שהיום מבשיל להסכם שלום רשמי עם איחוד האמירויות.
ההסכם מלמד על השינוי הדרמטי שחוללנו במעמד ישראל במזרח התיכון".

"היום מדינות רבות מאוד רואות בישראל בעלת ברית אסטרטגית ליציבות לקידמה ולשלום", הבטיח נתניהו, "יהיו מדינות ערביות נוספות שיצטרפו למעגל השלום איתנו. כל המדינות השפויות עומדות בחזית אחת נגד הקיצוניים המאיימים על העולם כולו - שלום ששומר על הביטחון ועל הכלכלה, המבוסס על שיתוף פעולה כלכלי פורה. מתוך עוצמה. לא מדובר רק בסיסמה. שלום תמורת שלום. החזון היחיד שהוא בר קיימא ואני מחוייב לו. אני אומר זאת כמי שחווה על בשרו את נפילתו של אח אהוב וחברים לנשק, כמי ששולח את בנינו לקרב".

"אנחנו עם שוחר שלום ומתפלל לשלום", המשיך. "אני רוצה להודות לנשיא טראמפ. אני רוצה לומר לתושבי איחוד האמירויות סלאם עליכום. שלום עליכם ושלום עלינו".

בתשובה לשאלות עיתונאים על נושא דחיית הסיפוח, אמר נתניהו: "אין שום שינוי בתכנית שלי להחיל את הריבונות בתיאום עם מלא עם ארצות הברית. הנושא ממשיך להישאר על השולחן. הוא הגיע לשולחן רק בעקבות המאמצים שלי".

טראמפ: "מגעים מעל לשנה"

הנשיא טראמפ אישר את הפרסום וכתב: "יום היסטורי, שתי חברות גדולות של ארצות הברית - ישראל ואיחוד האמירויות - חתמו על הסכם". בהמשך אמר בשיחה עם כתבים כי הוא מקווה שמדינות נוספות ייצטרפו לאמירויות. טראמפ אמר במסיבת עיתונאים שקיים לאחר ההכרזה: "היחסים הנהדרים בין המדינות מתקיימים מזה כשנה, ואפשר לחיות בעולם בלי מלחמות. אנו מצפים להצטרפות של מדינות נוספות למהלך".

בהמשך אמר בשיחה עם כתבים כי הוא מקווה שמדינות נוספות ייצטרפו לאמירויות. טראמפ אמר במסיבת עיתונאים שקיים לאחר ההכרזה: "היחסים הנהדרים בין המדינות מתקיימים מזה כשנה, ואפשר לחיות בעולם בלי מלחמות. אנו מצפים להצטרפות של מדינות נוספות למהלך".