ברקע חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות והוויתור המסתמן על סיפוח שטחים ביהודה ושומרון, התארח היום (רביעי) אליקים העצני, מאבות מפעל ההתיישבות ביו"ש וחבר מועצת יש"ע בתוכניתם של אריה אלדד ואבי יששכרוף ב-103FM, הביע את דעתו על המחיר שישראל משלמת עבור ההסכם, ומתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו: : "לא חדלתי מלהזהיר שנתניהו הוא איש שמאל".

פרופ' אלדד: מאבות מפעל ההתיישבות ביו"ש, בוקר טוב אליקים. המחיר שישראל משלמת בשביל ההסכם הוא באמת ויתור סופי על החלת הריבונות.
"אולי, תרשה לי קודם כל לצטט מילה במילה את מה שאמר באחת ההזדמנויות קושנר. התקשורת, אני לא יודע איך להגיד את זה, טייחה את זה, העלימה את זה, דליתי מכל מיני מקומות ואני מצטט עכשיו לרגע שנדע על מה אנחנו מדברים – הוא אמר כך: 'ישראל הסכימה על מפה, לחלוקת השטח לראשונה בהיסטוריה'. זאת הכותרת, ועכשיו הטקסט: 'הנשיא טראמפ הצליח לגרום לישראל לשנות את עמדתה ולהסכים לפתרון 2 מדינות ל-2 עמים ובפעם הראשונה בהיסטוריה גם למפה שגיבשנו לגבי חלוקת השטח העתידית'". 

פרופ' אלדד: איחוד האמירויות חשוב לנתניהו יותר מישראל?
"קודם כל עובדות, את הדבר הזה נתניהו לא הכחיש, F35 יום אחרי שזה התחיל להתפרסם יצא בקולו והכחיש. הדבר הזה לא הוכחש, חזרו עליו בלי קץ, היה עוד דבר. טראמפ אמר 'ישראל התחייבה להשעיה של ההתנחלויות', גם זה לא הוכחש". 

יששכרוף: למה אתם מופתעים? החזיר את חברון, נאום בר אילן, הצביע בעד ההתנתקות, למה הימין מופתע כל פעם מחדש?
"אני לא מסוגל להשיב על השאלה כי אני מסכים איתך בכל מילה, אני זה שלא חדלתי מלהזהיר שהאיש הזה הוא שמאל. אני ממליץ לקרוא עוד פעם את הסכם הביניים של אוסלו ולראות מה הם הנושאים שהסכם הביניים הזה שאוסלו השאיר פתוחים ואיך נתניהו סוגר אותם. הוא, הרי אוסלו זה ל-5 שנים, הסכם ביניים, הוא מחכה כל הזמן לסגירת המעגל, נתניהו סוגר אותו.

פרופ' אלדד: אני מסכים איתך בעניין הציפיות, אבל אני שומע אנשי ימין מובהקים שעדיין חסידי נתניהו שאומרים הוא עדיין יותר טוב מהאלטרנטיבה; אבי: לא רק זה, חבר'ה בואו נהיה ריאליים. אני יודע שיש לכם את החזון של מדינה אחת יהודית אבל אולי צריך להיות קצת מציאותיים ולהכיר שאם הולכים לסיפוח קטן או מוגבל או השעייה ולא הולכים לפירוק של התנחלויות, ואין מדינה פלסטינית שתקום; אריה: גם את זה הוא הוריד מסדר היום.
"יש פה, הוויכוח אולי פעם אחת לגשת לעניין מעבר לכותרות ולסיסמאות, על מה הוויכוח עם נתניהו? הוא ויכוח באמת מהיום הראשון בעניין הזה הוא לא שיקר לנו, הוויכוח הוא מה זה מדינה. נתניהו אומר 'כשאני אומר מדינה פלסטינית אני מתכוון מפורזת, נקודות הכניסה והיציאה - אנחנו יושבים' ויש לו עוד 3-2 כאלה מבחנים שהוא אומר 'אם זה אין להם והביטחון בידי, תן להם'". 

פרופ' אלדד: הוא בן להיסטוריון הוא יודע שאין דבר כזה מדינה מפורזת אם היא לא רוצה בכך.
"על זה הוויכוח, שאנחנו טוענים, אני, טוענים בכל הערפל שיש לנו מול המקהלה שאני קורא לה התזמורת של המולך, אנחנו טוענים שהמדינה, ברגע שייתן סטטוס של מדינה ותוסיף לו אלף מינוסים - זה יותר חזק מההתניה, למשל, שהם יוותרו על חזרת הפליטים. שבזה אומרים שאף פעם לא יסכימו לזה, אז מה יש לנו לדאוג - כל זה ייעלם ביום אחד ומה שיישאר זה מדינה".

פרופ' אלדד: משפט לסיום?
"אני רק יכול לצטט את סמוטריץ': 'הימין חייב להציב כאן ועכשיו חלופה מנהיגותית לנתניהו' עד שזה לא יעשה אנחנו נשלטים על ידי פרוגרמה של שלום עכשיו".