"פקודות בלתי חוקיות בעליל": יו"ר מפלגת תל"ם, ח"כ משה (בוגי) יעלון, התייחס היום (ראשון) לאלימות המשטרתית שתועדה אמש במהלך הפגנות המחאה מול מעון בית ראש הממשלה בבלפור, בתוכניתם של אריה אלדד ובן כספית ב-103FM: "מה שקורה כרגע מתחיל כמובן מהשיבוש הגדול ביותר שמי שיושב על כיסא רה"מ הוא נאשם בפלילים".

נגמרו כל הדימויים חוץ מלהשוות לנאצים את המשטרה?
"שמעתי את הקדימון שלך אריה ולצערי כולם רצים מיד להשוואה הזו. אני ראיתי כמפקד את קריאת הספר "ממלא הפקודות" כספר חובה, לא בגלל ההשוואה שיש שם. יש שם כמה אירועים. לא בגלל ההשוואה לנאצים, אין לי כוונה לעסוק בדבר אפל, ואין מה להשוות אותו. יש שם את אירוע
כפר קאסם, זה סוג האירועים בהם אתה מגלה שבעצם רוח המפקד ששורה על ממלאי פקודות, בסופו של דבר מובילה למעשים בלתי חוקיים בעליל, ואני חוויתי את זה בימים האחרונים עם מחוז ירושלים במה שקשור למחאת בלפור. הספר הזה שהוא חשוב, אני גם עכשיו ממליץ למפקדי ושוטרי מחוז ירושלים וגם אחרים לקרוא את הספר".

אריה כדי שיסרבו פקודה כי הם קיבלו פקודה בלתי חוקית בעליל?
"אני טוען שמה שקורה כרגע מתחיל כמובן מהשיבוש הגדול ביותר שמי שיושב על כיסא רה"מ הוא נאשם בפלילים, ומקרין על זה שיש לו שליח שאני קורא לו השר לביטחון נתניהו, השר אוחנה ששמענו כמה ציטוטים מודלפים, אפילו על ידו כדי להראות לבלפור כמה הוא מצטיין, איזה הנחיות הוא נותן לשוטרים. אני מגלה את זה בשטח. לא סתם יצאתי לשטח, הגעתי לשטח אחרי מעצר השווא של אמיר השכל, שהוכח בבתי המשפט שזה מעצר שווא. ראיתי את ניסיונות הפינוי של פקחי העירייה כדי לשבור את המחאה, ראיתי את הניסיון לסגור את המדינה בסוף השבוע, זה לא הצליח כי היועמ"ש אמר שיש להם זכות, אז שיגעו את בעלי המסעדות, כן ים לא ים וכו'. ביום חמישי נזעקתי לפינוי המאהל של המחאה, למה? כי אני מכיר את האנשים, פקודיי, דוברי אמת, שלושה טייסים, רמי מתן אלוף משנה במיל' שבמקרה או לא במקרה בן כספית ראיין אותו באחד מסופי השבוע האחרונים. הם אמרו - אנחנו סיכמנו עם מפקד תחנת המשטרה ביום רביעי לנוכח ההפגנה של תומכי נתניהו וזכותם למחות אנחנו נשארים רק במאהל ולא נגיע עד לנקודה מסוימת. ביום חמישי מגיע מפקד המרחב ומשנה את הכללים, מה הוא רוצה? שמחאת תומכי נתניהו תהיה על רחובות פינוי המאהל".

ביקשו להפקיר את הזירה בבלפור ל-3 שעות, ולכסות את השלטים בסדינים.
"אתה מכיר את ירושלים ואת בלפור, ואפשר למצוא מקום להפגנה".

הם יושבים שם 3 חודשים, 3 שעות בשביל הצד השני על זה הסיפור?
"הם יושבים שם ברשות ובסמכות".

ברגע שאתה אומר ברשות ובסמכות אתה אומר שהמשטרה נתנה אישור, היא יכולה להגיד שגם אין להם אישור.
"אני כן חייב למצות את זה משום שמה שקרה אתמול הוא פעולה אלימה עם אלימות מיותרת. אני מכיר את הניסיון שלך אריה, אפשר לדבר על מחאות אחרות, זה לא ציבור שהצית מכוניות ולא גילה התנגדות ופתאום מתנפלים עליו, אני הייתי שם".

אמרו להם לעלות על המדרכה.
"אני שמעתי עדויות, עשרות עדויות של אנשים שפתאום מוצאים את עצמם חסומים על ידי סוסים במקום לאפשר להם לצעוד. בתל אביב הייתה הפגנה לאור המעשה הנורא באילת של הצעירה בת ה-16, הפגנה ספונטנית אפילו לא ביקשה אישור. היו מפקדים יותר חכמים ואמרו – ניתן להם לצעוד".

הפינוי היה פקודה בלתי חוקית בעליל ולכן צריך לסרב לבצע אותה?
"כולנו צריכים להוקיר תודה ולהביע הערכה לשוטרי ושוטרות ישראל".

הפינויים בבלפור (צילום: מארק ישראל סלם)
הפינויים בבלפור (צילום: מארק ישראל סלם)

עכשיו אתה משנה את העמדה ואני שואל האם אתה בעצם מכוון לפיקוד העליון שמקבל ישירות מאוחנה או גם לשוטר בשטח שעומד בלחצים?
"ממש לא, גם אתמול כמו שאני עושה כל פעם שאני מגיע לשם, אני ניגש לשוטרים אחד אחד או בקבוצה, ואני מודה להם ואני יחד איתם מגלה הבנה לזה שהם סוגרים עוד שבת. זה לא פשוט, אני גם לא מקנא במתח שהם נמצאים, להתמודד עם מי? אנשים בני 70-60? באמת, מלח הארץ, ומה אתה רואה שם? את הציבור שאני מכיר היטב, הרבה פיקדתי עליהם, מה לעשות הייתי רמטכ"ל. אנשים בוכים ואומרים - 'זו המדינה שאנחנו נלחמנו בשבילה? השופטים צריכים להגן על המחאה?' לכן, אין לי טענה לשוטרים הזוטרים, יש לי טענה לפיקוד הבכיר שמקבל את הרוח הרעה. המשטרה הוציאה היום הודעה נגדי, אני נבחר ציבור, זה ליקוי מאורות, על מה מדובר?".

מה הוציאו נגדך?
"גם כן ציוץ באותו נוסח של אוחנה, אתה מבין איך זה עובד? יש פה השחתה, יש יותר מזה - תרבות של שקר. אני הייתי שם, מה אתם מספרים שתקפו אתכם? אנשים הגיבו להתקפה של שוטרים, אבל מישהו בא מלכתחילה אתמול כדי לשבור את המחאה בכוח. הם רק לא מבינים שאנשים כל כך כואבים, יש כאלה שמיואשים ונשארים בבית, מי שלא מיואש יגיע ויגיע כי לאנשים אכפת מהמדינה".

אמר השכל אזור לגדר (צילום: מחאת בלפור)
אמר השכל אזור לגדר (צילום: מחאת בלפור)

בשבוע הבא תהיה הפגנה, אתה קורא לשוטרים לסרב פקודה אם יאלצו לפנות את המפגינים?
"אני אומר לאנשים שנמצאים למעלה, וודאי רה"מ ושליחו אוחנה, אל תעמידו את השוטרים במבחן בלתי אפשרי. הם צריכים להיות נאמנים למדינה, נאמנים לדמוקרטיה, ומה שאתם עושים בעצם זה בלתי חוקי בעליל, לפגוע בזכות המחאה. אז קודם כל אל תוציאו פקודות כאלה. אם אתם מקבלים השוטרים, לא השוטר הזוטר, מ"מ המפכ"ל, מפקד המחוז - אתם צריכים לעצור את זה. אם הפקודה היא בלתי חוקית בעליל, אל תעמידו את אלה שמתחתיכם במבחן".

אני רואה את הציוץ ואני לא זוכר דבר כזה, המשטרה פוליטית?
"המשטרה במחוז ירושלים פועלת תחת רוח רעה של מישהו שלא יודע גבול, גם בשקרים שלו, גם במה שעשה במשרד המשפטים, גם אותה עלילת דם על ניסנקורן, ההתקפה על ליאת בן ארי התובעת שמסתובבת חמושה עם דרגת האבטחה הכי גבוהה, לאן הגענו? חבר'ה, אנחנו צפינו מהדרך בטירוף מערכות, אמרתי מאיפה זה מתחיל, ומפקדים במדים צריכים לעצור את זה, זה תפקידם. אחרת הם ממלאים צעד בלתי חוקי בעליל".