יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על האכזבה שהוא חש מראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת בעקבות החתימה על ההסכם עם איחוד האמירויות. הוא הסביר: "תראו, זו הייתה הזדמנות היסטורית להחיל את הריבונות על בקעת הירדן, צפון ים המלח וההתיישבות. אני רוצה להזכיר למאזינים שכבר ב-10 בספטמבר שנה שעברה, רה"מ כינס מסיבת עיתונאים דרמטית שם הכריז שהוא הולך להחיל את הריבונות הישראלית בבקעת הירדן וצפון ים המלח".

נתניהו מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות

לדבריו, כבר אז זו הייתה גניבת דעת. "בשאלה - מי הרבה אשם בכל הסיפור של אי החלת הריבונות,  זה רה"מ", הוסיף ב-103FM, "היו פערים בהבנה בין האמריקנים לרה"מ, איך המתווה צריך להיות. בעוד שהאמריקאים חזרו בקולם, גם קושנר וגם פרידמן, שרה"מ הסכים להקים מדינת פלסטינית עם גבולות ברורים, נתניהו ראה את זה קצת אחרת וכשזה בא לידי ביטוי שהאמריקאים התעקשו שזה המתווה וצריך להקים מדינה פלסטינית, רה"מ בחר לסגת מכל התהליך הזה".

רה"מ לא הבין מה הם רוצים או ניסה לתאר את זה כאילו הוא לא מבין?
"הוא מבין, אתה מבין שאין היום בכנסת וגם לא בציבור הישראלי תמיכה בהקמת מדינת טרור פלסטינית בלב ליבה של מדינת ישראל? אנחנו מתעוררים הבוקר לרקטות שנורות לכיוון שדרות, נפגעי חרדה, זה מה שאנחנו רוצים בלב ליבה של מדינת ישראל? על 70% משטחי יו"ש ועוד 10% משטח ריבוני של מדינת ישראל?".

אולי חלון ההזדמנויות לא יפתח שוב בעתיד? אולי פספסתם?
"מי שפספס את ההזדמנות ההיסטורית זה רה"מ ורה"מ היה צריך לעשות כמו שמנחם בגין".

"כשאנחנו באנו לאוונגליסטים ואמרנו להם 'חברות וחברים, איך אתם נותנים יד? הרי בתפיסה הדתית שלהם הם רואים ביהודים שהם הריבוניים של הארץ הזאת, הארץ התנ"כית. הם אמרו 'מה אתם רוצים? זה רה"מ הסכים למדינה פלסטינית, זה רה"מ הסכים", הוסיף ב-103FM. יוכפז הגיב: "אבל זה לא מדויק, הוא הסכים לדון בקווים אחרי הכרזת הריבונות, ואתם פעלתם נגד זה". אלחייני השיב: "אני לא מסכים עם ההנחה שלכם. הייתה אמירה לא ברורה של האמריקנים ופרידמן בקולו אמר שהתנאי לקבל את הריבונות הוא הקמת מדינה פלסטינית".

יו"ר מועצת יש"ע הוסיף: "אני רוצה להגיד דבר אחד, רה"מ היה צריך לעשות מעשה מנחם בגין, רה"מ איבד את זה, זה לא אותו רה"מ שבממשל אובמה קם ונסע לארצות הברית על אפו וחמתו של הנשיא האמריקאי בקונגרס ונאם נאום אמיץ כנגד הכוונה לתת על ההסכם".

רה"מ איבד את זה?
"נתניהו איבד את זה, אין לו את האומץ המנהיגותי לעשות מעשה מנחם בגין".

היה צריך להיכנס לממשלה להעביר 3 חקיקות ולגמור את הסיפור?
"לגמרי, עשו את זה ברמת הגולן אנחנו מדברים על אזורים אסטרטגיים וחשובים לביטחונה של מדינת ישראל".

"השתעשעתי במחשבה שנתניהו עדיין חושב שהוא המושל ה-52 של ארה"ב של אמריקה והנשיא טראמפ הוא עדיין הנשיא שלו, ויכול להיות שבמנטליות שלו הוא מחובר לשם", אמר אלחייני, "אני לא פרשן, אני מעלה השערה. מנהיג עם אומץ ואחריות היה מביא את הריבונות". יוכפז אמר: "רה"מ קיבל החלטה ונאלץ לקבל החלטה שטובה לאמריקנים ולא טובה לישראלים". אלחייני השיבו לו - "בוודאי, כל מי שעיניו בראשו רואה את זה. אני גם לא בטוח שזו יוזמה כזו ישראלית, מאחורי הקלעים מי שנתן".

אתה מתכוון להסכם עם האמירויות?
"ודאי, מי שהצהיר על זה הם האמריקאים, הם היו השושבין, הם הביאו את החתן והכלה".

אתה מברך על ההסכם?
"מאוד, אבל אני מברך עם חשש כבד. אתה יודע למה? אולי ימים יגידו, עם חשש כבד שבעצם פה, טווים חוטים אחד אחד כדי ליצור את הקרקע והאווירה להקמת מדינה פלסטינית. עוד ימים יגידו".

יש הרבה אנשים בציבור הישראלי שלא מופתעים מהמהלך של רה"מ, אולי אתה והמתנחלים טועים? אולי הוא לא איש ימין והוא משתמש בכם?
"אומרים שאדם נמדד במעשיו, אם אנחנו מודדים את המעשים של רה"מ לאורך הקריירה הפוליטית שלו אפשר להגיד שהוא נתן שטחים בהסכמי וויי, הצביע בעד ההתנתקות, אח"כ נאום שתי מדינות, אח"כ הסכים להקפאה של ההתיישבות".

האם רה"מ הוא שמאל?
"אם אנחנו בוחנים את מעשיו? הוא שמאל ולא ימין".

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

אז טעיתם?
"זה רצף של דברים, זה ניתוח, אני חושב שיש פה ניתוחים גם סוציולוגיים וגם פילוסופים ולתקשורת יש חלק בזה".

מה החלק של התקשורת?
"עצם ההתעסקות בראש הממשלה ובמשפחתו הייתה טעות איומה, גם עכשיו וגם לעתיד .לא מתעסקים עם משפחה, מצביעי הליכוד ראו בזה פגיעה אישית שלהם".

אבל זה מה שרה"מ עושה, הוא מתעסק עם משפחתו, הוא מביא את זה החוצה.
"אני לא חושב, אני לא מאמין. אני חושב שההתעסקות הזו מיותרת, לא מכבדת את הציבור שמפגין מולו, את התקשורת ואף אחד. בואו נניח את המשפחה בצד".

דוידוב: "אידיאולוגיה לא שייכת למשפחה".
יוכפז: "רה"מ שמאל לא ימין, ואיבד את זה?"
אלחייני: "אגב, אני תמכתי ברה"מ אני ליוויתי אותו בקמפיינים שלו וקשה לי מאוד להגיד את הדברים האלה. אני אשאר ליכודניק".
דוידוב: "זה משונה אחרי כל מה שמנית".
יוכפז: "לדעתך נתניהו צריך לפנות את מקומו?".
אלחייני: "בוודאי שהוא צריך לפנות את מקומו, מי שלא מביא ריבונות, מי שנותן את ידו להקמת מדינה פלסטינית צריך לפנות את מקומו ולתת למנהיג אחר בליכוד להוביל אותנו קדימה".

בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בתוך כך, טלי זינגר, בעלת חברת טכנולוגיה רפואית, המנהלת קשרים עם דובאי משנת 2006 שוחחה על ההסכם עם גולן יוכפז וענת דוידוב: "מדובר בהסכם היסטורי ומשמעותי ביותר, זה פותח מול ישראל, מול אנשי העסקים ואזרחי ישראל לא רק את מדינות המפרץ, אלא כל דריסת הרגל". זינגר, שעבדה בקרן של ממשלת דובאי וחיה שם אפילו תקופה הוסיפה כי "ההסכם נותן הזדמנות לכל מי שהתעניין בקשרים אישיים או עסקיים, היכרות בין האזרחים, לעלות על הרדאר בצורה חופשית".

לדבריה, זה ממש לא הירח, זה מדינה מאוד קרובה ומאוד נגישה ויש הזדמנות מאוד גדולה להכיר אחד את השני ולבנות קשרים. היא סיכמה: "פתאום אנשים שהיו אומרים לי בעבר 'אה, מעניין, אולי אפשר לעשות משהו עם ישראל', פתאום מתקשרים ואומרים 'יאללה, בואו נעשה דברים".