על רקע הודעתו המפתיעה של ח"כ עפר שלח, כי הוא קורא לקיים פריימריז ביש עתיד ומתכוון להתמודד בהם מול מי שנחשב לחברו הקרוב, יאיר לפיד, שוחחו הערב (רביעי) הכתב הפוליטי של חדשות 13, ספי עובדיה, והיועץ הפוליטי רונן צור עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והעניקו פרשנות לצעד המפתיע של שלח.

יאיר לפיד מתייחס להודעת עפר שלח, קרדיט: הערוץ הערבי האלא טיוי

בן: זאת הפתעה או שזה דבר שהיה באוויר?
ספי: אני חייב להגיד לך שבמבט ראשון, כשקראתי את הפוסט הזה, זה היה נראה לי כמו אירוע מתואם לגמרי. אני עדיין לא משוכנע שלא, אבל ככל שנקפו השעות ועשיתי טלפונים, נראה שיש שם אירוע של מתיחות כבר די הרבה זמן, זו לא אותה חברות שחשבנו, ובוא ננסה לפרוט את זה עכשיו בשני משפטים. למה לא מתואם? כי הוא מגיע ליאיר לפיד בעיתוי הכי רגיש שלו, כשהוא בונה את המנהיגות שלו והצליח להגיע לאיזשהו פיק של מנדטים, אולי נעצר על תקרת זכוכית שהוא מנסה לפרוץ ומעביר לו שני מסרים מאוד פוגעניים, אחד 'אתה דיקטטור', ושתיים 'אתה לא מסוגל'. מאוד בעייתי.

זה לא אירוע שגם אם הוא מתואם, יכול להיות שהיה אפשר לעשות עוד קצת פיין טיונינג, קצת בעייתיים המסרים שהוא מעביר בפוסט הזה, בסוף זה פוסט די נוקב. למה בכל זאת אולי זה כן מתואם או לא לגמרי התנגשות של ממש? כי אתה יכול לראות גם את האפסייד של האירוע הזה. פריימריז עושים טוב למפלגה, עיין ערך המקרה האחרון גדעון סער מול נתניהו, שאגב העביר מסרים דומים, הוא גם אמר לו אתה לא מסוגל להרכיב ממשלה ודברים מהסוג הזה,. יש שחקנים שמסתובבים עכשיו בחוץ, מחפשים את מקומם ושוקלים להתמודד בראשות מפלגה עצמאית, רון חולדאי זה אחד וגדי אייזנקוט שתיים, וזה מעיין טענה מאוד צודקת שנשמעת ביחס ליש עתיד, שזו מפלגה לא דמוקרטית ודיקטטורית, והנה אם יהיו פריימריז אז הטענה הזאת תישמע פחות או תישמע בעוצמה פחות חזקה.

אריה: רונן, מי יותר אמיץ? העורך של שרלי הבדו שמחליט לפרסם שוב את הקריקטורות נגד מוחמד, או עפר שלח?
רונן: אני אתייחס רגע לסוגיית התיאום. הפרל הרבור הפוליטי הזה שפקד הבוקר את יש עתיד, לי אין ספק שהוא לא מתואם משני טעמים. א' אם יאיר לפיד היה רוצה לתאם מועמד להתמודדות מולו, הוא היה בוחר מועמד יותר חלש מעפר שלח ויכולותיו, והדבר השני, ההחלטה להאריך את כהונתו של לפיד בראשות יש עתיד הייתה ממש לפני חודשים ספורים, ספי בטח זוכר טוב ממני, ופעולה כזאת לא הייתה יוצאת לדרך במידה והיה תיאום כלשהו.

לגבי המתח בין שניהם, גם אני שמעתי עליו בחודשים האחרונים פה ושם ויכול להיות שזאת הממשלה ולכן אני חושב שאין תיאום. מצד שני, מאוד טוב ללפיד התמודדות מהסוג הזה היא תאפשר להוריד את הטענה שמנסים לשים מעל ראשו כל הזמן לגבי יכולתו להיבחר לראשות יש עתיד. מה שכן, במידה ושלח באמת ילך למאבק ממשי ואמיתי אז צפוי לנו אחד המאבקים הפוליטיים היותר מעניינים של השנים האחרונות בתוך מפלגה, גם לפיד וגם שלח הם שני קמפיינרים מעולים, ארסיים מאוד, מוכשרים מאוד, ואני מניח שגם אתה בן וגם אריה תהנו מזה לא מעט.

אריה: אני זוכר איך שינוי של טומי לפיד התרסקה כשמישהו העלה על דעתו לעשות פריימריז.  
בן: עורך הדין ההוא, רון לבנטל. אהבתי מאוד את הפרל הרבור, הייתי מוסיף פרל הרבור ברמת אביב גימל. ספי זה יכול להיות בהפוך על הפוך כמו שרונן אומר, באעצם לבנות את לפיד? כי מה שהרי חסר שם זה הדמוקרטיה במפלגה, ואולי הם בעצם כן משטים בנו למרות שהראו לי סרטון שלפיד היה באיזה ריאיון ופתאום הודיעו לו את זה והוא נראה מאוד מופתע.
ספי: אני נוטה לחשוב כמו שאמרתי בפתח הדברים שלי, שזה לא אירוע מתואם או מתואם עד הסוף. יש ביניהם מתח בתקופה האחרונה, אבל שוב, המסרים שבחר עפר שלח הם מסרים קשים מדי, אני גם מצטרף לדברים של רונן בהקשר הזה, שאם זה היה מתואם לפרטי פרטים הוא כנראה היה בוחר מועמד אחר. השאלה היא כזו עכשיו, האם יאיר לפיד ירים את הכפפה, אני חושב שיהיה לו קשה לבוא ולהגיד לא, פריימריז בשום צורה, ואם כן האם אלה יהיו תנאים שעפר שלח יוכל לבוא ולומר הם תנאים מובנים. כלומר, איזה פריימריז תקיים בדיוק? יש שם 9,000 חברי מפלגה, להבנתי לא בדיוק אירוע של תשלום דמי חבר וכולי, וגם אם כן, זה לא בדיוק גוף בו לקיים פריימריז, אם אתה עושה פריימריז פתוחים אופרטיבית זה אירוע מאוד מורכב, ונניח שעפר שלח לא מתרצה ממה שיציע לו יאיר לפיד ביחסד לקיום פריימריז אם הוא לא הודף את זה לגמרי, מה עושה עפר שלח?

רונן: ספי, אני רוצה לעדכן אותך מה יהיה הספין הבא, כמובן בלי לדעת כי אין לי מושג, אני לא בקשר עם שני החברים, השמועות על פרישתו של עפר שלח מיש עתיד במידה והצעתו לא תתקבל היא כבר מעבר לפינה.

אריה: והקמת מפלגה חדשה, כבר קראתי את זה באיזה מקום.
רונן: אוקיי, אז הנה יצא לדרך, ואני עוד לא קראתי את זה.

בן: דווקא לא קראתי, אבל זה מעניין מאוד אם עפר שלח מסוגל למצוא את עצמו אולי במפלגה החדשה של יאיר גולן. אבל אני רוצה לסיום להציג לכם תזה אחרת. אני לא בטוח שעפר שלח רוצה להיות נאמבר וואן ביש עתיד ואני גם לא בטוח שהוא מסוגל לנצח את לפיד בתוך 9,000 חברים או מחוצה לזה, אני כן חושב שנמאס לו להיות זה שתמיד נדחק. זאת אומרת, בפעם הראשונה כשזה הוקם, למרות שהוא האיש הכי קרוב ללפיד הוא היה מקום שישי, אחר כך בכל החיבורים תמיד מגיע איזה כוכב, או איזה גנץ או אשכנזי או איזה בוגי ותמיד זה מובן מאליו שעפר יהיה זה שיידחק, אפילו מספר שתיים רוצה לעגן את המעמד שלו.
ספי: תזה מעניינת, אני לא פוסל אותה, אבל אני חושב שלעפר שלח יש מספיק סיבות לכעוס על יאיר לפיד או להיות לא מרוצה מהמיקום שנקבע לו, גם כשיש עתיד הייתה בממשלה הוא לא נבחר להיות שר בסופו של דבר. נדמה לי שזה קצת יותר עמוק, ואם יאיר לפיד לא ישכיל להנות מכל העולמות כלומר במובן הזה של גם לקיים פריימריז לנצח וגם להשאיר את עפר שלח, הוא בהחלט מסתכן באפשרות שעפר שלח לא יהיה בתוך המפלגה.

רונן: אני רוצה לדבר על השניים שנהנים כרגע, זה עוד יכול להשתנות. אני חושב שנהנים ממנו שניים, עפר שלח, שגם המעמד וגם הגיל עושה את שלו ואני מניח שהוא מנסה לשדרג את מעמדו, וגם גנץ. במידה מסוימת, האמירה של שלח היא סוג של הבעת אי אמון ביכולת של לפיד לפרוץ את תקרת הזכוכית של 19-20 המנדטים ולהפוך להיות מנהיג לאומי.

ספי: אז תרשה לי לאתגר אותך רגע, מה יקרה שביש עתיד יבואו לאנשי כחול לבן ויגידו להם תתכבדו לקיים גם אתם פריימריז? לא בטוח שבני גנץ יצטרך לחכך את ידיו בהנאה.

רונן: זו תהיה נקודה בהחלט מעניינת אם מישהו ירים את הכפפה הזאת, אני לא רואה כרגע מישהו בכחול לבן שירים את כפפה כזאת.
ספי: גבי אשכנזי? תיאורטית?

רונן: יכול להיות, אני אומר שאני לא רואה את זה קורה. תיאורטית אתה צודק, פרקטית אני חושב שאנחנו מאוד רחוקים משם. אבל אם רגע מסתכלים על ההשלכות בתוך הגוש ספי, מה שאומר עפר שלח בסאבטקסט שלו, יאיר לפיד לא יכול להיבחר ולכן אני קורא עליו תיגר. זה משרת במידה רבה את גנץ ביכולת או בהזדמנות שנקרית לפניו לחזור ולאחד את הגוש.