סערת הטיסות לאומן: לאחר שהשתתף אתמול בהפגנת המחאה מול בית ראש הממשלה בבלפור, שוחח היום גולן זיו לוי, חסיד ברסלב, עם ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM. הוא בטוח שרה"מ משקר להם, ומכתיב לממשלת אוקראינה את ההנחיות הישראליות, על מנת לטרפד את הנסיעה. כשנשאל על ההשתתפות בהפגנה בבלפור, שמרבית המפגינים בה הם אנשי שמאל אמר: "יש לנו מכנה משותף אחד – המאבק בשחיתות השלטונית".

גולן: זיו לוי, אחד המפגינים בוקר טוב. מה שלומך?
"ברוך השם מצוין".

גולן: איך היה?
"ברוך השם, היה כמו שצריך. אני חושב שהמסר הועבר, אי אפשר להמשיך לעשות דברים מאחורי הגב שלנו החסידים, והבוחרים בסופו של דבר. אם זה מצד הנציגים החרדיים, אם זה מצד רה"מ שהכחיש שעשה פעולות מול אוקראינה, ובסופו של דבר נשיא אוקראינה אמר בראיון במקביל אליו שנתניהו פנה אליו וביקש שלא יכניס את החסידים".

סערת אומן - ההפגנה מול המלון בצפת בו שוהה נתניהו. צילום: איש העסקים ישראל ברקמן

ענת: ההצטרפות אל המחאה היה אקט ספונטני או מאורגן?
יצאו כרוזים כבר מיום רביעי-חמישי להגיע למחאה הזו, אני בגלל שזה ככה חשוב לי לפני כן ערכתי מחאה מול הכנסת, תהלוכה על הנושא ביום רביעי לפני שבועיים. התכוננו אליה כמו שצריך".

גולן: כמה אנשים הגיעו אתמול?
"אני מעריך שהיו יותר ממאה שהגיעו".

ענת: איך קיבלו אתכם? שאר המפגינים.
"הם קיבלו אותנו במחיאות כפיים כשהם ראו שאנחנו מגיעים. הבינו שגם אנחנו באנו למחות נגד מה שקורה בשלטון, שעושים דברים מאחורי הגב".

ענת: לא היה לכם מוזר לבוא ולהתערבב עם הקהל הזה? גולן: אתם מחזיקים בעמדות פוליטיות שונות משלהם לרוב.
"ברור. זה שמאל, הרוב אצלנו זה ימין, בסופו של דבר יש לנו מכנה משותף אחד – העניין של מה שקורה בשלטון, שחיתות שלטונית מה שנקרא".

גולן: שיחות שניהלתם עם יתר המפגינים?
"אתמול הייתה לי שיחה עם אחד מראשי המחאה, אני לא זוכר מי הוא היה, אמר לי שהדבר הזה מבורך והם שמחו מאוד שאנחנו הגענו להשמיע את הקול שלנו יחד איתם. כי בסופו של יום, כבר לפני שבועיים-שלושה אני ידעתי ואמרתי את זה בראיונות שעשיתי, שאנשים של המל"ל נשלחו לאוקראינה על מנת לטרפד את העניין של הנסיעה".

ענת: לטרפד?
"כן, ממשלת אוקראינה בשיתוף הועד הלאומי הציגו מספר מתווים לנושא, כל פעם היחידים שדחו את המתווים האלה היו ממשלת ישראל. החל מהמכתב זה התחיל לצוף למעלה, המכתב של גמזו אל נשיא אוקראינה, שביבי התכחש למכתב, אבל אם אתה מתכחש ואתה טוען שזה עקיפת סמכות תעשה משהו עם הפרוייקטור".

גולן: רה"מ שיקר לכם?
"אכן כן".

גולן: אתמול תוך כדי ההפגנה הוא מדווח, רה"מ, שהודיע על הקמת וועדת שרים לפתרון המשבר באומן לקראת החגים. על איזה פתרון אפשר להסכים?
"העניין הזה שגם עם המפלגות החרדיות, נסגר דיל עם נציגי המפלגות החרדיות וגמזו שהם יתנו לו שקט בנוגע לאומן והוא בעצם יאשר להם מתווה לחגים, שזה אחד הדברים שגם כן מאחורי הגב".

גולן: מה ירצה אתכם?
"שיאשרו באמת, יקבלו מתווה שיאפשר בדיקות קורונה בכניסה לאוקראינה ובהגעה לאומן".

ענת: כמה אנשים? ללא מגבלה?
"מבחינת האנשים שמתכננים לבוא רשומים בטיסות על הצ'רטרים, שנסגרים תמיד ברגע האחרון, שמונת אלפים".

גולן: אם החסידים יחזרו לאחר ראש השנה, אם חלו בקורונה יש סיכוי שלא ישמרו על הבידוד ויגיעו אל בתי הכנסת ועלולה להיות הדבקה רצינית. לא רק הנסיעה היא בעיה אלא איך הם ישמרו על הבידוד וההגבלות בתוך הקהילה הצפופה.
"כמובן, בתוך הקהילה שלנו אנחנו מוכנים לשמור על הבידוד כמו שצריך. הציעו לארגן מקומות בידוד שהמדינה לא תצטרך לממן אותם, יש אדם מארה"ב שמוכן לממן שלנוסעים מאומן שיחזרו בתי מלון שיאפשרו את העניין".

ענת: יש מצב שנשיא אוקראינה לא יאפשר את הכניסה, למרות הפעולות שננקטות כעת. מה תעשו?
"נשיא אוקראינה כפי שכבר הוכח בימים האחרונים מקבל את ההחלטה שלו לפי ההחלטה של מדינת ישראל".

ענת: הם מכתיבים לו.
"בדיוק, זאת מדינה עצמאית בסופו של דבר מדינה שיש לה מה להגיד".

ענת: אבל שומעת לנתניהו.
"בדיוק, עצמאית אבל שומעת לנתניהו כי הם מבחינתם לא יכולים למנוע את זה כי זה יצטייר כאנטישמיות".