העסקה תצא לפועל? הנשיא טראמפ התבטא היום (חמישי) ביחס לעסקת נשק אפשרית עם איחוד האמירויות, הכוללת מכירת כלי נשק וכן מטוסים מסוג F-35. "זה בבדיקה, בהחלט יש להם כסף", אמר הנשיא. כמו כן, גורמים אמריקאים מקורבים אמרו לעיתון ה'ניו יורק טיימס' כי המהלך בין המדינות כבר התחיל להתקדם, אך כי הוא לא חלק מהסכם הנורמליזציה בין האמירויות לישראל. 

מטוסי F-35 "אדיר" של חיל האוויר. צילום: דובר צה"ל

כזכור, האפשרות של מכירת נשק הסעירה אתמול את המערכת הפוליטית והביטחונית בישראל. לפי פרסום 'מעריב', שיחת ראש המל"ל מאיר בן שבת, ומפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, שעסקה בנושא עמדת החיל לגבי להצטיידות אפשרית של מדינות נוספות במזרח התיכון במטוסים מתקדמים, בוצעה בניגוד לנהלים המקובלים בשיח שבין דרג מדיני לצבאי, ללא אישור ועדכון שר הביטחון, בני גנץ כפי שנהוג, לפני השיחה ולאחריה.

על השיחה, שנערכה ב-2 ביוני, סיפר ראש הממשלה בנימין נתניהו בהודעת ההכחשה שהוציא בעקבות הפרסום בידיעות אחרונות על ההסכמה הישראלית לכאורה שניתנה לאמריקאים למכירת מטוסי F-35 מתקדמים לאיחוד האמירויות בתמורה להסכם בין שתי המדינות. 

"ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F-35 קיבלה משנה תוקף בתאריך ה-2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת רה"מ עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין", נכתב בהודעת ראש הממשלה. 

מטוסי F-35i, ארכיון (צילום: דובר צה''ל)
מטוסי F-35i, ארכיון (צילום: דובר צה''ל)

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לסוגיית מכירת מטוסי ה-F35 ואמר: "לאחר שראיתי את הדברים שאמר נשיא ארצות הברית, אני מבין שהייתה שם כנראה הסכמה שבשתיקה, ישראל רשאית למחות וארצות הברית רשאית למכור".

ליברמן התייחס גם לשיחה בין ראש המל"ל ומפקד חיל האוויר: "זה ברור שמדובר בהתנהלות לא תקינה, לא משנה מה מפקד חיל האוויר מבין או לא מבין, זה לא אמור להתנהל בצורה הזו. מצופה מהרמטכ"ל שיתחקר את העניין הזה. ראש המל"ל אמור להיות גורם מתאם ומתכלל בין הגורמים השונים, מה הקשר בין זה לבין מה שהוא נשלח על ידי ראש הממשלה לעשות, גם במקומות שזה תפקידו של משרד החוץ".

בכיר ביש עתיד-תל"ם, שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, התייחס לדיווחים לפיהם ישראל הסכימה למכירת המטוסים המתקדמים והנשק לאמירויות במסגרת ההסכם. בראיון לגולן יוכפז ב-103FM אמר יעלון כי התנהלותו של ראש הממשלה נתניהו מזכירה את ההתנהלות בפרשת הצוללות. 

"נתניהו טען שבתוך ההסכם שהוא קורא לו הסכם שלום - אין דבר כזה F-25, הוא כנראה צודק. אני משוכנע שיש הבנות עם האמריקאים בנוגע לעסקאות נשק בסכומים מאד גדולים לאמירויות - וזה גם לגיטימי. אבל לעשןת את זה כך, באופן נלוז? תוך הסתרה ממשרד החוץ, הביטחון, מהקבינט, ועדת חוץ וביטחון? זה באמת מזכיר במידה רבה את פרשת הצוללות".