המירוץ למניעת הבחירות: ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, התראיין היום (שבת) במהדורת החדשות של ערוץ 13, והתייחס להסלמה בדרום, לאפשרות של יציאה לסבב ברצועה, וכן למאמצים למנוע את מערכת הבחירות ולהסכמתו העקרונית להצעת הפשרה שהציע חה"כ צבי האוזר: "אין לנו בעיה לאשר מינויים ותקציבים - ממילא נצטרך להגיע להסכמות בנושאים האלו". על אף ההצעה, נודע כי ישיבת הממשלה שהייתה אמורה להיערך מחר - לא תתקיים.

ראשית התייחס גנץ להסלמה בדרום, ואמר: "אנחנו יודעים לנהל את ההתקפות שלנו על חמאס. בסופו של דבר חמאס נפגע בתקיפות שלנו. אני מקווה שבימים הקרובים זה ירגע. אם נצטרך להסלים - נסלים. אני מקווה שלא נגיע לצורך הזה, אבל אנחנו מוכנים אליו".  

בני גנץ על האירועים בדרום. צילום: אלעד מלכה

בהמשך, התייחס למשבר בקואליציה ולאפשרות של מערכת בחירות רביעית: "אני מסתכל על שלושת החודשים האחרונים, ושואל מה נתניהו עושה כדי שלא יהיו בחירות? אני אומר דבר פשוט, בעוד יומיים, אם נלך לבחירות, זה כי נתניהו הולך מהסיבות האישיות שלו".

בתוך כך, התייחס להצעת נוסחת הפשרה של יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ צבי האוזר מסיעת דרך ארץ, לדחייה ב-100 יום של פיזור הכנסת. לפי הצעה זו, במהלך ימי הדחייה, יוסכם על תקציב וחוק הסדרים שמטרתם לייצב את הכלכלה. עד אז יפעלו על פי 1/12 של תקציב 2019 עם תוספת אחוזית שתוסכם בין הצדדים.

כמו כן, במסגרת ההסכם תוקם הוועדה לבחינת דרכי מינוי בכירים עליה התחייבו הצדדים בהסכם הקואליציוני. עד קבלת מסקנות של ועדה זו - יוקפא המצב הקיים ולא יבוצעו מינויים. לבסוף, יינתן דגש על התמקדות במאבק בקורונה ובשפעת לקראת החורף ובאתגרי הביטחון בגבול עזה ובצפון.

צבי האוזר  (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
צבי האוזר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בנוגע להצעה זו, אמר גנץ: "מבחינתי, הוועדה צריכה ויכולה לקום ולבחון את הדרכים שבהן אנחנו רוצים למנות מינויים, וממילא נצטרך להגיע להסכמות בעניין הזה. אין בעיה לאשר מינויים ותקציב - נתניהו צריך להחליט שהוא לא לוקח את המדינה למערכת נוספת. אם הוא יודיע את זה אז אין בחירות. הוא צריך להחליט שהוא מקבל את הצורך. בפועל הוא גרר זמן, ותקציב שנת 2020 למעשה התייתר. אנחנו מחויבים לכל הפתרונות, אבל לא מוכנים לדבר אחד. שילמנו ואנחנו משלמים על החופש והדמוקרטיה והבריאות והביטחון כדי שלא יהיו כעת בחירות. מה שצריך זה לחזור חזרה להסכם, לקיים אותו, לצאת לדרך חדשה. אני חושב שבחירות זה אסון כלכלי". 

כשנשאל האם הוא מאמין כי ראש הממשלה נתניהו מעדיף את שלטונו על פני הדמוקרטיה, הסתייג ואמר: "אני מקווה שזה לא נכון. אני לא מסוגל להסביר את זה בשום דבר אחר חוץ מהמניעים האישיים שלו. יש לו שלושה כתבי אישום ויש דברים שבהם הוא לא יכול לעסוק לצערי. לכן סיכמנו בהסכם מה יהיו הפתרונות לכך". 

בנימין נתניהו בדיון במליאה (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
בנימין נתניהו בדיון במליאה (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

בנוגע לסוגיית הרוטציה, אמר: "לא חשוב לי אם אהיה או לא אהיה ראש ממשלה, זו הסוגיה שהכי פחות חשובה לי. ההסכם שחתמנו נועד לאפשר לישראל שלא ללכת לתקופת בחירות נוספת במצב בריאותי קשה ובכלכלה פגועה. בהיבט החברתי אני אומר שאנחנו יכולים להגיע למלחמת אחים, ולכן נכנסתי ועשיתי כל מה שאפשר כדי שזה לא יקרה. ההסכם לא קשור, הוא היה אמור לפתור את בעיית האמון ואת הפערים בינינו. לכן אני בא ואומר שאני מאד מקווה שכל מה שאומרים הוא לא בהכרח נכון ושראש הממשלה יחזור וידבוק בהסכם, כי זה מה שימנע בחירות". 

כמו כן, נשאל גנץ, בהתאם לדיווחים כי חבר מפלגתו, גבי אשכנזי, חותר תחתיו ופותח בקמפיין פריימריז, האם הוא יהיה זה שירוץ בראשות מפלגתו במקרה של בחירות נוספות, וטען כי כך יהיה: "אני אוביל את כחול לבן בשיתוף עם גבי ועם אחרים. אני לא עוסק בהתרסקות שלי או לא, אלא שלא יהיו בחירות, אבל אם נתניהו יגרור אותנו לבחירות - אדע להתארגן". 

מהליכוד מאידך נמסר כי "גבי אשכנזי ממשיך להיות חתרן בלתי נלאה. עד הרגע האחרון אשכנזי ממשיך לעשות כל מאמץ לגרור את ישראל לבחירות כדי להדיח את גנץ. מוטב שאשכנזי יחלק ציונים במה שהוא מתמחה: הדלפות ביטחוניות חמורות, סיכול מועמדים לרמטכ״לות וחתירה פלילית נגד הדרג המדיני".

גבי אשכנזי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גבי אשכנזי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לבסוף, התייחס גנץ לנתניהו באופן אישי ואמר: "אני מעריך אותו בדברים אחרים, יש לי הרבה טוב לומר עליו, אבל בעת הזו הוא צריך לעצור ולא לגרור את המדינה לבחירות. ראש הממשלה תמך בטיפול הרפואי שעברתי והיה מאד הוגן בחודשים האחרונים, גם ברמה האנושית אני מלא הערכה אליו", אך הוסיף וביקר אותו על חוסר השיתוף של הגורמים הרלוונטיים בעת חתימה על הסכם נרמול היחסים עם האמירויות.

"אני חושב שזה לא תקין שראש הממשלה לא שיתף את הצמרת המדינית, אבל מה שחשוב לי זו ישראל, והאם זה מקדם את הביטחון שלנו ואת השלום. לא מדובר בתרגיל אמריקאי. צריך לקדם תהליכים מדיניים שהם מבורכים, להבטיח את בטחון ישראל, אני יודע איך עושים את זה ויחד עם משרד הביטחון וצה"ל אנחנו מתכוונים ללוות את התהליך המבורך הזה ולהבטיח את בטחונה של ישראל", אמר גנץ.