תגובות רבות נשמעו הבוקר (שני) במערכת הפוליטית לאחר שוועדת הכספים אישרה הלילה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חבר הכנסת צבי האוזר, שתאפשר דחייה של 120 יום במועד האחרון להעברת התקציב. 

ח"כ צבי האוזר בתגובה לדברי נתניהו על הסכם הפשרה

שר המודיעין, אלי כהן (ליכוד), בירך על ההסכם בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM: "קמנו לבוקר שבו אנחנו נמנעים מבחירות ופותרים את סוגיית התקציב. הגענו עם כחול לבן להסכמות שיאפשרו המשך המאבק בקורונה".

מנגד, בגוש כחול לבן-העבודה נשמעו פחות אופטימיים בנוגע להתפתחויות. שר המדע, יזהר שי (כחול לבן), אמר ל-103FM: "אם רה"מ נתניהו ירצה לקחת אותנו לבחירות, כמו שקרה בשבועות האחרונים - בסוף זה תלוי בו... אני לא רוצה להיכנס לנבכי מוחו. הוא התלבט ויכול היה להחליט אחרת... או שמקיימים הסכמים, או שהולכים למערכת בחירות רביעית ובזבוז כספים".

שר הכלכלה, עמיר פרץ (העבודה), אמר לגל"צ: "סכנת בחירות בטווח המיידי של שלושת חודשים הקרובים חלפה, אבל היא קיימת. יש לנו הסכם מסודר, כל סעיף נבחן כדי לייצר יציבות. מדוע נתניהו מחפש דרכים לעקוף את הסכם? הוא לא ימצא שותף הגון יותר מגנץ, שלא זז מילימטר".

שר החקלאות, אלון שוסטר, אמר לכאן ב': "אני לא רואה אותנו אחרי שלוש מערכות בחירות גוררים את ישראל למערכת נוספת. מקווה שנצליח לייצר הבנות מעודכנות ותקציב ארוך טווח. ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי יודעים שהפתרון הצבאי לבדו בלי האמצעים הכלכליים והמדיניים לא יכול להתקדם. אנחנו ערוכים ומוכנים לפעילות צבאית מוגברת".

"הספין שנתניהו דוחף לבחירות מת"

השר להשכלה גבוהה והשר לענייני מים זאב אלקין (הליכוד) התייחס אף הוא בהרחבה למתווה הפשרה, כשהתארח היום בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM.

מגל: יהיו בחירות?
"אנחנו למעשה הצלחנו למנוע את הבחירות בניגוד לכל הספינים שהתעופפו באוויר. העיקר 'נתניהו והליכוד רוצים בחירות'. אני אמרתי בכל הראיונות שאנחנו מנסים לעשות כל דבר למרות קשיים מאוד לא פשוטים בתפקוד של הממשלה הזו, למנוע בחירות, ובמבחן המעשה זה מה שקרה. כמו שהיינו הראשונים שתמכנו מלכתחילה בחוק של האוזר, כמו שהיינו הראשונים שרצינו שבוע שעבר לאשר את זה בוועדת הכספים, אתמול היינו הראשונים לקבל את הפשרה של האוזר. הוכחנו במבחן המעשה מי המבוגר האחראי שפועל בניגוד לכל הפרסומים כדי למנוע בחירות ולא כדי לדחוף".

כספית: אתמול הוא הודיע בהפתעה שהוא תומך במתווה של האוזר והנדל והוא אמר בעצמו שכחול לבן הודיעו אתמול שיתמכו 'ועכשיו אני לא יודע אם הם תומכים'.
"התראיינתי אצלכם ובמקומות אחרים וכל הזמן אמרתי שאנחנו הולכים לעשות כל ניסיון למנוע בחירות. לא הופתעתי אתמול, היו לי סיבות לחשוב שזו תהיה אכן ההודעה. זה נכון שכחול לבן תמכו במשהו, אבל במבחן המעשה בוועדת הכספים עובדה שהם אלה שטרפדו בשבוע שעבר. אני שמח שבסוף גם הם התעשתו והבינו שצריך לקדם את החוק הזה ואסור לקחת את מדינת ישראל לבחירות למרות המצב הלא פשוט של תפקוד של הממשלה. ברור לכולם שהספין שנתניהו דוחף לבחירות ורוצה בחירות קצת מת אתמול, וכדאי להחליף אותו בספין הבא".

מגל: בטוח שלא יהיו בחירות?
"שום דבר לא בטוח בפוליטיקה, אתה אף פעם לא יכול להיות בטוח שלא יהיו בחירות".

מגל: מה נשאר לסגור?
"בפועל ברגע שסוכם על 11 מיליארד שקלים שמאשרים עכשיו בלי לחכות לעניין של התקציב. כבר עכשיו נכנסים להליך מזורז כדי לתת מענה כמו שביקשנו. בהיבט הזה אני שמח שעמדתנו גברה. צריך להביא מענה לצרכים כמו פתיחת שנת הלימודים. סוף סוף יבוא כסף לנושאים שונים שאי אפשר לחכות איתם עד סוף דצמבר".

מגל: מה נותר פתוח?
"אני מניח שעדיין יהיה ויכוח סביב התקציב של 21 איך צריך להיראות, אני מניח שלא קוים עדיין הסכם קואליציוני בנושאים כמו למשל אותו מנגנון המוסכם על כלל המינויים בממשלה, שכחול לבן מטרפדים את המימוש שלו".

כספית: רק כחול לבן? אני מקשיב לכל דבריך ואני לא יודע אם לבכות או לצחוק. הרי אפילו את תקנון הממשלה על פי ההסכם היה צריך מזמן לאשר. הוא מסרב לאשר, הוא מסרב לסתום את הפרצה שתאפשר לו חלון יציאה במרץ לבחירות אם בדצמבר לא יעבור תקציב, אתה מדבר כאילו כל הכלכלנים לא אומרים שחייבים תקציב דו שנתי, כאילו אתם מצילים משהו עם הכסף עכשיו. אני חושב שאנחנו משחקים בנדמה לי ומקווה שלא יהיו בחירות ב-2 במרץ, שנה בדיוק אחרי בחירות 2020.
"לפי הכותרות שעל חלק מהן אתה אחראי, אני מציע קצת צניעות ולא לרוץ לפני הרכבת. אני לא מסתיר שבממשלה הזו יש לא מעט קשיים, זה היה מהרגע הראשון שיש למעשה סוג של אופוזיציה בתוך הממשלה שרואה עצמה חצי בממשלה וחצי באופוזיציה, וככה מתפקדת. אני מאוד מקווה שההתנהלות הזו תשתנה והממשלה תוכל לתפקד באופן נורמלי. היו מחזות ועדיין ישנם בחודשים האחרונים שאני לא זוכר כמוהם ממעט הניסיון שיש לי בזירה הפרלמנטרית. לא ראיתי דברים כאלה, לא ראיתי למשל שיו"ר ועדת שרים לחקיקה קובע עמדה ממשלתית על חוק מסוים בלי שמישהו לחץ עליו, ואז חצי מהשרים מצביעים בניגוד לעמדת הממשלה במליאת הכנסת".

מגל: לא לקבוע דברים ל-2 במרץ?
"קודם כל צריך לקוות שמישהו כאן בסוף יתעשת ויבין שבממשלה מתפקדים כממשלה, אי אפשר שכחול לבן מצד אחד חולמים לראות עצמם מפגינים בבלפור, ומצד שני נכנסים לממשלה תחת נתניהו. אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה".

כספית: כל חברי הכנסת של הליכוד אומרים 'נראה' על הרוטציה, כחול לבן מרגישים שהם עשו עסקה עם נוכל.
"אפשר לזרוק כל הזמן ספינים".

כספית: זה לא ספינים, למה אין תקנון לממשלה? למה לא קיבל מנגנון פריטטיות?
"אני השר שנושא ונותן עם אבי ניסנקורן בנושא עבודת הממשלה. כבר יש היום פריטטיות כי יש וטו של כחול לבן על עצם כינוס ממשלה. תראה מה קורה, הממשלה לא מתכנסת כמה שבועות כי כחול לבן מפעילים וטו".

כספית: כי הם לא מקבלים את הפריטטיות.
"כחול לבן מזמן יכלו להגיע לפריטטיות, מגיע להם למנות עוד שני שרים, הם יכלו לעשות את זה באופן מידי".

כספית: לבזבז עוד מכספי הציבור?
"יכלו לעשות את זה. תקנון ועדת הממשלה היה מוכן לאישור והוסכם על כחול לבן ועלינו, רצינו להעלות את זה על סדר היום ומי שהסיר את זה היה ניסנקורן שברגע האחרון אמר שהנוסחה הכי משמעותית על הפריטטית שהוא הסכים לה, אגב לא ברגע האחרון אלא הוא הגיע למסקנה שהוא רוצה לשנות אותה, ולעבוד על נוסחה חדשה והוא ביקש להסיר".

כספית: הכל כחול לבן; מגל: מה אתה אומר על הסיפור עם ניסנקורן?
"אפשר לזרוק ספינים אבל בסופו של דבר יש עובדות".

כספית: אני מתיישר לגמרי. נתניהו לא רוצה בחירות, מאה אחוז. השר אלקין חבל ששלושתנו לא מחוברים לפוליגרף; מגל: הוא רוצה בחירות זה המשפט, הוא לא רוצה בחירות זה המשפט, הוא עושה שלום זה המשפט, הכל זה המשפט.
"כל אלה שבחודש האחרון כתבו כל יום, כל בוקר וכל ערב, פתחו מהדורת חדשות ואמרו 'נתניהו רוצה בחירות' - כל אלה אכלו את הכובע אתמול".

כספית: אני שייך לאלה שלא היו בטוחים שיש בחירות, לא כי נתניהו חושב על טובתנו אלא כי הוא הסתבך, לא בטוח שטוב לו כרגע. זה יכול להשתנות.
"שאין בחירות אז נתניהו לא עושה בחירות בגלל המשפט, כשיש בחירות נתניהו רוצה בחירות בגלל המשפט, מה שלא קורה זה בגלל המשפט".

כספית: למה בכלל כל הבחירות על הפרק? הרי זה בכלל לא אמור לקרות כי בניגוד להסכם הקואליציוני שהוא דרש תקציב דו שנתי, פתאום הוא התהפך, אתה יודע שזו האמת.
"נו באמת, זה לא העניין".

כספית: שלא נדבר על המינויים, אני מאמין לו שהוא לא עוסק במינוי מפכ"ל או יועמ"ש; מגל: הוא אומר שהוא לא רוצה בחירות ואתה טוען שכן; כספית: אני לא מאמין לו, והוא דחה את הבחירות.
"ינון, שום דבר לא יעזור".

מגל: אתה מספר לי? אני מתמודד עם זה כל בוקר.
"אם נתניהו יגיד שהוא רוצה בחירות בן יגיד שהוא לא, ואם הוא יגיד שלא בן יגיד שכן".

מגל: לא מבין מה קורה פה; כספית: אם זה היה הפוך; מגל: אלקין תעזור לי; כספית: אלקין איש חכם וזה בלי ציניות, לא היה ספין של בחירות אם הליכוד לא היה חופר תחת ההסכם הקואליציוני מהדקה הראשונה החל מהרוטציה ועד התקציב, אלקין יודע וינון יודע את זה.
"מסורת שנורא מטרידה אותי היא שבמדינת ישראל מחזיקים תיקים ישנים. היום אומרים רשלנות, וכשאדם צריך להתמנות לתפקיד זה פתאום צץ ואומרים האם הוא מתאים לנו או לא. מה קרה לרובי ריבלין, הירש שרצו למנות למפכ"ל? וכשזה ניסנקורן פתאום סוגרים".

כספית: רצית שלא יסגרו?
"לא, אני אגיד מה רציתי, רציתי שיסגרו כשהמשטרה החליטה לפני שלוש שנים".

כספית: תעבוד קשה, תעלו את הימין לשלטון ותעשו רפורמה. לא היה לניסנקורן שום תיק. הייתה תלונה של מטה שלי יחימוביץ'.
"היו שתי תלונות שונות של הבחירות".

כספית: תגיש שאילתה למשטרה. מעולם לא היה תיק פלילי לניסנקורן. אולי נסתפק באמת?
"תגיד את האמת על בדיקות דומות, לא תיקים, נפלו מינויים של שרי משפטים שהיו לא נוחים למישהו".

כספית: לא נכון, אני זוכר את החקירה נגד רובי ריבלין אישית ונגד יעקב נאמן אישית, במקרה שלנו זה היה נגד מטה בחירות וזה נסגר בשלב של בדיקה.
"היו בדיקות שהפריכו אבל את המינוי שלו".

מגל: מה זה מטה בחירות?; כספית: קונספירציה נוראית שהכול שקרים; מגל: יש תיקים פתוחים בפרקליטות.
"זה לא סוד שמשרד המשפטים שלנו הוא גוף שדולף ממנו מידע בכמויות, אנחנו שומעים על חקירות וחומרי חקירות ובדיקות ראשוניות דולפות ברגע שזה קורה. אחד מהשופרות של משרד המשפטים לא היה עולה בחדשה מרעישה על מועמד עוד לפני שזה נסגר ואומר 'חשדות נגד מועמד'?".

מגל: רוב הסיכויים שזה לא היה נסגר והייתה נפתחת חקירה, אבל אם היה נסגר הכול היה מפורסם. אבל פה הכל איפה ואיפה; כספית: זה לא נכון, לא סגרו חקירה נגד ניסנקורן. זה לא קרה. 
"בן אני מציע לך לקרוא את ההודעה שיצאה ממשרד המשפטים".

בן: קראתי הכל ואני מכיר את התלונות כי הכל פורסם בזמן אמיתי. גם זה שהמשטרה החליטה שלא צריך חקירה; מגל: גם זה לא היה עובר בשקט, בוא נהיה הגונים;כספית: ברור שכן, לא היה כלום מהיום הראשון. מדובר במטה בחירות, אני מכיר את התלונות בזמן אמיתי, זה שטויות. שניכם מתנהגים כאילו אהוד אולמרט לא היה בבית סוהר, זה לא ייאמן מה שאתם עושים, רק הימין ורק הימין;

מגל: אולמרט לקח מעטפות של כסף; כספית: הוא הלך לבית סוהר על שישים אלף שקל, כסף פוליטי שקיבלה שולה זקן. אצל נתניהו רק הסיגרים זה מיליונים; מגל: מה לגבי מחירי המים, לסיום?
"בגלל שאנחנו נשארים היום בבית בתקופת משבר הקורונה, עלתה משמעותית צריכת המים. לא סתם עלתה, היא בנויה כך שאם אתה צורך מעבר לכמות מסוימת אתה מתחיל לשלם מחיר גבוה, אנחנו יודעים מה יקרה. הוחלט שמדצמבר ילדים מכיתה ה' ומעלה יישארו בבית, 50% עובדים מהבית, אנשים בחל"ת וכו'. לכן, יצאתי ביוזמה להגדיל את הצריכה המסובסדת של המים למשפחה, לכל תקופת הקורונה".