המשבר תם באופן זמני: ועדת הכספים אישרה הלילה (שני) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חבר הכנסת צבי האוזר, שתאפשר דחייה של 120 יום במועד האחרון להעברת התקציב. 

בדברי ההסבר נכתב: "מדינת ישראל מתמודדת עם משבר לאומי כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף הקורונה. המשבר מנוהל על-ידי ממשלת אחדות וחירום לאומית שהוקמה בפרט לצורך התמודדות עם השלכות התפרצות המגפה כאמור. מאפייני המשבר והשלכות ארוכות הטווח שלו יצרו אי-ודאות כלכלית מובהקת. על זאת מתווסף אתגר לאומי, בו ישראל עלולה להתמודד לראשונה בחורף הקרוב עם אירוע המשלב התפרצות נגיף הקורונה יחד עם התפרצות נגיף השפעת. מצב מיוחד וחסר תקדים זה מצריך מסגרת זמנים שונה לשם גיבוש תקציב מדינה מזו הקבועה בחוק היסוד. פיזור הכנסת בעת זו יפגע פגיעה של ממש באיתנות משקי הבית, ביציבות הכלכלית הישראלית באינטרס הציבורי הכולל".

במהלך הדיון שונתה ההצעה ונקבעה על 120 ימים, במקום 100 ימים בחוק המקורי. המועד הקובע למניין תום 120 הימים יהיה ה-23 בדצמבר 2020. כמו כן, נקבע במסגרת הוראת שעה כי לעניין התקציב ההמשכי לשנת 2020, שר האוצר יביא לאישור הממשלה הצעה לתוספת התקציב, לפיה הממשלה תהייה רשאית להוציא בכל חודש סכום השווה לחלק ה-12 של התקציב השנתי הקודם, בתוספת מדד המחירים לצרכן ובתוספת 11 מיליארד ש"ח, ובלבד ששר האוצר יביא לאישור של ועדת הכספים תכנית פעולות מפורטת לשימוש בהוצאה הממשלתית המותרת לתקופת 120 הימים, לרבות פעולות ותמיכות. 

הדיון בוועדת הכספים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
הדיון בוועדת הכספים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

התוכנית תובא לאישור הוועדה עד ל-13 בספטמבר. כל עוד לא אישרה ועדת הכספים את תכנית הפעולות המפורטת, לא תהיה רשאית הממשלה להוציא את 11 מיליארד השקלים. שינוי בגובה של מעל 15 אחוזים בתוכנית זו, ידרוש את אישור ועדת הכספים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מוקדם יותר אמש כי הוא החליט לקבל את הצעת הפשרה של האוזר על דחיית מועד התקציב. "מתוך אחריות לאומית - החלטתי הערב לקבל את הצעת הפשרה של ח״כ האוזר", הסביר במסיבת עיתונאים, "ההצעה הזו מאפשרת הזרמת כסף מיידי לאזרחים ולכלכלה והיא מונעת את הצורך בבחירות".

לדבריו, ההצעה הזאת תביא תקציב מיוחד שיאפשר לנו להזרים כסף עכשיו לפתיחת שנת הלימודים, לסיוע לאזרחי ישראל, להחזרת מקומות עבודה, לבריאות ולכל התחומים. "זה הזמן לאחדות וזה לא הזמן לבחירות וצריך להפסיק עם הממשלה בתוך הממשלה״, אמר.

בכחול לבן הגיבו להצהרת נתניהו: 'מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחיקוך'. קוראים לנתניהו לקיים את הבטחתו - למנוע בחירות ולקיים את ההסכם, ולפעול למען בריאות אזרחי ישראל, פרנסתם וביטחונם. הגיע הזמן לומר לציבור את מה שנאמר גם בחדרי המו״מ, אמת יש אחת ולא משחקים בה - בלי שטיקים ובלי טריקים״.

ח"כ צבי האוזר בתגובה לדברי נתניהו על הסכם הפשרה

יו"ר ועדת חוץ ובטחון, ח"כ צבי האוזר, הגיב על הודעת ראש הממשלה על קבלת "פשרת האוזר": "שמחתי לשמוע שראש הממשלה אימץ את הצעת הפשרה שהנחתי, זה תנאי הכרחי, זה עדיין לא תנאי מספיק. אני מקווה שהכנסת תמשיך את מהלך החקיקה. רק כך נציל את ישראל מבחירות".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, הגיב לנאום לנתניהו: "אז עוד 100 יום בלי תקציב ואז בחירות? זו הפשרה שלהם? להמשיך את הכישלון המוחלט של נתניהו? בתי ספר שלא יפתחו כסדרם, עצמאים שלא יקבלו עזרה, אבטלה מטורפת שתמשך? מנותקים נמאסתם".
 
חברי הוועדה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
חברי הוועדה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

כאמור, האוזר מציע להעביר מחר במליאה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שיזם ותידון היום בוועדת הכספים, שלפיה המועד האחרון להגשת התקציב יידחה ב־100 ימים, מה שימנע מחר את פיזור הכנסת. במהלך התקופה הזאת יוסכם על תקציב וחוק הסדרים שייצבו את הכלכלה הישראלית. כמו כן, תוקם מיידית הוועדה לבחינת דרכי מינוי בכירים, שעליה התחייבו הצדדים בהסכם הקואליציוני. עד קבלת מסקנות של ועדה זו - יוקפא המצב הקיים ולא יבוצעו מינויים חדשים. 

עוד מציע האוזר כי הממשלה תתמקד בתקופת 100 הימים במאבק בקורונה ובתחלואת השפעת לקראת החורף הקרב, ובאתגרי הביטחון בגבול עזה ובצפון. בסביבתו של האוזר נשמעו אתמול אופטימיים באשר לסיכויי הפשרה, וגם גורמים בליכוד אמרו כי ראש הממשלה שוקל את ההצעה ועשוי לתמוך בה.