ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) להסכם נרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות ואמר כי הוא צופה שמדינות נוספות יצטרפו בקרוב. "דווקא הרחבת הפיוס עם העולם תקדם שלום ישראלי-פלסטיני", אמר. כמו כן התייחס לוויתור על תוכנית הסיפוח בריאיון לגל"צ, טען כי היא רק הושהתה ועדיין נמצאת בתוכנית המאה של טראמפ והבטיח שהוא יביא ריבונות.

"לא הורדתי את הריבונות מסדר היום, אני הוא זה שהעלה אותה", אמר נתניהו. "מלכתחילה אמרתי שאחיל את הריבונות רק בהסכמה אמריקאית, כי ללא הסכמה זה לא שווה כלום במקרה הטוב, ובמקרה הרע זה יכול לפגוע במדינת ישראל כולה בפורומים בינלאומיים. כל אחד מבין שאי אפשר לעשות את זה בלי הסכמה של האמריקאים".

במהלך הריאיון התייחס נתניהו למתיחות הביטחונית בדרום בימים האחרונים ואמר: "חמאס והג'יהאד האסלאמי כבר למדו את המשמעות של להתגרות בישראל. מי שמתגרה בנו - דמו בראשו. אנחנו נעשה מה שצריך כדי להחזיר את השקט, ואני חושב שהם גם יודעים את זה. אני מציע להם לזכור את מה שהיה לפני זמן לא רב. אתה ראית כבר שהתקיפות והעוצמה מביאים גם דברים טובים".

בכחול לבן טוענים שבאו עם דברים חשובים - להוריד את הריבונות ולשמור על מערכת המשפט.
"הם לא הורידו את הריבונות, היא לא ירדה. היא נמצאת בתוך תכנית השלום של הנשיא טראמפ. אני לא רוצה להיכנס ביום הזה לנושא השני, אבל עצם הרעיון שאומרים שמישהו בדמוקרטיה הוא מעל הביקורת או מעל החוק זה אבסורד. אף אחד לא מעל החוק. לא ראש הממשלה ולא היועץ המשפטי והפרקליטות. אוי ואבוי לנו שנהיה מקום שבו לפקידות הזו יהיה כח מעל החוק".

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לע"מ)

"הם ביקשו לא לעשות את זה עכשיו משום שרצו לקדם את ההסכם, וכמובן שזהו היעד השני שאני חותר אליו. זה לא שנתנו לי ברירה - החלת ריבונות או שלום. בעצם ביקשו להשהות את החלת הריבונות, הם לא הוציאו את זה מהתכנית של הנשיא טראמפ".

"הבאנו הסכם היסטורי שפורץ את הרעיון שאנחנו צריכים לעקור יישובים אחרת לא נביא הסכם רשמי עם מדינה ערבית. שברנו את הדוקטרינה האיומה והמסוכנת הזאת ואני גאה בזה. הרבה בעולם ובישראל הסכימו לתפיסה המסוכנת הזאת ואני גרסתי תפיסה אחרת - שלום תמורת שלום, שלום מתוך עוצמה, בלי נסיגות".

"הפלסטינים אומרים שאנחנו צריכים לחזור לקווי 67' ולחלק את ירושלים וזה אבסורד, והרבה בעולם הסכימו. אני סברתי שיש ללכת לתפיסה אחרת לגמרי - שלום תמורת שלום, שלום מתוך עוצמה. אם היינו מקבלים את הרעיון של השמאל, ישראל הייתה מחלישה את עצמה לקווי 67' שהוגדרו על ידי אבא אבן 'גבולות אושוויץ'".

"זה שהתייצבנו מול התוקפנות של איראן והניסיונות שלה להשיג נשק גרעיני - זה עשה רושם עצום על מנהיגי האזור. יש כאן שינוי של כל התפיסה. במקום שלום מתוך חולשה לשלום תמורת שלום. אהוד אולמרט אמר לפני חודש שזה חלום באספמיה שמדינה ערבית תעשה שלום עם ישראל לפני שנביא שלום עם הפלסטינים. אני מאמין הפוך ופעלתי הפוך והנה הוכחנו אחרת". 

אבל בימין אומרים לך שוויתרת על שטחים. 
"אני אומר דבר אחד - מלכתחילה אמרתי שנעשה את זה רק בהסכמה אמריקאית, והם ביקשו להתקדם בנתיב של הסכמי השלום הללו. לדעתי, זה מהפך היסטורי. אנחנו לא נדרשים לוותר ולסגת ולעשות הסכם או מו"מ עם הפלסטינים. כפי שלא האמינו שאביא הסכם שלום - אני אביא גם את הריבונות".

בנימין נתניהו בשיחה עם דונלד טראמפ ויורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בשיחה עם דונלד טראמפ ויורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

סעודיה היא המטרה הסופית?
"המטרה שלנו היא לעשות שלום עם כל מי שרוצה שלום איתנו. אנחנו כל הזמן מדברים. יש פה מהפך ענק, שבירת כל הפרדיגמה". 

יכול להיות שהפלסטינים יפנו לדרך האלימות?
"אני לא חושב, כי אני יודע שהציבור הפלסטיני ודאי לא מעוניין בזה. הוא שקוע בקורונה וברצון לשמור על רמת חיים סבירה. אנחנו נערכים לכל אפשרות". 

העניין האיראני הוא מעל כל דבר בעיניך. האם תהיה אפשרות של נוכחות צבאית על אדמת איחוד האמירויות?
"שיתוף הפעולה יהיה בהמון תחומים. בתחום הכלכלי, יש להם רצון ויכולת של השקעה בהמון תחומים - בריאות, קורונה, אנרגיה, וכמובן גם בנושא הביטחון. יש כאן פתיחת שווקים. כל מדינות האזור יודעות שאני מחויב לעצור את הגרעין האיראני ושאני מבין מדיניות של התנגדות".

קושנר אמר שיש מפה מוסכמת והסכמת למדינה פלסטינית. 
"מדינה? אם אנחנו שולטים במרחב האווירי ובקרקע זה מדינה? אם חמאס צריך להתפרק מנשקו זה מדינה? תסתכל על התכנית. אתה רוצה לקרוא לזה מדינה? זה נכון שהאמריקאים הכניסו בפעם הראשונה פי 10 מהשטח שהם מייעדים לריבונות ישראלים, וזה לא בא במקרה".

דגל איחוד האמירויות הערביות על בניין עיריית תל אביב (צילום: עיריית תל אביב-יפו)
דגל איחוד האמירויות הערביות על בניין עיריית תל אביב (צילום: עיריית תל אביב-יפו)

מוקדם יותר היום אמר ראש הממשלה כי "שוב הוכחה העובדה הפשוטה - העוצמה מקרבת והחולשה מרחיקה. במזרח התיכון החזק שורד ועם החזק עושים שלום. אני מקדם את טיפוח העוצמות של ישראל במשך שנים, וכך גם את הדוקטרינה של ״שלום תמורת שלום״. אני עושה זאת עם מנהיגים ברחבי העולם הערבי וגם ברחבי העולם המוסלמי". 

"השלום הזה לא הושג משום שישראל החלישה את עצמה על ידי נסיגה לקווי 67, הוא הושג משום שישראל חיזקה את עצמה על ידי טיפוח כלכלה חופשית, על ידי טיפוח עוצמה צבאית וטכנולוגית ועל ידי שילוב של שתי העוצמות הללו להשגת יכולת השפעה בינלאומית חסרת תקדים". 

"דוקטרינה זו עומדת בסתירה מוחלטת לתפיסה שגרסה, עד לפני ימים אחדים, שאף מדינה ערבית לא תסכים לעשות שלום רשמי ופתוח עם ישראל, לפני שיושג סיום הסכסוך עם הפלסטינים. לשיטת הפלסטינים, ולשיטת רבים בעולם שהסכימו איתם, אי אפשר להשיג שלום זה בלי שאנחנו נכנעים לדרישות הפלסטינים, כולל עקירת יישובים, חלוקת ירושלים ונסיגה לקווי 67׳".

"התפיסה השגויה הזו נתנה לפלסטינים וטו מעשי על השגת שלום בין ישראל למדינות ערב. היא החזיקה את ישראל והעולם הערבי כבני ערובה לדרישות הפלסטיניות הקיצוניות ביותר, שמעמידות את ישראל בסכנת קיום ממש. ואולי בעיניי הסכנה הגדולה ביותר הייתה, בזה שלא מעט ישראלים הסכימו לתנאים האבסורדיים האלה. ובכן, לא עוד. התפיסה הזאת של 'שלום מתוך נסיגות וחולשה' עברה מן העולם. היא הוחלפה בתפיסה אחרת - שלום אמיתי, שלום תמורת שלום, שלום מתוך עוצמה. זה מה שאנחנו מקדמים היום". 

"הנה דברים שאמרתי באו״ם כבר בשנת 2013: ״במשך שנים האמינו רבים ששלום ישראלי-פלסטיני יקדם פיוס רחב יותר בין ישראל והעולם הערבי. ואולם בימים אלה אני חושב שהשלום יושג באופן הפוך: דווקא הרחבת הפיוס בין ישראל והעולם הערבי היא זו שעשויה לקדם שלום ישראלי-פלסטיני". 

"והוספתי: "על מנת להשיג שלום זה, עלינו לשאת עינינו לא רק לירושלים ולרמאללה, אלא גם לקהיר, לעמאן, לאבו דאבי, לריאד ולמקומות אחרים״. 

"זאת לא הייתה נבואה. זאת מדיניות עקבית ושיטתית שאני מוביל, ושלקח לה שנים לחלחל. וברוך ה' היא אכן חלחלה ומחלחלת. אני צופה שמדינות נוספות יצטרפו למעגל השלום איתנו. זהו מהפך היסטורי שמקדם את השלום גם עם העולם הערבי, ובסופו של דבר יקדם גם את השלום, שלום אמיתי, מפוקח, בטוח גם עם הפלסטינים".