משרד החוץ האמריקאי הודיע הערב (ראשון) כי מזכיר המדינה מייק פומפאו יבקר במהלך השבוע בישראל, סודן, בחריין ואיחוד האמירויות. במהלך ביקורו בישראל, פומפאו צפוי להיפגש בירושלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, כדי לדון בסוגיות ביטחוניות אזוריות הקשורות להשפעה האיראנית, לביסוס מערכות היחסים של ישראל באזור, וגם על שיתוף פעולה בהגנה על הכלכלה הישראלית ועל האמריקאית ממשקיעים עוינים. 

עוד נמסר כי במהלך ביקורו בסודן, פומפאו ייפגש עם ראש הממשלה ועם יו"ר המועצה הריבונית, עמם ישוחח על המשך התמיכה האמריקאית בממשלת המעבר המונהגת ע"י האזרחים, ולהביע תמיכה בהעמקת מערכת היחסים בין סודן לישראל. בהמשך פומפאו יטוס למנאמה, בירת בחריין, בה ייפגש עם יורש העצר. את ביקורו באזור פומפאו יסיים באיחוד האמירויות, שם ייפגש עם מקבילו באבו דאבי, כדי לדון בהסכם שנחתם מול ישראל. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לעמ)

גורמים המעורים בפרטים בישראל, התייחסו בשיחה עם מעריב להודעת מחלקת המדינה, ומסרו בתגובה: "ההסכם עם סודן הוא היעד המדיני הבא, ואנחנו עובדים עליו חזק". הם לא ציינו את המועד בו הם מעריכים שהוא יצא לפועל, אלא רק ציינו כי מדובר ביעד חשוב.

ביום שישי האחרון דווח העיתון הקטארי "אל ערבי אל ג'דיד" כי ראש המוסד, יוסי כהן, קיים לאחרונה פגישה עם סגן יו"ר מועצת הריבונות הסודנית, מוחמד חמדאן דקלו. על פי הדיווח בעיתון היוצא לאור בלונדון, הפגישה נערכה בנוכחות בכירים באיחוד האמירויות, ובהם היועץ לביטחון לאומי, טחנון בן זאיד.

מייק פומפאו (צילום: Thomas Kronsteiner/Getty Images)
מייק פומפאו (צילום: Thomas Kronsteiner/Getty Images)

כמו כן, ציינו הגורמים כי בקרב המועצה הצבאית בסודן יש כוונה לשפר את היחסים עם ישראל. עם זאת, דובר מועצת הריבונות הזמנית בסודן, מוחמד סלימאן, הכחיש בשיחה עם העיתון כי יש בידיו פרטים על פגישה בין דקלו וכהן.

בשבוע שעבר פרסמה רשת "אל-ג'זירה" כי דובר משרד החוץ הסודני פוטר, לאחר שטען כי נירמול היחסים עם ישראל עומד על הפרק. בראיון ברשת סקיי ניוז בערבית אמר: "אין סיבה להמשך העוינות בין ישראל וסודאן". עוד הבהיר בראיון שעורר סערה: "אנחנו חותרים להסכם שלום עם ישראל, הסכם שיתאפיין בשוויון, מבלי לוותר על האינטרסים והערכים של סודאן".

לאחר דבריו, שר החוץ של סודאן, עומאר אסמאעיל, התנער מההצהרה. עם זאת, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנפגש היום עם יו"ר מועצת הביטחון הסודני, עבד אלפתח אלברהאן, בירך על עמדת משרד החוץ במדינה ואמר כי "ישראל, סודאן והאזור כולו ירוויחו מהסכם השלום ויוכלו לבנות ביחד עתיד טוב יותר לכל עמי האזור. נעשה כל הנדרש כדי להפוך חזון זה למציאות".

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד בתחילת השנה עם יו"ר מועצת הריבונות של סודאן, עבד אלפתח אלברהאן, במהלך ביקורו באנטבה. הפגישה התרחשה בהזמנת נשיא הרפובליקה של אוגנדה, יוורי קגוטה מוסווני. השניים הסכימו להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות.

נציין כי נכון לעת הזו, לא קיימים יחסים דיפלומטיים בין ישראל לסודאן. בשנה שעברה, כאשר נשאלה שרת החוץ הסודנית, אסמה מוחמד עבדאללה, האם בכוונת המדינה לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, ענתה בקצרה: "לא עכשיו".