יש עתיד-תל"ם מתחזקת בסקרים וראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד ממצב עצמו כיריב העיקרי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקרב על ראשות הממשלה אם יהיו בחירות. הבוקר הוא שוחח עם ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM על המשבר הכלכלי, על ההסכם עם איחוד האמירויות ועל האפשרות שישיב בממשלה עם הרשימה המשותפת.

גולן: שר האוצר לשעבר יו"ר יש עתיד בוקר טוב. הגדרה של מיתון: התוצר של המשק הישראלי השווה לסך כל השכר של השכירים, סך ההכנסה של עצמאים וסך הרווח לעסקים הצטמצם ב-8%. 
"אני רוצה ברשותכם לתת הגדרה אחרת למה זה מיתון. אנשים הולכים להתפרק, עסקים הולכים להתפרק שישה חודשים מעכשיו, אנשים יעזבו את הדירה שלהם כי לא יוכלו לשלם משכנתא, ויסגרו את העסק שלהם".

בנימין נתניהו תוקף את יאיר לפיד במליאת הכנסת. צילום: ערוץ כנסת

גולן: מה היה צריך לעשות אחרת? בכל זאת הכינו תוכניות, עשו פעולות.
"כל מה שעשו זה שפכו כסף, רק שפכו אותו במקומות הלא נכונים, בלי שום תכנון מסודר, לא עבדו לפי נתונים. לא היה צריך כמובן להקים את הממשלה הזאת, במשבר כזה היינו צריכים ממשלה של 18 שרים וקבינט קורונה של ארבעה שרים".

גולן: כי היא יקרה או לא מתפקדת? או אולי גם וגם?
"בגל שהיא לא מתפקדת, ממשלה שלא קיימת, היא עסוקה בדברים אחרים. ממשלה הרסנית, היא הורסת את הכלכלה. אנשים לא אוהבים מספרים, אבל זה סיפור של מספרים, המשק התכווץ ב-28.7%, אנחנו נראה אנשים גרים ברחוב. אתמול ישבתי עם רון חולדאי ראש עיריית תל אביב, סיפר לי שיש לו עליה חדה בהומלסים. מתחילת שנה נסגרו בישראל יותר מ-30,000 עסקים, זה נשמע הרבה אבל זה כלום, כי עד סוף השנה יסגרו 70,000 עסקים. אנחנו מקום ראשון בעולם בקצב סגירת העסקים. כשאתם אומרים האם הממשלה הייתה יכולה לעשות משהו אחר, תסתכלו פשוט על ממשלות אחרות. תסתכלו על ממשלת ניו זילנד, פינלנד, גרמניה, צרפת, יוון מדינה דומה לנו מבחינת ההיקפים - כולם טיפלו בזה הרבה, הרבה, יותר טוב".

ענת: אבל כל העולם התמוטטות; גולן: יש כלכלות אירופיות שלהם במצב יותר גרוע מישראל.
"זה לא נכון. לכולם קשה, בגלל זה הכישלון של הממשלה כל כך ברור, כי לכולם יש את אותה קורונה, ואותה כלכלה גלובלית. אתה אומר למה באיחוד האירופי האבטלה הממוצעת היא 6.7% ובישראל 21.4%? בישראל בערך חצי זה אבטלה של צעירים עד גיל 34. אנחנו מייצרים פה דור אבוד של ישראלים שיודעים שאף אחד לא בא לעזור. שאלתם מה אפשר היה לעשות אחרת? יודעים כבר חודשים שמתווה החל"ת של הממשלה הוא אסון, אין לי מילה יותר רגועה מאסון. אתה מסתכל על המודל הגרמני".

ענת: אבל עכשיו כבר אי אפשר לקחת את זה בחזרה.
"מה זאת אומרת אי אפשר לקחת את זה בחזרה? בוודאי שאפשר. ההודעה הזאת שמשאירים את כולם בבית עד יוני 21', זה כמעט שנה, אז כמעט שנה נמשיך עם משהו אנחנו יודעים שהוא טעות איומה? אם הייתי היום רה"מ, מחר הייתי מבטל את זה, עובר למודל הגרמני, מעביר את הכסף דרך מעסיקים, דואג שאנשים יישארו במקום העבודה שלהם".

גולן: זה המנוע העיקרי שגורם לאי צמיחה לדעתך?
"קודם כל במצב של מיתון הדבר הראשון שאתה צריך לטפל בו זה תעסוקה, קודם כל צריך להוריד בכל דרך אפשרית את האבטלה. בישראל ממשלת ישראל העלתה את האבטלה והיא מעלה יותר ויותר. הפתיחה של שנת הלימודים מוצדקת וזה יגרום לזה שעוד אנשים לא יוכלו לעבוד. גם בבתים שיש מחשב אם יש מחשב אחד לשלושה ילדים אי אפשר ללמוד".

גולן: מכיר את זה, מה קורה אם אין חיסון, מה זה אומר?; ענת: לא יהיה.
"זה אומר קודם כל שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את הממשלה הזאת".

"אם אפשר, נחליף את הממשלה בלי בחירות"

גולן: יכולים להרשות לעצמנו עכשיו בחירות?
"אגיד משהו, אני חשוב שצריך להחליף את הממשלה בלי בחירות. אם אפשר אנחנו נעשה את זה".

גולן: אז תעשה את זה, למה אתה לא עושה את זה?
"אם אני אצליח אני אעשה את זה, זה לא תלוי רק בי, אני רוצה להזכיר לך את המהלך הפוליטי של השנה האחרונה. יש פה ממשלה הרסנית. אני אשאל אתכם – אני וכל חבר כנסת אחר קיבלנו מענק לחשבון שלנו למה? זה אבסורד, הרי המשכורת שלנו לא נפגעה, מה פתאום קיבלנו מענק? מפני שכל ההתנהגות שלהם חסרת היגיון וחסרת אחריות בממדים בלתי נתפסים. 17,000 הכניסו אנשים מחו"ל למלוניות על חשבונכם, על חשבונכם למה על חשבונך לקחו 17,000 איש מחו"ל ושמו אותם במלוניות?"

ענת: יחד עם זה, תסתכל על הסקרים, נתניהו בפער מבחינת התאמה לראשות הממשלה.
"נתניהו הוא רה"מ כבר 14 שנה וכשמישהו עומד בראש מדינה כל כך הרבה שנים אנשים אומרים שהוא מתאים".

גולן: כפול ממך.
"כל האנשים שאומרים שהוא מתאים לרה"מ, בסביבות אוקטובר, כשהמשבר הנוכחי יהפוך ממשבר נזילות למשבר של חובות ונראה עסקים מתמוטטים כמו מגדל קלפים, נראה מה הם חושבים על ההתאמה שלו לראשות הממשלה. הוא אתמול אמר שזה חדשות מצוינות ונתונים כלכליים מצוינים וכל כלכלן בארץ שישב וראה אמר 'הוא יצא מדעתו'. הוא עשה תרגיל השוואה של רבעון לרבעון".

ענת: זה לא משנה כי אף אחד לא מבין ברבעונים האלה. אבל בסקרים יש פער עצום.
"אני אומר לכם, בסוף אנשים מי שרגילים שהוא רה"מ זה גם משתנה, הוא התחיל לפני חודש וחצי עם 41 מנדטים בסקרים. אני לא רוצה לדבר על סקרים, אני רוצה לדבר על חיים של אנשים, על זה שאנשים היו בסדר".

גולן: על פי חלק מהסקרים בנט עוקף אותך, אתה מוטרד מזה?
"לא מטריד אותי. אני רוצה שלאזרחי ישראל יהיה להם מה לאכול, ולילדים שלהם יהיה איפה ללמוד, שעסקים יפסיקו להיסגר, שישנו את מתווה החל"ת. מה שמעסיק אותי זה שהם יודעים כבר שהם טעו, אני שמתי להם באפריל את תוכנית 8 הנקודות, שמנו את דמי האבטלה לעצמאים שברור היום שהיה צריך להעביר את זה בכנסת. במקום זה הם מתעסקים מהבוקר עד הערב רק בפוליטיקה שלהם ובמריבות".

"עומר אדם ידע לפני גנץ ואשכנזי?"

גולן: הביא שלום, היסטורי להגדרתו, עם איחוד האמירויות ופותח פתח למפרץ.
"הישג מצוין, לא תמצא אותי אומר משהו נגד זה, אין לי 'כן, אבל'. יופי של הישג, טוב למדינת ישראל. מה שטוב למדינת ישראל - לא עושים עליו פוליטיקה, זה יופי של הישג".

ענת: גם יתרום לכלכלה.
"זה ב'לונג ראן'. הבעיה שלנו זה השנה וחצי הקרובות ולא יהיה לזה השפעה, כי הקשרים הכלכליים קיימים מ-94', אבל שוב - הישג מצוין, לא תתפסו אותי אומר משהו אחר. שני החלקים של זה דרך אגב, גם זה שעשו את ההסדר עם האמירויות, וגם זה שירדו מהסיפוח שחשבתי ועודי חושב שיכול היה להיות נזק אדיר לביטחון הישראלי".

גולן: איך אתה מתייחס לעובדה שהוא לא ספר את שותפיו? לא גנץ ולא אשכנזי. הוא מצוטט כאומר 'חששתי שגנץ ואשכנזי ידליפו את דבר ההסכם'
"יש משהו שהייתי מת לבדוק. אמרו שעומר אדם הולך להופיע באיחוד האמירויות והופעה כזו צריך לסגור לפני הזמן. האפשרות שעומר אדם ידע על הקשר עם איחוד האמירויות לפני שר הביטחון ושר החוץ היא אפשרות משעשעת בעיני. מה אני אגיד לכם? ככה הממשלה נראית, ממשלה עקומה שמשפילה את כל מי שנמצא בה אם הוא איננו נתניהו, ושלא עושה עבודה לטובת אזרחי ישראל, זה ייגמר בזה שהבנקים יאבדו יציבות, עסקים לא ישלמו את החובות שלהם, לא יהיה לנו אשראי, לא יהיה תזרים מזומנים".

עומר אדם (צילום: גדי סיארה)
עומר אדם (צילום: גדי סיארה)

ענת: אל תפחיד.
"אלה נתונים, מה שאמרתי עכשיו זה הנתונים".

ענת: בנק ישראל אומר שאין סכנה ליציבות של בנק בישראל.
"הבנקים דחו לכולם את תשלומי ההלוואות ממרץ לסוף ספטמבר, נניח ידחו לעוד חודש באוקטובר, אחרי זה הם לא ידחו. בנובמבר מי שלא ישלם יקראו לו לבנק יגזרו לו את כרטיס האשראי יסגור לו את העסק".

ענת: בסוף מחזירים.
"הבנק אומר שהם לא מודאגים, הכוונה היא הבנקים יפסיקו לתת אשראי ובלי אשראי אין משק".

ענת: בשבת ראינו ירידה בהפגנות, אולי זה קשור להסכם?; גולן: יש פוטנציאל קדימה או שהמחאה דועכת?
"היות ואני חושב שההפגנות קשורות קשר ישיר למצב הכלכלי, ולתחושת ההזנחה המוחלטת, אז זה ילך ויחזור וילך ויחזור. הרי מה קורה? הישראלים כזה עם טוב, ממש לא פייר שיש להם כזו ממשלה. למה הם יוצאים לרחובות? הם אומרים - קמתי בבוקר, פתחתי את העסק, הייתי נחמד לקליינטים, שילמתי מסים בזמן, הממשלה אמרה לי לסגור ונעלמה. נגד זה הם מוחים. כל אחד בא להפגנה עם הסיפור שלו אבל בסוף על זה המחאה, זה לא ילך לשום מקום. יהיו תקופות זה שעלה קצת וירד קצת. הייתי בסיבוב בעוטף עזה בשבת, הלכתי מצומת לצומת. עומדים שם ישראלים נהדרים, היינו בצומת, מעלינו התפוצץ בלון נפץ והם עומדים עם השלט ואומרים 'אנחנו לא מוכנים שהממשלה הזאת תמשיך להתעלל באזרחיה'. אז ההפגנות לא הולכות לשום מקום ואני קורא לכולם לבוא לגשרים".

"הישענות על הרשימה המשותפת - רק בהקמת הממשלה"

גולן: התראיינת אצל יונית לוי לפני כמה ימים ואמרת שאין לך בעיה להישען על הרשימה המשותפת. בממשלה או בהקמה?
"בהקמת ממשלה".

גולן: רק בהקמה? מה ההבדל?
"הם לא רוצים ולא מוכנים להיות בממשלה ציונית ואני איש ציוני".

גולן: אתה רואה בעיה ערכית בלשבת איתם?
"ברמה הערכית, בל"ד, אי אפשר לא לשבת ולא להסתמך עליהם כי הם באמת קבוצה איומה. עשיתי בדיקה קורונה, מי שעשה לי את הבדיקה ואגב הכול בסדר, קוראים לו עלי, בחור ערבי ישראלי שהולך ממקום למקום לבוש בחום הזה במדי מגן".

גולן: וסיפרת את זה ליונית והיא שאלה בצדק - ואולי הוא מבל"ד?
"התשובה היא שאם הוא מבל"ד הוא לא יכול להיות חלק משום התארגנות פוליטית, אבל הרשימה המשותפת הם אזרחים ישראלים, מה רה"מ מנסה לעשות?"

גולן: ברמה ערכית אין לך בעיה לשבת עם חברי הרשימה המשותפת באותה ממשלה?
"ברמה הערכית מי שמוכן לקבל את הרעיון היסודי שזו מדינה יהודית וזה הבית הלאומי של העם היהודי אין לי בעיה לשבת איתו".

גולן: למה לא אמרת את זה בצורה מפורשת בסבבים הקודמים?
"כי הייתי חלק מגוף גדול שפחד להגיד שום דבר נחרץ, אז אני לא פוחד. מה רה"מ מנסה לעשות? הוא מנסה להגיד לנו שני דברים: 1. כשאתם נאבקים נגדי על ראשות הממשלה, תורידו מראש 15 מנדטים מהספירה – אני לא מוכן. 2. אזרחי ישראל הערבים - מותר להם להצביע אבל אסור לספור את הפתק שלהם. אני לא מוכן כי אני חי בדמוקרטיה".

גולן: יש דיאלוג עם הרשימה המשותפת על הנושא הזה?
"אני מנהל דיאלוג עם כל סיעות הבית: עם בנט, ליברמן, המשותפת, כחול לבן, והליכוד חוץ מנתניהו"

גולן: אתה מדבר עם איימן עודה על זה?
"אני עוד לא מדבר ואין בחירות ואין הקמת ממשלה".

גולן: אני מכיר אותך, אתה לא מחכה לרגע האחרון.
"הם לא ישבו בממשלה, אבל אם נוכל לקבל תמיכה של מה שיותר סיעות ככדי להקים ממשלה – נקים ממשלה. אני בבחירות הבאות רץ לרשות הממשלה כדי להקים ממשלה, אנחנו לא אורחים באירוע הזה".

גולן: תגיד בצורה מפורשת למצביעים שלך שאם הם שמים יש עתיד בקלפי, הממשלה שתקום בראשות יש עתיד תישען על הרשימות הערביות
"לפי דעתי אתה ואני מדברים ברדיו, זה לא שיחה בטלפון".

גולן: אני אוהב לחדד.
"אין לי שום בעיה שהרשימה המשותפת תתמוך מבחוץ בהקמת הממשלה, מפני שהם אזרחים ישראליים ומי שחושב שיש עם זה בעיה - שיסע לכל בתי חולים בארץ ויראה מי יטפל בו".

ענת: שווי זכויות.
"ודאי".