הפרשן לענייני ערבים של חדשות 12, אהוד יערי, פרסם בסוף השבוע מאמר, במסגרתו התייחס לשיתוף הפעולה בין ישראל למדינות ערב. בראיון לבן כספית וינון מגל ב-103fm התייחס להשוואה במאמרו בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לכדורגלן העבר דייגו מראדונה, והסביר עד כמה חשוב ההסכם ואיך הוא ישפיע על האזור. 

ינון: כתבת טור בסוף השבוע בו השוואת בין נתניהו למראדונה. למה?
"כן, מכיוון שכמו שיש פגמים בהתנהלותו של נתניהו, כך יש פגמים, היו פגמים בהתנהלות האישית של מראדונה. אבל, ההשוואה שעשיתי זה היכולת הכדרור, הדיפלומטי, של האחד ושל השני ברחבת ה-16, שרק מעטים ידעו לה". 

ינון: עד כדי כך מדהים מה שנתניהו עשה?
"קודם כל, מי שיזם את המהלך זה האמירויות, הם קפצו וראו פתאום את העניין של הסיפוח. אז הם אמרו 'הנה זו ההזדמנות, נתפוס את המטריה הזאת כדי לעשות את מה שאנחנו ממילא רוצים ומתכוונים לעשות, וזה לקשור יחסים גלויים עם ישראל'. אמנם ישראל חיזרה במשך הרבה שנים אחרי האמירויות, מדובר על הסכם אי לוחמה בחודשים האחרונים, אבל את המהלך הזה, בואו ניקח את הביטול בעצם של הסיפוח נמנף את עניין הקשרים עם ישראל - זה היה רעיון שלהם. איתו הם באו לבית הלבן, וכמובן שביבי קנה את זה".

הפגנות הפלסטינים נגד ההסכם הישראלי עם איחוד האמירויות. צילום: רויטרס

בן: מראדונה מאמן את הקבוצה במקום האחרון במקסיקו. רוצה לשאול אותך אהוד ברצינות, לא צריך לספר לך את עומק היחסים האסטרטגיים של ישראל עם כל המפרץ ולדעתי היית שם יותר מפעם אחת. מצד שני אני נכנס לנעליים של המתנחלים, נתניהו מכניס קרנף ענק לחדר, מכריז על סיפוח היסטורי כיוון שאם זה היה קורה זה היה היסטורי. כעת צריך לוותר על החלום לטובת יציאה מהארון עם האמירויות. אני לא מזהה אירוע היסטורי כמו ההסכם עם מצרים ששחררה שלוש אוגדות משוריינות.
"אני חושב שיש אנשים רבים בארץ, כולל עמיתים שלי בחברת החדשות, שמפנים עכשיו את ההסתייגות שלהם, את הכעס שלהם, את האיבה שלהם כלפי ביבי כדי לנסות להציג את מה שקרה באור קצת אחר. מה שקרה הוא שנפרצה החומה שאסרה על מדינות ערב שלא נלחמו במישרין עם ישראל, ולא היו במצב מלחמה פעיל איתנו, לקשור קשר עם ישראל. צריך להיות ברור לכולנו שהאמירויות זה מהלך ראשון, אני לא יודע לומר כרגע באיזה קצב אבל האחרים יבואו, וכדי לשפוט את המשמעות של המהלך הזה די להתבונן בזעם הנורא ובתסכול ברמאללה. הם ביקשו לכנס את הליגה הערבית, הם ביקשו לכנס את ארגון המדינות האסלאמיות כדי להעביר החלטות גינוי לאמירויות ואמרו להם 'רבותיי, זה לא יקרה'. בבחריין מחכים לקריצת עין מהסעודים כדי לעשות מה שמדובר כבר חודשים רבים, כנ"ל הסודנים, מרוקו תמיד זה שיקולים של מדיניות פנים, סעודיה בקצב שלה. אבל המפרציות פרצו פה לדעתי שער רחב ואם ההתקדמות של הקשרים תהיה טובה ובלי מהמורות מיותרות, זה רק יעודד את האחרים להתקדם".

ינון: עד כמה זה דרמטי?
"האמירויות, צריך לקחת אותן בפרופורציה. זה מדינה של מיליון אזרחים ו-9 מיליון עובדים זרים, אז יש גנרל אוסטרלי שמנהל את הצבא הספרטני שלהם, שיש לו כוחות קומנדו טובים שעשו נחיתה למופת, לכבוש את נמל במהלך המלחמה בתימן. חיל האוויר שלהם הוא הכי יעיל במלחמה בלוב, אבל, זו מדינה כל כך קטנה שהיא בלחימה בתימן נשענה על כמה שכירי חרב שהביאו מקולומביה".

ינון: לאן זה לוקח את יחסי הכוחות של ישראל והפלסטינים?
"הפלסטינים עכשיו בצד, מאחור, בסוף התור. האמירויות זו המדינה הכי דינאמית, הכי אגרסיבית, הכי יזמית שיש היום בעולם הערבי. היא המדינה שתומכת במצרים כספית, שמונעת ממצרים להידרדר במדרון הנורא של ההתרוששות שלה, היא המדינה עם רזרבות המטבע הכי גדולות בסביבה".

ינון: לאן זה לוקח את העולם הערבי.
"זה לוקח את העולם הערבי להתרגל לכך שמדינות ערביות אומרות לפלסטינים 'די, נגמר. אין לכם זכות וטו על ההחלטות שלנו'".
בן: הם אומרים 'עצרנו סיפוח והחזרנו למתווה שתי המדינות'.
"מה רע בזה? אני נגד סיפוח ואני בעד מתווה שתי המדינות -טוב לי עם זה".

בן: נתניהו שילם במחיר כבד ב'בייס' שלו למען החזון של כולנו.
"אני חושב שנתניהו כבר יודע כמה חודשים שלא יהיה סיפוח, ואם הוא ינסה בכל זאת לעשות סיפוח זה יהיה סיפוח כל כך קטן שהוא יהיה נלעג".