שר החוץ האמריקאי בראיון בלעדי לג'רוזלם פוסט: "זה בלתי נמנע שכל המדינות במזרח התיכון יבינו, אולי אפילו איראן ביום מן הימים, שזה אינטרס שלהן לנרמל את הקשרים עם מדינת ישראל", אמר מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו בראיון מיוחד שהעניק לעיתון הג'רוזלם פוסט היום (שני), בעקבות ביקורו בארץ.

"אני מקווה שגם האיראנים, יום אחד, ינרמלו את היחסים שלהם עם ישראל", אמר. "יש לי המון ציפיות לראות הכרה עולמית בישראל כביתו הצודק של העם היהודי, ושהם כאן כדי להישאר. לכן, אני לא משאיר אף מדינה מחוץ להבטחה שלי, המבוססת על הנחת היסוד שהעולם יבין יום אחד שזה הדבר הטוב לעשות עבור המדינה שלהם - ואני כולל בכך גם את איראן".

חסן רוחאני (צילום: רויטרס)
חסן רוחאני (צילום: רויטרס)

פומפאו נחת בישראל היום בבוקר, ונועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, על מנת לדון במספר סוגיות, בהן ההכרזה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמיריות הערביות. מאוחר יותר השבוע, הוא צפוי לנסוע גם לסודן, בחריין ולאמירויות על מנת להמשיך את המאמצים לנורמליזציה עם מדינות נוספות, זאת, בהמשך להבטחות מצד גורמים מדיניים הן בארצות הברית והן בישראל לגבי מדינות נוספות הצפויות להיכנס למעגל הנורמליזציה. 

בראיון, פומפאו אמר שאורך הרוח בירושלים באשר למחויבות לסיפוח בקעת הירדן במסגרת חלק מתוכנית "עסקת המאה" של ממשל טראמפ, והדחייה המתבקשת בעקבות ההסכם, תתגמל ותהיה "ברורה יותר" לישראל כאשר נתניהו ונסיך האמירויות מוחמד בן זאיד ייפגשו עם טראמפ על מנת לחתום על ההסכם, ככל הנראה בשבועות הקרובים.

מוחמד בן זאיד (צילום: רויטרס)
מוחמד בן זאיד (צילום: רויטרס)

"אשאיר זאת למנהיגים לדיון ביניהם", אמר פומפאו. "ההבטחה הישראלית במסגרת ההסכם עם האמירויות היא כי הם לא יחילו את ריבונותם על שטחי בקעת הירדן למשך זמן מסויים. אנחנו מקווים שכשהמנהיגים של המדינות ייפגשו יחד פנים אל פנים, הדבר יובן ביתר שאת, ושאלות רבות שטרם נענו - יקבלו תשובה".

כשנשאל אם בכוונתו להוסיף גם את סעודיה כאחת מדינות היעד שאיתן תגיע ישראל לנורמליזציה במסגרת סבב השיחות שהוא יקיים במדינות המפרץ השבוע, השיב פומפאו כי לדעתו, כל העולם יום אחד יבין ויפנה לכיוון כינון יחסים מלאים עם ישראל.

מוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)
מוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)

סביב המחלוקת בנושא הרכישה הפוטנציאלית של איחוד האמירויות את מטוסי ה-F35, פומפאו אמר שארצות הברית תמיד תהיה מחוייבת לביטחונה של ישראל, וההבטחה שהיא תשמור על איכות הכוח הצבאי שלה ברחבי המזרח התיכון. עם זאת, אמר פומפאו כי ארצות הברית מכרה בעבר נשק לאיחוד האמירויות, לפני יותר מ-20 שנה, כדי "לשמור עליהם בטוחים".