פרישתו של ראש אגף התקציבים, שאול מרידור, על רקע המשבר הכלכלי, עוררה הדים וזעם רב הקרב הציבור הישראלי. בטרם תקיים הוועדה לביקורת המדינה דיון על התנהלות המשרד, התראיין היום (שלישי) יו"ר הוועדה, חבר הכנסת, עפר שלח בתוכנית "איפה הכסף" ברדיו 103FM. לדבריו: "פעם ראשונה שאנחנו פוגשים ראש אגף תקציבים שאומר את הדברים שחור על גבי לבן". 

בראיון שהעניק לקרן מרציאנו, הגיב שר האוצר, ישראל כ"ץ, לטענות של ראש אגף התקציבים המתפטר שאול מרידור. כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה, תכנס ביום שני הקרוב את הוועדה ותזמין את שר האוצר, את מרידור ואת החשב הכללי - מה תרצה לשמוע מהם?
"עם כל הכבוד לאמצעי התקשורת, אני קודם כל אנסה במסגרת של הכנסת, שהיא מסגרת קצת יותר מחייבת, לשמוע מהם הסבר. המסגרת הפרוצדורלית של הדיון היא בקשת חוות דעת ממבקר המדינה. למעשה אם תהיה הצעה וזה יאושר, נבקש ממבקר המדינה להיכנס לעובי הקורה, כי מה שאנחנו רואים הוא אחד האירועים חסרי תקדים בתולדות יצירת תקציבים במדינת ישראל בעיצומו של משבר כלכלי עצום".

אותו מבקר בדק את הסכסוך המתוקשר בין שאול מרידור ושי באב"ד והחליק את זה. טען שלא היו חריגות ולא היו חשבונות שנעשו לא לפי הצורך או התקן. תאמין למבקר שיביא דו"ח כעת?
"זה מבקר המדינה שיש לי, אין לי מבקר אחר, זה מבקר המדינה שבחרה הכנסת. זה לא רק המבקר, זה צוות שלם ורציני, אני רואה את החקירה שלהם עכשיו בנושא הקורונה, ככל שאני מתרשם ונפגשתי איתם כיו"ר ועדת הקורונה לשעבר, הם עושים בדיקה רצינית. זה באמת אירוע שאין לו תקדים, אגב ב-2009 הוועדה לביקורת המדינה אחרי שרם התפטר מרשות אגף התקציבים בנסיבות הרבה פחות חמורות מאלה, זימנה דיון דומה וביקשה חוות דעת דומה. בסיטואציה בה מדינת ישראל בעיצומה של הכנת תקציב מהקריטיים שיש לנו גם ל-20 וגם ל-21, החלק הארי של הנהלת האוצר מתפטר בזה אחר זה, יש איומי פיטורים על המנכ"לית שהשר בעצמו הביא רק לפני 3 חודשים, איומים כמו שאנחנו שומעים של הדרה ואולי פיטורים של היועמ"ש של משרד האוצר. אם בשביל זה לא קיים מוסד מבקר המדינה והוועדה לביקורת המדינה, אני לא יודע בשביל מה אנחנו קיימים".

אני מניחה שאתה יודע על מה מדובר? מדובר על חישובים חשבוניים שגויים, חלוקת כספים מתוך אינטרסים פוליטיים, אי אמירת אמת, ניפוח תקציבים?
"שיקראו המאזינים את מכתבו של שאול מרידור, פעם ראשונה שאנחנו פוגשים ראש אגף תקציבים שאומר את הדברים שחור על גבי לבן, שיש חשד לעיוות נתונים מכוון כדי ליצור מקורות תקציביים שאינם קיימים. אין מעילה באמון גרועה מזה, זה על פי שאול מרידור ואת זה אני רוצה שמבקר המדינה יבדוק ולקבל תשובות במסגרת הועדה, מגיע הפוליטיקאי ואומר המספרים שהבאתם לי לתקציב המדינה לא טובים לי כי אני רוצה לתת יותר או להמציא מקורות שלא קיימים, תביאו לי מספרים אחרים. זה הכסף של כולנו, בהיבט של המשבר שאנחנו נמצאים בו עכשיו - זה העתיד של כולנו. אם אנחנו רואים את ההתפטרויות ההמוניות והאשמות האלה, צריך להתערב בתוך זה עכשיו, עוד במהלך הכנת תקציב 2021. מפני שאם נחכה עד אחרי שהתקציב יהיה זה עלול להיות מאורח מדי".

ישראל כ''ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

חושד שיש כאן חשד לפלילים?
"אני לא יודע. אני אומר במקרה הפחות טוב יש פה מעילה חמורה באמון, מפני שאנחנו לא יכולים להיכנס כאזרחים שבסוף זה הכסף והעתיד שלנו, זה סדרי העדיפויות שאנחנו חתומים עליהם, לראות בזה משהו מעוות, מנופח, משונה, וחסר שום בסיס מקצועי על ידי הדרג הפוליטי אל מול הדרג המקצועי בטח בזמן משבר כל כך גדול. אנחנו עם למעלה מחצי מיליון מובטלים, עשרות אלפי עסקים שהולכים ונסגרים; אם בתוך זה לא נאמין לזה, אז למה נאמין? אם ימצא מבקר המדינה שיש דברים שגובלים בפלילים יש סעיף 14ג' לחוק מבקר המדינה, אני לא יכול לטעון שראיתי את זה בעיניים, אני חושב שחייבים לבדוק את זה".

למי נאמין? שאול מרידור הלך, מסינג לא מוכנס לישיבות, החשב הולך. אין פיקוח על מי ימנה השר כ"ץ, מי ישמור על השומרים?
"יותר מזה, פורסם שהציעו את התפקיד למיכל עבדי, הכרתי אותה כשהיא הייתה החשבת הכללית, וודאי שהיא סירבה. פקיד אמיתי, ראוי ומקצועי כמו מיכל עבדי מסתכל על המצב הזה ואומר 'מה השתגעתי? אני אגיע אל תוך אותה סיטואציה? הדבר הזה גם אומרים בסוף זה משרות אמון, את המנכ"לית שהוא עצמו הביא שהייתה אצלו במשרד התחבורה, הוא איים לפטר 3 חודשים בתפקיד".

שאול מרידור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שאול מרידור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

רק המנכ"ל זה משרת אמון וכל השאר לא.
"כן פקידים מקצועיים, אבל זה סביר אפילו שבסופו של דבר שר יגיד 'אני רוצה מדיניות'. זה לא זה, אלה אנשים ישרים, אני לא רוצה לדבר על הרקורד המקצועי של מרידור וחזקיהו, הוא רקורד ללא רבב. אלה אנשים ישרים ומקצועיים שהסתכלו על מה שקורה ואמרו 'איני יכול עוד' לתפקידים הכי נחשקים בשירות הציבורי, אין יותר נחשק. מרידור מכיר היטב את הקונטקסט ההיסטורי שלהם, 'איני יכול עוד' אלה המילים המפורסמות שאמר מנחם בגין כשהתפטר מתפקידו ומי כמו שאול מרידור, בנו של דן מרידור, מכיר אותם".