השר לשיתוף פעולה אזורי, אופיר אקוניס (ליכוד), שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס לטיסה היוצאת היום מישראל לאיחוד האמירויות, וכן להתפטרותו של שאול מרידור.

בוא נפתח ביום ההיסטורי, למה אתה לא על הטיסה?
"משום שהדרג שנקבע הוא דרג של בכירים פקידים ומנכ"לים. מנכ"ל משרדי על הטיסה עם רשימה ארוכה מאוד שאנחנו גם נציג אותה, אינני יודע עם חזרתו או אולי בסמוך לחזרתו".

אם יש שר שצריך להיות על המטוס זה אתה.
"נכון, אבל כיוון שההסכמה עם איחוד האמירויות ועם השושבינים העיקריים, ידידנו הטובים האמריקנים, ששלב זה איננו מיניסטריאלי אלא מנכ"לי משרדים ופקידים בכירים, אנחנו מכבדים את הבקשה".

ואולי הסיבה היא פשוטה, שלא רוצים להתחלק בקרדיט עם אף אחד?
"אתה יודע מה? לא יודע אם אנחנו פותחים סוגריים או לא, כי הוא באמת...".

הוא זה רה"מ?
"העלית נקודה מרתקת, היום הזה משמח אותי כאזרח. אני זוכר את עצמי כבן ארבע וחצי צופה בנחיתת סאדאת, אח"כ בהסכם השלום שנחתם על המדשאות בקמפ דיויד וזה לא פחות גדול. המזרח התיכון חדש ומתחדש, זה יום היסטורי. אני בטוח שכול המאזינים, גם אלה שהסכימו עם קודמי...".

זה לא הסכם שלום, זה הסכם הבנות, לא הייתה מלחמה.
"אגיד לשניכם למה התעקשתי לענות על ההערה, משום שנדמה לי שבחודש האחרון הייתה המעטה בהסכם הזה דווקא מאלה ששנים היו בצד השני. עשינו הערכה במשרדנו מה ייתן ההסכם לאזרחי ישראל, לתעשיות הישראליות, לכלכלה הישראלית - הערכתנו היא ש-500 מיליון דולר היקף סחר בשלב הראשון, רק וזה עוד ילך ויתעצם".

מתי זה יקרה?
"כיוון שלרגע זה אין עדיין תאריך מדויק לחתימה על ההסכם הערכתי שלי, אני מקווה מאוד שזה יקרה עד ערב ראש השנה. לא בטוח, ערב ראש השנה מתקרב בצעדי ענק, אני מאוד מקווה שנצליח. אם לא, נעשה את זה ממש בתחילת אוקטובר ואז יוצאים לדרך".

מרידור קצת הרס לכם את החגיגה.
"למי הוא הרס את החגיגה?"

הכותרות מתחלקות.
"כמה עורכים משועממים בחדרי החדשות. בכל הכבוד ויש לי כבוד, האם אפשר בכלל להשוות בין התפטרות שהיא אגב לא בלתי לגיטימית של ראש אגף חשוב ככל שיהיה במשרד האוצר, לבין הסכם שלום היסטורי?".

אתה מדבר על היקף סחר של 500 מיליון דולר, שאול מרידור במכתב ההתפטרות שלו כנראה שווה מיליארדים.
"בוא נגיד אמירה כללית, ישנם ממשלים בדמוקרטיות לא קטנות כמו ארה"ב, שכאשר מגיע ממשל חדש, במקרה הזה רק שר חדש, וחצי ממשל חדש, הפקיד אורז את מטלטליו ועוזב כי הוא חושב שלא יסיכם עם מדיניות השר. זה קורה בדמוקרטיה ענקית בשם ארה"ב, אם מר מרידור הצעיר חשב שאיננו מסכים עם מדיניותו של האדם נבחר הציבור, הליכוד וחלוקת התיקים, תיק באוצר בידי הליכוד, והמדיניות היא של ישראל כ"ץ, הוא צריך להביע את דעותיו המקצועיות, אין על זה וויכוח. אבל אם הוא רואה שאיננו יכול ליישם בצורה מיטבית את המדיניות שמתקבלת בצורה דמוקרטית לחלוטין, קודם במליאת הממשלה, אח"כ בוועדת הכספים, אח"כ במליאת הכנסת, אז קם והתפטר. זה בסדר, זה קרה, ויש לי יסוד להניח שזה יקרה בממשלים נוספים".

הוא כותב 'בימים האחרונים אחרי שנחצו עוד ועוד קווים אדומים, החלטתי שאיני יכול להיות עוד חלק מהמערכת ולתת לגיטימציה [...] בסוף כולנו נשלם את המחיר'. לא נשלם לדעתך? כסף מפוזר ללא הכרה, חל"ת שהוא בזבוז נוראי.
"שאלה מצוינת, איזה קווים אדומים קודם כל עליהם מדבר מר מרידור? אני רוצה לשמוע, על מה הוא מדבר? על תוכנית סיוע בהיקף של מאה מיליארד שקלים שהועברה בחודש אחד לעצמאים, לאנשים שהוצאו לחל"ת ולאנשים שלא רק הוצאו לחל"ת אלא גם פוטרו ממש, לעסקים קטנים?"

עצם זה שאתה שופך כסף לא אומר שאתה פועל כלכלית נכון. הוא מדבר על משחקים במספרים.
"שמעתי את ראש האופוזיציה, אני חושב שגם אתם הגזמתם קצת בכוונתכם לעניינים פליליים. אין פה עניין פלילי יכול להיות לשיטתכם, לא לשיטתי, שיש כאן התנהלות שגויה. פלילים ודאי שאין פה. אומר לכם משהו, הציבור אחרי הסגר הראשון, מסוף אפריל פחות או יותר שיווע לעזרה וסיוע כלכלי מן המדינה. הוא קיבל את הדבר. אמרו לנו לפני חודשיים וחצי, אתם דיברתם על זה, למה לא עושים מה שעשתה ארה"ב ששלחה צ'קים לבתי האזרחים? עשינו גם את זה, עשינו העברות בנקאיות; אח"כ אמרו למה אתם עושים את זה בצורה שוויונית? שינינו את זה, הכנסנו בזה שינויים; אח"כ אמרו עצמאים לא מקבלים סיוע – קיבלו סיוע. אתמול פגש אותי ברחוב יהודי ליד המכבסה שאמר ’תודה רבה, סייעתם לי מאוד'. זה ריגש אותי, הייתי שמח אם לא היינו צריכים לעשות את זה שהדברים יעבדו בלי עזרה של הממשלה".

יש הרבה שיגידו שלא סייענו כמו שצריך, יש מיליון מובטלים, כל העסקים נסגרים לאט לאט, אנשים בצרות. אולי משהו במדיניות הזאת, אולי משהו לא נוהל נכון?
"קודם כל, כל העולם, אנחנו מקבלים אתמול בלילה ראיתי נתון הרבה יותר גרוע מבחינת היקף הגירעון בבריטניה, היא הייתה במצב יותר גרוע מישראל מבחינת התחלואה אבל וודאי מקום שאפשר לעשות לו השוואה של כלכלת שוק חופשי מול כלכלת השוק החופשי בישראל. גם שם היו תכנית סיוע, גם שם יש גירעון, אנחנו לא לבד, זה לא משבר ישראלי. אגב שניכם סיקרתם כבר משברים שהיו רק ישראליים כתוצאה ממדיניות".

כ"ץ ורה"מ מאשימים את מרידור בהתעסקות פוליטית.
"אגיד את זה בצורה הכי כללית, שיכולה להיות יכול להיות שבהתפטרותו של מר מרידור יש ביצוע של מעשה אבות סימן לבנים. השר מרידור התפטר מהממשלה על רקע חילוקי דעות ביולי בוועידת קיסריה 1997, לא הסכים עם המדיניות. שאול לא מסכים עם המדיניות ומתפטר, זה לגיטימי ולא הייתי מפריז בדבר הזה. יש יום הרבה יותר חשוב היום".

איפה ראית בפוליטיקה?
"כיוון שאינני שר האוצר ולא עבדתי יום־יום עם שאול מרידור אני יכול לבוא ולמור את הכלל - פקיד בכיר ככל שיהיה שאיננו מסכים עם מדיניות השר זכותו הלגיטימית להתפטר, דרמה לאומית? לא הייתי עושה מזה".

מרידור לא היה עובד טוב?
"אני לא מחלק ציונים לפקידים במשרדי הממשלה, אני חושב שהדרמה הגדולה שנעשתה אתמול יצאה מכלל פרופורציה. אדם מתפטר, זה קרה בעבר ויקרה בעתיד".

פקידים זה לא מילת גנאי, זה אנשי מקצוע.
"אני לא אמרתי את המילה כמילת גנאי, אני אומר בסופו של דבר, אם מר מרידור רוצה להציג לציבור את מדיניותו ואת תפיסת עולמו ולהיבחר על ידי הציבור, הוא מוזמן לעשות את זה בניסיון להיבחר לרשימה כזו או אחרת לכנסת".