הממשלה אישרה היום (ראשון) את התוכנית להאצת המשק ולסיוע להתמודדות עם משבר הקורונה בהיקף של כ-8.5 מיליארד שקלים. תוכניות אלו הן חלק מתוכנית "רשת הביטחון הכלכלית" עליה הכריזו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ בתחילת חודש יולי.

בנימין נתניהו על התוכנית הכלכלית

מטרת התוכנית היא תמרוץ השקעות בתעשייה המקומית וקיצור ימי אשראי ממשלתיים לספקים קטנים ובינוניים, לצורך עידוד ביקושים והאצת כלכלת המשק הישראלי המצוי במשבר. בהתאם להערכות, מעבר לתועלתם הכלכלית, צפויים הפרויקטים ליצור מעל 10 אלף משרות חדשות במשק.

ההחלטה כוללת תקציבים עבור שורת פרויקטים בתחומי התחבורה, התשתיות תומכות הדיור, הטכנולוגיה וההייטק, התיירות, הספורט, הרווחה, התייעלות האנרגטית ועוד, וכוללת גם הקצאה של 3.4 מיליארד ש"ח בעבור משרדי ממשלה ואוכלוסיות בסיכון הנדרשים לסיוע ייעודי להתמודדות עם משבר הקורונה, כמו מענקים בעבור העובדים הסוציאליים ותקציבי מוגנות, העלאת הדיסריגרד למקבלי קיצבת נכות לסכום של 5,300 שקל בחודש, מענק לחיילים משוחררים, סיוע לעולים על-ידי משרד הקליטה, הרחבת המענה במסגרת המעונות לנשים מוכות ועוד.

תוכנית ההאצה אינה דורשת תיקוני חקיקה, ועם אישורה בממשלה ניתן יהיה להתחיל לפעול באופן מידי להוצאתה אל הפועל. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אישרנו עכשיו בממשלה עוד 8.5 מיליארד ש״ח להמרצת הכלכלה שלנו וליצירת מקומות עבודה. אני יודע שיש עדיין מצוקה כלכלית גדולה - אנחנו פועלים סביב השעון להקל עליכם, אזרחי ישראל".

הנחות בתשלום ארנונה לעסקים

בתוך כך,  הממשלה אישרה להעניק גם הנחות בתשלום ארנונה לעסקים עד יוני 2021, לפי הסיכום בין שר הפנים אריה דרעי ושר האוצר ישראל כ"ץ. על-פי המתווה, תוענק הנחה בהיקף של 95% מסך החיוב לעסקים שמחזורם עד 200 מיליון שקלים ושנפגעו בהיקף של מעל ל-60% (כלומר, חלה ירידה של 60% ויותר במחזור העסקאות ביחס לאותה תקופה אשתקד). 
 
כמו כן, תוענק הנחה בהיקף של 95% גם לעסקים שמחזורם נע בין 200 מיליון שקלים ל- 400 מיליון שקלים ושנפגעו בהיקף של למעלה מ-80%.

בד בבד, ישופו הרשויות המקומיות בסכום כולל של כ-2.2 מיליארד שקלים בשל אובדן ההכנסות בגין הנחות אלה. מדובר במענקים דו חודשיים החל מיוני 2020, כאשר התקנות בנושא ייקבעו על ידי משרד הפנים, אמות המידה יקבעו בתיאום בין משרד הפנים למשרד האוצר והזכאות להנחה תיבחן ותינתן על בסיס דו חודשי.

שר הפנים, אריה דרעי: "כבר מתחילת המשבר הייתי קשוב למצוקתם הכלכלית של בעלי העסקים בישראל. בגל הראשון הענקנו פטור לעסקים בארנונה בסך 2.7 מיליארד שקלים ואנו ממשיכים לעשות כל מה שניתן לעשות כדי לסייע להם ולמנוע קריסה של העסקים. ההנחה הנוספת בתשלום הארנונה לעסקים למשך שנה, עד ליוני 2021, תסייע להם ולו במעט. כל זאת לצד הבטחת הרציפות במתן השירותים החיוניים שניתנים לתושבים ע"י הרשויות המקומיות בשעת חירום זו".

ישיבת ממשלה כנסת 22 (צילום: פול אמיל סלמן)
ישיבת ממשלה כנסת 22 (צילום: פול אמיל סלמן)

תוכנית סיוע למלונות ולתיירות

הממשלה אישרה גם תוכנית סיוע למלונות בגובה של עד 300 מיליון שקל. התוכנית גובשה על ידי משרד האוצר והתיירות ובמסגרתה יחולקו למתקני אחסון מלונאים מענקים בגובה של עד 300 מיליון שקל, לחודשים יוני 2020 - מאי 2021, במטרה לשמר את תעשיית התיירות בישראל ולהבטיח את המשך קיומה לאחר המשבר.

תוכנית הסיוע מהווה מענה משלים למנגנוני הסיוע הרוחביים המיושמים על ידי המדינה תוך שימת דגש על מאפייני הענף ועל המענה הנדרש לו. על פי התוכנית, הזכאות למענק וגובהו ייקבעו בהתאם לירידה בהיקף ההכנסות של מתקן האחסון המלונאי בהשוואה לתקופה המקבילה בשנים קודמות, כאשר סכום המענק יינתן על פי כמות החדרים בו. 

כיום פועלים בארץ כ-430 מלונות עם למעלה מ-55 אלף חדרים ומועסקים בהם כ-41 אלף עובדים. תעשיית המלונות ספגה פגיעה אנושה בעקבות ההחלטה על סגירת השמיים ואיסור על כניסת אזרחים זרים לשטח ישראל, דבר שעצר לחלוטין את זרימת התיירות הנכנסת לארץ. רבים מהמלונות בארץ מתקשים להתאושש מהמכה שחטפו בעקבות המשבר ולמעלה מ-40% מהם עדיין סגורים.

שר האוצר, ישראל כ"ץ: "מדובר בצעד נוסף שאנו נוקטים על מנת לשמור על הכלכלה הישראלית בתקופת משבר. המתווה נותן ודאות וסיוע לטווח הארוך למלונות שנפגעו מהמשבר. אמשיך לפעול  כדי לחזק את העסקים ולהביא את הכלכלה  והמשק כולו לצמיחה".

שר התיירות, אסף זמיר: "זהו עוד צעד חשוב לשימור תשתית התיירות בישראל. נמשיך לפעול על מנת לסייע לכלל גורמי ענף התיירות לצלוח את משבר הקורונה ולחזור להיות מנוע צמיחה כלכלי משמעותי. מודה לשר כ״ץ על הובלת הנושא במשרד האוצר ועל שיתוף הפעולה״.

מאיר שפיגלר, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ (צילום: חיים צח, לע''מ)
מאיר שפיגלר, בנימין נתניהו, ישראל כ''ץ (צילום: חיים צח, לע''מ)

בין הפרויקטים המתוקצבים בתוכנית הכלכלית:

• תקצוב מיידי של למעלה מ-2 מיליארד שקל לטובת מספר פרוייקטי תחבורה הנמצאים ברמת מוכנות גבוהה מאוד לביצוע, בהם מקטע D של המסילה המזרחית בין צומת אל על ללוד, יציאה לביצוע הכפלת כביש 85 בין צומת כרמיאל לצומת חנניה, כביש 264 בין צומת אשל הנשיא לבית קמה וכביש 71 בין צומת יששכר לבית-שאן, כולל מחלוף והסדרת צמתים לאורך התוואי וכן תקציב לטובת קידום הקו האדום בתל אביב, וזאת במטרה למנוע את עצירת העבודות המתקדמות שם נוכח התייקרות הפרויקט.

• 750 מיליון שקלים להקמת תשתיות תומכות דיור, וזאת לצורך תמיכה בשיווק אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ, באופן שיגדיל את היצע הדיור במשק ויאיץ את ענף הבנייה ואת הענפים התומכים בו. 

• מוצע להקצות 750 מיליון שקלים לקידום ענף ההייטק והמובילות הטכנולוגית של מדינת ישראל באמצעות תכניות לאומיות לקידום טכנולוגיות מתקדמות, הרחבת מסלולי המענקים של הרשות לחדשנות וכן תוכנית לטיפול במחסור בכוח אדם מיומן לענף ההייטק. 

• תקציב לטובת מעבר ממשלתי לענן ציבורי שיוקם בישראל הצפוי להוביל בטווח הבינוני לחסכון בעלויות הממשלה בתחום ה-IT, לעודד חדשנות במגזר הציבורי, להגביר את רמת אבטחת המידע ולעודד השקעות בתעשייה המקומית.

• תקציב לטובת הוצאת קול קורא משותף של המשרד להגנת הסביבה עם רשות החדשנות לתמיכה בחברות הזנק המייצרות טכנולוגיות שמייעלות רגולציה סביבתית ומייצרות צמיחה בתעשייה. תקציב לטובת עידוד השקעות בתעשייה מקומית באמצעות מסלולים הוניים של מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה.

• תקציב לטובת פיתוח כלכלי ותיירותי לרשויות תיירותיות בגליל ובגולן. 

•  תקציב לטובת שדרוג מתקני ספורט באמצעות קולות קוראים של משרד התרבות והספורט, תקציב עבור הקמת מעונות חוץ ביתיים חדשים לנערים ונערות בקצה הרצף הטיפולי וכן פרויקטים נוספים.

• תקציב לצורך החלת חוק מוסר תשלומים על ספקים קטנים ובינוניים של מוסדות בריאות. תקנות מחייבות בנושא זה יופצו בנפרד. 

• כ-700 מיליון שקלים בעבור הכשרות מקצועיות ותימרוץ תעסוקה.

• 700 מיליון שקלים בעבור הבטחת ביטחון תזונתי למשפחות מוחלשות.

• 600 מיליון שקלים לטובת הארכת מענקי ההסתגלות לבני 67 ומעלה שהוצאו לחל"ת עד לחודש יוני 2021.

• 350 מיליון שקלים בעבור הרחבת הזכאות למענק הוצאות קבועות לעסקים בעלי מחזור של עד 400 מלש"ח בשנה.

• 150 מיליון שקלים בעבור סיוע לאזרחים ותיקים ולאזרחים ותיקים נזקקים. 

ישראל כ''ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

הישיבה התנהלה באמצעות "שיחת ועידה" ללא נוכחותו של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, מאחר והוא עובר בדיקות רפואיות בבית החולים "שיבא" בתל השומר, בעקבות ניתוח הגב שעבר בסוף השבוע.

הבוקר קיים גנץ הערכת מצב ביטחונית בהשתתפות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי על רקע ההסלמה בדרום, והזהיר את חמאס כי "צה"ל יגיב בעוצמה על כל הפרת ריבונות עד להשבת השקט המוחלט בדרום". גנץ אמר כי "על כל בלון או רקטה שינחתו בישראל ויפרו את ריבונותה רשומה כתובת אחת- חמאס. בשיגור הרקטות והבלונים ראשי החמאס שורפים את הענף שעליו תושבי רצועת עזה יושבים ופוגעים ביכולתם לחיות בכבוד ובביטחון. אם בשדרות לא יהיה שקט גם בעזה לא יהיה שקט".