בצל העלייה הדרמטית במספר הנדבקים בנגיף הקורונה התארח היום (שישי) שר האוצר ישראל כ"ץ בתכניתה של ג'ודי שלום ניר מוזס ב-103FM ואמר כי הוא בטוח בתכנית הכלכלית שהציג להתמודדות עם המשבר הכלכלי שהביא נגיף הקורונה. השר ציין שהוא כבר רואה את ההשפעות החיוביות של התכנית ואת התודה שהוא מקבל ממובטלים ומעסקים קטנים, אולם הודה במה תלויה תכניתו: "אנחנו מחכים שיהיה חיסון". בהמשך דבריו, תקף כ"ץ בחריפות את ח"כ ניר ברקת ואמר: "הוא היה ראש העיר הכושל ביותר בתולדות ירושלים".

ג'ודי: בוא נפתח בשאלה, ידעת שאנחנו במצב כלכלי כל כך קשה עקב הקורונה, ולמרות זאת רצית להיות שר האוצר. האם אדוני מזוכיסט?
"ממש לא. רציתי ואני שמח שמוניתי לתפקיד. באתי לחיים הציבוריים כדי לתרום למדינה ולציבור. ראיתי כאן אתגר שאני בטוח שאני כשיר להתמודד איתו עם הרבה מאוד שנים של פעילות – עשור במשרד התחבורה, רפורמות בים, באוויר וביבשה - האתגר הזה מאפשר להיות שותף ולהוביל קבלת החלטות ולוודא את היישום. כשאני רואה את תוכנית הסיוע הרחבה שיזמתי וקידמתי והבאתי לכנסת והעברתי אותה לתמיכה פה אחד של 80 ח"כים מול אפס מתנגדים". 

ג'ודי: גם ניר ברקת הצביע בעד התוכנית הזאת?
"לא, הוא תמיד מוחלף. כשיש בוועדת הכספים צורך לגייס תמיכה פה אחד, אחרי שמשכנעים גם את האופוזיציה של יש עתיד וישראל ביתנו – כל הח"כים של הליכוד תומכים, יו"ר הסיעה הנמרץ אופיר כץ מחליף אותו באחד הח"כים האחרים ואז נוצר הפה אחד, של קונצנזוס ליכודי בכנסת וגם ציבורי. נכון שלציבור קשה אבל כולם יודעים שהסיוע פשוט עובד. רק הבוקר דיווח לי מנהל רשות במיסים על מספר משמח – 62 אלף איש כבר פנו לקבל את המענק המיוחד של הסיוע האישי של עד 15 אלף ש"ח בכל חודשיים. למעלה מ-60 אלף עצמאיים, בעלי עסקים קטנים, גם פנו וקיבלו וגם העסקים הגדולים קיבלו".

ג'ודי: האם זה היה נכון לתת כסף לחל"ת? כל הזמן אומרים שאנשים לא רוצים לעבוד.
"התשובה היא חד משמעית. בוודאי שכן".

ג'ודי: למה לא היה נכון לתת את זה למעסיקים בתנאי שיעסיקו עובדים?
"יש גם מענק תעסוקה למי שמחזיר עובדים על סך 7,500 שקלים. מי שלא מצליח לעבוד עכשיו ומוגדר כמובטל חייב לקבל רשת ביטחון. אני קראתי היום באחד העיתונאים, שאת קצת מכירה אותו, ראיונות קצרים עם אנשים שמקבלים את החל"ת וליבי התרחב כשראיתי שכל אחד אומר שיש לו ביטחון קודם כל. מאות אלפי אנשים מקבלים רשת ביטחון עד לשנה הבאה – זה דבר של ערבות הדדית ודבר שהמדינה מחויבת לו. מאחר והעובדה היא שעל כל תפקיד יש 9 מועמדים, ברור לחלוטין איפה המאזן. אומרים שחלק לא רוצים לחזור לעבוד, אבל לא זאת הבעיה. אף אחד לא רוצה להיות מובטל. בחודש יוני כשהתחלואה מאוד ירדה ונתנו את התמריץ למעסיקים לקלוט עובדים, מאות אלפים חזרו. התחלואה עלתה והמצב השתנה. אנחנו עובדים גם על הסיוע למובטלים ולעצמאיים".

ג'ודי: הולך להיות סגר בחגי תשרי?
"יש רמת תחלואה גבוהה וצריך להתמודד איתה. ממה שאני רואה זה הרבה יותר ברמת ההתנהלות האישית והקבוצתית מאשר בהוראות הממשלה. בסוף זה ההתנהלות של האנשים ויש התרופפות. יש חתונות פיראטיות ויש התכנסויות".

ג'ודי: אז אתה בעד פתיחת חתונות.
"ממש לא. יש כללים לאיך עושים חתונה, ולא חתונות המוניות. אני חושב שבאולמות האירועים נפגענו בצורה הכי קשה כאשר הייתה כאן הפרה בוטה של הכללים. אמרו שמותר 250 אז נחבר 3 אולמות, אבל כל ה-750 באו להתחבק עם החתן והכלה ורקדו ביחד ברחבה – זה ממש פיגוע הבריאותי והעסק הזה נסגר. אבל למשל אולמות להופעות בהחלט צריך לאפשר – גם בחוץ וגם בפנים. כל מקום שיש לו ניהול מחייב". 

ג'ודי: פקידי האוצר מרשים לעצמם לא להקשיב לשר ולדרג המדיני? צריך לפטר אותם אולי?
"את יכולה להיות רגועה. השר קובע את המדיניות והפקידים מבצעים".

ג'ודי: איך הם מרשים לעצמם בכלל להתנגד פומבית? זה לא רכילויות, זאת המנכ"לית שלך.
"אני הייתי 10 שנים שר תחבורה. המדיניות שלי של פריסת רכבות, כבישים בפריפריות, שמיים פתוחים ורכבת לירושלים  - כל הפקידים התנגדו, באוצר ובתחבורה. זה לא בוצע? זה בוצע. גם כאן אני מגבש מדיניות מאוד ברורה, אני כן מתייעץ עם הפקידות והדרגים המקצועיים, אבל כשמתגבשת החלטה, הם צריכים לבצע אותה וזה מה שקורה".

ג'ודי: יש לך גיבוי מביבי למהלכים שאתה עושה?
"אנחנו עובדים ביחד. איך אמר לי ראש הממשלה 'כשאני הייתי שר אוצר דאגתי שיהיה רוב בכנסת לכל דבר', אמרתי לו 'הבנתי, תודה', וזה מה שאני עושה. לכל ההצעות שאני מביא לממשלה הוא נותן גיבוי, בכנסת ובוועדת הכספים – גם אם מחליפים ח"כ אחד. לא רק בקואליציה אלא גם באופוזיציה. גם בציבור יותר ויותר מבינים שכשאני נכנסתי היה למעלה ממיליון מובטלים, היה מצב קשה וגירעון גדול. אבל בתוך כל זה היום אני חושב שהציבור מקבל הגנות, לא במקרה אוהלי המחאה נעלמו. בכל המגזרים ובכל התחומים מקבלים את הסיוע. את יודעת למה אנחנו מחכים? אנחנו מחכים שיהיה חיסון. לכן קבעתי שהיעד הוא עד אמצע שנה הבאה. לכן האבטלה היא עד אמצע שנה הבאה וגם הסיוע לעסקים".

ג'ודי: מה רוצה ממך ניר ברקת. הוא מכוון ממש בין העיניים שלך כל הזמן.
"בדרך כלל אני לא מתייחס לכל מני תופעות רקע".

ג'ודי: הוא עובד בזה.
"זאת העבודה היחידה שיש לו כי אין לו שום תפקיד. הוא לא מונה ולא בכדי לא רק לשר אוצר, אלא גם לתפקיד שר זוטר למרות שהוא נאבק. מי שלא מינה אותו כנראה ידע למה – בסופו של דבר לא אוהבים חתרנות. תמיד צריך לבדוק את הרקע של כל אחד שאומר שהוא יעשה דברים – אני עשיתי מהפכה ענקית במדינה, כל אחד רואה אותה ויודע באיזה קשיים ואומץ עשיתי את זה. סיפורי ההייטק של ברקת הם מאוד נחמדים, על ההון המשפחתי שהמשפחה עשתה. אבל הוא היה 10 שנים ראש עיריית ירושלים. הוא היה ראש העיר הכושל ביותר בתולדות עיריית ירושלים".

ג'ודי: למה?
"הוא השאיר אחריו את העיר ענייה ביותר, המזוהמת ביותר והננטשת ביותר בישראל. בזמנו ירדה ירושלים במדרג הסוציו אקונומי ממדרג 4 למדרג 2 . זו העיר הענייה ביותר במדינת ישראל. אנשים שלוקחים תפקידים צריכים לבצע את תפקידם ולשפר את העיר. היום משה לאון עובד מאוד קשה, אני עומד איתו בקשר – הוא מינה את עצמו לראש אגף התברואה כדי לנקות את העיר, הוא עושה פעילות עסקית אחרת כדי לקדם את העיר. זו עיר הבירה שלנו. אני וראש הממשלה השקענו עשרות מיליארדים בתחבורה, ברכבות, בכבישים ובסיום רכבת הקלה שהוא התנגד לה. לכן כשאדם בא לתקוף, צריך לראות את הרקע שלו, והרקע הכלכלי שלו הוא כושל ביותר. ההתמחות היחידה שלו הייתה בשפיכת משאיות אשפה כדי לקבל עוד מענקים".

ג'ודי: אתה בדרך כלל שומר על איפוק. כנראה שהוא ממש עצבן אותך.
"אמרתי את זה אתמול גם באחד האתרים, ונדהמתי מהיקף התגובות שקיבלתי קודם כל ממאות תושבי ירושלים שעד עכשיו נאנקים ממה שהוא השאיר. זה מצחיק".

ג'ודי: ברור לאנשים שהוא עשה עבודה טובה בירושלים.
"האחרון בעולם שיכול להטיף מוסר בעניין כלכלי ולהתיימר. לשלם ליועץ אמריקני שיכתוב לו תוכנית סרק".

ג'ודי: ביבי עשה איתו בהתחלה ישיבות.
"ביום שישי אפשר לדבר חופשי. מה הוא לקח ממנו, תוכנית? אני אומר לך שאני הבאתי תוכנית של 90 מיליארד ש"ח לראש הממשלה ולא הביאו פריט אחד ממה שאמר ברקת. התוכנית התקבלה על ידו".

ג'ודי: האם אתה היורש של ביבי?
"הדבר האחרון שצריך לעסוק עכשיו זה בדברים האלה. השאיפות והאמירות מאופסנות כרגע. אני לקחתי את התפקיד החשוב ביותר אחרי ראש הממשלה".

ג'ודי: והכי מזוכיסטי.
"ממש לא. אני נהנה מכל רגע כי אני חושב שאני עוזר לציבור. אני מקבל מאות החלטות, אני פוגש אנשים ומקשיב לאנשים. וכל הפקידות צריכה לוודא את הביצוע וזה מה שקורה".

ג'ודי: אולי הגיע הזמן לעשות שם מהפכה בפקידות.
"אני מיניתי את המנכ"לית ולא את האחרים, אני תמיד עובד עם הצוות הקיים, ככה עשיתי בתחבורה – כל עוד הם ממלאים אחר המדיניות שלי. אני מספיק מוכן להקדיש ולהתעמק בדיונים, ואף פקיד לא יכול להסיט אותי מהדרך - בסוף מתקבלת החלטה. יש עכשיו מאבק שאני מוביל לכך שגם המגזר הציבורי יתרום את חלקו, בעלי השכר הגבוה, יתרמו את חלקם למאמץ הציבורי. אני מוביל את זה ואני מביא את זה לממשלה, אני מקווה שבהסכמה עם ההסתדרות".

ג'ודי: יהיה סגר?
"אני חושב שרוני גמזו מוביל קו נכון, ביחד עם שר הבריאות ומשרד הבריאות, להימנע מסגרים ולנקוט בצעדים נקודתיים. סגר כללי במדינה זה אסון כלכלי. אני אעשה הכל כדי שזה לא יקרה".

ג'ודי: מלשכת ח"כ ברקת נמסר שישראל כ"ץ קרס ואיבד שליטה על המצב הכלכלי. הוא מאבד עשתונות, מה שמתבטא בצרחות וצעקות באופן יומיומי על שרים בממשלה, על חבריו לליכוד ועל עובדיו במשרד האוצר. ישראל חייבת שינוי כיוון בטיפול במשבר הכלכלי.